Importauto BPM aflezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Angela
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 20:16
Hallo,

Momenteel zijn wij bezig met de aankoop van een auto, een Ford Focus wagon uit 2019 met iets meer dan 100.000 op de teller.
Ik lees dat de auto 2 jaar geleden geïmporteerd is uit Duitsland.
Kunnen jullie mij adviseren bij de volgende waardes? Ik merk dat ik er een beetje huiverig van wordt.

Catalogusprijs 31050
Bruto BMP 509

Gaan hierdoor alarmbellen rinkelen bij jullie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bedoel je dat de BPM erg laag is t.o.v. de nieuwprijs van destijds?
en dat impliceert een schade auto? of teller teruggedraaid?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Angela
Ik vind de BPM waarde inderdaad erg laag. Ik lees dat dit een indicatie zou kunnen zijn voor een schadeauto.
Als ik Nederlandse auto’s invoer van hetzelfde bouwjaar/km stand, dan zit je op BPM waardes boven de €3000.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik wil niet zeggen dat het geen schade auto is, maar ik kan je wel vertellen wat er vaak gedaan wordt. Bij importeren heb je verschillende opties: gebruik de tabellen van de belastingdienst of laat een schaderapport opstellen zodat je eventuele schades/schadeherstel kan verrekenen. Ik ken dit wereld een beetje, en wat er vaak gebeurt is dat er veel schade wordt geconstateerd (die er niet of nauwelijks is, of het wordt erg uitvergroot).

Zo heeft elke auto wel wat steenslag. En als je heel goed gaat kijken vind je haat altijd wel iets kleins. Hier worden foto's van gemaakt voor het schaderapport. Die expert zet er dan in dat de auto moet worden overgespoten en je rest BPM zakt al enorm. Vervolgens doen ze alsof een koplampunit defect is, deur gedomenteerd is geweest of er andere reparaties hebben plaatsgevonden. Zo betaal je in plaats van 5K BPM ineens nog maar 500BPM.

Persoonlijk vind ik 509 BPM voor een auto van 31K nieuwwaarde niet heel gek. Maar je kunt altijd een aankoopkeuring laten doen. Dan is het vooral slim om op lakdikte te laten controleren, zodat je eventueel overspuiten kunt achterhalen.

Ik ben overigens wel benieuwd waar je kunt achterhalen hoeveel BPM er voor een auto betaald is?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:28
Als je opzoek bent naar wat speciaals, dan snap ik de keuze voor een import. Maar een focus wagon is no-offence een 13 in een dozijn auto die je gewoon origineel nederlands kan krijgen met NAP.
Waarom zou je 't risico nemen met een import. Je verteld er niet bij welke uitvoering het betreft. Maar even een paar advertenties via dasimport zegt al gauw 1000 euro voor een 1.0 ecoboost en richting de 2000 voor een motorisering met 125pk en 130mg/km uitstoot.
Tuurlijk is er met een maattaxatie wel wat winst te behalen, maar 50% onder de BPM voor een 1.0 ecoboost?
I don't know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Angela
Bedankt voor jullie reacties! Wij gaan er nog eens over nadenken en blijven onze ogen open houden voor andere occasions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
_Angela schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:46:
Bedankt voor jullie reacties! Wij gaan er nog eens over nadenken en blijven onze ogen open houden voor andere occasions.
Maar hoe heb je nu achterhaald hoeveel BPM er betaald is dan?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08-05 21:13
miicker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:56:
[...]

https://ovi.rdw.nl/
Tab: fiscaal

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

miicker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:56:
[...]

kentekencheck op RDW OVI

die wagen is namelijk 2 jaar geleden al ingevoerd/ge-impporteerd dus de BPM is destijds afgedragen.

wat @Vogels60 zegt dus d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 22-04-2025 14:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1