Ergnomische muis, maar welke en misschien juist ook niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14
Ik heb momenteel een normale Logitech muis (M705).

Ik gebruik dit soort muizen al 25 jaar, vanaf mijn 14e en je mag er van uit gaan dat ik de laatste 20 jaar de muis 5 dagen per week 13 uur per dag heb vastgehad.
Hierdoor denk ik dat mijn hand ook wel een bepaalde manier op gegroeid is dat ik daar comfortabel mee ben (ik zie mensen die later beginnen met ze veel achter de computer zitten klachten hebben die ik tot nu toe niet ken).

Maar ik sluit niet uit dat ik wel klachten kan gaan krijgen, ik moet zeggen dat ik soms wel wat irritatie in mijn pols voel (zeldzaam, maar het gebeurt eens per maand).
Nu wil ik wel voorzijn dat ik problemen ga krijgen.

Nu heb ik twee 2 muizen getest (zie onder).

Ik loop eigenlijk tegen het probleem aan dat ik met deze muizen juist klachten krijg.
Een groter deel van je hand raakt het bureau, dus meer effort om de muis te doen bewegen.
Anderzijds moet je om een muisknop (zeker het wiel) te klikken met 2 vingers knijpen, je normale vinger en je duim om tegendruk te geven omdat je anders je muis weg duwt.

Deze extra handelingen zorgen er naar mijn idee mede dat ik nu juist klachten krijg (let op, het is al na een week).
Aanvullend heb ik het gevoel dat ze 'te' veel rechtopstaan, alsof ik een middenweg moet hebben tussen een horizontale en een verticale muis (doordat ik al zo lang een horizontale gebruik?),

Moet ik het nu doorzetten dat het wel goed komt, of moet ik de nieuwe klachten juist als signaal gebruiken om hier niet voor te kiezen?

De twee muizen;
Logitech Lift
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-OvwgQaXkRCzaee9sYiduJwdZQ=/fit-in/374x326/filters:strip_icc():fill(white):strip_exif()/i/2005055368.jpeg?f=imagemediumplus

Logitech MX Vertical
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4ZBmG4z1obffXIPBOBwzGtgPdg=/fit-in/374x326/filters:fill(white):strip_exif()/i/2002169803.png?f=imagemediumplus

De Vertical lijkt voor mij te groot, de Lift is iets kleiner en voelt daardoor beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Bender op 21-04-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19
Let goed op jezelf. Je wilt geen chronische pijn ontwikkelen. Als je aanhoudende pijn hebt, neem vooral rust. Bespreek je klachten eventueel ook met een fysiotherapeut of de huisarts.

En neem de muis waarmee je de minste klachten ervaart. Dit soort muizen zijn echt geen heilige oplossing voor alle pijn.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-05 16:48
Wat Dekar hierboven zegt is het belangrijkste - volg die raad op :). Inzake muis; ik heb deze in jan 2023 gekocht en gebruik hem nog steeds. Mijn hand is perfect kwa ondersteuning en werkt supergoed. https://www.bol.com/be/nl...ion2008093611&language=nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bender
Dekar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 17:05:
Let goed op jezelf. Je wilt geen chronische pijn ontwikkelen. Als je aanhoudende pijn hebt, neem vooral rust. Bespreek je klachten eventueel ook met een fysiotherapeut of de huisarts.

En neem de muis waarmee je de minste klachten ervaart. Dit soort muizen zijn echt geen heilige oplossing voor alle pijn.
De post is inderdaad ook bedoeld om (chronische) pijn te voorkomen, ik heb momenteel dus geen pijn en wil dat ook gaan voorkomen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:32
[b]Bender in "Ergnomische muis, maar welke en misschien juist ook niet?"Maar ik sluit niet uit dat ik wel klachten kan gaan krijgen, ik moet zeggen dat ik soms wel wat irritatie in mijn pols voel (zeldzaam, maar het gebeurt eens per maand).
Nu wil ik wel voorzijn dat ik problemen ga krijgen.
Dan heb ik nog een belangrijke aanvulling voor je.

Klachten krijg je door één dezelfde houding- of beweging over langere tijd uit te voeren. Het is dus raadzaam om, tijdens die 13 uur/dag, regelmatig te wisselen van muis. Dus niet alleen wisselen tussen verticale muizen, maar ook afwisselen met minder verticale muizen! Anders blijf je n.l. dezelfde spiergroepen gebruiken en dat kan dan weer RSI veroorzaken. Het is raadzaam, om toekomstige problemen te voorkomen, dat je elke 2 uur wisselt van muis en daardoor dus de stand van de hand, arm en schouder.

Het gaat dus om afwisseling van spiergroepen en houdingen! Het gebruik van alleen een verticale muis, kan ook over langere termijn klachten veroorzaken. Gebruik dus tijdens die 13 uur/dag b.v. 4 verschillende muizen qua stand. Om de 2 uur wisselen is belangrijk! Wissel b.v. ook eens af met een ouderwetse vlakke muis, of de Logitech MX Master3, Logitech M705, een trackbal muis of .......

Als laatste advies: Zorg dat de grote van de muis goed past in jouw hand. Een te kleine muis kan ook problemen veroorzaken.

Succes met het voorkomen van problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
jovadca schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:50:
[...]
Klachten krijg je door één dezelfde houding- of beweging over langere tijd uit te voeren. Het is dus raadzaam om, tijdens die 13 uur/dag, regelmatig te wisselen van muis.
Dat is een goed inzicht waar ik nog niet over nagedacht heb, ik heb op zich geen bezwaar om twee muizen te gebruiken.

Dit is een beetje wat ik nu probeer om het uit te proberen, maar kreeg juiste klachten daardoor. Maar misschien moet ik ook nog even het gevoel daarvoor goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kreeg heel veel last van mijn schouder en ben toen overgestapt op een verticale muis wat niet hielp. Daarna een Logitech MX Ergo en de pijn in de schouder is 80 procent minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ben ooit overgegaan naar een trackpad, dat vind ik persoonlijk erg veel schelen qua ergonomie omdat je niet zoveel hoeft te bewegen qua pols en ook snelheid/muisklik is juist makkelijk, ook een RollerMouse vind ik zelf erg fijn om te gebruiken (zijn duur).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47

Onbekend

...

Bij iedereen is het muis-probleem weer anders.
Maar mijn ervaring is dat juist die ergonomische muizen een probleem kunnen opleveren. Je hand moet bij zo'n muis per se in een bepaalde houding gezet worden, en ook een bepaalde grootte hebben. Vooral de extra kracht die je bij zo'n muis moet zetten om op de knoppen te klikken verergert de boel.

Ik heb altijd de voorkeur voor een Logitech M90 of M100 muis. Hartstikke licht om te bewegen en het indrukken van de knoppen kost bijna geen kracht omdat je met je vingers ver genoeg boven de knoppen uit komt. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
Ernemmer schreef op donderdag 24 april 2025 @ 20:48:
Ik kreeg heel veel last van mijn schouder en ben toen overgestapt op een verticale muis wat niet hielp. Daarna een Logitech MX Ergo en de pijn in de schouder is 80 procent minder.
Ik was met die eigenlijk bang dat ik dan weer klachten krijg met de duimbasis omdat je die veel meer gaat belasten, maar dat ervaar jij niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Bender schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:56:
[...]

Ik was met die eigenlijk bang dat ik dan weer klachten krijg met de duimbasis omdat je die veel meer gaat belasten, maar dat ervaar jij niet zo?
Het is echt super persoonlijk. Ik ben van een MX Master 3 naar een MX Vertical gegaan en dat vind ik erg prettig. Ik heb erg grote handen, dan is de mx vertical helemaal prettig

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 25-04-2025 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bender schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:56:
[...]

Dat had ik inderdaad ook verwacht maar nu na een jaar of 6-7 heb ik geen last van mijn duim. Wel voel ik dat ik die duim veel meer gebruik dan de linker, maar heb er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42

mphilipp

Romanes eunt domus

Bender schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:40:
Nu heb ik twee 2 muizen getest (zie onder).

Ik loop eigenlijk tegen het probleem aan dat ik met deze muizen juist klachten krijg.
Een groter deel van je hand raakt het bureau, dus meer effort om de muis te doen bewegen.
Anderzijds moet je om een muisknop (zeker het wiel) te klikken met 2 vingers knijpen, je normale vinger en je duim om tegendruk te geven omdat je anders je muis weg duwt.
Ik heb de Lift en ik herken jouw 'klachten' eigenlijk helemaal niet. Ja, je moet met je duim tegendruk geven, maar dat ervaar ik niet echt als 'knijpen'. Ik merk nauwelijks dat ik het doe. Mijn hand rust op mijn buro en ik kan het hele scherm benaderen zonder de hand van zijn plek te bewegen.

Even wat achtergrond: ik ben rechtshandig, maar ik kreeg ergens rond 1996 denk ik last van mijn rechterschouder. Ik meende dat dat kwam door veel met de muis te werken. Dus ben ik overgeschakeld naar mijn linkerhand. Dan wel als 'fake-lefty' dus niet met de knoppen omgedraaid, anders wordt iedereen die mijn muis wil gebruiken gek :+ Na een tijdje ging ik kijken naar andere invoerbeestjes naast of ipv de muis. Ik heb een tijd gewerkt met een trackball en dat was erg fijn. Later heb ik zo'n Logitech gaming muis geprobeerd. Die was niet bedoeld voor linkshandig gebruik, maar het werkte voor mij. Helaas ging ie stuk en de opvolger van Logitech was niet hetzelfde dus die werkte niet voor mij op links. Dus nu heb ik de Lift en dat vind ik een heerlijk ding. Een of twee keer per week ben ik op kantoor en dan werk ik gewoon met een standaard muis op links. Niemand kan met mijn Lift omgaan omdat ie voor links bedoeld is, maar ja...dat is jammer voor hen.

Ergo: typisch geval van your mileage may vary. Ik kan prima overweg met de Lift.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Pagina: 1