Advies verduurzaming jaren '60 woning gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmidor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-05 21:07
Hallo!

Onverwachts is mijn bod geaccepteerd op een huis wat ik eigenlijk mentaal afgeschreven had _/-\o_ . Aangenomen dat de bouwkundige keuring niets enorms boven water haalt, probeer ik nu dus versneld zicht te krijgen op werkzaamheden m.b.t. verduurzaming. Daar gaat het me ook om welke hiervan veel voordeel genieten als ik deze kan uitvoeren als het nog leegstaat, voordat ik de woning definitief betrek en ga inrichten.

Ik heb een lijstje opgesteld wat mij het waard lijkt om aan te pakken, maar daar win ik graag advies over in bij jullie.

Details over de woning:
  • Bouwjaar: 1963
  • Tussenwoning
  • Woonovervlakte: ~85m2
  • Twee woonlagen + 1 opbergzolder, hellend dak met nok in het midden (die anderen in de straat tot woonruimte hebben omgebouwd via een dakkapel voor + nokverhoger achterzijde)
  • Uitbouw beneden twee meter de tuin in over gehele breedte woning
  • Huidig energielabel D (net, 285 kWh/m2)
  • Isolatie-gerelateerd:
    • Dubbel glas overal
    • Overal kunststof kozijnen, sponning niet afdoende voor tripel glas
    • Geen gevelisolatie
    • Geen spouwmuurisolatie (er is een spouw, nog aan het achterhalen hoe diep)
    • Geen vloerisolatie (er is een kruipruimte, nog aan het achterhalen hoe hoog)
    • Geen dakisolatie
  • HR-107 combiketel (2 jaar oud)
Op basis van inlezen, dit forum doorzoeken, en ook tools als de verbetercheck van www.verbeterjehuis.nl heb ik toen een lijstje samengesteld van verduurzaamheidsmaatregelen die mij goed leken:

Verduurzaamheidsmaatregelen
  • Gevelisolatie:
    • Tenminste spouwmuurisolatie want relatief goedkoop
    • Voorzetwanden gehele woning voor goede isolatie (minimaal Rd 3.5)
  • Vloerisolatie: Afhankelijk van hoogte kruipruimte ofwel plafond isoleren, of laten vullen (streef naar Rd 5)
  • Dakisolatie: Binnenzijde isoleren, zelf doen (streef naar Rd 6)
  • Glas: Overal HR++ in bestaande kozijnen, geen roosters
  • Ventilatie: Balansventilatie/Ventilatie type D met warmteterugwinning en CO2 sturing in gehele huis
  • Geïsoleerde voor- en achterdeur
  • Kieren dichten
Ik heb zelf twee linkerhanden, dus ik zou eigenlijk alles uitbesteden behalve misschien de zolder isoleren van binnen en kieren dichten. Inclusief subsidies (regio Leiden) zegt www.verbeterjehuis.nl dat dit zou uitkomen op iets onder de 30k. Mijn budget hiervoor is overigens ~35k met een beetje rek.

Vragen
  1. De hamvraag: Is dit lijstje redelijk gezien het budget? Zo niet, welke dingen zouden jullie weghalen/toevoegen/aanpassen en waarom?
  2. Als er wordt gesproken over voorzetwanden plaatsen voor betere isolatie, horen tussenmuren (zijmuren, de muren die je deelt met je buren als je in een tussenwoning woont) daar wel of niet bij? Ik ging er van uit van niet, omdat die muren niet grenzen aan de buitenlucht dus het verwachte voordeel is veel kleiner, maar ik kan er geen eenduidig antwoord op vinden. Dit doet mij denken dat het antwoord overduidelijk is voor iedereen, maar jammer genoeg hoor ik daar niet bij :$ . Het plan van verbeterjehuis.nl neomt voorzetwanden binnen de categorie 'Gevelisolatie' wat me doet denken dat het niet voor zijmuren is, maar een bevestiging zou fijn zijn.
  3. Het energielabel rapport noemt onder de sectie 'Gevels' ook een oppvlakte op het zuiden (voorkant woning is naar het oosten). Dit komt overeen met de zijkant van uitbouw beneden. De rechterburen hebben namelijk een soortgelijke uitbouw, dus daar grenst de uitbouw niet aan de buitenlucht, maar de linkerburen niet. Betekent dit dat ik daar wel een voorzetwand zou moeten plaatsen tegen dit stukje 'zijmuur' of is dat het niet waard?
  4. Een aannemer inschakelen voor mijn waslijstje verduurzaamheidsstappen leek me niet nodig omdat isolatiebedrijven vaak meerdere van deze maatregelen aanbieden. Hierdoor hoopte ik een partij te kunnen vinden die (bijna) alle dingen kan uitvoeren en dan kan ik de resterende maatregelen ofwel zelf uitvoeren of individueel nog een vakman daarvoor inschakelen en de kosten van een aannemer uitsparen. Klinkt dat redelijk?
Input wordt heel erg gewaardeerd :) !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
voorzetwanden zijn gewoon wandjes die je ergens voorzet. hiermee kan je een aspect verbeteren of toevoegen aan de muur

grof weg te verdelen in 4 eigenschappen.

thermische isolatie
geluidsisolatie
instalaties
esthetiek

thermische isolatie is het meest nuttig waar het temperatuursverschil het groots is (dus met buiten)
naar de buren heeft ook wel een beetje zin met name als er koude bruggen zijn naar dak, balkons oid. maar meestal is een voorzetwand voor die reden voor een woningscheidende muur (zo heten die dingen) niet de meest zinvolle investering. Echter, ga je toch aan de gang voor leidingen, geluidsisolatie of esthetiek dan wel.
de zijkant van de uitbouw heeft altijd zin, dat grenst aan buiten en als ze er toch zijn dan kost het je een paar m2 extra.

Over hoeveel subsidie praten we ongeveer? (mijn hoofd werkt niet in incl subsidie prijzen ) ik zou beginnen met een kosten indicatie per onderdeel. en dan langzaam uitbouwen naar een fatsoenlijke begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Wij hebben hier - behalve de balansventilatie - vrijwel jouw gehele lijstje afgelopen sinds 2021, hetzij met iets andere oppervlakten (140 m2 2-kapper), maar dan heb je een idee. Volgens mij moet dit voor € 30.000 - € 40.000 wel te doen zijn als je zelf bereid bent je te verdiepen in het hoe-en-wat, want moeilijk is het meeste niet:

Bodemisolatie:
Kruipruimte (58 m2), geïsoleerd met 23,5 cm. EPS-parels (Rd 3,5). De kruipruimte was niet hoog genoeg voor het isoleren van de vloer, dus maar voor the next best thing gekozen.

Spouwmuurisolatie:
De volledige spouw ad 90 m2 geïsoleerd met cfk-vrij PUR-schuim (beste isolatiewaarde aldus de beste man van het isolatiebedrijf, echter ook het duurste). Totaal Rc (?) 1,82.

Voorzetwand(en):
Ik heb de uitbouw niet laten isoleren (+/- 18 m2) omdat de spouw daar vol met steenpuin zat. Die heb ik met voorzetwanden en 5 cm. PIR zelf geïsoleerd (Rd 2,27). 5 cm omdat ik anders in de weg kwam met m'n doorloop en kastenwanden, anders had ik meer gedaan, maar soit.

Glas:
Al het oude dubbel glas laten vervangen door HR++ (U 1.1) omdat - net als bij jou - de kunststof kozijnen geen ruimte boden voor triple glas. Totaal 14 m2.

Dakisolatie:
19 cm. Glaswol 037 i.v.m. prijs t.o.v. 032 v.w.b. het schuine dak (Rd 5,1). Bij 035 of 032 ga je op die dikte net wél, net níet over de 6 heen, maar dat vond ik het prijsverschil niet waard. Pir en aanverwanten scoren uiteraard veel beter maar zijn een factor 4,5,6 duurder dus vielen helemaal af.

Voor de isolatie van het platte dak van de aanbouw heb ik wél 032 gekozen (want: daadwerkelijke leefruimte), en dan zit je met 180 mm op een Rd van 5,6.

Deuren:
Achter z.g.a. de volledige gevel laten vervangen, inclusief dakwerk, metselwerk, een nieuwe dekvloer etc., daarom geeft onderstaande prijs een vertekend beeld, maar wederom, dan heb je een idee.

De voordeur wordt hier volgende maand vervangen door een Alumium exemplaar, inclusief kozijn. (Rd voor beide onbekend).

Totale kosten voor dit alles:
* Bodemisolatie (2022): € 2.456,57
* Spouwmuurisolatie (2022): € 2.519,92
* Voorzetwanden (2022): € 1.143,96
* Glas (2023): € 3.678,75
* Dak (plat - 2022): € 1.248,06
* Dak (schuin - 2025): € 1.439,81
* Achtergevel + -deuren (2022): € 25.000 (Deuren alleen waren +/- € 7.000)
* Voordeur (2025, incl. kozijn): € 5.960,00
* Zonnepanelen (als bonus omdat je wilt verduurzamen, 12 stuks 440 Wp - 2024): € 5.319,00

Totaal: € 48.766,07 incl. zonnepanelen, of € 43.447,07 exclusief. Corrigeer ik de "overige" werkzaamheden uit de 25k. die de aannemer destijds vroeg voor die deuren, dan blijft er zo'n € 31.000 - € 32.000 over.

Hierbij moet ik wél melden dat ik alle zaken die ik zelf kón doen, ook zelf gedaan heb. Dus de dakisolatie heb ik zelf gedaan, evenals de voorzetwanden en al het hak- en breekwerk voor de kozijnen in de achtergevel, al het stuc- en schilderwerk, etc. De zonnepanelen en het glas heb ik (uiteraard) uitbesteed, evenals de isolatie van de vloer en de muren i.v.m. de subsidie. Die subsidiebedragen heb ik ook nog voor je mocht je daar interesse in hebben, maar dat zijn dan wel bedragen die inmiddels mogelijk anders zijn of niet meer gelden. Maar daar was de RVO destijds vrij duidelijk in op de website.

Edit @ de voorzetwanden. Ik meldt het hierboven al kort (net als @twain4me), maar wellicht goed om nog eens expliciet te benoemen: Houdt er rekening mee dat voorzetwanden - als je die plaatst - betekent dat alles op die wand komt te vervallen. Het klinkt leuk om even een paar latjes met wat steen-/glaswol neer te zetten, maar cv-leidingen (incl. radiatoren), stopcontacten, vensterbanken, noem alles maar op wat aan/in/tegen je muur zit, dat moet allemaal mee naar voren, dus ineens heb je ook een loodgieter, elektricien en een timmerman nodig. Niet erg als je dit budgetteerd, maar je zal de eerste niet zijn die die kosten vergeet :9

[ Voor 10% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 21-04-2025 20:12 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmidor
twain4me schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:30:
thermische isolatie is het meest nuttig waar het temperatuursverschil het groots is (dus met buiten)
naar de buren heeft ook wel een beetje zin met name als er koude bruggen zijn naar dak, balkons oid. maar meestal is een voorzetwand voor die reden voor een woningscheidende muur (zo heten die dingen) niet de meest zinvolle investering. Echter, ga je toch aan de gang voor leidingen, geluidsisolatie of esthetiek dan wel.
de zijkant van de uitbouw heeft altijd zin, dat grenst aan buiten en als ze er toch zijn dan kost het je een paar m2 extra.
Dankjewel, dat klinkt logisch! Mijn doel met de voorzetwanden is thermische isolatie, dus dan zal ik de zijkant van de uitbouw ook laten dekken, maar geen woningscheidende muren (inderdaad een fijne specifieke term) meenemen.
twain4me schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:30:
Over hoeveel subsidie praten we ongeveer? (mijn hoofd werkt niet in incl subsidie prijzen ) ik zou beginnen met een kosten indicatie per onderdeel. en dan langzaam uitbouwen naar een fatsoenlijke begroting.
Het totaal aan kosten geschat door verbeterjehuis.nl is ~26.000 euro, waarvan (ook geschat) ~4100 subsidie via isde-subsidie (waarbij oppervlakte woning is meegenomen in die schatting). Dit is de kosten-uitsplitsing die zij bieden voor mijn situatie:
  • Gevelisolatie: Gevel verbeteren, voorzetwand met goede isolatie, gehele woning (Rc = 3,9 m2K/W) - €6410
  • Vloerisolatie: Vloer verbeteren met zeer goede isolatie (Rc = 5,00 m2K/W) - €1445
  • Dakisolatie hellende: Dak verbeteren, binnenzijde isoleren met zeer goede isolatie (Rc = 6,0 m2K/W) - €4827
  • Ramen woonruimten: Dubbel glas vervangen door HR++ glas - €1998
  • Ramen slaapkamers: Dubbel glas vervangen door HR++ glas - €1998
  • Ventilatie: Gebalanceerde ventilatie met WTW en CO2-sturing - €6665
  • Kierdichting: Naden en kieren ramen en deuren verbeteren - €1925
De totale investering is: €25267 .
De totale subsidie (indicatie) is: € 4098.
De bron die ze hiervoor gebruiken zijn de kostenkentallen van het RVO en ze rekenen met het lage btw-tarief voor enige arbeid. Om een slag om de arm te houden, ook omdat eigenaardigheden van het huis sommige dingen kunnen bemoeilijken, had ik dit afgerond naar 30.000 voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirmidor
PsychoMantis_NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
Wij hebben hier - behalve de balansventilatie - vrijwel jouw gehele lijstje afgelopen sinds 2021, hetzij met iets andere oppervlakten (140 m2 2-kapper), maar dan heb je een idee. Volgens mij moet dit voor € 30.000 - € 40.000 wel te doen zijn als je zelf bereid bent je te verdiepen in het hoe-en-wat, want moeilijk is het meeste niet:

[...]
Ik vind het heel geruststellend om dit te horen, dank je! De details over specifieke materialen zijn ook een goede opzet voor als ik daar meer onderzoek in ga steken zelf.
PsychoMantis_NL schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
Edit @ de voorzetwanden. Ik meldt het hierboven al kort (net als @twain4me), maar wellicht goed om nog eens expliciet te benoemen: Houdt er rekening mee dat voorzetwanden - als je die plaatst - betekent dat alles op die wand komt te vervallen. Het klinkt leuk om even een paar latjes met wat steen-/glaswol neer te zetten, maar cv-leidingen (incl. radiatoren), stopcontacten, vensterbanken, noem alles maar op wat aan/in/tegen je muur zit, dat moet allemaal mee naar voren, dus ineens heb je ook een loodgieter, elektricien en een timmerman nodig. Niet erg als je dit budgetteerd, maar je zal de eerste niet zijn die die kosten vergeet :9
Dat is een goeie, daar zat ik mentaal ook nog mee. De gevelwanden, waar de voorzetwanden zouden komen, hebben bijna allemaal een radiator ertegen met bijbehorende leidingen inderdaad, plus de andere zaken die je noemt. Als ik besluit het plaatsen van de voorzetwanden uit te besteden (waarschijnlijk wel, ik zie er tegenop om ook op korte termijn de benodigde timmer/loodgieter/elektrakennis te vergaren om dit goed te kunnen doen) zal ik erop letten dat ze niet alleen langskomen om wandjes te plaatsen, maar dat die zaken ook meegaan.

Ik las ook over het isoleren van de buitenkant van het dak (nou 'buiten', tussen het onderdak en de pannen), gegeven dat er enige ruimte is. Had jij dat ook overwogen toentertijd? Ik zie het als optie voorbijkomen, maar veelal wordt er toch van binnenuit geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Van buitenaf isoleren is het mooiste omdat je dan geen beperkingen hebt qua materialen, je niks te maken hebt met condens van binnenuit wat eventueel in de isolatie trekt, en als laatste verlies je natuurlijk geen hoogte aan de binnenzijde, wat je met isoleren tussen de balken natuurlijk wel hebt.

Hét nadeel is echter dat alles wat nu op je dakbeschot ligt er af moet. Dus je dakpannen, tengels, panlatten, alles moet er af, dan de isolatie er op, en dan kun je alles weer terugplaatsen. Effectief ben je dus een volledig nieuw dak aan het plaatsen, en dan ga je zo richting de 30, 40, 50k aan kosten i.p.v. € 2.500 voor isolatie aan de binnenkant.

De reden is natuurlijk simpelweg het feit dat isoleren vanaf de buitenkant veel arbeidsintensiever is. Als je geen hoogtevrees hebt kun je natuurlijk prima zelf dat dak op, want de kosten voor materiaal zijn niet wezenlijk hoger (behalve wellicht nieuwe dakpannen en het huren van een hoogwerker/steiger), maar goed, dat was voor ons - net als voor waarschijnlijk 95% van de mensen - geen haalbare kaart. Ik vind een keukentrapje eigenlijk al wel hoog genoeg, en 50k voor een nieuw dak had ik ook niet meer in de kontzak, dus dan maar van binnenuit isoleren :+

[ Voor 40% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 22-04-2025 09:15 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Pagina: 1