Veranda welke platen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-East
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-07 08:03
We hebben een vrij donkere veranda met aan de zijkant en achterkant een gemetselde muur van redelijk donker baksteen. Zie foto. Boven beide muren zit een opening, maar door een schuur van de buurman en leilindes van de achterburen (die binnenkort vol blad zitten) komt hier nagenoeg geen licht doorheen.

Om de veranda wat lichter te maken zitten we te denken om platen voor de muur te maken die we in een lichte kleur kunnen schilderen (of in kleur geleverd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBb9s-bwj0XUKyjFfGKW9fyWKkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtFstjdk3l8JLXWHPEy858xR.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor platen zouden we hiervoor kunnen gebruiken? We gaan het liefst voor een budgetvriendelijke optie omdat we niet goed weten wat het resultaat op gaat leveren.

Zijn bijv. geïmpregneerde/watervaste gipsplaten (badkamer) geschikt?

Het mooist zou een naadloze oplossing zijn. Wat zijn goede opties? En hoe bevestigen we dit?

[ Voor 15% gewijzigd door J-East op 21-04-2025 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:39
Kun je de bakstenen niet gewoon wit verven met daarvoor geschikte verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
Je kunt als test bij de kringloop een paar lakens kopen en die ophangen. Dat is bijzonder budgetvriendelijk. Als dat het gewenste effect heeft dan kun je iets permanenters toepassen. Naadloze platen zal lastig zijn, dan kun je het beter wit schilderen of laten stucen en dan wit schilderen, dan is het naadloos.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit ^^ lekker testen met spiegels, lakens etc. ik vermoed dat het plafond het meeste effect heeft maar dat moet je maar willen met dit plafond. En anders een koepeltje oid overwegen om dit probleem bij de bron aan te pakken. Er is wel een kans dat je dan in de zomer een ander probleem hebt :+

stucen lijkt mij het mooiste. Ik ben echt niet van de geschilderde bakstenen en als stucen ook geen optie is zou ik denk ik iets van hout nemen en schroefgaten plamuren en schilderen als je de naadjes ontwerpt valt het trouwens allemaal wel mee, kijk bv naar je plafond.

[ Voor 47% gewijzigd door twain4me op 21-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
S-te-fan schreef op maandag 21 april 2025 @ 08:02:
Kun je de bakstenen niet gewoon wit verven met daarvoor geschikte verf?
Dat kan, maar dat is wel een actie die niet meer ongedaan kan worden ;)

Daarom dacht ik in eerste instantie aan plaatwerk, ziet er ook wat strakker uit en is makkelijker weer aan te passen of te verwijderen als het niet bevalt.

[ Voor 23% gewijzigd door J-East op 21-04-2025 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

JustDutch

was ambtenaar :)

J-East schreef op maandag 21 april 2025 @ 07:59:

Zijn bijv. geïmpregneerde/watervaste gipsplaten (badkamer) geschikt?
Voor buiten zou ik geen gipsplaten, of interieurkwaliteit hout gebruiken.

Voor buiten kun je denken aan HPL, PVC, Aluminium composietplaat beplating (zoeken op exterieur kwaliteit beplating). Maar het is ook wat wil je er verder mee, wil je er nog iets aan ophangen, of niet. En wat vind je van de uitstraling, ik vind dat soort beplating vaak geen warme uitstraling hebben (uiteraard heel persoonlijk) en ik kan mij voorstellen dat je toch een bepaalde sfeer zoekt buiten.

Het probleem van te weinig licht ga je denk ik maar in beperkte mate oplossen door een lichtere wand. Ik denk dat meer licht toelaten de meest voor de hand liggende oplossing is. (lichtkoepel, platdakraam, lichtstraat al dan niet met zonwering).

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:49
Zoiets zou ook wel mooi staan denk ik, misschien niet de goedkoopste optie:

https://nubuiten.nl/tripl...lRf4c2rKeFsIaAnYlEALw_wcB

Kan je eventueel ook in kunststof nemen maar in ieder geval iets met licht hout, dat is altijd warm.

Paar leuke upside down lampjes erin zoals het voorbeeld, stroom heb je al in de hoek zo te zien.

Persoonlijk zou ik ook overwegen om hem helemaal dicht te maken achter, vanwege de privacy (alle ramen van de buren kunnen nu al meekijken voor mijn gevoel), nu is het toch al eigenlijk niets en ook met vocht (je ziet al de vochtplekken op de balk bovenin), wind, kou etc. Dan maar iets donkerder.

[ Voor 49% gewijzigd door wm1234 op 21-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-07 17:36
Als je die muur van één kant opsluit met platen of schroten zal het tussen muur en bekleding wel flink vochtig worden.

Goedkope plastiek schroten als je dat toch wil: https://www.gamma.nl/asso...270-cm-10-stuks/p/B819998

[ Voor 36% gewijzigd door natural colour op 21-04-2025 11:23 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 19:14
strook witte trespa 4mm of 6 mm, wit reflecteert licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-East
nuffy schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:56:
strook witte trespa 4mm of 6 mm, wit reflecteert licht.
Ik ga daar denk ik eens naar kijken (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-07 12:39
Rockpanel, makkelijk te plaatsen en vergt geen onderhoud. Wordt vaak gebruikt voor moeilijk te bereiken plekken zoals bakgoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-07 19:14
barbarbar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:07:
Rockpanel, makkelijk te plaatsen en vergt geen onderhoud. Wordt vaak gebruikt voor moeilijk te bereiken plekken zoals bakgoten.
ook goed 👍🏻helemaal houtvrij en in kleur . Let wel op als je gaat zagen de kleur niet door en door is . Er bestaat ook nog multicon , kunstof plaat.
Pagina: 1