Toon posts:

Problemen met routing en tabellen ervoor aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen met m'n netwerk? Zelf heb ik een netwerk en mijn buurman ook. Nu heb ik een nt4 machine neergezet en die wil ik die functioneren als router. Er zitten twee nic's in, de 1 heeft als ip: 192.168.0.2 mask 255.255.255.0(deze is bedoeld om te kunnen praten met het netwerk van mijn buurman.) De tweede nic is geconfigueerd als: ip 172.16.2.2 mask 255.255.0.0,(deze is dus voor mijn netwerk) ik heb op die nt machine iprouting enabled. Nu vraag ik me af of het nodig is om iprouting aan te zetten. Verder is de vraag of er nog meer met die machine gebeuren.
Ook dacht ik dat er routing tabellen moeten worden aangelegd op de werkstations en evt. de servers.
Nu is de vraag: hoe stel ik het routing tabel in zodat ik op het netwerk van mijn buurman kan komen?

Kan iemand mij helpen :?

Verwijderd

Je dient inderdaad de route in de "router" pc te plaatsen.
Dit gaat via het commando route.

Bv
Route Add -p 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.0.2
Route Add -p 172.16.2.0 mask 255.255.0.0 172.16.2.2

Ik het dit ooit al uitgebreid uitgelegd. Kijk maar eens in de volgende thread:
[topic=182398/1/25]

Succes

Verwijderd

Niet nodig.
Zorg dat de gateway op de clients correct is ingesteld.
Dus de gateway voor clients van netwerk van de buurman is 192.168.0.2. Alle requests voor IP adressen buiten de 192.168.0.x subnet worden geforeward door de eerste NIC naar de tweede NIC. Kan handig zijn om de LMHOST file lokaal op elk station bij te werken. Of een WINS/DNS neer te zetten maar dat is niet echt nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geef hier een wat duidelijker netwerk weer. Want die informatie die jullie gaven is niet voldoende ik hoop dat jullie hiermee wat kunnen.

Afbeeldingslocatie: http://photomail.photoworks.com/scripts/download2.dll?getimage?2~1~bxkNk9yiL9YtxfcDPrfmHW.vRkmEBPGZcvw1CTSrbVU=

Het belangrijkste is natuurlijk dat ik mijn buurman kan benaderen.

Wie o Wie?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Deze is wel pittig.

Je huidige gateway, dat is de router naar internet als het goed is, moet weten dat het verkeer voor de ip range van je buurman over die NT bak heen moet.
Er moet dus een routering tabel worden aangemaakt op de router, het hangt van de router af of dit kan of niet.
Als dat niet lukt, dan moet je op al jouw machines een route toevoegen naar het netwerk van je buurman
route add 192.168.0.0 gw ip-adres-van-nt-bak net-mask

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Jet moet op je NT Server router, die 2 routes aanmaken. Is absoluut NODIG! Anders weet de server echt niet waar hij de andere verzoeken naar toe moet sturen.

Op de client dien je inderdaad bij de gateway het ip adres van de nt server in te vullen.

Wil je name resolution doen, dan dien je misschien WINS of LMhost gebruiken. Maar dat is gewoon even uitproberen.

Zoals al gezegd. Lees het topic waar ik eerder naar verwees.
Bij die jongen is toen ook gelukt en de netwerk situatie is indentiek.

Verwijderd

Mocht inderdaad de gateway van je pc's verwijzen naar het ip adres van je ASDL router dan kan je 2 dingen doen:
-1 routering in ASDL router aanpassen of
-2 (makkelijker) ook het add route gebruiken op je eigen pc. Bv.
route add -p 192.168.0.0 mask 255.255.255.0 172.16.2.2

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht ik zet de foto er nog een keer op voor hte geval dat er meerdere antwoorden komen.
Afbeeldingslocatie: http://photomail.photoworks.com/scripts/download2.dll?getimage?2~1~bxkNk9yiL9YtxfcDPrfmHW.vRkmEBPGZcvw1CTSrbVU=

Verwijderd

Topicstarter
En dat kan dus niet shit!
Pagina: 1