Sluitwerk huis; veilig, normaal geprijsd en makkelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Je huis afsluiten; iets wat de veiligheid ten bate komt maar wat je ook niet onnodige moeite wil kosten.

Nu lijkt het redelijk simpel:
- een poort met een slot
- een schuur met een slot
- een achterdeur met een slot
- een voordeur met een slot

Maar: ik wil vooral mensen buiten houden en niet mensen binnen houden.

Een poort
De poort moet van buiten en vanuit de tuin te openen zijn, maar ook goed af te sluiten zijn. Randstad enzo. We hebben nu een poort met een slot en een sleutel, werkt prima maar je moet wel constant eraan denken je sleutel mee te nemen. Een draaiknop vanaf de binnenkant zou makkelijker zijn, maar dan zou een inbreker ook over je schutting kunnen klimmen en hem zo open draaien. Een simpele draaiknop is dus onwenselijk. Iets met vingerafdruk? Lijkt niet gemaakt te zijn voor buiten zonder stroom?

Schuur
Eigenlijk hetzelfde als hierboven. Alleen dan heb je een binnen gedeelte waar je niet bij kan, maar vanwaar je ook nooit opgesloten wil kunnen zijn. Tegelijkertijd ga je geen draaiknop van binnen installeren want dan tikt de inbreker een ruitje in en opent die de schuur.

Achterdeur
Idem met hierboven. Steeds de sleutel pakken vind ik irritant, maar ook hier lijkt een draaiknop onwenselijk gezien een raampje intikken en openen dan makkelijk is. Los dat een raampje intikken met hr++ glas natuurlijk wel geluid maakt!

Voordeur
Vanwege de brievenbus is een draaiknop niet veilig. Maar om bij een brand op zoek te moeten gaan naar een sleutel is ook weer niet zo handig...

Tegelijkertijd ben ik al halverwege mijn statistische leven dus ik zal de nodige kennis missen. Een jaar geleden kwamen we erachter dat je wc kraantjes hebt die op beweging gaan met zoals bij bedrijven. Ideaal en voor een paar tientjes ben ik nog nooit zo blik geweest met een goedkope en perfecte oplossing.

Nu ben ik benieuwd of er Tweakers hier zijn die hier al over hebben nagedacht of dat er technische oplossingen zijn waarvan ik niet weet dat ze perfect werken. Ik wil niet openen met telefoon of een app en al zeker niet duizenden euro's uitgeven voor een simpel ongemak met sleutels. Maar als ik alle cilinders toch ga vervangen dan wil ik dat wel met in mijn hoofd alle kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:04
Plaats overal sloten met dezelfde cylinder. Zo hoef je maar één sleutel bij je te hebben voor alle deuren. 1 sleutel altijd bij je hebben is goed te doen.
Je moet wel even 's avonds alle deuren bij langs om alles te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
kzin schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:13:
Plaats overal sloten met dezelfde cylinder. Zo hoef je maar één sleutel bij je te hebben voor alle deuren. 1 sleutel altijd bij je hebben is goed te doen.
Je moet wel even 's avonds alle deuren bij langs om alles te sluiten.
Toevallig is de poort inderdaad een andere cilinder, dus ik wil toch alles gaan vervangen. Maar dan wil ik soms even de tuin in lopen en moet ik weer op zoek gaan naar een sleutel, waardoor ik toch overweeg een draaiknop te nemen. Maar dat is toch weer wat onveiliger omdat het voor een inbreker dan toch net weer makkelijker is om de deur open te krijgen.

Dus ik hoopte dat men hier betere oplossingen heeft voor nu en in de toekomst :-). Desnoods en draaiknop met vingerafdruk herkenning, al ben ik dan weer bang dat de batterij op een gegeven moment op is of elke maand op een gegeven moment vervangen moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mijn oplossing: Ik heb in elk slot de zelfde cylinders en kan met 1 sleutel alle m'n deuren openen en sluiten (op slot), en ik heb m'n sleutelbos altijd in m'n broekzak zitten, en hoef nooit opzoek te gaan naar een sleutel want die heb ik sowieso al bij me.

Als ik een extra cylinder nodig heb, dan zal ik het setje van 3 cylinder met 9 sleutels vervangen voor een setje van 4 cylinders en 12 sleutels deze ofzo. Ik ga er niet bij lopen alsof ik een cipier ben met een sleutelsbos van een kilo ofzo (misschien wat overdreven, al gaat het om het idee :P )

En ik vind dan ±100 euro uitgeven wel meevallen voor het gemak wat het oplevert. Veilig, normaal geprijsd en makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als een inbreker al zover is dat deze:

1. gezien heeft dat er een draaiknop aan de binnenzijde zit
2. een raampje ingetikt heeft
3. geluid daarbij gemaakt heeft
4. de deur geopend heeft via de draaiknop
5. binnen zijn gang gegaan is

dan zijn er voldoende sporen van (in)braak dat het verzekeringstechnisch allemaal niet zo ingewikkeld meer is.

Mijn oplossing: overal gelijksluitende cilinders met een draainknop aan de binnenzijde. Bijkomend voordeel is dat je ook nooit buitengesloten raakt wegens een sleutel die aan de binnenkant nog in een dichtgewaaide deur zit. Ik vind het belangrijker om in geval van nood snel naar buiten te kunnen dan opgesloten te zitten. En voor de rest is de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Draaiknop vanuit binnen is gewoon heel praktisch, ik zou dit niet moeilijker maken dan nodig. Je wilt bij brand zsm naar buiten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martensupport
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 22:39
Zoals hierboven al genoemd, gewoon voor de draaiknop gaan.
Je hebt ook push-(draai)knoppen, die nog een extra handeling vereisen en daardoor veiliger zijn, maar deze werden mij door de verkoper afgeraden omdat ze veelal als te lastig en beperkend worden gezien.
Qua veiligheid zijn de draaiknoppen misschien iets minder veilig, maar een inbreker gaat vaak voor gelegenheid en gemak. Als de deur van de buren toevallig open staat of te flipperen is, kiest die daarvoor.

Voor de poort hetzelfde, je kunt een super deluxe elektrisch slot plaatsen, maar als je met een beuk het scharnier ontwricht, of met een simpel trapje eroverheen springt, heeft het mooie slot weinig zin.

[ Voor 17% gewijzigd door Martensupport op 21-04-2025 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CyBeRSPiN schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:45:
Draaiknop vanuit binnen is gewoon heel praktisch, ik zou dit niet moeilijker maken dan nodig. Je wilt bij brand zsm naar buiten kunnen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
spone schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:43:
Als een inbreker al zover is dat deze:

1. gezien heeft dat er een draaiknop aan de binnenzijde zit
2. een raampje ingetikt heeft
3. geluid daarbij gemaakt heeft
4. de deur geopend heeft via de draaiknop
5. binnen zijn gang gegaan is

dan zijn er voldoende sporen van (in)braak dat het verzekeringstechnisch allemaal niet zo ingewikkeld meer is.

Mijn oplossing: overal gelijksluitende cilinders met een draainknop aan de binnenzijde. Bijkomend voordeel is dat je ook nooit buitengesloten raakt wegens een sleutel die aan de binnenkant nog in een dichtgewaaide deur zit. Ik vind het belangrijker om in geval van nood snel naar buiten te kunnen dan opgesloten te zitten. En voor de rest is de verzekering.
Heb je bij de voordeur met een brievenbus gleuf ook een dessin op zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik stond een aantal jaren geleden ook voor de keuze om m'n hang- en sluitwerk te upgraden en stelde de vraag ook. Dat topic is toen uitgegroeid tot een 20 pagina's tellend topic :+ Wellicht heb je er wat aan: Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Nog steeds tevreden over de M&C Condor cilinders.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 21-04-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
President schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:55:
[...]

Heb je bij de voordeur met een brievenbus gleuf ook een dessin op zitten?
Ik heb in de voordeur de brievenbus zitten. Maar er is wel enige afstand van de brievenbus tot de knop. Daarnaast heeft de brievenbus 2 kleppen en een borstel waar je doorheen moet. De knop is niet echt heel makkelijk mechanisch te pakken.

Overigens heb je ook knoppen die je eerst moet indrukken voordat je ze wat doen, dus daarmee is dat probleem ook wel opgelost als dat je vrees is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:47
ThinkPad schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:58:
Ik stond een aantal jaren geleden ook voor de keuze om m'n hang- en sluitwerk te upgraden en stelde de vraag ook. Dat topic is toen uitgegroeid tot een 20 pagina's tellend topic :+ Wellicht heb je er wat aan: Hang- en sluitwerk upgraden naar moderne standaarden

Nog steeds tevreden over de M&C Condor cilinders.
Ah, ik wilde net vragen naar een linkje naar je conclusie uit dat topic :)

Scheelt weer 20 pagina's doorlezen.

Zelf zou ik me weinig zorgen maken over of een inbreker HR++-glas gaat inslaan om bij een deurknop te kunnen komen; als ie dat voor elkaar krijgt dan heeft ie heel die deurknop sowieso niet meer nodig want dan staat ie al in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:45:
Behalve brand:
Ik ben een keer gevallen, kon nog naar de voordeur toekruipen en de draaiknop omdraaien voor de huisarts. Anders heb je natuurlijk nog de brandweer enzo, maar dit was eenvoudiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:48
sleutelkastje binnen bij de achterdeur? Buiten handbereik als ze een ruitje intikken, maar dicht genoeg bij de deur dat je er langsloopt wanneer je naar buiten wil? Eventueel af te sluiten met een cijferslot? Sleutels altijd binnen handbereik.
Pagina: 1