Uitbouw zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:45
Goedemiddag Tweakers,

De volgende klus van de verbouwing staat op het programma. Momenteel ben ik in de voorbereiding op het zelf bouwen van een uitbouw van mijn woonkamer. In eerste instantie wilde ik een aannemer inhuren hiervoor, maar na meerdere offertes te hebben ontvangen van rond de 75k voor casco bouw van een uitbouw van 2,5 x 5,5m (en een wachttijd van 3/4 tot een jaar), heb ik besloten om het zelf te gaan bouwen. Hiervoor heb ik 2 maanden onbetaald verlof genomen (juni/juli). Momenteel ben ik bouwtekeningen aan het maken en kunststof kozijnen aan het selecteren. Een constructeur heeft de berekening gemaakt van de uitbouw. Graag zou ik jullie feedback willen op een aantal details en vragen die ik heb. Ik had de constructeur al voor details gevraagd, maar die verwijst mij door naar de aannemer of architect.....die ik niet heb.

Toelichting:
- Fundering op staal.
- Geen ondersteuning van bovenliggende gevel/dak nodig. Betreft tunnelbouw en prefab dakelementen rusten op de betonvloer van de eerste verdieping.
- Huidige binnenspouwblad houtskeletbouw (niet dragend) en buitenspouwblad metselwerk
- Constructeur heeft berekening gemaakt waarbij fundering uitbouw zelfde afmetingen heeft als bestaand. De nieuwe wapening middels inboren stekken constructief aan bestaande fundering verbinden.
- Toestemming buren voor deels bouwen op hun grond is gevraagd. Contact is goed en zij bepalen de afwerking aan hun zijde.
- Reden voor huidige opbouw wanden met binnenspouwblad metselwerk en buitenkant HSB: massa aanwezig voor beperken geluid van buiten en geen schoon metselwerk nodig waarvoor ik iemand in moet huren.
- In de uitbouw hoeft alleen elektra doorgetrokken te worden. Verder geen leidingwerk nodig.
- Kruipruimte is niet meer bereikbaar, maar vanwege ontbreken leidingen is dit geen probleem. Vloer krijgt een Rc-waarde van 6,5m.

Concrete vragen:
1- Voor opbouw Ubakus nog aandachtspunten? En is het raadzaam of een dampremmende folie tussen het metselwerk en PIR te plaatsen? Volgens Ubakus maakt dit niets uit.
2- Graag jullie feedback op de opbouw van de fundering. Qua thermische onderbreking ga ik nu uit van het principe van verlenging van koudebruggen. Wat kan beter?
3- Hoe overgang van bestaande naar nieuwe vloer?
4- Hoe kan ik het detail van de aansluiting met de buren verbeteren zodat de dampopen folie goed aansluit op de bestaande muur?
5- Iemand een idee om de dakgoot van buren op het eigen dak van EPDM aan te laten sluiten? Ik maak een verlaagde 'goot' in EPDM omdat anders het boeibord van de uitbouw een stuk hoger komt dan die van de buren. Ik zorg ervoor dat de hoogte van de dakgoot van de buren gelijk ligt met de verlaagde rand van de uitbouw.
6- Overige tips/do's/dont's?

Ik ben nog bezig met detaillering van de kozijnen en dakopbouw met verlaagde goot. Deze volgt binnenkort. Alvast bedankt voor jullie input!

Foto bestaande situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZN6gc00TlABfgq4QGQibngzOCI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UcuU5rJZIJSNM1bOqT6hp4Gq.jpg?f=user_large

Bovenaanzicht uitbouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhRSuldq1K3yQFIYtNvwJmVbZ3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S9FaA7UlxFxg0UwEoMd4EeoA.jpg?f=fotoalbum_large

Opbouw Ubakus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFp05LIzJNbntEm_AGhjSLnxI3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjeH74v4ZUAUgm5D4Mr5xvv3.jpg?f=fotoalbum_large

Doorsnede fundering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FImdd6wqTUwV9OsgewQ-7HlzCgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uyXMCEXt4JbtxM8Mt1GlGmn8.jpg?f=fotoalbum_large

Detail aansluiting naar buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxVBrpMdPv0J01yX_Th3o0svODE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iyJY8uBvNmjZdyDEGfyDTXUp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik wordt niet zo blij van die muur opbouw.

Er steken op die ubakus doorsnede steeds dunne balken (van een vreemd formaat) door de isolatielaag heen. Als het effe niet anders kan kun je zo misschien wel wegkomen.

Maar er is nog niets gebouwd, en dan zou ik toch adviseren om een gesloten/continue doorlopende laag isolatie te ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
Je bent er goed over aan het nadenken!
Redlum999 schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:32:

[...]
Graag zou ik jullie feedback willen op een aantal details en vragen die ik heb. Ik had de constructeur al voor details gevraagd, maar die verwijst mij door naar de aannemer of architect.....die ik niet heb.
Zou sowieso iemand inschakelen die je kan helpen met de technische details, een constructeur kan dat (zit niet standaard in het pakket) maar kan ook een bouwkundige zijn of iemand met een bouwkundige adviesrol.
- Constructeur heeft berekening gemaakt waarbij fundering uitbouw zelfde afmetingen heeft als bestaand. De nieuwe wapening middels inboren stekken constructief aan bestaande fundering verbinden.
Is mogelijk, je gaat er dan vanuit dat de aanbouw gelijke zetting gaat hebben als de bestaande bouw. Het hangt tenslotte aan elkaar.

Standaard houden wij er rekening mee dat het juist los gebouw wordt omdat de aanbouw soms meer gaat zetten dan de bestaande woning, bijvoorbeeld bij bouwen op staal. Het zand onder de bestaande woning staat in basis nu stil terwijl de aanbouw nieuw en en nog moet gaan zetten. Soms is het juist andersom, bijvoorbeeld een aanbouw op palen bij een woning zonder palen, kan goed zijn dat de woning dan met de tijd meer gaat zetten dan de nieuwe aanbouw.

Wat je vaak ziet als dit detail niet klopt is een "afhangende aanbouw" die onderaan vast blijft zitten aan de vloer maar als je vanaf de zijkant kijkt aan de bovenzijde "open" staat.

Gezien je zelf gaat bouwen: Probeer standaard systemen & bouwmethodes te gebruiken. Dan heb je een goede basis met duidelijke verwerkingsvoorschriften etc. Als je alles zelf uit moet gaan zoeken is het een relatief complete puzzel.
- Reden voor huidige opbouw wanden met binnenspouwblad metselwerk en buitenkant HSB: massa aanwezig voor beperken geluid van buiten en geen schoon metselwerk nodig waarvoor ik iemand in moet huren.
Logisch, een paar alternatieven:

- Standaard spouwmuur (zonder schoon metselwerk) met houten gevelbekleding tegen het buitenblad. Gewoon voor de show dus. Mooi en handig te doen met afstandsschroeven om het geheel te laten ademen en te stellen als je metselwerk niet perfect is.
- Compleet HSB met de juiste beplating (bijvoorbeeld cementgebonden) om het geluid tegen te gaan.
- Prefab delen HSB of SIP panelen

In het algemeen voelt je plan als 2 bouwmethodes combineren wat het ingewikkelder maakt.

Heb je een vooraanzicht met hoogtes t.o.v. de dakgoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-09 17:07
Je zegt geen leidingwerk maar hoe ga je de verwarming regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-09 10:08
Heb je onderzoek gedaan/laten doen naar de ondergrond van je fundering?

De bestaande/orginele fundering wordt vaak voorzien van een goed uitgegraven zandbed (afhankelijk van de locatie kunnen ook nog palen gebruikt worden). Als je daar niet gelijkwaardig op aansluit, ontstaat de kans op verzakkingen.

Daarnaast zou ik het nieuwe mestelwerk laten aansluiten op de muur van de buren. De druk van het dak is op dat punt het grootst (aan de zijkant wordt het ondersteunt door muur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:42

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Leuk project :)

Als je een stenen binnenblad hebt heb je zo veel hout niet nodig je hebt nu eigenlijk 2 bouwsystemen door elkaar hsb en stapelbouw. ik zou 1 van de 2 kiezen en daar de details op aanpassen.

Als het alleen is om de gevelbekleding vast te houden kan je beter afstandsschroeven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://hartwijk.com/wp-content/uploads/2023/07/w1-a-i-01-208-abstandsmontagen-23sall-23aqq-23v1.jpg

je stenen binnenblad aan de kant van de buren ziet er wat dun uit. (en dat brengt mij bij het volgende punt gebruik vanaf dag 1 maatvoering in je details dat voorkomt dat je aan het einde van de rit voor verrassingen komt te staan. gewoon blijven tekenen dan kom je er vanzelf uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-04-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 08:46
Ik lees volgens mij niets over heien. Moet bij zo een uitbouw niet wat palen in de grond geslagen worden om verzakking te voorkomen? Was dat niet onderdeel van die 75K offerte? 5,5 m X 2,5 m is behoorlijk groot. Vandaar mijn vraag.

Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-09 12:58

Ac0

Emos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:52:
Ik lees volgens mij niets over heien. Moet bij zo een uitbouw niet wat palen in de grond geslagen worden om verzakking te voorkomen? Was dat niet onderdeel van die 75K offerte? 5,5 m X 2,5 m is behoorlijk groot. Vandaar mijn vraag.
Heien is het geld niet, hoor. Ging hier voor 10meter diepte (2 palen) op €1500, offerte medio januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:59
Emos schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:52:
Je hoeft niet overal in Nederland te heien.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-09 16:01
In je onderste detail zit er geen isolatie tegen je bestaande betonnen woningscheidende wand. Da's voor jou en ook voor je buren als dat een verwarmde ruimte is niet fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Dag allen, dank voor de feedback! Hieronder even per persoon een reactie en wat ik ga aanpassen.

@AtomicShockwave: ik ga de opbouw van de wand aanpassen zodat ik geen 2 bouwmethodes combineer. De gevelbekleding ga ik met afstandhouders aan het binnenspouwblad bevestigen, volgens de afbeelding van twain4me of een vergelijkbaar systeem.

@djluc: goede tip om iemand in te schakelen voor de technische details, ga ik doen. Ik merk dat het uitwerken van de details veel tijd kost en mij ook niet altijd een zeker gevoel geeft (gebrek aan ervaring hierin).
De fundering van de hele woonwijk hier is op staal, zonder een grondverbetering (woon op een zandrug), dus zolang ik geen grond roer dieper dan de o.k. fundering moet dit goed gaan. Qua buitengevel ga ik een aanpassing doorvoeren, zie hierboven.

@Milo85: er komt in de nieuwe dekvloer vloerverwarming te liggen die vanaf de dekvloer vanuit de bestaande woonkamer wordt doorgelegd.

@haam @Emos : de constructeur heeft de fundering bepaald. Op basis van de bestaande fundering en aanwezige ondergrond. Het Dinoloket geeft ook aan dat er alleen zand zit.

@twain4me : dank voor de foto! Ik ga dit idd aanpassen zodat ik maar één bouwsysteem heb. Verder scherp gezien dat de muur aan de kant van de buren dunner is. Ik was van plan om hier 70mm dikke betonblokken voor te gebruiken. Dit omdat ik de totale constructiedikte gelijk wil houden met de dikte van de tussenmuur. En ik zal maatvoering toevoegen :)

@achterhoeker: klopt dat er nu geen isolatie getekend zit tegen de bestaande betonnen scheidingswand.. Ik weet eerlijk niet tot hoever naar buiten de scheidingswand doorloopt. Wel weet ik dat het hsb binnenspouwblad tussen de betonmuren zit. Ik hou er rekening mee dat er een plaat hard isolatiemateriaal zit als thermische onderbreking. Deze haal ik lokaal weg om het nieuwe binnenspouwblad aan de betonnen muur te verankeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:36
twain4me schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:26:
Leuk project :)

Als je een stenen binnenblad hebt heb je zo veel hout niet nodig je hebt nu eigenlijk 2 bouwsystemen door elkaar hsb en stapelbouw. ik zou 1 van de 2 kiezen en daar de details op aanpassen.

Als het alleen is om de gevelbekleding vast te houden kan je beter afstandsschroeven gebruiken.

[Afbeelding]

je stenen binnenblad aan de kant van de buren ziet er wat dun uit. (en dat brengt mij bij het volgende punt gebruik vanaf dag 1 maatvoering in je details dat voorkomt dat je aan het einde van de rit voor verrassingen komt te staan. gewoon blijven tekenen dan kom je er vanzelf uit :)
Goed systeem dit!
Redlum999 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 18:33:
Dag allen, dank voor de feedback! Hieronder even per persoon een reactie en wat ik ga aanpassen.

@Milo85: er komt in de nieuwe dekvloer vloerverwarming te liggen die vanaf de dekvloer vanuit de bestaande woonkamer wordt doorgelegd.
Gaat de vloer binnen er ook uit / veranderd daar de constructie nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-09 15:07
Een kleine vraag: Het is een vergunningsvrije aanbouw? Je voldoet aan alle eisen met betrekking tot vergunningnsvrij bouwen? Ook aan de eisen van het omgevingsplan (het oude bestemmingsplan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
De bestaande vloer binnen gaat er niet uit en de constructie verandert verder ook niet. Er wordt alleen vloerverwarming in de dekvloer gefreesd.
Er is er geen vergunning nodig. Dit heb ik gecheckt in het Omgevingsloket en het Omgevingsplan. Dank voor de checkvraag.

Ondertussen heb ik een eerste contact met een technisch tekenbureau. Mocht iemand nog een goede ervaring hebben met een bureau, dan hou ik mij aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
Goedemiddag,

Even een update over de uitbouw. In de afgelopen weken heb ik met een bouwadviseur gezeten om de detaillering van de uitbouw door te spreken. Grootste verandering is het achterwege laten van het stenen binnenspouwblad en volledig voor een HSB-wand te gaan. Verder zijn sommige keuzes niet fout, maar kan het makkelijker (betonvloer met vorstrand ipv strokenfundering).

Daarnaast heb ik de tekening moeten aanpassen omdat ik geen toestemming heb van de buren om op hun grond te bouwen. Helemaal prima en een duidelijk antwoord (relatie is goed). Nu wil ik de uitbouw tegen de erfgrens bouwen, maar hier zit een gezamenlijke afvoer van de dakgoot. Ik heb verder straks een eigen afvoer vanaf de voorzijde van de uitbouw en de bestaande is dan alleen nog voor de buren. Mijn idee nu (nog te bespreken) is dat de afvoer een aantal cm's verplaatst wordt naar hun kant en dan volledig op hun terrein zit. Doordat de bestaande schutting op hun eigen grond staat, kan ik de regenpijp mooi achter de schutting wegwerken. Hiervoor moet wel de dakgoot en bakgoot aangepast worden. Mijn vraag is of jullie misschien andere (betere) ideeën hebben?

Afwerking van de uitbouw aan kant van de buren is trouwens ter keuze van de buren. Mijn enige eis is dat het kunststof is omdat ik er straks niet meer bij kan.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO_zGDHGu8AV2LoGaIh-zib_Y54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0EjkOcrhQdAF8nFL7VFEpOuW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Redlum999 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 15:02:

Afwerking van de uitbouw aan kant van de buren is trouwens ter keuze van de buren. Mijn enige eis is dat het kunststof is omdat ik er straks niet meer bij kan.
Daar heb je ladderrecht voor.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• Redlum999
Goedemorgen,

Naar aanleiding van de goede tips hier, én afstemming met een bouwadviseur, heb ik mijn bouwplannen voor m'n uitbouw aangepast en ben ca. 4,5 week geleden aan de slag gegaan. Samen met m'n neefje van 16, die na z'n examen vakantiewerk bij mij aan het doen is. Het is hard werken en lange dagen maken (en héél veel drinken met die warme dagen...). Momenteel zijn we bezig met het dak en gisteren is het eerste kozijn geplaatst. Helaas is de grote pui vrijdag beschadigd geleverd en zal een nieuwe voor moeten komen.

Vrijdag laatste dag klussen voordat ik 2 weken op vakantie ga. Daarna de dakdekker en afbouw aan de binnen- en buitenkant. Ik hoop dan ook een nieuw kozijn te hebben ontvangen (fingers crossed)...

Bijgevoegd wat foto's van de voortgang :) Bedankt allemaal voor het meedenken en vooral het advies om met een bouwadviseur te gaan zitten. Die heeft mij in één uur tijd veel tips kunnen geven en geholpen om dingen eenvoudiger te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KopbnebEVp0QGVa1RMzk-m11_0I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CwEajIiDcZWmv69WaNVgj1Ky.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQw3b_nuKW6sRXqILDwCDjfCVl0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ON3fb4uBpayYoyI9VxWMvXM2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrgJgmX8TqxaK3zFg7GY7VQiMaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qS6pL96bjf4QYBzmSvXeNazr.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAMtHkcH4qTRqW0vlsaIMrr79AA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/yUtLfoV4rwW8ganJ6zsA6uL0.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dbk3QmoO9QQ6HQxSDYsVepe9rhs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5gd1eXPWt68CuHV1N30SDIvq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJcZGUobzDKdd7f_HUpy6qaP9kI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wlcpkbYc7BkzUUqEDUokcupC.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnqShTNQ77sgavoF-fGwEsSoz4g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aXbjmMqj7o0RuLMhLMlc5iur.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9HLahEOReaHvM6Qh9eiA2W65II=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8EMAOKCFlvDu02yzZxBRmKG5.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7iHL8r8zb3e5kSWRSrHy_82fRA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aLZc7QiJ6UavJO5PO7KPL47O.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBedG-Lczue_WrVKyZG-eQlopSc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RC2RgI785trvSHUmAHVWuDJY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbLa-ymKRAsgbTyX_CHmsqnq2Gw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WTsyEPldoLKBnD1VZRgAAHwH.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Heeft jouw kozijn op de laatste foto een klap gehad? Lijkt nogal vervormd en gescheurd te zijn.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:24
BadpunK schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:06:
Heeft jouw kozijn op de laatste foto een klap gehad? Lijkt nogal vervormd en gescheurd te zijn.
Als je het verhaal gelezen had ipv alleen plaatjes kijken had je het antwoord 😉

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:08

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Helemaal overheen gelezen zie ik nu.. :|

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:09
Heb je 2 L stalen lateien gebruikt boven je doorbraak of een ander profiel? En ik zie een daklichtopening. Heb je ook een detailtekening van het dak? En boven je kozijn van 3800mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Onze aanbouw is onderheid en verder is er een stalen frame neergezet van volgens mij 10 stalen balken. Ik dacht 4 extra door de grote lichtstraat. De oude aanbouw was gedaan met een balk tegen de buitengevel en alleen hout. Is 40 jaar blijven staan maar wel gaan verzakken en wat lekkages door de jaren heen.

[ Voor 231% gewijzigd door Davidrrr op 14-07-2025 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:28
Ziet er goed uit. Maar waarom al het hout in de menie?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venneke
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:32
Netjes hoor, hopelijk heb je de osb platen inbraakproof gemaakt aangezien je op vakantie gaat ;-).
Wat me niet helemaal duidelijk is, heb je een fundering laten storten? Ik zie enkel als basis de kalkzandsteenblokken als kimlaag, maar zit daar nog beton onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-09 18:03
Waar draagt je dak op boven je kozijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-09 16:21

Fordox

00101010

Hoeveel goedkoper ben je eigenlijk uit nu je het zelf doet?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redlum999
De fundering is een fundering op staal en uitgevoerd met een betonsloof van 50cm breed en 20 hoog. Deze is op aangeven van de constructeur constructief verbonden met de bestaande fundering (op staal, 50 breed en 20 hoog). Het ontgraven (met de hand), bekisten en storten van de fundering hebben we zelf gedaan. Met behulp van twee vrienden hebben we het beton met een molen erin gekregen. Twee uurtjes doorwerken, maar toen zat het erin.

Dat het houten frame in de menie staat, is geen vooropgezet plan geweest. Ik wilde wat balkeindes in de menie hebben en had veels teveel menie gekocht. M'n neefje vond het wel leuk om te doen, dus hij heeft alles maar in de menie gezet.

Het dak boven het grote kozijn rust op twee lange balken die met vezelversterkte constructielijm en volledig doorgeschroefd op de bovenregel van het hsb-frame rusten. Hierdoor heb ik een balk van meer dan 14cm breed en 21cm hoog. Ik twijfel nog om een hoekstaal aan de binnenzijde te bevestigen. Dit gaat relatief nog makkelijk, maar het voelt nu al zo robuust dat er met twee man op staan dansen geen beweging in te krijgen is. Daarnaast heb ik een verlaagde goot en ligt het dak hoger dan de bovenkant boeiboord. Er kan dus nooit veel regenwater op het dak blijven staan. Het gewicht van het daklicht wordt verder via de raveling naar de buitenwand en bestaande verdiepingsvloer geleid. De raveelbalken aan de buitenwand zitten vlakbij de verticale staanders van de hsb-wand, aan weerszijden van het grote kozijn. Gevoelsmatig gaat de belasting van het daklicht dan ook via de raveling naar de verticale staanders en niet via de horizontale balk... Nou ja, nog maar even over nadenken en afstemmen.

Het kostenplaatje ten opzichte van een aannemer moet ik nog in kaart brengen. Nu is dat wel appels en peren vergelijken. Zo offreerde een aannemer een hsb-wand van 140mm dik, terwijl ik deze 185mm dik uitvoer. En qua glas heb ik bijvoorbeeld zonwerend triple glas en dat had geen enkele aannemer in z'n offerte.

Vanochtend trouwens de kozijnenleverancier aan de telefoon gehad. Er is gelijk een nieuw frame besteld. Helaas, maar ongetwijfeld welverdiend, gaan ze in de fabriek ook met zomervakantie. Het zal dus nog een paar weken duren voordat het geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:09
Persoonlijk had ik een latei gelegd boven je kozijn en misschien zelfs ook aan 2 zijdes van je daklicht. Kan zo niet zien hoe groot ie wordt, maar dat zorgt vaak voor een aardige puntbelasting. Ook nog eens boven op het midden van je kozijn straks. Is het doorberekend door een constructeur?

En komt er een dakoverstek die ook nog aan of op de balk rust die je boven je kozijn plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redlum999
@Murkmans Dank voor je reactie en advies. Vanwege vakantie ben ik de laatste weken heel weinig online geweest, vandaar nu pas m'n reactie. De balkenlaag is berekend door een constructeur, maar die heeft ze in de lengte berekend. Hieruit kwamen dusdanig hoge balken, dat ik klem kwam aan de bovenzijde met de aanwezige zonnepanelen. Heb dus zelf de balkenlaag in het werk aangepast. Maar n.a.v. jouw advies ga ik de balken nog versterken met een stalen latei.

Stand van zaken momenteel:
- Grote kozijn is nieuw besteld en ik wacht nog op een leverdatum
- Over 2 weken komt de dakdekker en is het wind- en waterdicht (op kozijn na)
- Dan de opbouw van de lichtstraat monteren en buitenzijde bekleden met gevelbekleding.
- En dan binnen nog....

Verder heb ik nog een vraag over een detail van de goot. Hoe ik deze het mooiste kan aansluiten op de bestaande situatie. In de bestaande situatie was dit al een rommelig detail wat niet goed ontworpen was. Ik zie een mogelijkheid om het 'netjes' te krijgen door een driehoekje toe te voegen aan het boeibord, maar het liefste zou ik deze horizontaal houden. Probleem is dat de onderste kantplank binnen het boeiboord valt en er niet overheen. Als ik dit had willen doen had ik nagenoeg geen overstek gehad (wat ik helemaal niet mooi vindt).
Hoe zouden jullie dit doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78WUee2AkuhGj45CY4N_AHIz9JI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HQ8I8akkOQ4pvFQXCJTRcnSk.png?f=user_large
Pagina: 1