Buis in tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-07 16:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWxA-c97XyaigfattKthdjizUB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/84Uzhsumq1SljVhW5Fq0Ah1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Weet iemand wat dit is? Het ligt in de tuin van ons nieuwe huis . Ik denk dat het een waterboring is. Het ligt er zeker al 50 jaar maar de vorige bewoners hebben het niet gebruikt. als het inderdaad een waterput is kun je die weer in gebruik nemen zeg maar gewoon een pomp erop zetten en proberen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:46
Het doet mij denken aan ontluchting van een oude huisbrandolietank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Dat kan inderdaad ook maar dat MOET vermeld staan op je koopakte anders is het een verborgen gebrek volgens mij.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:47
Heel goed verborgen lijkt het niet. Ik ben dan ook benieuwd naar de uitslag als je dit op een verborgen gebrek gooit.

Maar ik ben ook benieuwd wat het daadwerkelijk is, ik ga het topic in de gaten houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annieklus
hi ik ben niet op zoek naar een verborgen gebrek hoor ik heb mijn ouderlijk huis gekocht. de pijp ligt er al zo lang mijn ouders er wonen 50 jaar. de pijp ligt redelijk ver van het woonhuis en er is een bestaande olietank die is afgevuld met zand. dus lijkt me onwaarschijnlijk dat ze er twee hadden? tenzij deze was om de broeikas te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:02
Je kan een camera naar beneden doen om te kijken of een steentje aan een touwtje om te horen of er een holle ruimte is? Een tank klinkt heel anders dan een buis. Kan alleen zijn dat de tank vol met water staat dan is het onderscheid lastiger te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Annieklus schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:40:
als het inderdaad een waterput is kun je die weer in gebruik nemen zeg maar gewoon een pomp erop zetten en proberen?
Lijkt me erg onverstandig. Op de eerst plaats voor je gezondheid: er is tientallen jaren niet naar omgekeken. Dus áls het al een waterbron is, heb je geen idee wat de kwaliteit van het water is.

Daarnaast is de regelgeving rondom het onttrekken van bodemwater de afgelopen jaren dermate veranderd dat je mogelijk vergunningsplichtig bent.

Is er niemand in de familie die weet wat het is?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:14

LankHoar

Langharig tuig

FredvZ schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:54:
[...]

Lijkt me erg onverstandig. Op de eerst plaats voor je gezondheid: er is tientallen jaren niet naar omgekeken. Dus áls het al een waterbron is, heb je geen idee wat de kwaliteit van het water is.

Daarnaast is de regelgeving rondom het onttrekken van bodemwater de afgelopen jaren dermate veranderd dat je mogelijk vergunningsplichtig bent.

Is er niemand in de familie die weet wat het is?
Zou het niet als drinkwater gebruiken, maar water uit een put gebruiken om je tuin mee te besproeien moet toch kunnen lijkt me?

Regelgeving is recent veranderd, maar gezien deze al meer dan 50 jaar op de plek zit, lijkt me niet dat deze daar aan onderhevig is dan?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:54
LankHoar schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:33:
[...]

Zou het niet als drinkwater gebruiken, maar water uit een put gebruiken om je tuin mee te besproeien moet toch kunnen lijkt me?

Regelgeving is recent veranderd, maar gezien deze al meer dan 50 jaar op de plek zit, lijkt me niet dat deze daar aan onderhevig is dan?
Dat kan toch wel. In mijn regio is bijvoorbeeld een meldplicht ingesteld voor iedereen die water oppompt om allereerst inzicht te kunnen krijgen, maar de vervolg opmerking van het waterschap was daarna dat het niet aanmelden van het ontrekken van water op basis hiervan het illegaal zou maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Laat er aan een touwtje inderdaad iets in zakken wat hol is om te kijken wat er naar boven komt.
(reageerbuisje van de apotheek of iets anders waar je vocht mee kan opvissen en dan uitgieten in een glas)

Dan ga je misschien iets wijzer worden (of nog minder).

Misschien ook iets stevigs laten zakken (stok- staaf o.i.d.) om te kijken hoe diep het is.
Kan evengoed 10cm vocht en daarna 1 meter blubber zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:05
Een olietank heeft ook een ontluchting een stukje van de tank af, daar vind ik dit op lijken. Met een prikstok rondom prikken dan merk je vanzelf of je op een tank komt. Liggen meestal op 50 à 70 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:31

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vermoed een oude waterput oid.
Zou er gewoon een lang touwtje in hangen en kijken wat er omhoog komt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:46
BCC schreef op zondag 20 april 2025 @ 17:02:
Dat kan inderdaad ook maar dat MOET vermeld staan op je koopakte anders is het een verborgen gebrek volgens mij.
Een verborgen gebrek kan nooit een zichtbare buis zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:06
Ik vermoed dat dit een pompbuis, noemen ze hier vaak een puls, is. Laat er iets aan een touwtje inzakken om te zien hoe diep de buis is. Vermoedelijk zit er vuil/zand/grond onderin, als je een steen in een doekje rolt (goed vastmaken, je wilt t doekje niet onderin hebben) kun je dat vast wel zien.

Als je er iets mee wilt zou je er ook een tuinslang in kunnen laten zakken. Als ie verstopt zit kun je 'm daarmee schoonspoelen - zal wel een klusje zijn. Als de rommel eruit is zal het water door de buis de grond in gaan of als schoon water terug komen. Dan wordt t tijd om te "primen" met een vuil waterpomp. Als je grondwater de voorbije 50 jaar niet is gedaald moet er langzaam weer stroming op gang komen, kan dagen duren, dus elke keer een beetje beter...

Of dit het allemaal waard is? Voor een paar honderd euro kun je voor hobby gebruik een nieuwe puls laten slaan. Zelf gepompt water kost je 1 kWh voor, zeg, 2 kuub. Kraanwater kost bijna € 2,- per kuub. En 't is beter voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:42
Ja is het niet een buis van zo'n ouderwetse waterpomp? Als dat zou is zou ik het niet gebruiken als drinkwater maar wel voor de tuin enzo.

Zo'n ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dw7XxEGIPS7icoZL8Iv3GOUr20w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UlbZt7nho7DnNK186TwycQiP.jpg?f=user_large

[ Voor 58% gewijzigd door Roderiktweaker op 21-04-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:23:

Of dit het allemaal waard is? Voor een paar honderd euro kun je voor hobby gebruik een nieuwe puls laten slaan. Zelf gepompt water kost je 1 kWh voor, zeg, 2 kuub. Kraanwater kost bijna € 2,- per kuub. En 't is beter voor het milieu.
duur water heb je dan.. hier is het toch echt maar €1,25

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Waar ik zei steen: gebruik een ringsleutel. Makkelijker vast te knopen en zwaarder waardoor je beter merkt dat je op de bodem bent.

@SMSfreakie je vergeet belasting (€ 0,46/m3), 9% BTW over alles en eventuele extra reinigingsrechten per kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DjoeC schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:23:
Ik vermoed dat dit een pompbuis, noemen ze hier vaak een puls, is. Laat er iets aan een touwtje inzakken om te zien hoe diep de buis is. Vermoedelijk zit er vuil/zand/grond onderin, als je een steen in een doekje rolt (goed vastmaken, je wilt t doekje niet onderin hebben) kun je dat vast wel zien.

Als je er iets mee wilt zou je er ook een tuinslang in kunnen laten zakken. Als ie verstopt zit kun je 'm daarmee schoonspoelen - zal wel een klusje zijn. Als de rommel eruit is zal het water door de buis de grond in gaan of als schoon water terug komen. Dan wordt t tijd om te "primen" met een vuil waterpomp. Als je grondwater de voorbije 50 jaar niet is gedaald moet er langzaam weer stroming op gang komen, kan dagen duren, dus elke keer een beetje beter...

Onze bronpomp doet 6m3/uur voor een 0.8kWh, dus dit is nog een ruime schatting.

De voornaamste handigheid van een puls is echter dat je een (veel) hogere druk kunt hebben dan je wateraansluiting. Handig bij het besproeien van een grote tuin (wij hebben sproeiers die zo'n 25 meter ver sproeien)

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 21-04-2025 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
LankHoar schreef op maandag 21 april 2025 @ 13:33:
Als het water niet vervuild is met giftige stoffen dan is de tuin een optie.
Helaas kan je niet overal in Nederland er kwakkeloos vanuit gaan dat het water in de grond vrij is van giftige stoffen.
Daar kunnen gemeentes, waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat anders overdenken.
Wellicht is het grondwaterpeil verlaagd ergens in de afgelopen 50 jaar en dan kan zo'n onbekende onttrekking net de spreekwoordelijke druppel zijn om voor problemen te zorgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@FredvZ Ons waterschap vraagt een melding bij > 10m3/uur, een vergunning vanaf 100m3/uur. 100m3 is geen huis-tuin-keuken gebruik meer en kun je echt niet door de buis van de foto oppompen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
FredvZ schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:52:
[...]Als het water niet vervuild is met giftige stoffen dan is de tuin een optie.
Helaas kan je niet overal in Nederland er kwakkeloos vanuit gaan dat het water in de grond vrij is van giftige stoffen.[...]
Daar kunnen gemeentes, waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat anders overdenken.
Wellicht is het grondwaterpeil verlaagd ergens in de afgelopen 50 jaar en dan kan zo'n onbekende onttrekking net de spreekwoordelijke druppel zijn om voor problemen te zorgen.
Zolang je onder de 10m3 per uur oppompt heb je geen vergunning nodig.
Mogelijk dat er wel een meldingsplicht is bij het waterschap waar je woont.
En er zijn een paar plekken waar je geen grondwater mag oppompen, ook dat staat op de site van het waterschap.
Dat het grondwater giftige stoffen zou bevatten vindt ik wat overdreven, het overgrote deel van ons drinkwater komt gewoon (vrij van rare stofjes) uit de bodem. Er zitten meer giftige stoffen in het water wat we zelf richting de zuiveringsstations sturen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Annieklus schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:47:
hi ik ben niet op zoek naar een verborgen gebrek hoor ik heb mijn ouderlijk huis gekocht. de pijp ligt er al zo lang mijn ouders er wonen 50 jaar. de pijp ligt redelijk ver van het woonhuis en er is een bestaande olietank die is afgevuld met zand. dus lijkt me onwaarschijnlijk dat ze er twee hadden? tenzij deze was om de broeikas te verwarmen.
Een olietank moet gesaneerd worden. Vullen met zand helpt niet. De tank of de olie moet er uit en als de grond er omheen vervuild is moet die ook worden gesandeerd. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten. Je bent verplicht een olietank te melden bij de gemeente.

Een bestaande waterput met lood gesoldeerde pijp moet je nooit meer gebruiken. Lood is giftig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Ik denk niet dat het een bron is en als dat het wel is denk ik niet dat er nog opbrengst is na 50 jaar zonder gebruik of onderhoud.

Al die paniekzaaierij over vergunningen, meldingsplicht, waterschappen, gif en olietanken vind in in dit stadium heel overdreven en drammerig. Niemand weet vooralsnog wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Raymond19792

Er is een olietank aanwezig zegt de TS. Daar zijn regels voor, die het milieu en de leefomgeving moeten beschermen.

Lood in drinkwatervoorzieningen heeft een directe relatie met de gezondheid van kwetsbaren. Er is een verband aangetoond tussen lood in water en lagere intelligentie bij ongeborenen en jonge kinderen. Het is ook slecht voor volwassenen, er is een verband met hoge bloeddruk en nierziekten. Lood komt voor in in oude woningen, vooral van voor 1945, en het werd o.a. gebruikt voor pijpleidingen en het afdichten van pijpen. Het beroep "loodgieter" verwijst nog naar die toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ahh, het totaalplaatje: Gesaneerde olietank horend bij een broeikas.

Bij een tuinderij hoort ook een waterpomp, eventueel met extra aansluitingen langs een pad. In dat geval: Goeie kans dat deze pijp maar tot 1m onder de grond gaat en dat er in de grond een pijp in min of meer rechte lijn naar een voormalige schuur loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

StevenK schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:20:
[...]

Een verborgen gebrek kan nooit een zichtbare buis zijn.
Ja sorry dat is de verkeerde term, vanaf de jaren 70 is er al een meldings PLICHT geweest en een verplichte registratie bij de gemeente in Nederland. Als het nu als verrassing komt heeft de verkopende partij wat uit te leggen :) dus hopelijk is het een puls.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
mrmrmr schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:20:
[...]

Een olietank moet gesaneerd worden. Vullen met zand helpt niet. De tank of de olie moet er uit en als de grond er omheen vervuild is moet die ook worden gesandeerd. Hoe langer je wacht, hoe hoger de kosten. Je bent verplicht een olietank te melden bij de gemeente.

Een bestaande waterput met lood gesoldeerde pijp moet je nooit meer gebruiken. Lood is giftig.
thanks de bestaande olietank is volgens de toengeldende normen gesaneerd en er is een verklaring aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
BCC schreef op maandag 21 april 2025 @ 18:54:
[...]

Ja sorry dat is de verkeerde term, vanaf de jaren 70 is er al een meldings PLICHT geweest en een verplichte registratie bij de gemeente in Nederland. Als het nu als verrassing komt heeft de verkopende partij wat uit te leggen :) dus hopelijk is het een puls.
Thanks allen nogmaals er is hier geen sprake van een verborgen gebrek het betreft mijn ouderlijk huis en ben bekend met deze pijp ik ben alleen benieuwd wat dit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 28-09 14:18
Annieklus schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:14:
[...]

Thanks allen nogmaals er is hier geen sprake van een verborgen gebrek het betreft mijn ouderlijk huis en ben bekend met deze pijp ik ben alleen benieuwd wat dit is.
Ik zou eens voorzichtig gaan graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
Yaksa schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:16:
[...]

Zolang je onder de 10m3 per uur oppompt heb je geen vergunning nodig.
Mogelijk dat er wel een meldingsplicht is bij het waterschap waar je woont.
En er zijn een paar plekken waar je geen grondwater mag oppompen, ook dat staat op de site van het waterschap.
Dat het grondwater giftige stoffen zou bevatten vindt ik wat overdreven, het overgrote deel van ons drinkwater komt gewoon (vrij van rare stofjes) uit de bodem. Er zitten meer giftige stoffen in het water wat we zelf richting de zuiveringsstations sturen.
thanks
idd er geldt hier wel een meldingsplicht mits je m gebruikt neem ik aan deze ligt hier al n jaar of 50 te slapen als t idd n puls is.
Pagina: 1