Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handymike
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 16:40
Beste forumleden,

ik denk dat er een probleem in mijn zonnepanelen installatie zit, omdat hij dit jaar frequent uitvalt door inputspanningspieken. Ik ben geen techneut en heb beperkt ervaring met elektrische installaties. Ik wil wel graag weten waar ik de oorzaak van het probleem moet zoeken en wie/wat ik voor oplossing moet inschakelen, en of het urgent is.
Wat is het geval:
Mijn zonnepanelen vertonen aan de DC-kant spanningspieken die ertoe leiden dat de omvormer stopt met leveren aan het net, en na een tijdje restart. Dat gaat goed totdat er weer een piek optreedt en de omvormer weer afslaat.
Mijn 18 panelen (2 strings van 9) liggen op het westen-zuid westen gericht en leveren vooral in de middag hoge opbrengst. Ik merk ook duidelijk dat het probleem alleen optreedt als de zoninstraling hoog is; van pakweg 13.00 tot 17.00 uur. Daarvoor en daarna, en op minder zonnige dagen is er geen sprake van uitval. Ter illustratie heb ik 2 grafiekjes van een zonnige dag ( 9 april 2025) bijgevoegd, een van de vermogensgrafiek waarop het afschakelen te zien is, en een van het spanningsverloop aan de inputkant. Het is zo dat de piekspanning op allebei de strings tegelijk optreedt.

De specs van de panelen is max power voltage 30.8 volt, dus 9 panelen* 30 geeft 277 volt per string, en meestal fluctueert de inputspanning rond dat getal, maar zoals de grafiek laat zien treden er in de middag plotseling pieken op, en ik heb het idee dat bij ongeveer 310 volt het systeem afslaat. De temperatuur van de omvormer blijft wel de hele middag onder de toegestane max temperatuur dus er is geen oververhitting.
Gegevens installatie:
- 18 panelen Trina solar TSM-270
DC05A.05, 270 wattpiek panelen(geïnstalleerd in 2016) in 2 strings van 9 op zuid-west/west.
- Growatt 4200 MTL-S met eenfase aansluiting op meterkast

Vorige jaren heb ik nooit last van gehad van afschakelen omvormer. Het is wel zo dat in mijn omgeving de afgelopen jaren flink wat panelen door particulieren en woningbouw zijn geïnstalleerd, waardoor er vaker AC netspanningspieken voorkomen op zonnige dagen. Ik heb gecontroleerd of er een relatie is met het optreden van de bekende 253 volt grenswaarde netspanning maar die relatie is er niet. Dat zou volgens mij ook niet logisch zijn,aangezien het uitvallen aan de inputkant van de omvormer wordt veroorzaakt. Dus ik denk dat het iets met mijn panelen of de omvormer te maken moet hebben.
Al speurend op het web kan ik eigenlijk nergens iets vinden over een dergelijk probleem. Vandaar mijn vragen:

1. Ontstaan de spanningspieken vanuit de panelen (incl bekabeling) of intern in de omvormer. M.a.w. welk deel van de installatie is misschien stuk; kabels, een paneel, omvormer?
2. Dat de omvormer afslaat bij een inputspanning rond 310 V lijkt me een interne beveiliging. Maar volgens de specs van de Growatt moet hij inputspanningen tussen 150V-500V aankunnen. Waarom slaat omvormer af bij 310V inputkant?
3. is dit een probleem wat urgent moet worden opgelost (bijv. (door)brandrisico) of kan het verder geen kwaad en verlies ik alleen opbrengsten door afslaan?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYNPCysTIU39bAQpJQt1L3njh2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zlJfs6OaWRNcDYQNctCsQumR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebExbFEpudBKZ7DC9RtX3RSnRtg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i9yU8Knexqx06RwB11GiRNcT.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
Waarschijnlijk is het overspanning aan AC zijde.
Heb je daar ook een grafiek van?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:08
handymike schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:37:

Mijn zonnepanelen vertonen aan de DC-kant spanningspieken die ertoe leiden dat de omvormer stopt met leveren aan het net, en na een tijdje restart.
[...]
en ik heb het idee dat bij ongeveer 310 volt het systeem afslaat.
Je trekt hier verkeerde conclusies op basis van een evenement wat je constateert.
Je hebt oorzaak en gevolg omgedraaid.

Jij ziet dat de spanningspieken op DC zijde tegelijk met de uitval optreden, en je conclusie is dus dat de verhoogde DC spanning de oorzaak is van het uitval.

Dat klopt niet.

Het vermogen uit de zonnepanelen wordt geregeld door de MPPT regelaar in de omvormer.
Die bepaalt het ideale werkpunt qua stroom/spanning van de zonnepanelen.
Op het moment dat er vermogen uit de panelen geleverd wordt, en de omvormer wat aan het werk is dus, is de werkspanning van de panelen iets lager.
Als de panelen volledig onbelast zijn, dan is de open-klem spanning van de panelen hoger.
Dat kun je ook terugvinden in de grafiekjes van de paneel-specificaties.

Wat er gebeurt, is dat je omvormer uit gaat..
Op dat moment, en ook direct op datzelfde moment, is er dus geen belasting meer op de zonnepanelen, en zal de gemeten spanning op de panelen direct stijgen tot de onbelaste open-klem-spanning. Die is altijd hoger dan de spanning onder belasting.
Dat zie je dus ook terug als een instantane verhoging van de spanning aan de DC zijde. Logisch.
De reden dat de omvormer uitgaat, is dus niet de hogere DC spanning.
Die hogere DC spanning is een direct gevolg van het uitvallen van de omvormer.
Vorige jaren heb ik nooit last van gehad van afschakelen omvormer. Het is wel zo dat in mijn omgeving de afgelopen jaren flink wat panelen door particulieren en woningbouw zijn geïnstalleerd, waardoor er vaker AC netspanningspieken voorkomen op zonnige dagen.
*Dít* is de werkelijke oorzaak van het uitvallen van je omvormer.
De AC spanning is gewoon op dat moment te hoog.
Je zegt dat je het gemeten hebt en er geen relatie tussen ziet, maar dan stel ik toch voor om het eens opnieuw te meten, want dit zal 99% zeker wel degelijk de oorzaak zijn.
Heb je dit wel gemeten bij de omvormer zelf? Of in de meterkast? Hoeveel meter kabel zit er tussen de omvormer en de meterkast? En hoe dik is die kabel?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:20
In combi met wat braincrash zegt , denk ik idd aan de combi met hogere V vanuit het net vanwege aantallen pv in de wijk en te keine aders in de kabel van de omvormer naar de meterkast . kan zo maar een paar volt schelen.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Ik heb gecontroleerd of er een relatie is met het optreden van de bekende 253 volt grenswaarde netspanning maar die relatie is er niet.
Zou dit toch even dubbelchecken. Alles wijst hier op.

Als je inverter ondergedimensioneerd was zag je een plat plafond. Als er iets stuk was zag je of geen opbrengst of een lagere opbrengt, je ziet hier je inverter gewoon stoppen met terugleveren, wachten en weer hervatten.

Dat is exact de cyclus bij netcongestie. Daar zou je logs van moeten kunnen vinden, afhankelijk van je inverter.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handymike
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 16:40
@BarryH
@BrainCrash
@Cybersijp
@NiGeLaToR

Allen, hartelijk dank voor de uitleg.Ik begrijp dat ik oorzaak en gevolg verkeerd om heb gezien. Ik ben in ieder geval blij dat er geen problemen zijn met de panelen. De misleiding bij mij komt omdat ik netspanning als oorzaak uitgesloten had, omdat er geen inverter logboek meldingen zijn van 253V overschrijding ( grid voltage fault) op de tijdstippen van de uitval. Ik dacht dat in alle gevallen van uitval door netcongestie een logmelding gemaakt werd. Mijn conclusie nu is dus dat niet in alle gevallen van uitval inverter een logmelding wordt aangemaakt.
Grafieken van de AC spanning laten me zien dat de spanning vaker op zonnige middagen nog wel dicht tegen 253V zit. Juist omdat vorig jaar het aantal gevallen toenam heb ik de ac kabel naar de meterkast (9 meter) dit voorjaar eerst vervangen met 4mm2. Blijkbaar zijn daarmee niet alle voorkomende gevallen opgelost. Ik dacht dat 4mm2 voldoende dikte zou zijn, heeft het eventueel nog zin om naar 6mm2 te gaan? Heeft melden van de netcongestie bij Enexis zin? Verder moet ik ermee leven denk ik totdat het net verzwaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:06
handymike schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:15:
@BarryH
@BrainCrash
@Cybersijp
@NiGeLaToR

Allen, hartelijk dank voor de uitleg.Ik begrijp dat ik oorzaak en gevolg verkeerd om heb gezien. Ik ben in ieder geval blij dat er geen problemen zijn met de panelen. De misleiding bij mij komt omdat ik netspanning als oorzaak uitgesloten had, omdat er geen inverter logboek meldingen zijn van 253V overschrijding ( grid voltage fault) op de tijdstippen van de uitval. Ik dacht dat in alle gevallen van uitval door netcongestie een logmelding gemaakt werd. Mijn conclusie nu is dus dat niet in alle gevallen van uitval inverter een logmelding wordt aangemaakt.
Grafieken van de AC spanning laten me zien dat de spanning vaker op zonnige middagen nog wel dicht tegen 253V zit. Juist omdat vorig jaar het aantal gevallen toenam heb ik de ac kabel naar de meterkast (9 meter) dit voorjaar eerst vervangen met 4mm2. Blijkbaar zijn daarmee niet alle voorkomende gevallen opgelost. Ik dacht dat 4mm2 voldoende dikte zou zijn, heeft het eventueel nog zin om naar 6mm2 te gaan? Heeft melden van de netcongestie bij Enexis zin? Verder moet ik ermee leven denk ik totdat het net verzwaard wordt.
Je kan uitrekenen (of meten) hoeveel voltageverschil er tussen de aansluiting bij de omvormer zit en bij de meterkast.
Daarnaast is het zinvol om te controleren of het niet warm wordt op zo'n verbinding: dan is er wellicht een matig contactvlak met bijbehorende weerstand en voltageval.
Als je op de P1 meter bij de E meter ook hoge voltages ziet dan heeft het zin dit bij enexis te melden.
Daarnaast kan je nagaan of je op je omvormer kan instellen dat die terugregelt qua vermogen (bij oplopend voltage). Dat werkt een stuk beter (=meer opbrengst) dan een omvormer die dan uitgaat en het na X minuten opnieuw probeert.

Daarnaast kan je eventueel elektriciteitsverbruik op dezelfde fase tijdens de zonnige middagen realiseren (je auto langzaam opladan bv.)
Dan zakt je voltage. Kijk maar wat er gebeurt als je een 1500 watt waterkoker of stofzuiger aanzet.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:21

Reptile209

- gers -

handymike schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:15:
[...]
Op basis van het tabelletje hier (is voor 45 meter, deel door 5 voor jouw 9 m) ga je daar niet veel meer mee winnen. Je verlies in spanning was ca. 1.3V met dunne kabel, nu ca. 0.8V en zou naar 0.5V kunnen met 6mm2. Daarmee zal je misschien een paar afschakelingen voorkomen, maar als het net echt vol zit gaat het dan korte tijd later alsnog mis. Dus dat gaat je niet helpen.
Bekijk zoals hierboven gesuggereerd op de meter je netspanning, of ga die eens een tijdje loggen met een logger op de meter. Dan kan je de netbeheerder laten zien dat dit niet werkt en wordt er over een paar jaar hopelijk een capaciteitsuitbreiding gedaan ;).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
@handymike @Reptile209

Als je niet de enige bent in de omgeving en je maakt melding passen ze soms de lokale transformator aan. Hier in dr straat de laatste 12 jaar al aantal keer gebeurd. En weer hoog opgelopen.

Mijn klachten negeren ze maar laat nu de halve straat bellen en dan doen ze in ene wel wat :+ want als ik > 253v heb, heeft de rest het ook.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Pagina: 1