Artifacts bij HDR, probleem met videokaart of monitor?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:40
Sinds vorig weekend heb ik een nieuwe uitvoering: Powercolor AMD Radeon RX 7800 XT 16GB Na het opnieuw installeren van de drivers en wat instelling na te lopen, had ik besloten HDR eens aan te zetten, wat ik voorheen nooit gedaan heb volgens mij, op een uitvoering: LG 27UL500-W Wit (DP)

Bij het kijken van video's en het spelen van een game (Persona 5 Royal, niet bijzonder zwaar grafish) krijg ik soms op één bepaalde lijn een soort artifacts. Met de vorige kaart, een uitvoering: Asus Dual Radeon RX 5700 EVO OC edition had ik hier geen last van, maar ook geen HDR aan staan.

Ook heb ik met FurMark een stresstest (meer load dan Persona 5 Royal) gedaan, wat geen problemen of artifacts oplevert. Nu heb ik een paar uur HDR uit staan, en tot nu toe heb ik ook nog geen artifacts gezien. Op het tweede scherm uitvoering: Dell UltraSharp U2414H Zwart (HDMI) heb ik nergens last van, maar ook geen HDR en geen grafisch zware dingen over het algemeen.

Wat ik me afvraag, zou dit aan de kaart of aan de monitor liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PkMe4e5CjnjecswxUDP0pH0GAiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6jevy0hX9I8o2PFCMtXZFZVD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySQ0sXcZuifJ70CzuruyxerwPwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vo5aiOjQhIMHtIbFyjqFJxGo.png?f=fotoalbum_large

Verdere specs:

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X3D Tray€ 227,89€ 227,89
1MoederbordenMSI B550-A PRO€ 99,99€ 99,99
1VideokaartenPowercolor AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 469,-€ 469,-
1Interne harde schijvenWD Green HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1KabelsFractal Design USB-C 10Gbps Cable - Model D Zwart€ 16,50€ 16,50
1CasemoddingFractal Design Define S black Temp Glass Upgrade Panel€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S Bruin€ 72,-€ 72,-
3VentilatorsNoctua NF-A14 PWM, 140mm€ 21,80€ 65,40
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 54,83€ 54,83
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 99,99€ 99,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial BX500 1TB€ 56,87€ 56,87
1SSD'sCrucial P1 500GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel Pro 7600p 1TB (SSDPEMKF010T8 )€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.162,47

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Kun je hdr per scherm aan-/uitzetten of is dat globaal, kan wel eens zijn dat je 2de scherm een streep door het scherm maakt :+

Normaal zijn artifacts een graka geheugen probleem maar dan zou je dat normaal zien op al de schermen :/ zou ik zo denken.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39
Het aanzetten van HDR op een scherm dat dat totaal niet voor is uitgerust is totaal niet nuttig.

Je scherm snapt wat HDR is, maar kan totaal geen gebruik maken van d e mogelijkheden van HDR. Het heeft maar een helderheid van maximaal 300 nits, terwijl HDR begint bij 600 en wil je het een beetje goed zien, zul je 1000(+) moeten hebben.

Ik zou er dan ook geen tijd in steken. Meestal is het beeld mèt HDR op zo’n scherm zelfs slechter dan zonder HDR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:04
Je zou ook wel eens een voedingsprobleem kunnen hebben.
Voor deze GPU wordt door AMD toch wel een wat zwaardere (750W) voeding aanbevolen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:40
Bedankt voor het meedenken!
Damic schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:04:
Kun je hdr per scherm aan-/uitzetten of is dat globaal, kan wel eens zijn dat je 2de scherm een streep door het scherm maakt :+

Normaal zijn artifacts een graka geheugen probleem maar dan zou je dat normaal zien op al de schermen :/ zou ik zo denken.
Het Dell scherm ondersteunt geen HDR, dus dat kan ik helaas niet testen.

Artifacts die ik eerder met andere kaarten had, zagen er idd anders uit, vandaar ook de vraag :)
Eens dat HDR op dit scherm er niet goed uitziet. Als het aan het scherm ligt, ga ik er ook geen verdere moeite insteken. Als het echter aan de kaart ligt, vind ik het wel jammer dat ik later met een beter scherm geen HDR zou kunnen gebruiken, omdat het een nieuwe videokaart is.
Yaksa schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:24:
Voor deze GPU wordt door AMD toch wel een wat zwaardere (750W) voeding aanbevolen
Daar heb ik ook aan zitten denken en deze voeding laat idd niet veel ruimte over. Een load van 100% op CPU en GPU voor ruim een uur geeft echter geen problemen, dat doet mij vermoeden dat het niet aan de voeding ligt.

Een sterkere voeding staat nog wel op het lijstje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik bedoelde daarmee, koppel die dell eens af en zet hdr terug aan en kijk of het probleem terug optreed.

Ow een 300cd/m² is ook niet veel. In principe zou de 7800 wel hdr goed moeten kunnen doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Damic op 21-04-2025 17:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05:31
Yaksa schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:24:
Als je videokaart meer trekt dan je voeding aan kan dan krijg je bij zware belasting, een game spelen ofzo, dat de computer ineens uitvalt.
Hdr aanzetten is geen hele zware belasting.
En het beeld ziet er raar uit, de computer valt niet ineens uit.
Dus, nee, lijkt mij geen voedingsprobleem.
Pagina: 1