Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1979sentinel
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-09 22:06
Creatieve gedachte: uv bestendig rolgordijn met rails en motor op zonne-energie die via wifi aangestuurd kan worden aan bovenkant van zonnepaneel. Zodat je schaduw kan creeeren over je zonnepanelen op het moment prijzen negatief zijn. Is dat te creatief bedacht?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
Heel creatief. Maar het is gemakkelijker om je omvormer uit te zetten of te begrenzen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is wel heel creatief :P

Ik zou de omvormers achter een dubbelpolige relais loskoppelen van het net als de prijzen negatief zijn, met bijvoorbeeld een Shelly en zo via je SmartHome te programmeren ;)

Of dit is toegestaan weet ik niet, ik ben geen elektricien :P

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 20-04-2025 09:49 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
Ik wil liever geen schade aan omvormer lopen door hardware matig dingen creatief uit te zetten en als fabrikant het voor mijn type niet ondersteunt Enphase not metered standard s of mij verplicht om voor 300 euro licentie te kopen dan ga ik naar alternatieven zoeken 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 17:48

_Arthur

blub

1979sentinel schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:41:
Ik wil liever geen schade aan omvormer lopen door hardware matig dingen creatief uit te zetten en als fabrikant het voor mijn type niet ondersteunt Enphase not metered standard s of mij verplicht om voor 300 euro licentie te kopen dan ga ik naar alternatieven zoeken 😀
Jouw alternatief klinkt al als minimaal 300 euro per paneel om dit te realiseren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Waarom neem je een energiecontract met negatieve terugleverprijzen als je zonnepanelen hebt? Dat is toch zonde, zeker nu je je winter verbruik kan salderen tegen wat je in de zomer opwekt?

(En dan nog kosten maken voor een dergelijke oplossing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1979sentinel schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:41:
Je panelen kunnen hierdoor ook stuk gaan/harder slijten. Als het rolgordijn niet helemaal afsluit krijg je enorme temperatuur verschillen in je paneel.

Steek dan het geld in een thuisbatterij.
En als je je omvormer gaat schakelen ipv €300 voor de licentie te betalen, dan vervang je de omvormer toch gewoon als hij stuk gaat voor een wel regelbare?
De eerste €300 heb je dan al klaar staan. (En die dingen gaan toch normaal ~10/15 jaar mee, dus moet je toch een keer vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
Storm en hagelbestendige rolgordijn...duur grapje :O :z

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1979sentinel
natural colour schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:36:
Storm en hagelbestendige rolgordijn...duur grapje :O :z
Dingen zouden alleen uitgeklapt zijn met zon en negatie prijzen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1979sentinel
jongetje schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:16:
Waarom neem je een energiecontract met negatieve terugleverprijzen als je zonnepanelen hebt? Dat is toch zonde, zeker nu je je winter verbruik kan salderen tegen wat je in de zomer opwekt?

(En dan nog kosten maken voor een dergelijke oplossing).
Ik heb het niet over terugleveren maar over negatieve dynamische prijzen gehad. Dus dat zijn als het goed is maar paar uren in het jaar en dan zou het even handig zijn om geen stroom te produceren waar ik voor betaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
TheGhostInc schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:26:
[...]

Je panelen kunnen hierdoor ook stuk gaan/harder slijten. Als het rolgordijn niet helemaal afsluit krijg je enorme temperatuur verschillen in je paneel.

Steek dan het geld in een thuisbatterij.
En als je je omvormer gaat schakelen ipv €300 voor de licentie te betalen, dan vervang je de omvormer toch gewoon als hij stuk gaat voor een wel regelbare?
De eerste €300 heb je dan al klaar staan. (En die dingen gaan toch normaal ~10/15 jaar mee, dus moet je toch een keer vervangen)
Thuisaccu krijg ik nog niet rond gerekend, tenminste niet als ik er niet mee wil gaan beleggen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:00

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

1979sentinel schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:27:
[...]

Ik heb het niet over terugleveren maar over negatieve dynamische prijzen gehad. Dus dat zijn als het goed is maar paar uren in het jaar en dan zou het even handig zijn om geen stroom te produceren waar ik voor betaal.
Zet je die paar uren de automaat in de meterkast om. Of je breekt je energiecontract open en gaat naar een contract met vaste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
1979sentinel schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:26:
[...]

Dingen zouden alleen uitgeklapt zijn met zon en negatie prijzen 😀
Als het weer extremer wordt zoals nu voorspelt wordt,dan moet je de panelen beschermen tegen extreme hagelbuien.
(als schade niet de verzekering wordt vergoed)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29
Of een tweedehands Bitcoin rig kopen (rond de €100) en je overschot weg minen 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-09 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Tvt van zo’n ding zal ook behoorlijk lang zijn. Zou er niet aan beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1979sentinel
Was een creatieve gedachte die ik dus kan stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Over hoeveel panelen en orientatie gaat het?
Anders hang je toch een 2e hands sma omvormer op die wel regelbaar is via modbus.

En niet simpel aan/uit maar op basis van eigen verbruik en de slimme meter.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2025 07:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 16:43
In het geval van Enphase omvormers is dat niet zo makkelijk aangezien er geen dc bekabeling je huis in loopt.

Je zit dan inderdaad vast aan de gateway van Enphase die dat wel of niet ondersteund. Er wordt overigens wel meer over gesproken in de Enphase topics. Wellicht dat je daar nog ideeën of tips uit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19:50
Ik vind het wel een mooi statement om te laten zien hoe bezopen het is om teruglever kosten te moeten betalen.
Met alle airco's, datacentra, ev's, warmtepompen (die ook kunnen koelen), koelkasten, maak je mij niet wijs dat er ooit een overschot aan elektriciteit is. Er zijn hele woonwijken en bedrijventerreinen die niet aan het net kunnen worden aangesloten vanwege tekort aan stroom.

Zelf zet ik de airco aan als de zon flink schijnt....

[ Voor 6% gewijzigd door vogelmans op 21-04-2025 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Aantal uren negatieve dynamische prijzen
2022: 22
2023: 15
2024: 7

En met alle megabatterijen die er nu bij zijn verwacht ik dat dit jaar niet veel meer zou zijn.
Zou me er dus niet druk om maken.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie in een ander topic dat het om 6 panelen gaat, afhankelijk van de plaatsing zou het met 1 groot doek kunnen dat uv- en weerbestendig (= duur) zou moeten zijn.
Wat mij als hobbyist betreft zou ik dan een oud zonnescherm met motor zoeken en dat ombouwen voor rails in de hoop dat het doek strak zal staan en niet ergens tussen vast komt te zitten.
Maar ja dat ziet er niet uit en nu ik lees hoeveel uur de prijs negatief is geweest een overbodige exercitie :)
Zelf kijk ik naar m'n oude SMA omvormers (SB2500TLST en SB4000TL21) die ik via tcp/modbus kan besturen, al zie ik niet zo snel of ik ze kan 'dimmen'.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Proberen kan altijd
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml

Al hoor ik ook dat het met de oude modellen soms ook niet lekker gaat (tot aan defekte webconnect modules aan toe)

Maar 6 panelen.... dan is dit waarschijnlijk goedkoper en veiliger dan een los weg waaiend zonnescherm

Vind het wel grappig
Heb je een TOP enphase systeem waarmee je nog niks kan (zonder NOG meer geld er tegenaan te gooien)
Het business model werkt in ieder geval wel. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-04-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 18:57
Hahaha wat een heerlijk idee, maar doe jezelf een plezier en zet gewoon je omvormer uit of de anders de groep in de meterkast vervangen door een die dat kan.

Mijn omvormer slaat soms meerdere keren per dag af bij negatieve (onbalans)prijzen dat kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@ApexAlpha Een vormen die zelf stopt door een hoge netspanning is echt wel anders dan een omvormer die vol teruglevert met een zekering of schakelaar in 1 klap uitzetten. Die paar euro die je blijkbaar moet betalen is dan veel goedkoper dan een omvormer vervangen die kapot gaat.

Daarbij blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat je, zeker zolang je mag salderen, beter je energiecontract erop kunt afstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:39:
@Speedy-Andre
Proberen kan altijd
https://github.com/fonske..._yaml/modbus_tcp_sma.yaml

Al hoor ik ook dat het met de oude modellen soms ook niet lekker gaat (tot aan defekte webconnect modules aan toe)
Ik zit niet op defecte modules te wachten en je laat nu een stukje code zien dat onderdeel is van een groter geheel dat je met NR flows laat werken.
Toch eens kijken, een aparte yaml is zo gemaakt al zie ik er even snel 1 omvormer in staan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Dit is gewoon een homeassistant yaml waar alles al in zit.
De slider mag je zelf aansturen. (kijk even welk modbus adres werkt, de 40023 of de 40016)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

1979sentinel schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:32:
Creatieve gedachte: uv bestendig rolgordijn met rails en motor op zonne-energie die via wifi aangestuurd kan worden aan bovenkant van zonnepaneel. Zodat je schaduw kan creeeren over je zonnepanelen op het moment prijzen negatief zijn. Is dat te creatief bedacht?
Dan zou ik ook even een wind sensor aanschaffen. Boven windkracht 5 kan een klein doek al niet aan, laat staan een groot ;)

Ik zou gewoon je omvormer schakelen, stuk makkelijker en minder risicovol ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
vogelmans schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:59:
Ik vind het wel een mooi statement om te laten zien hoe bezopen het is om teruglever kosten te moeten betalen.
Met alle airco's, datacentra, ev's, warmtepompen (die ook kunnen koelen), koelkasten, maak je mij niet wijs dat er ooit een overschot aan elektriciteit is. Er zijn hele woonwijken en bedrijventerreinen die niet aan het net kunnen worden aangesloten vanwege tekort aan stroom.

Zelf zet ik de airco aan als de zon flink schijnt....
Het zijn de kabels die de vraag niet aan kunnen. De zekeringen branden gewoon door, of de kabels zelf. Deze kabels worden overal vervangen, dat duurt echter wel tiental jaar. Verzwaring van het laagspanningsnet, het middenspanningsnet en nieuwe transformatorhuisjes.

Stroom genoeg, om de vraag bij jouw wijk te krijgen moet echter wel de kabel naar jouw wijk de vraag ván jouw wijk aan kunnen. Stroom terug leveren gaat niet van het vermogen van de kabel af, dat komt erbij. Dat is meestal lokaal in de wijk een probleem. En soms zelfs bij zoveel terug levering een probleem op het middenspanningsnet.

De teruglevering wordt door de wijk zelf gebruikt, maar deze kabels zijn oorspronkelijk ooit neergelegd om stroom te leveren, niet aan te voeren.

Nah goed, terug naar rolgordijnen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1979sentinel
EWK schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:05:
Aantal uren negatieve dynamische prijzen
2022: 22
2023: 15
2024: 7

En met alle megabatterijen die er nu bij zijn verwacht ik dat dit jaar niet veel meer zou zijn.
Zou me er dus niet druk om maken.
Dit is heel goed om te weten plaatst het nogal in verhouding ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:53
Mn Victron zegt in het overzicht van maart 2025 dat er 106 uren waren met negatieve verkoopprijzen en 12 uur met negatieve inkoopprijzen. Deze prijzen bevatten niet de € 0,12286 energiebelasting.
Voor April 2025 registreert de Victron tot nu toe 83 uren waarop terugleverprijs negatief was en 28 uren waarop afnameprijs negatief was.

[ Voor 26% gewijzigd door Vdvmark op 21-04-2025 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-09 18:57
jongetje schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:49:
@ApexAlpha Een vormen die zelf stopt door een hoge netspanning is echt wel anders dan een omvormer die vol teruglevert met een zekering of schakelaar in 1 klap uitzetten. Die paar euro die je blijkbaar moet betalen is dan veel goedkoper dan een omvormer vervangen die kapot gaat.

Daarbij blijf ik nog steeds bij mijn standpunt dat je, zeker zolang je mag salderen, beter je energiecontract erop kunt afstemmen.
Mijn omvormers worden expres uitgezet omdat ik ervoor betaalt krijg ivm onbalans op het net. Soms 4 keer op een dag.

Niet vanwege de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ApexAlpha schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:45:
[...]

Mijn omvormers worden expres uitgezet omdat ik ervoor betaalt krijg ivm onbalans op het net. Soms 4 keer op een dag.

Niet vanwege de netspanning.
Maar dan schakelt de netbeheerder af en krijg je er een vergoeding voor. Dat is anders dan dat je zelf gaat knutselen met schermpjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:53
Die vergoeding krijg je voor je schermpjes ook.
Pagina: 1