Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-08 21:17
Ik ben mij aan het orienteren op een nieuwe PC en gebruik daarbij de 1440p BBG als uitgangspunt.
Deze claimed op 14 april nog gechecked te zijn en up to date te zijn, maar als ik vervolgens reviews ga lezen over processors dan scoort de 9600X beter dan zowel de 7600 als de 7700 welke aangeraden wordt in de BBG.

Zie bv:
Best Buy Guide: Beste gamingprocessor

Met daarin de prijs-prestatie grafieken waar de 9600X het wint van beide aangeraden processors.
Zelfs als we de grafiek corrigeren voor de huidige prijzen is de 9600X de betere keuze.
(Andere vraag, waarom krijgt de grafiek de titel April 2025 als de data overduidelijk niet up to date is qua prijzen ?)

Kortom: ik zie geen enkele reden om de 7600/7700 te kiezen boven de 9600X.
Wat zie ik over het hoofd?

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:10
De prijs, met name de AMD Ryzen 7 7700 Tray presteert in gewone loads ongeveer even snel (1,5% verschil volgens Tweakers), in gaming ruim 5% verschil, en is € 15 goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een 7700 is met zijn 8 cores ook toekomstbestendiger, dus als de CPU's elkaar op prijs en prestaties verder nauwelijks ontlopen is dat voor mij de duidelijke winnaar.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSTNjitRam
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-08 21:17
Hangt er van af waar je kijkt.
In de FPS grafiek is het verschil ruim 5%.

Maar het prijsverschil is wel groter dan ik dacht, groter dan het 5% verschil in performance dus dan is de 7700 wel beter value for money.

Edit:
De 9600 is wel veel zuiniger en daardoor beter overklokbaar, ik weet niet of die 2 cores het daar van winnen.
Zeker voor gaming waar nog steeds een snellere enkele core beter is dan een hoop wat langzamere.

Wishlist Backpack Survivors op Steam !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:16
De 9600X was tot vorige week ongeveer 250 euro. Nu is die veel beter geprijsd en een betere keuze.

Op 1440p is de CPU meestal minder belangrijk. En een 7500f of 7600 kost maar 150 euro. Dan had je ten tijde van de BBG 100+ euro extra budget voor je GPU waarmee je veel meer FPS haalt. Uitzonderingen als simulatie games daargelaten.

Ook zie je regelmatig dat mensen de CPU wat overspeccen, omdat ze de GPU nog wel zelf willen upgraden, maar de CPU te veel gedoe vinden.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:03
Volledig akkoord.
In de FPS grafiek is het verschil ruim 5%.
Niet helemaal akkoord, hangt er van af waar je kijkt. Zie hier de resultaten van Hardware Unboxed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln8_U3wB8qgkGqhVYYCtdxn2HHQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FjAEiZuGujrKis9IiiWFLzOO.png?f=fotoalbum_large
De 9600 is wel veel zuiniger en daardoor beter overklokbaar.
Veel zuiniger zou ik het niet noemen, scheelt ruim 2W in Cyberpunk 2077. In andere scenario's zijn ze erg aan elkaar gewaagd en in idle doet de Ryzen 7 7700 het zelfs beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQcHGmlRUfebxoq_l2OvUShuczs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NtQGjUw1y7vfLMsYhHtTlQZp.png?f=user_large
Pagina: 1