Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakelien
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-04 15:56
Ik ben in verwachting van een vervangende ssd voor mijn Mac Mini 2024.
Er zijn online wat how-to filmpjes te vinden, en alle betrokkenen lijken er erg tevreden over te zijn.
Al met al lijkt me dit een nogal tweakerige aangelegenheid, en ik vroeg me derhalve de volgende zaken af:
1) Heeft iemand hier in het forum ervaring mee?
2) Is dit de moeite van een review waard, en zo ja, hoe dien ik die in?
3) Hoe komt een product in de pricewatch terecht, en zou dit daar niet tussen moeten staan? Of is AliExpress uitgesloten van mededinging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:14
3: Winkels kiezen zelf of ze producten in de pricewatch willen zetten.

AliExpress heeft een paar producten in de pricewatch maar geen complete catalogus, daar hebben ze ook veel te veel voor. Ik zou je review bij AliExpress bij het product achterlaten. Het is uiteindelijk niets anders dan de Macbook Air's 10 jaar geleden al hadden, proprietary SSD's, en het is eigenlijk schandalig dat er niet gewoon een M.2 NVME ssd in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-05 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Lijkt niet bijster ingewikkeld, zolang je maar een tweede Mac hebt om een restore te doen.

Persoonlijk zou ik de interne SSD laten zitten en een USB4/thunderbolt SSD pakken, maar dit kan natuurlijk ook. Ik vraag me af wat de kwaliteit van de NAND is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakelien
Ik ben vooral geïnteresseerd in de prijsontwikkeling. En de ervaringen van medetweakers. Deze SSD is sinds december op de markt, en ik wil weten hoe duurzaam ze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:12
Tja, jij bent geinteresseerd in prijs, de gemiddelde koper van een iMac is geinteresseerd in gebruikersgemak en betrouwbaarheid. Op macfreak is dit onderwerp al heel vaak ter sprake geweest en daar wordt bij de adviezen gebruik gemaakt van een externe leverancier die (bij aanlevering van de juiste gegevens) altijd direct passende en geschikte hardware noemt.
Maar dat is natuurlijk minder passend bij een tweaker die dat graag allemaal zelf uitzoekt en dan zelf bepaalt wat hij aanschaft.

Ik kan mijzelf als iMac bezitter in ieder geval helemaal niet voorstellen bij iemand die interne onderdelen van een leverancier als aliexpress zou willen inbouwen in een iMac.
En heb je voor de zekerheid al eens gekeken of jij een Mini model hebt met gesoldeerde SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakelien
Ik vind een interne SSD van 256 MB weinig gebruikersgemak geven. En 800 euro voor 2 TB zou ik bijna strafbaar willen noemen.
In het verleden heb ik veel (i)Macs gepimpt, door het vervangen van de optical drive door een SSD, en die laten samensmelten met de harde schijf tot een Fusion Drive. Dat gaf die Mac zomaar nog 5 jaar extra levensduur, omdat dat de door de nieuwe OS-versies vertragende factoren ruimschoots goedmaakte.
Dit zie ik in het verlengde daarvan.
En ook een beetje een middelvinger naar Apple: Dank, Apple voor je (met educatieve korting aangeschafte) basismodel (geweldig ding, écht), maar hij is nu van mij, en ik doe ermee wat ik wil.
Er zijn bij mijn weten geen Mac Mini M4's met een gesoldeerde SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sjakelien schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:14:
Ik vind een interne SSD van 256 MB weinig gebruikersgemak geven. En 800 euro voor 2 TB zou ik bijna strafbaar willen noemen.
In het verleden heb ik veel (i)Macs gepimpt, door het vervangen van de optical drive door een SSD, en die laten samensmelten met de harde schijf tot een Fusion Drive. Dat gaf die Mac zomaar nog 5 jaar extra levensduur, omdat dat de door de nieuwe OS-versies vertragende factoren ruimschoots goedmaakte.
Dit zie ik in het verlengde daarvan.
En ook een beetje een middelvinger naar Apple: Dank, Apple voor je (met educatieve korting aangeschafte) basismodel (geweldig ding, écht), maar hij is nu van mij, en ik doe ermee wat ik wil.
Er zijn bij mijn weten geen Mac Mini M4's met een gesoldeerde SSD.
Je kan toch ook gewoon een externe SSD aansluiten, koop er een Thunderbolt 4 behuizing bij en je lees/schrijfsnelheden zijn dan zelfs nog sneller dan de huidige interne SSD.

Het OS en je programma's draai je dan gewoon vanaf je interne SSD en al je overige documenten/media zet je op de externe. Of als je alles op 1 plaats wilt, doen je gewoon een volledige schone installatie op de externe SSD en dan kan je het zo gek maken als je zelf wilt, 2,4 of zelfs 8 TB aan opslag.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakelien
@Greatsword Ja, dat is waar. Maar dan ben ik weer een poort kwijt, en het oog wil ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Sjakelien schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:15:
@Greatsword Ja, dat is waar. Maar dan ben ik weer een poort kwijt, en het oog wil ook wat.
Daarom gebruik ik hem i.c.m een Studio Display maar ook veel andere merken hebben gewoon ingebouwde poorten in een monitor om dat soort problemen op te lossen en je kan natuurlijk altijd nog voor een hub of Dock gaan.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:12
@Sjakelien Ik herken de problematiek helemaal en ik heb zelf een 2TB externe SSD aan mijn iMac hangen vanwege die prijzen.
Tegelijkertijd moet ik zeggen dat de aansluiting daarvan zo nu en dan problemen oplevert (SSD wordt niet meer gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakelien
Zojuist de 2 TB chip ontvangen.
Ik heb aan AliExpress €178,61 betaald (bij het afrekenen trekken ze de BTW er af)
Aan PostNL € 29,00, waarvan € 21,00 BTW over een fictieve factuur van € 100
Uiteindelijk heeft het er 16 dagen over gedaan.
Bij de bestelling een schroevendraaierset van deugdelijke kwaliteit, alsmede twee instrumenten om de bodemplaat los te wrikken.
Bij dat wrikken zou je de bekabeling van de aan/uitknop van de Mini kunnen beschadigen, en die angst maakt het wrikken wat spannend. Uiteindelijk valt alles reuze mee. Binnen 10 minuten geopend, chip vervangen, en weer gesloten.
Nu ben ik met mijn Mini in DFU op mijn MacBook Air restoresoftware aan het downloaden. Ik kom bij jullie terug als daar iets opmerkelijks te melden is. Sommigen hebben hun Mini opnieuw moeten openmaken, omdat de nieuwe chip niet goed geplaatst was.
....
Al met al een fluitje van een cent. Het downloaden duurde lang (3 kwartier, terwijl mijn internetsnelheid 100mbs is). Daarna in een paar minuten OS en firmware vanaf mijn Air naar de mini gezet, die inmiddels herstart is en een backup aan het terugzetten is.

Kort samengevat: een aanrader!

[ Voor 13% gewijzigd door Sjakelien op 25-04-2025 12:49 ]

Pagina: 1