Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter ODW
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-04 16:16
Beste,

Ik heb 2 vraagjes:

1) Ik heb nu een 16:10 tablet die ik via WiFi cast naar 16:9 TV dus heb ik (minimale) letterboxes aan de zijkanten omdat dit een andere screen ratio is. Als ik dit zou doen via kabel heb ik dan ook die letterboxes of wordt het dan schermvullend?
--> Ik weet dat je min. USB 3.0 nodig hebt op je tablet om met kabel te verbinden, werkt niet met USB 2.0.

2) Ik ben aan het twijfelen om nieuwe tablet te kopen (Xiaomi Pad 7) maar die heeft screen ratio van 3:2, wat betekent dit op 16:9 TV ivm letterboxen? Is dat meer of minder dan 16:10 --> 16:9?
--> Online vind ik vele mooie illustratie (zoals de bijgevoegde foto) van werken met verschillende beeldscherm ratio's maar daar staat nooit 3:2 --> 16:9 bij.

Alvst bedankt voor jullie reacties!

Groeten & Sproeten
Wouter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iha78XwTvJ53d9QrAB-bfPZQgyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oX5kkl6aTOAfGldY4kzxw4nE.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:10

MasterCypher25

Miss Patriotic

Wouter ODW schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:41:
Beste,

Ik heb 2 vraagjes:

1) Ik heb nu een 16:10 tablet die ik via WiFi cast naar 16:9 TV dus heb ik (minimale) letterboxes aan de zijkanten omdat dit een andere screen ratio is. Als ik dit zou doen via kabel heb ik dan ook die letterboxes of wordt het dan schermvullend?
--> Ik weet dat je min. USB 3.0 nodig hebt op je tablet om met kabel te verbinden, werkt niet met USB 2.0.

2) Ik ben aan het twijfelen om nieuwe tablet te kopen (Xiaomi Pad 7) maar die heeft screen ratio van 3:2, wat betekent dit op 16:9 TV ivm letterboxen? Is dat meer of minder dan 16:10 --> 16:9?
--> Online vind ik vele mooie illustratie (zoals de bijgevoegde foto) van werken met verschillende beeldscherm ratio's maar daar staat nooit 3:2 --> 16:9 bij.

Alvst bedankt voor jullie reacties!

Groeten & Sproeten
Wouter

[Afbeelding]
Als je een kabel gebruikt tussen gpu en tv en je speelt een 16:9 film af, dan zou die schermvullend moeten zijn op je monitor, tv of beamer, is de film echter 21:9, dan heb je zwarte balken aan de boven en onderkant.

Een schermverhouding van 3:2 wordt 15:10 als je die een factor 5 doet, ik zou dus nooit een 3:2 tablet kopen om te casten, dan kan je nog beter je huidige tablet houden....

Ik speel via mijn pc films af die op mijn nas staan, sommige zijn 16:9 en sommige zijn 21:9. De pc staat via mijn versterker aangesloten op een beamer, bij een 21:9 film hoef ik het scherm minder ver uit te trekken vanwege de zwarte balken aan boven en onderkant, bij een verhouding van 16:9 heb ik gewoon een mooi schermvullende film en moet ik het scherm wat verder uittrekken. Pc nummer 2 staat zowel op mijn monitor alsook mijn versterker aangesloten d.m.v. een hdmi matrix 4 in > 2 uit. Kabel 1 naar de monitor en kabel 2 naar de versterker op welke dus de beamer staat aangesloten, het beeld wordt dan gelijktijdig via mijn monitor en beamer weergegeven.

Indien mogelijk zou ik dus de tablet forceren naar een 16:9 verhouding, je tv zou het dan waarschijnlijk goed moeten weergeven.

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter ODW
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 25-04 16:16
Beste,

Hartelijk dank voor je lang antwoord.

Ik heb het ondertussen anders opgelost: ik heb een chromebook gekocht met displayport en een 16:9 v-beelverhouding. Dus probleem volledig opgelost!

Merci!