Synology nas plots niet bereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 08:47
Mijn vraag
...
Dit paasweekend zitten we met wat familie op een bungalowpark. Gisterenavond een uurtje oude privefilms van vroeger gekeken via Plex. De films staan op mijn Synology.

Vanochtend wilden we nog 1 filmpje kijken maar nu werkt het plotsklaps niet meer. Plex geeft aan dat de Plex server offline is. En waarschijnlijk komt het omdat de Synology niet bereikbaar is. Want ook op mijn laptop kan ik mijn synology nas niet bereiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Op internet gezocht maar geen oplossing kunnen vinden hoe ik vanuit hier (vakantiehuis) mijn Synology Nas weer kan bereiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Overigens, de Plex server heb ik op mijn synology nas draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:46
gaat lastig worden als je vanaf extern geen toegang meer hebt. Je zal fysiek moeten kijken wet er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Tsja, dat gaat helaas niet lukken, we zitten een heel eind van huis af. Maar ik vind het toch wel raar dan dat je zo'n apparaat niet vanaf afstand kunt bereiken op het moment dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:52
@103720,

Dat kan wel als je de poorten hebt open gezet naar je NAS en externe toegang aanstaat. Misschien een externe IP change? Je gebruikte geen VPN?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
103720 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:27:
Tsja, dat gaat helaas niet lukken, we zitten een heel eind van huis af. Maar ik vind het toch wel raar dan dat je zo'n apparaat niet vanaf afstand kunt bereiken op het moment dat er een probleem is.
Dat is toch héél normaal ? Je NAS kan ofwel gecrashed zijn, je heb een spannings-uitval gehad, je Internet thuis is uitgevallen, public IP verandering oid. (maar dit zou normaal moeten opgevangen worden)

Had je NAS een statisch/vast IP adres ? Hoe leg je connectie met "Plex" ? Op een DNS-naam ?

Heb je thuis nog andere apparaten staan die je vanop afstand normaal kan bereiken ?

[ Voor 10% gewijzigd door jvanhambelgium op 20-04-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:07

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

103720 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:27:
Ik zie niet in wat daar raar aan is. Die NAS is afhankelijk van een aantal factoren om met de buitenwereld te communiceren. Stel, ik noem ff een paar rampscenario's, je huis is half afgefikt, of er is ingebroken en o.a. je NAS is gejat, hoe moet die NAS dan nog met de buitenwereld communiceren?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Mijn buurman heeft zojuist de synology uit, en weer aangezet maar dat heeft geen resultaat gehad.

En daar houdt mijn kennis dan ook wel op. Statisch of vast ip adres? Ik zou het niet weten. Als ik thuis ben kan ik met mijn laptop, via mijn browser, inloggen op de software van de Synology, maar dat lukt dus nu, vanaf het vakantiehuis, dus ook niet meer.

Connectie met Plex doe ik op mijn mobiele telefoon met de Plex app en op de tv ook via de app op de smart tv met Android.

Nee, geen andere apparaten die ik vanaf afstand wil bedienen. Vind het gewoon leuk om films te kijken en muziek te luisteren die ik op mijn Nas heb staan. Daarom baal ik nu ook enorm dat mijn familie nu de oude filmpjes niet kan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
103720 schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:58:
Daarom baal ik nu ook enorm dat mijn familie nu de oude filmpjes niet kan kijken.
Yep, die dingen komen altijd erg ongelegen |:( |:(

Maar als je vb via de laptop ook niet meer aan je "NAS" kan zal het ofwel je Internet zijn oid dat kuren heeft. Als je "Quick Connect" gebruikt van Synology gaat die normaal bij het veranderen van je ISP IP ook die veranderingen "updaten" enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 103720
Dan zal ik, als ik weer thuis ben,eens kijken naar Quick Connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28

lier

MikroTik nerd

Heb je voor de NAS poorten (port forwards) geopend op je router? Of maak je (bijvoorbeeld) gebruik van UPnP?

Netter is om met een VPN te werken en (als bovenstaande klopt) zo min mogelijk apparaten publiek beschikbaar stellen. Vooral vanuit een beveiligingsperspectief.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@lier, ik zou het echt niet weten. Port forwards, Upnp, daar heb ik echt geen verstand van. Vpn heb ik wel van NordVpn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Een VPN server zet je op binnen je eigen netwerk dus bijvoorbeeld op die Synology.
Dan kun je veilig vanaf het internet met een VPN client je thuis netwerk bereiken.

NordVpn is wat anders, dat is een VPN provider waarmee je van je eigen apparatuur via een VPN tunnel op een VPN server van NordVpn uitkomt en daarna het internet op.
De omgekeerde weg dus.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ben inmiddels weer thuis. Probleem zat er in dat het ip adres van de Synology om de een of andere reden is gewijzigd. De laatste 2 cijfers van het ip adres zijn gewijzigd van 89 naar 87.

Weet iemand hoe dit heeft kunnen gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet ervoor zorgen dat het ipadres gelijk blijft.
Ipadressen worden uitgegeven door de dhcp server in je router en zijn dan niet fixed.

Door in de dhcp server die in je router zit het macadres te koppelen aan een door jouw gekozen ipadres zorg je ervoor dat die Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Ben(V) schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:20:
Je moet ervoor zorgen dat het ipadres gelijk blijft.
Ipadressen worden uitgegeven door de dhcp server in je router en zijn dan niet fixed.

Door in de dhcp server die in je router zit het macadres te koppelen aan een door jouw gekozen ipadres zorg je ervoor dat die Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.
Okay, dus ik moet ergens in de instellingen van mijn Ziggo modem op zoek naar DHCP-instellingen, en daar dan een Mac-adres zoeken en daar weer een zelfverzonnen ip adres aan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Bijna.
Het macadres is van je Nas en moet je opzoeken in het control panel van je Nas (control panel, info centrum, netwerk, Mac Adress).
Daarna ga je naar je Ziggo Connectbox, Advanced Settings, DHCP en dan een "Add rule", waar je dan een Ip-adres en het gevonden mac adres invult.

Na een reboot van je Nas krijgt hij altijd dat Ip-adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
@Ben(V) En moet het ip adres nog ergens aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het moet in het subnet van je lan zitten (eerste drie octet moeten gelijk zijn).

Verder is het slim de dhcp server te beperken tot bijvoorbeeld 100 en dan de zelf gekozen ipnummer(laatste octet) bij bijvoorbeeld 200 te laten beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

Of makkelijker, een static IP invullen. Het een is niet verkeerd, maar anders. Er zijn meerdere wegen naar rome.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 103720
Nox schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:45:
Of makkelijker, een static IP invullen. Het een is niet verkeerd, maar anders. Er zijn meerdere wegen naar rome.
Maar waar moet ik dat static ip adres dan invullen en waar moet dat ip adres aan voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:28

lier

MikroTik nerd

103720 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:00:
Maar waar moet ik dat static ip adres dan invullen en waar moet dat ip adres aan voldoen?
Gezien de strekking van je topic en je vragen zou ik je heel graag willen adviseren om niet met statische IP adressen te werken. Het is, naar mijn mening, ideaal om alles op 1 plek te beheren. Oftewel, in je router. Daar dus een "static lease" instellen.

Maar, zoals eerder gezegd, heroverweeg je keuze om de NAS direct aan het internet te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 21-04-2025 21:13 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 00:02

Nox

Noxiuz

103720 schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:00:
[...]

In de instellingen van je nas zal iets van netwerk staan. Gateway, subnet mask (255.255.255.0 waarschijnlijk) en dns (idem aan gateway) kan je overnemen van wat hij nu heeft.

Pak een ip-adres buiten de range van de dhcp server, als die van .2 tm .254 loopt maak dan je range kleiner, bijv vanaf .50 en kies voor je nas .10

Maar gezien je kennisniveau is de kans op ellende groot. De kans dat je nas om zeep wordt geholpen door bots is zeker aanwezig als hij niet goed gepatched is, er geen andere poort gebruikt wordt en de security niet op orde is.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1