kunststof rijplaat tbv scootmobiel naar garage met helling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 22:08
Hallo medetweakers,

Mijn vrouw is scootmobiel gebruikster en wil graag zelfstandig de garage in en uit kunnen rijden

Nu gebruik ik op dit moment daar een aluminium rijplaatje voor van 72,5 cm breed en 60 cm lang.
Dit kan net met de scootmobiel die 62,5 cm breed is, maar vaak moet ik de scootmobiel in/uit rijden omdat eea voor mijn vrouw moeilijk is (zeker indien er achteruit gereden moet worden)
Het hoogte verschil tussen straat voor de garage en de drempel van de garage is zo een 5 cm.

Met het huidige aluminium plaatje gaat dit goed maar om eea makkelijker voor mijn vrouw te maken overweeg ik om een bredere rijplaat aan te schaffen. Om het makkelijk te maken en omdat de ruimte er is wil ik een 100 cm brede rijplaat hebben.

Ik kan die niet in aluminium vinden (tenzij echt belachelijk duur) maar zie nu wel kunststof rijplaten van 100 x 200. Belasting 45 ton dus daar gaat die scoot mobiel van 125 kg wel op passen,

MAAR: die belasting is natuurlijk bij rijplaten die stevig op een vaste ondergrond liggen.
Hier zou de rijplaat de 5 cm hoogteverschil tussen ingang garage en straat moeten overbruggen.

Zelf denk ik dat een stevige kunststof rijplaat van bv 3 cm dik dit wel moet kunnen hebben maar omdat de bezorgkosen van zoiets nogal hoog zijn zoek ik hier even jullie advies.

Zou dit werkbaar zijn of gaat de plaat teveel doorbuigen (wat een aluminium plaat natuurlijk niet doet)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:48
Ik verwacht daar niet echt problemen. Die platen zijn sterk zat voor zoiets. Ze kunnen echter wel glad zijn, hou daar rekening mee.

Je kunt ook eens kijken om online een stukje aluminium traanplaat te laten zetten. Volgens mij heeft de hornbach hier een service voor.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Kan je niet gewoon de straat verhogen of de drempel verlagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

storeman schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:10:
Ik verwacht daar niet echt problemen. Die platen zijn sterk zat voor zoiets. Ze kunnen echter wel glad zijn, hou daar rekening mee.

Je kunt ook eens kijken om online een stukje aluminium traanplaat te laten zetten. Volgens mij heeft de hornbach hier een service voor.
Ik weet niet of de Hornbach de benodigde dikte qua traanplaat levert maar met een plaat van +5mm moet je dat hoogteverschil over de vermelde afstand van 60Cm. wel kunnen gaan overbruggen, mede gezien het totale gewicht van ~200Kg (125Kg van de scootmobiel + het eventuele gewicht van berijder / berijdster?).

Aanname is even dat de bestuurder / bestuurster niet van de scootmobiel gaat afstappen om dat ding 'aan de hand' over de drempel te gaan laten rijden :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
President schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:22:
Kan je niet gewoon de straat verhogen of de drempel verlagen?
HaHa, ja dat kan ik en dat moet ik al elke vijf jaar doen. Woon in een gedeelte van Nederland wat continue verzakt.
Na ophoging is het een jaar dat de straat aansluit op garage en dan alweer is het gezakt. :(

De tip van de traanplaat is overigens een hele goede.

Zat even fout met mm versus cm. Maat die ik nodig heb hebben ze niet standaard.

[ Voor 17% gewijzigd door killerbee1958 op 20-04-2025 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

killerbee1958 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:24:
[...]

HaHa, ja dat kan ik en dat moet ik al elke vijf jaar doen. Woon in een gedeelte van Nederland wat continue verzakt.
Na ophoging is het een jaar dat de straat aansluit op garage en dan alweer is het gezakt. :(

De tip van de traanplaat is overigens een hele goede.
Bij de Hornbach voor 7,80 een traanplaat van 100 x 120 met een dikte van 1,5 cm.
Lijkt mij ook wel stevig genoeg voor scootmobiel even binnen te kunnen zetten
1,5 Centimeter óf Millimeter :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Will_M schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:25:
[...]

1,5 Centimeter óf Millimeter :9
al gecorrigeerd. en maatvoering klopte ook niet. Even terug naar de tekentafel
:) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:38
kun je niet twee aluminium rijplaatjes van 50 breed kopen? dat is samen ook een meter. Of een eerder genoemde traanplaat en daar dan wat hardhouten balkjes onder, dan overbrug je die paar cm zonder problemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:29:
kun je niet twee aluminium rijplaatjes van 50 breed kopen? dat is samen ook een meter. Of een eerder genoemde traanplaat en daar dan wat hardhouten balkjes onder, dan overbrug je die paar cm zonder problemen.
Twee stuks wordt niks mijn inziens. Gaat schuiven en dan ben je verder van huis.

Overigens vraag ik me wel af wat de belastbaarheid van 1,5mm dik traanplaat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

killerbee1958 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:30:
[...]

Twee stuks wordt niks mijn inziens. Gaat schuiven en dan ben je verder van huis.

'0' :9

Dat spul is bedoeld om bijv. een trap of vloer van reliëf te kunnen voorzien, niet om gewicht te kunnen dragen.

Kijk even of er in je regio een trailer / aanhanger-bouwer in de buurt zit en laat die even snel zo'n 'plaatje' voor je op maat maken / zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Will_M op 20-04-2025 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:44
[...]

Paar gaatjes erin boren, RVS stripje met dezelfde gaatjes en de boel dan popnagelen? Dan gaat het geen kant op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:22
Je kunt ook de kunststof plaat op de bestaande aluminium plaat leggen. Dan wordt het grootste deel ondersteund en haalt daar het draagvermogen vandaan de stukken aan die oversteken kunnen dan de scootmobiel wel dragen. Als je bang bent voor verschuiving paar schroeven er doorheen boren/draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
killerbee1958 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:26:
[...]

al gecorrigeerd. en maatvoering klopte ook niet. Even terug naar de tekentafel
:) :)
Oke, herkansing,
De Hornbach levert ook een traanplaat van 1 meter bij 600 mm (en nog steeds 1,5 mm dik natuurlijk :-).
Nu is 60 cm een beetje krap maar nu doen we het daar ook mee.
De breedte is belangrijker dan de lengte voor mijn vrouw om zelf de scoot in/uit te rijden,

Zou dit de scoot (125 kg) met vrouw (80kg) kunnen hebben op de helling van 5 cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Eventjes rondbellen bij lokale aluminium constructie bedrijfjes, die maken elke dag van dat soort maatwerk en als jij de huidige rijplaat meeneemt kunnen ze misschien wel de junior lasser even een strook erbij laten klussen. €50 contant in het handje en een paar afvalstrookjes voor zo'n partij.

Overigens kan je het doorbuigen oplossen door er bijvoorbeeld een balkje onder te maken dat je met wat bolkopboutjes door de plaat bevestigd, met ringetjes, moertjes of andere handige stelpootjes, maak je het precies passend.

[ Voor 27% gewijzigd door jnr24 op 20-04-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

killerbee1958 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:36:
[...]

Oke, herkansing,
De Hornbach levert ook een traanplaat van 1 meter bij 600 mm (en nog steeds 1,5 mm dik natuurlijk :-).
Nu is 60 cm een beetje krap maar nu doen we het daar ook mee.
De breedte is belangrijker dan de lengte voor mijn vrouw om zelf de scoot in/uit te rijden,

Zou dit de scoot (125 kg) met vrouw (80kg) kunnen hebben op de helling van 5 cm?
Anderhalve millimeter qua dikte is praktisch gezien ongeveer gelijk aluminiumfolie dus daar ga je geen gewicht op kunnen zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:22
Of misschien de huidige plaat in de lengte doormidden zagen zodat je een spleet in het midden kunt maken. Kun je zelf de extra breedte bepalen en hoef je niets nieuw te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

boutje en moertje en aan elkaar zetten?

de belastbaarheid van 1.5mm traanplaat is bijzonder weinig. Dan doe je er een stukje watervast multiplex onder? Keuzes genoeg lijkt me. oprijplatenshop, drempelhulpen, net hoe je het noemen wil maar internet staat er vol mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
ff wat laten zetten op maat bij de lokale ijzerboer. 1.5 mm tranenplaat is leuk, maar kan geen gewicht aan . Moet je eronder nog wat "wiggen"laten lassen zodat de 1,5 mm dikte het wel kan verdragen. uit een stuk lijkt mij het handigste . evt handvat eraan (/erin) maken en je kan hem ook makkelijk weghalen.

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:40:
[...]

boutje en moertje en aan elkaar zetten?

de belastbaarheid van 1.5mm traanplaat is bijzonder weinig. Dan doe je er een stukje watervast multiplex onder? Keuzes genoeg lijkt me. oprijplatenshop, drempelhulpen, net hoe je het noemen wil maar internet staat er vol mee.
Dat het internet er vol mee staat valt best nog een beetje tegen,
Veel leverancies leveren oprijplaten van max 72,5cm breed (dat is wat we nu ook hebben).

De ideale maat is eigenlijk 1.00 m x 1.00 m maar daar kom ik bij al die genoemde sites dus niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Stuk betonplex op maar en daar als antislip traanplaat op schroeven. Paar hardhouten balken eronder voor extra steun.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:44:
Stuk betonplex op maar en daar als antislip traanplaat op schroeven. Paar hardhouten balken eronder voor extra steun.
Mogelijkheden te over qua materiaalkeuze, maar 1,5mm Traanplaat alleen is er daar dus écht geen van :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:49:
[...]

Mogelijkheden te over qua materiaalkeuze, maar 1,5mm Traanplaat alleen is er daar dus écht geen van :*)
Hoezo niet? Er ligt multiplex onder?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

franssie schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:51:
[...]

Hoezo niet? Er ligt multiplex onder?
Zoals jij het beschrijft wél (met betonplex zelfs) maar als je het hele topique doorleest dan wordt dat niet als 'basis' genomen voor de schans/rij-plaat.

De Hornbach heeft volgens mij niet eens een geschikte zetbank waarmee er traanplaat van de gewenste dikte ge-zet kan worden op het moment dat je zo'n schans uit alléén traanplaat op wenst te gaan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
mrottjers schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:35:
Je kunt ook de kunststof plaat op de bestaande aluminium plaat leggen. Dan wordt het grootste deel ondersteund en haalt daar het draagvermogen vandaan de stukken aan die oversteken kunnen dan de scootmobiel wel dragen. Als je bang bent voor verschuiving paar schroeven er doorheen boren/draaien.
Dat gaat hem niet worden omdat de huidige rijplaat opstaande randen aan de buitenkanten heeft.
Maar dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Will_M waarom reageer je dan op mij? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

killerbee1958 schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:58:
[...]

Dat gaat hem niet worden omdat de huidige rijplaat opstaande randen aan de buitenkanten heeft.
Maar dank voor het meedenken.
bel een timmerman, denk dat je wellicht niet technisch genoeg bent dit zelf veilig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Omdat jij weer een andere optie ging vermelden dan de opties welke er inmiddels al aangedragen waren zonder daarbij duidelijk aan te geven wat het nut van die traanplaat daarbij nog was?

:9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:00:
[...]

Omdat jij weer een andere optie ging vermelden dan de opties welke er inmiddels al aangedragen waren zonder daarbij duidelijk aan te geven wat het nut van die traanplaat daarbij nog was?

:9
Moet je toch beter lezen.
en daar als antislip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
zoek op het lokale industrieterrein even een bedrijf wat metaal verwerkt en vraag ze een dingetje te buigen. als je iets zoekt wat niet bestaat zul je het moeten (laten) maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
Dank aan allen voor het meedenken,

De beste (en voordeligste optie) lijkt momenteel een kunstof rijplaat van 3.00 x 1.00 m voor 73 euro in de buurt van mijn woonplaats af te halen.
Even kijken of ze hem ook wat kunnen inkorten tot 2.00m of dat ze die maat ook hebben.

Veel dank voor de andere, aangedragen opties, waarvoor ik technisch genoeg ben om die uit te werken, maar die brengen vaak een hoger prijskaartje bovenop het extra werk met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-09 07:45
mrottjers schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:35:
Je kan natuurlijk meer materialen combineren:
Een aluminium traanplaat als bovenkant en betonplex als dragende onderkant. Als het te veel doorbuigen kan je meer lagen gebruiken of dikkere plaat. Het geheel kan je met rvs schroeven aan elkaar bevestigen.
Pagina: 1