Kozijnen geheel vervangen of draaiende delen vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-05 22:10
beste tweakers,
we hebben een jaren 30 huis gekocht (mij mn ouderlijk huis) en willen dit weer naar deze tijd brengen en verduurzamen. Boven is alles nog enkelglas en we twijfelen of we de kozijnen helemaal vervangen of dat we ook alleen de draaiende delen van de kozijnen kunnen vervangen. Verschillende mensen verschillend advies. We willen niet voor een dubbeltje op de eerste rang (tenzij het een echt kapitaalvernietiging is) maar graag een oplossing waar we de komende 25 jaar mee voorruit kunnen. Ter achtergrond :
- de kozijnen zijn bijna 100 jaar oud maar de conditie is nog goed (oude grenen kozijnen waarschijnlijk en keihard)
- er zitten los draaiende delen met vakwerk in in die je eventueel los kunt vervangen
- we willen overal minimaal hr++ glas liefst triple glas zodat het beter geisoleerd is.
- bijgevoegd een voorbeeld

het ene advies zegt nu alles vervangen en je bent klaar. de aannemer zegt dat is waarschijnlijk niet nodig we kunnen ook de draaiende delen vervangen en dan ben je klaar zonder breekwerk. maar kun je dan eea evengoed isoleren?
benieuwd naar jullie ervaringenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9T3TpCNK2RgZQ8erbyzdHXgh3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bndmYMbAGN9DO6Z3jsyf7MCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTuB67lv5btAy43UAsZgx1PisnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hZO3X0sAbmK5GZKcAO6eWVm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wil je het oude karakter behouden of moet alles modern en strak?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
een houten kozijn is een houten kozijn. vervangen voor betere isolatie heeft geen zin.
Je kunt binnen dat kozijn wel je draaiende delen laten vervangen zodat ze goed dik glas kunnen hebben. Hou er dan wel rekening mee dat er misschien in het bestaande kozijn iet moet worden aangepast om ook een goede naad en kierdichting te krijgen. Dik glas is leuk maar als het rondom je raam naar binnen waait heb je daar niets aan.
Bedek wel dat de sfeer van een jaren 30 huis wordt bepaald door details in onderander de kozijnen. Als je dat soort details wilt bewaren kost dat meer omdat het afwijkt van standaard.

maakt dat sort detail je niets uit en wil je noot meer schilderen dan laat je alles vervangen door kunststof met driedubbele kierdichting en triple glas.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:13:

maakt dat sort detail je niets uit en wil je noot meer schilderen dan laat je alles vervangen door kunststof met driedubbele kierdichting en triple glas.
Waarna je erachter komt dat je te weinig ventilatie in huis hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:09
Wolly schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:17:
[...]

Waarna je erachter komt dat je te weinig ventilatie in huis hebt :+
Als het goed is wel want als er roosters in je triple glas zitten of sowieso roosters in een jaren 30 woning dan is dat lelijk en niet slim.
Dus de volgende stap wordt wtw aanleggen. en isoleren, en vloerverwarming, en zonnepanelen en, en

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:54
Ik heb een huis uit 1932, vergelijkbare situatie. De niet-perfecte kozijnen beschouw ik als karakteristiek voor het huis. Het hout is oud maar sterk grenen. Wij hebben één kozijn laten vervangen vanwege verregaand houtrot als gevolg van achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar. De andere kozijnen zijn nog goed, hiervan hebben wij het glas laten vervangen door HR++ glas. De draaiende delen hebben wij ook laten vervangen door nieuwe met HR++ glas. Een hardhouten raam met HR++ glas is zwaar dus zijn per raam drie stevige scharnieren toegepast. Op de zonkant (slaapkamer) ook zonwerend glas. Houd er wel rekening mee dat in zo'n huis niet alles kaarsrecht is. Bij ons moest de timmerman ter plekke het nodige op maat schaven.

[ Voor 13% gewijzigd door lds58 op 20-04-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Wij hebben ook nog oude grenen kozijnen in ons jaren 30 huis. Sommige zijn nog in prima staat. Sommige hebben wat liefde nodig, en de nodige reparaties/ deelvervanging moeten doen.

Binnenste raamdelen zijn wel vervangen door de vorige bewoners met hr+ glas. In gelukkig de oude stijl. Liefst gooi ik er ook geen nieuwe kozijnen in vanwege de mooie details.

Let wel op. Vaak kunnen de kozijnen in een jaren 30 huis een dragende functie hebben. Dus als je ze gaat vervangen voor bv kunststof dat moet je vaak een latei gaan aanbrengen. Wat dus het nodige extra werk en koste met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
Thanks mag ik vragen is het niet vervangen dan uiteindelijk een kostenoverweging? op sommige plekken zijn hier de kozijnen al vervangen en dat ziet er prima uit. Als we iets laten doen bijt ik liever een keer door de appel heen ipv nu half vervangen en uiteindelijk straks toch t kozijn helemaal vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annieklus
Nog even uitvogelen hoe de site werkt sorry daarvoor maar een korte toelichting:
- als we de kozijnen vervangen komt hetzelfde terug (houten kozijnen met vakverdeling en draai kiepraam link en rechts).
- we plaatsen geen roosters maar we komt een wtw installatie en aangezien we op alle slaapkamers ingebouwde kasten hebben naar zolder willen we daar aan/afvoer in wegwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lds58
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:54
In mijn situatie geef ik liever het geld uit aan vakanties dan aan in mijn ogen onnodig vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annieklus
bombadil schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:49:
wil je het oude karakter behouden of moet alles modern en strak?
het oude karakter behouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
Annieklus schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:16:
Thanks mag ik vragen is het niet vervangen dan uiteindelijk een kostenoverweging? op sommige plekken zijn hier de kozijnen al vervangen en dat ziet er prima uit. Als we iets laten doen bijt ik liever een keer door de appel heen ipv nu half vervangen en uiteindelijk straks toch t kozijn helemaal vervangen?
Ik zelf kan dit makkelijk herstellen, wat het qua kosten natuurlijk een fractie kost van het vervangen. Mocht het echt TE worden dan is het natuurlijk op een gegeven moment wel verstandig, anders blijf je pleister plakken. Moet je het laten herstellen, dan kunnen die kosten soms
oplopen, zeker als het vaker is. Dan kan je soms
Beter het maar vervangen.
Pagina: 1