Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikee007
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 20:32
Hi,

Ik ben vrij kundig op elektrotechniek gebied en wil daarom een groepenkast gaan vervangen bij een kennis.
Nu zit er echter momenteel nog een 1-fase aansluiting, dat wordt wel veranderd naar 3-fase maar dit duurt echt nog een tijdje (wachttijd!) nu willen wij wel alvast de groepenkast gaan vervangen en dus een 3-fase groepenkast plaatsen, hoe kunnen we deze tijdelijk op 1-fase aansluiten? is dat puur alleen een brug aan de onderzijde van de hoofdschakelaar plaatsen? https://www.superflink.nl...fase-tijdelijke-oplossing

We willen deze groepenkast plaatsen: https://new.abb.com/produ...e-h44-d6-22-22-0-34-34-34

Wellicht is er een brug geschikt voor ABB?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
Zo simpel als die brug is het inderdaad. :)

Even uitzoeken of er een vork of pen inmoet. En dan de juiste kopen.

Maatvoering is gelijk voor de diverse merken met een tussenafstand van 17,8 mm

[ Voor 64% gewijzigd door S-te-fan op 21-04-2025 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
S-te-fan schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:18:
Zo simpel als die brug is het inderdaad. :)

Even uitzoeken of er een vork of pen inmoet. En dan de juiste kopen.

Maatvoering is gelijk voor de diverse merken met een tussenafstand van 17,8 mm
Duidelijk! de brug sluit je dan aan de onderzijde aan, ik kom nu met een fase-Nul aan.
Dan krijg je dus wel even de fase (L1) en een brug onder 1 klem.... mag dat norm technisch? naar mijn weten mogen er geen 2 aansluitingen onder één klem.

Overigens zitten we met nog een klein probleemje.. wel een slimme meter maar nog ouderwetse schroefzekeringen aan de nuts zijde! dus zitten met de verzegeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B76H0lYQUCjhriI--4tqBhGsLow=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LaZmRp0yJ9EARsJ8SFvDlexq.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Mikee007 op 21-04-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
Maar je moet dus onder spanning loskoppelen. Met de nodige PBMs en geïsoleerd gereedschap.
Daarna tijdens wzh even een Wago erop of afdekschroefdop.

Er zijn ook verschillende automaten waarbij voor de doorverbindbrug en kabels verschillende ingangen zijn.

Ik had bij mijn vader toen tijdelijk de afgaande kant van de hoofdschakelaar verbonden met de andere aardlekschakelaars. Na oplevering 3x25a de oorspronkelijke bedrading weer aangesloten.

[ Voor 29% gewijzigd door Riesss op 22-04-2025 03:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

Riesss schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 03:12:
Maar je moet dus onder spanning loskoppelen.
Je moet helemaal niks.
Hier heb je dus hulp nodig van een elektricien met zegelrecht die de boel eerst spanningsloos maakt.
Alleen dan kan je veilig werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:29
Mikee007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:31:
[...]

Overigens zitten we met nog een klein probleemje.. wel een slimme meter maar nog ouderwetse schroefzekeringen aan de nuts zijde! dus zitten met de verzegeling.
1: zeg tegen deze vriend.
Hier heb je het telefoonnummer van een elektricien met zegelrecht.
Ik kijk even mee met de offerte en die kunnen ze dan uitvoeren.

Je wil geen gezeur hebben tijdens upgrade naar 3 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich zo simpel als een brug onder de hoofdschakelaar. Alleen even kijken naar 3-fase apparaten zoals de kookplaat. Deze zal je dan tijdelijk anders aan moeten sluiten op 1-fase en daarna omzetten.

Omdat een brug breed is en dus netjes tussen de kooi en de draad blijft zitten mag die volgens mij gewoon samen met een draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 04:46:
[...]

Je moet helemaal niks.
Hier heb je dus hulp nodig van een elektricien met zegelrecht die de boel eerst spanningsloos maakt.
Of je verbreekt zelf het zegel en belt na de werkzaamheden de netbeheerder of ze willen komen verzegelen. Dat kost 75 euro geloof ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb al heel wat groepenkasten vervangen ivm omgang naar 3f, en heb altijd het zegel verbroken en spanningsloos kunnen werken.

Nog nóóit gehoord dat er boetes of kosten voor een herverzegeling zijn doorberekend. De electricien die namens de netbeheerder komt snapt 't spelletje ook wel.

Echter is dit mijn ervaring, en geen garantie. Je leest ook nog wel eens de tip om de zegels op de foto te zetten met een krant (datum!) om aan te tonen dat het zegel toen nog niet was verbroken. Geen idee of dit je gaat helpen, maar baat het niet, schaad het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:07
Of je laat de huidige hoofdschakelaar zitten en zet de driepolige hoofdschakelaar er tzt tussenin?

Dan kun je gewoon spanningloos werken.

[ Voor 17% gewijzigd door Flozem op 22-04-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 17:52

Part

Helemaal niets.....

De kast waar je naar linkt heeft een 3 fase automaat zonder aardlek.
Heb je daar bewust voor gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 10:13
No Hands schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:48:
[...]

Of je verbreekt zelf het zegel en belt na de werkzaamheden de netbeheerder of ze willen komen verzegelen. Dat kost 75 euro geloof ik.
Dat heb ik ook zo gedaan, maar de vrouw van de helpdesk gaf aan dat ik eigenlijk vooraf had moeten bellen. Geen idee of ze er dan ook zo makkelijk over hadden gedaan, nu werd het gratis opgelost tijdens vervangen van de meter (1 fase naar 3 fasen).

Tip: Vraag bij het maken van de afspraak om van 1 fase naar 3 fasen over te gaan direct om nieuwe automaten voor de meter. In de toekomst kun je dan zonder de verzegeling te verbreken spanningsloos in je meterkast werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:56
Gek genoeg is boete voor verbroken zegel vaak lager als kosten voor zegel laten plaatsen.
Staat meestal wel in prijslijst van netbeheerder.
Heb inmiddels zelf meermaals groepenkast vervangen voor wijzigingen aansluiten, en dus ook zegel verbroken.
Tot nu toe was monteur elke keer blij dat er de juiste groepenkast er al zat i.p.v. dat er moeilijk werdt gedaan over de zegel.
Monteur snapt zelf ook wel dat spanning er even af moet met groepenkast vervangen.
In het ergste geval krijg je kleinen boeten, maar heb je alsnog geld bespaart ten opzichte van juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 09:43
Mijn ouders hebben dit net laten doen door een electricien die heeft de vervanging van de meterkast geregeld. En daarna hebben mijn ouders met enexis geloof ik gebeld om de rest driefase te laten maken kost een bedrag maar hun dachten ook te moeten blijven wachten maar waren zo aan de beurt.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:26
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 04:46:
[...]

Je moet helemaal niks.
Ow, ja. Dat kan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:37
Mikee007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:31:
[...]

Duidelijk! de brug sluit je dan aan de onderzijde aan, ik kom nu met een fase-Nul aan.
Dan krijg je dus wel even de fase (L1) en een brug onder 1 klem.... mag dat norm technisch? naar mijn weten mogen er geen 2 aansluitingen onder één klem.

[Afbeelding]
Aansluiten aan onderzijde inderdaad. Sommige automaten, maar ik ken die van abb niet hebben plek voor draad en apart voor een kam of pen en die worden dan met dezelfde schroef aangedraaid.

Sowieso niet werken onder spanning lijkt me een no-brainer!
Als je sluiting maakt of zelf de fase aanraakt van de hoofdaansluiting dan ben je de sigaar. Denk aan je eigen veiligheid. Knip desnoods zegel door en bel daarna de netbeheerder dat je zegels ontbreken door onbekende oorzaak.

Als je voor dat geld risico wilt nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
Standaard worden de kant en klare groepenkasten van Eaton (bij ons) geleverd met kam voor 1 fase-bedrijf aan de onderzijde van de hoofdschakelaar, ik gooi deze kam altijd bij het oud koper.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:23

Managelorian

“This is the workflow.”

Een kam aan de aanvoerende zijde is niet alleen een goede oplossing, het is m.i. De Enige Juiste Oplossing bij een renovatie van 1f naar 3f. De monteur van de netbeheerder mag aan jouw deel van de groepenkast alleen een kam eruit halen (indien aanwezig) en de nieuwe 3f draden aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Bedankt voor al jullie reacties.
Het overgrote deel zegt dus eigenlijk gewoon de zegel weghalen ondanks dat dit dus eigenlijk niet mag.
Onder spanning gaan we uiteraard deze groepenkast niet vervangen, dan is de ellende niet te overzien altijd veilig werken.
Als we 3-fase aansluiting gaan aanvragen nemen we inderdaad gelijk het ''verhaal'' mee om automaten te laten plaatsen aan de nuts zijde mochten we ooit nog uitbreidingen doen kunnen we gewoon simpelweg de automaat uit zetten.

Ik zie dat ik op Elektramat een groepenkast kan samenstellen als 1/3fase dus die is inderdaad voorbereid op 3-fase voor als de nutsaansluiting is aangepast.

Tot slot twijfelen wij nog wel om een kookgroep 2-fase of een krachtgroep te plaatsen voor het (toekomstig) elektrisch koken. wat is een beetje de standaard tegenwoordig? want dat willen wij ook alvast inbouwen en ook alvast een krachtgroep (achter de aardlek) voor de elektrische auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@Mikee007 Kracht (aardlek)automaat geeft je meeste flexibiliteit voor zelfde hoeveelheid draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:46:
@Mikee007 Kracht (aardlek)automaat geeft je meeste flexibiliteit voor zelfde hoeveelheid draden.
Precies! kost wel iets meer ruimte in de kast eigenlijk.. maar goed een "Kookgroep" beland doorgaans weer op 1 fase ipv op 2 fases..
en een kookgroep alamat is het ook niet weer niet.. want dan moet je kookplaat echt compleet gescheiden functioneren.. en dat zijn ook maar een handje vol platen..

en een 3F alamat kan je prima op 2 losse fases belasten..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Septillion schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:46:
Doel je hier nu op de kookgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je een kast neem met 3-fase aardlekschakelaars, kan je een 2-fase kookgroep of een 3-fase kookgroep er van maken,
Dan is het altijd verdeeld over de fases.

Dat wordt veel lastiger met 1-fase aardlekschakelaars.
Of je moet een aardlekautomaat 3-fase nemen voor je kookplaat (maar die zijn al > 100 euro ps)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdzPPvX2-8cK3fPnkgoMGyl4htI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NTpQvto40bj95BgfVv9Exs2d.jpg?f=user_large
https://www.sandervunderi...p-3x400v-had3433-44k.html

Je kan de 3-fase kookgroep naar deze brengen
https://www.sandervunderi...doos-voor-kookplaten.html
En dan daar nog een quooker bij op aansluiten als je maar 2 fase gebruikt voor je kookplaat.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-04-2025 20:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Mikee007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:02:
[...]

Doel je hier nu op de kookgroep?
Ik doel op de groep voor de kookplaat maar om hier juist geen "kookgroep" voor te pakken maar gewoon 3P+N (of 4P) (aardlek)automaat ofwel een krachtgroep.

Kookgroep achter 3-fase ALS, kookgroep achter 2x 1-fase ALS of een kookgroep alamat kan ook prima. Voor laatste moet de plaat 2x een N heeft (dan moet hij toch 100% gescheiden zijn). Dit kan je net wat ruimte besparing in de kast opleveren maar mis je het voordeel van 3-fase bekabelen. Zowel dat je maar max 7,4kW-ish plaat kan pakken en dat je meer verlies op de kabel hebt. Terwijl je dus net zo veel draden moet trekken als met een krachtgroep waar eventueel ook een 11kW plaat op kan of gecombineerd kan met de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Nou dan zou dit hem moeten worden;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f3RpE1y3k32z8oU29K0Ks6CmcKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hjIdnDyYyrTJhMbRT6eneXHQ.png?f=user_large

Losse aardlekschakelaars zijn wat goedkoper en gezien er toch voldoende ruimte is en nog reserve is lijkt me dit de beste oplossing.
Linksonder naast de 3st ALS komt nog een groep voor de zonnepanelen maar die zetten we één op één over van de bestaande kast (is van hetzelfde merk en vrij nieuw)

Toch nog ruim 529,66 EUR maar ik zie niet waar ik nog op kan besparen eerlijk gezegd.

[ Voor 7% gewijzigd door Mikee007 op 22-04-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:08
Bij mij kwamen ze de laadpaal installeren en die had geen zegelrecht (en ik geen hoofdschakelaar). Daarna netbeheerder gebeld en die kwamen het zonder problemen opnieuw zegelen. Zonder kosten zelfs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GillisB
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-05 11:31
Niet vergeten, AREI is (weeral) aangepast op 1/3/25. Stopcontacten in de badkamer op 4m van het bad of douche moeten nu met 10mA differentieel worden beveiligd

https://www.zelektro.be/b...-er-vanaf-1-maart-2025-17

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Mikee007 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:06:
Toch nog ruim 529,66 EUR maar ik zie niet waar ik nog op kan besparen eerlijk gezegd.
Zoals in alle andere groepenkast topics:
Probeer niet zo goedkoop mogelijk te gaan.

Geef 100-200 euro meer uit en koop A merk materiaal. ABB is bijvoorbeeld bij Sander Vunderink een stuk goedkoper dan bij elektramat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
dragonhaertt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:15:
[...]

Zoals in alle andere groepenkast topics:
Probeer niet zo goedkoop mogelijk te gaan.

Geef 100-200 euro meer uit en koop A merk materiaal. ABB is bijvoorbeeld bij Sander Vunderink een stuk goedkoper dan bij elektramat.
Ik snap je, maar Emat is wat dat betreft niet een slecht merk.
ABB/Hager is natuurlijk wel beter en zou ik voor utiliteit altijd een A-merk toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Waarom voor je 2 kracht groepen geen Alamat toepassen?

volgens mij zijn 2 kracht alamats goedkoper dan de combinatie die je nu hebt?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
SMSfreakie schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:07:
Waarom voor je 2 kracht groepen geen Alamat toepassen?

volgens mij zijn 2 kracht alamats goedkoper dan de combinatie die je nu hebt?
Vreemd genoeg is dat in dit geval niet zo.
Losse aardlekschakelaars zijn goedkoper dan aardlekautomaten, wellicht komt het omdat ik zelf een groepenkast samenstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
Loop gewoon met een grote boog om de EMAT's heen. Slecht? Nou ja, ze doen als ze nieuw zijn wat ze moeten doen (afschakelen bij overbelasting/lekstroom). Maar voor hoe lang? Ik heb helaas al best wat plaatjes voorbij zien komen van defect EMAT (en Gacia) spul, terwijl dat nog helemaal niet zo lang op de markt is. Ik vertrouw het niet, mijn maat die electriciën met zegelrecht is eveneens niet. Je moet 30+ jaar op je groepenkast kunnen vertrouwen.
Ik kan me een serie meterkastbrandjes en knetterende Gacia groepenkasten herinneren bij een project van een woningbouwvereniging. Daar zijn alle kasten vervangen door A-merk spul. Die zijn doorgaans niet van het onnodig geld uitgeven. Doe met die informatie wat je wil, maar als een "electriciën" namens de woningbouwvereniging bij mij aan komt met zo'n B-merk groepenkast mag 'ie onverrichter zaken weer naar huis. Laat dan liever die oude ABB kast maar zitten, die doet z'n werk waarschijnlijk over 50 jaar nog.

En voor wat betreft de ALAMATS, hangt er ook van af of je nog verwacht meer 3-fase groepen toe te voegen in de toekomst. Elke extra krachtgroep kost serieus geld met een ALAMAT, met een losse ALS is dat veel goedkoper. Anders is de extra 4 DIN ruimte die je kwijtraakt misschien zonde.

[ Voor 13% gewijzigd door Steyn_E op 24-04-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
Ik denk dat het vaak ook een persoonlijke ervaring is.
Dat is met alle producten zo, de ene wil persé Coca Cola en de ander is met een huismerk tevreden.
Een vreemd vergelijk misschien maar jullie begrijpen het principe.

EMAT zou ik persoonlijk ook nooit in de utiliteit gebruiken, maar voor huisinstallaties durf ik die gok wel te nemen, je moet immers met veel producten ook geluk hebben. Een ABB automaat kan ook zomaar defect gaan is mijn ervaring uit de utiliteit.
Ik denk dat het vaker ligt aan de kunde van de betreffende elektricien dan aan het materiaal, want er wordt wat afgeprutst!
Daarnaast is het bij huisinstallaties zo dat er veel minder vaak geschakeld wordt dan in utiliteit. in principe is het 1x aanzetten en gaat het nooit meer uit mits kortsluiting (en ja officieel je aardlek testen 2x per jaar maar dat gebeurd denk bij 95% van de huishoudens nooit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Bij normale producten ben ik het helemaal met je eens. Bij een veiligheidssysteem waarin dikwijls brand veroorzaakt wordt niet.
Zeker omdat je voor de prijs van één aardlekschakelaar ook alles uit kan voeren in ABB.

Het is je eigen keus natuurlijk, maar het lijkt me een van de laatste plekken waar je op zou moeten besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mikee007 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:45:
[...]

Vreemd genoeg is dat in dit geval niet zo.
Losse aardlekschakelaars zijn goedkoper dan aardlekautomaten, wellicht komt het omdat ik zelf een groepenkast samenstel.
Oh die hebben ze niet van emat zelf.. Dat zal het verklaren...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
dragonhaertt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 07:52:
Bij normale producten ben ik het helemaal met je eens. Bij een veiligheidssysteem waarin dikwijls brand veroorzaakt wordt niet.
Zeker omdat je voor de prijs van één aardlekschakelaar ook alles uit kan voeren in ABB.

Het is je eigen keus natuurlijk, maar het lijkt me een van de laatste plekken waar je op zou moeten besparen.
Het zal geen A kwaliteit zijn, maar al het schakelmateriaal zal aan een bepaalde norm moeten voldoen.
Ik ben het dus niet met je eens als je EMAT toepast dat je grotere kans hebt op brand, dat lijkt me wat kort door de bocht.
Al zou dat echt zo zijn en heel vaak voorkomen is het merk vrij snel verdwenen van de markt.
SMSfreakie schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 15:23:
[...]

Oh die hebben ze niet van emat zelf.. Dat zal het verklaren...
Nee dat klopt idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Mikee007 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:46:
[...]

Het zal geen A kwaliteit zijn, maar al het schakelmateriaal zal aan een bepaalde norm moeten voldoen.
Ik ben het dus niet met je eens als je EMAT toepast dat je grotere kans hebt op brand, dat lijkt me wat kort door de bocht.
Al zou dat echt zo zijn en heel vaak voorkomen is het merk vrij snel verdwenen van de markt.

[...]

Nee dat klopt idd.
Al het schakelmateriaal in Nederland voldoet aan de norm, maar toch wordt 2% van de woning branden in de meterkast veroorzaakt.

Maar doe vooral wat je wil, ik denk niet dat we het hier over eens worden.
In ieder geval voor mij persoonlijk de laatste plek om op te besparen aangezien het maar 200euro per 30 jaar kost (als ze dezelfde levensduur zouden hebben).

[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 25-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikee007
dragonhaertt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:00:
[...]

Al het schakelmateriaal in Nederland voldoet aan de norm, maar toch wordt 2% van de woning branden in de meterkast veroorzaakt.

Maar doe vooral wat je wil, ik denk niet dat we het hier over eens worden.
In ieder geval voor mij persoonlijk de laatste plek om op te besparen aangezien het maar 200euro per 30 jaar kost (als ze dezelfde levensduur zouden hebben).
Ik ben zeker blij met je advies! mening geven staat zeker vrij.
Ik heb ook echt nog niet besloten welke kast we gaan aanschaffen.
Maar ik probeer het wel in perspectief te zien, 2% is zeker best wel aardig wat, maar de oorzaak kan ook zijn dat het niet goed is aangesloten doordat een beunhaas of iemand met 0 kennis de groepenkast heeft aangesloten. dat hoeft niet altijd aan het schakelmateriaal te liggen.

Maar nogmaals, ik ben blij met jou visie! daar worden we allemaal niet dommer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikee007
O

[ Voor 103% gewijzigd door Mikee007 op 01-05-2025 20:44 ]

Pagina: 1