Graag wil ik zelf een desktop samenstellen en bouwen deze mag max 3.000 euro kosten.
Ik heb al circa 30 uur besteed aan inlezen/setup selecteren.
De eerste update heb ik al gedaan na aanwijzing van Dekar, Hell-Slave en mar88vdv.
Dank voor de feedback.
Ik ben opzoek naar mensen die willen adviseren/schieten op mijn keuzes.
ben benieuwd of ik redelijke keuzes heb gemaakt.
Nog openstaande overwegingen:
- goedkoper scherm en moederbord om van een RTX5070ti naar een RTX5080 te gaan een goed idee?
Moederbord van X870 naar B850 (100 euro) en dan bij scherm ook 200 euro omlaag dus geen Oled.
- Is oled écht zo veel beter? Oled is een flinke investering.
Mijn insteek is dat ik graag een paar tientjes meer besteed per onderdeel als dat de pc toekomstbestendig maakt. Ik hoop met deze pc meer dan tien jaar vooruit te kunnen. Ik weet dat 2x 32gb overkill is.
Als ik over 10 jaar dan spelletjes niet meer op ultra specs kan spelen dat vindt ik dat geen probleem. Ik ben veertig jaar dus wel wat mindere graphics gewend. Ik vind het wel leuk nu een beest van flinke pc te bouwen en heb er budget voor.
Ik heb al eerder zelf een desktop samengesteld in 2021 maar mijn huidige pc gaat naar een familielid.
Overklokken wil ik pas later doen als het nodig mocht zijn. Hier heb ik nog weinig/geen kennis van.
Ik lees mij goed in per onderdeel maar met name met het samenstellen vraag ik mij soms af of specs van individuele items niet beperkt worden door andere items. Het gewicht van elke eigenschap vind ik soms ook moeilijk te wegen.
Een hele specifieke vraag is of de 48gb geheugen strips niet tegen de cpu koeler aan gaan komen.
Ik denk dat ik de ventilator wat hoger kan zetten en daarmee het op kan lossen.
maar zat eerst te denken aan een koeler als de be quiet! Pure Rock Pro 3 LX maar deze zal dan nog meer overhangen mijn inziens.
Graag kies ik voor bekende merken (wellicht betaal ik daardoor voor naamsbekendheid)
Ik heb een voorkeur voor Nvidia grafische kaart. Door de features die zij bieden.
ik speel zowel shooters (apex legends, metro exodus, cyberpunk, etc.) als strategie/builders (age of empires, cities skylines, C&C, anno.)
De keuze voor RGB is omdat mijn kinderen dat zo mooi/leuk vinden en ik stiekem ook wel <sorry>
Het is geen absolute must.
Mijn gekozen setup is:
Onderbouwing bij de onderdelen hieronder. Deze heb ik beknopt gehouden.
Je kan middels de linkjes zien waar ik op geselecteerd heb dat geeft denk ik meer inzicht.
Opbouw is: nr. / onderdeel / gekozen product / onderbouwing / link naar mijn selectie in tweakers.
1 Processor
AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
snel maar nog enigszins betaalbaar. AM5 https://tweakers.net/pric.../1856828;2085090;1900664/
2 Motherboard
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 Ondanks dat een B850 100 euro scheelt toch deze. categorie: Moederborden
3 memory
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR 2x162gb
Op advies, voelt gek want hiervoor had ik 2x32 ddr4)
categorie: Geheugen intern
4a SSD storage
Samsung 990 EVO Plus 4TB
Heb veel games en data. Vind 2 of 3 TB te weinig (gebruik nu al 2,8 tb) 4tb is minimaal 230.
De extra 30 euro voor Samsung (mijn ogen betrouwbaar merk met garantie) vind ik goed besteed. categorie: SSD's
4b HD storage
Seagate Backup Plus Hub 8 TB
Deze externe hd heb ik al.
5 Housing Sharkoon TG5 Pro RGB
Is mijn huidige kast. Kan nog wat anders uitkiezen. Vind deze kast gewoon mooi en heeft veel aansluitingen aan de voorkant boven (mijn kast staat onder het bureau) categorie: Behuizingen
6 3D graphic card
Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock heeft 16 gb. Hoge prestaties.
Rtx 5080 is minimaal 300 euro extra wordt te duur mijn inziens. Kan op het moederbord wellicht nog 100 euro besparen maar 300 bij elkaar krijgen wordt lastig mijn inziens.
uitvoering: Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock
7 Powerfeed Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart
Gekozen op basis van forum advies en futureproof insteek. categorie: Voedingen
8 Processor cooler Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) Meer koeling is mijn inziens bescherming van de cpu (langere levensduur) https://tweakers.net/pric...;2051580;2051650;1948020/
9 Screen AOC AG346UCD Zwart
Forum advies gevolgd. Is oled écht zo veel beter? Vind het wel een flinke investering. Wil graag 34 inch. categorie: Monitors
10 Operating system windows 11 pro ter info
Hoop dat ik het zo duidelijk presenteer.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties, ik ben erg benieuwd.
Ik heb al circa 30 uur besteed aan inlezen/setup selecteren.
De eerste update heb ik al gedaan na aanwijzing van Dekar, Hell-Slave en mar88vdv.
Dank voor de feedback.
Ik ben opzoek naar mensen die willen adviseren/schieten op mijn keuzes.
ben benieuwd of ik redelijke keuzes heb gemaakt.
Nog openstaande overwegingen:
- goedkoper scherm en moederbord om van een RTX5070ti naar een RTX5080 te gaan een goed idee?
Moederbord van X870 naar B850 (100 euro) en dan bij scherm ook 200 euro omlaag dus geen Oled.
- Is oled écht zo veel beter? Oled is een flinke investering.
Mijn insteek is dat ik graag een paar tientjes meer besteed per onderdeel als dat de pc toekomstbestendig maakt. Ik hoop met deze pc meer dan tien jaar vooruit te kunnen. Ik weet dat 2x 32gb overkill is.
Als ik over 10 jaar dan spelletjes niet meer op ultra specs kan spelen dat vindt ik dat geen probleem. Ik ben veertig jaar dus wel wat mindere graphics gewend. Ik vind het wel leuk nu een beest van flinke pc te bouwen en heb er budget voor.
Ik heb al eerder zelf een desktop samengesteld in 2021 maar mijn huidige pc gaat naar een familielid.
Overklokken wil ik pas later doen als het nodig mocht zijn. Hier heb ik nog weinig/geen kennis van.
Ik lees mij goed in per onderdeel maar met name met het samenstellen vraag ik mij soms af of specs van individuele items niet beperkt worden door andere items. Het gewicht van elke eigenschap vind ik soms ook moeilijk te wegen.
Een hele specifieke vraag is of de 48gb geheugen strips niet tegen de cpu koeler aan gaan komen.
Ik denk dat ik de ventilator wat hoger kan zetten en daarmee het op kan lossen.
maar zat eerst te denken aan een koeler als de be quiet! Pure Rock Pro 3 LX maar deze zal dan nog meer overhangen mijn inziens.
Graag kies ik voor bekende merken (wellicht betaal ik daardoor voor naamsbekendheid)
Ik heb een voorkeur voor Nvidia grafische kaart. Door de features die zij bieden.
ik speel zowel shooters (apex legends, metro exodus, cyberpunk, etc.) als strategie/builders (age of empires, cities skylines, C&C, anno.)
De keuze voor RGB is omdat mijn kinderen dat zo mooi/leuk vinden en ik stiekem ook wel <sorry>
Het is geen absolute must.
Mijn gekozen setup is:
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 526,- | € 526,- |
1 | Moederborden | Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 | € 297,99 | € 297,99 |
1 | Videokaarten | Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock | € 956,73 | € 956,73 |
1 | Behuizingen | Sharkoon TG5 Pro RGB | € 80,88 | € 80,88 |
1 | Monitors | AOC AG346UCD Zwart | € 679,- | € 679,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) | € 38,95 | € 38,95 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR | € 122,86 | € 122,86 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR | € 225,91 | € 225,91 |
1 | Voedingen | Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart | € 94,99 | € 94,99 |
1 | SSD's | Samsung 990 EVO Plus 4TB | € 261,60 | € 261,60 |
Totaal | € 3.284,91 |
Onderbouwing bij de onderdelen hieronder. Deze heb ik beknopt gehouden.
Je kan middels de linkjes zien waar ik op geselecteerd heb dat geeft denk ik meer inzicht.
Opbouw is: nr. / onderdeel / gekozen product / onderbouwing / link naar mijn selectie in tweakers.
1 Processor
AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed
snel maar nog enigszins betaalbaar. AM5 https://tweakers.net/pric.../1856828;2085090;1900664/
2 Motherboard
Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7 Ondanks dat een B850 100 euro scheelt toch deze. categorie: Moederborden
3 memory
G.Skill Trident Z5 Neo RGB F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR 2x162gb
Op advies, voelt gek want hiervoor had ik 2x32 ddr4)
categorie: Geheugen intern
4a SSD storage
Samsung 990 EVO Plus 4TB
Heb veel games en data. Vind 2 of 3 TB te weinig (gebruik nu al 2,8 tb) 4tb is minimaal 230.
De extra 30 euro voor Samsung (mijn ogen betrouwbaar merk met garantie) vind ik goed besteed. categorie: SSD's
4b HD storage
Seagate Backup Plus Hub 8 TB
Deze externe hd heb ik al.
5 Housing Sharkoon TG5 Pro RGB
Is mijn huidige kast. Kan nog wat anders uitkiezen. Vind deze kast gewoon mooi en heeft veel aansluitingen aan de voorkant boven (mijn kast staat onder het bureau) categorie: Behuizingen
6 3D graphic card
Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock heeft 16 gb. Hoge prestaties.
Rtx 5080 is minimaal 300 euro extra wordt te duur mijn inziens. Kan op het moederbord wellicht nog 100 euro besparen maar 300 bij elkaar krijgen wordt lastig mijn inziens.
uitvoering: Palit GeForce RTX 5070 Ti GameRock
7 Powerfeed Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart
Gekozen op basis van forum advies en futureproof insteek. categorie: Voedingen
8 Processor cooler Arctic Freezer 36 A-RGB (Black) Meer koeling is mijn inziens bescherming van de cpu (langere levensduur) https://tweakers.net/pric...;2051580;2051650;1948020/
9 Screen AOC AG346UCD Zwart
Forum advies gevolgd. Is oled écht zo veel beter? Vind het wel een flinke investering. Wil graag 34 inch. categorie: Monitors
10 Operating system windows 11 pro ter info
Hoop dat ik het zo duidelijk presenteer.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties, ik ben erg benieuwd.
[ Voor 24% gewijzigd door macmussels op 22-04-2025 16:41 . Reden: update op basis van de forum adviezen. ]