LG oled 55 of 65, G3, C4, G4 of C5. Of ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
Ik zoek een grotere tv met goed beeld en goed geluid.

We zitten te denken aan boven genoemde tv’s

We kijken van een afstand van bijna 6 meter. De indeling van de kamer is voor ons zo het beste.

We hebben nu een Samsung van UE 40 EH 5000.
We kijken via een ziggo next mini.
De tv staat op een dressoir van ca 1,5 m breed tegen een muur van ca 3 m

We willen een grotere tv omdat sommige dingen van deze afstand soms niet goed te zien zijn, zoals apps en menu’s daarvan, maar soms ook wanneer er in een serie of zo appjes in beeld komen die dan op de 40” tv eigenlijk niet te ontcijferen zijn.

Vanwege goed contrast en mooie zwartwaarden van OLED panelen komen wij dan bij de genoemde types uit.

Aanvankelijk leek de 55C4 de logische keus, maar vanwege de helderheid en prijs kwamen we ook richting de G3. Maar nu vragen wij ons af of vanwege de helderheid een G4 dan niet een betere keus is, en omdat het dan toch ook weer om een behoorlijk bedrag gaat dat het gaat kosten beginnen we meer en meer te twijfelen. Kunnen we dan niet beter meteen voor 65 inch gaan, anders is het zo’n zonde van het geld als we 55 inch toch te klein vinden…

Nu vraag ik mij bijvoorbeeld af hoe erg het is dat oled minder helder zou mijn dan een lcd type. Zijn dat soort oordelen ook van toepassing als je de oled naast de huidige Samsung zet, of is een oled tv van nu al veel beter of helderder dan de Samsung van minimaal 8 jaar oud?

We kijken meestal gewoon tv, series films e.d. meest ‘s avonds , maar ook overdag in het weekend bijvoorbeeld. De tv staat dan een meter,van de achtergevel die bijna helemaal uit ramen bestaat. dan hebben we nu wel vaak wat rolgordijnen omlaag vanwege zon en reflectie.

Het geluid van de huidige tv is prima, maar we horen vaak best negatieve verhalen over het geluid van de huidige platte tv’s. Is dat echt zoveel slechter dan de Samsung die we nu hebben? we waren een tijdje geleden toevallig bij hellotv, waar ze een Samsung the frame lieten horen, en van dat geluid schrok ik wel heel erg…. Dat vond ik zo slecht klinken dat ik me afvroeg of dat het niveau is van die tv’s hoe een fabrikant het dan durft om dat zo te verkopen, en dat er bij reviews nog mensen zijn die dat acceptabel vinden… ik vraag me dus af hoe representatief het geluid van die tv is geweest, anders hoeven we niet eerst te proberen of het geluid acceptabel is, en kunnen we beter een deal zoeken met een soundbar er direct bij.

De concrete vragen zijn dus:
is 65 inch aan te raden vanaf onze kijkafstand boven een 55 inch tv.
Is dat dan niet te groot voor de plaats waar hij komt te staan
Is de tv helder genoeg voor onze situatie, en hoe verhoudt zich de helderheid tot onze huidige tv.
Hoe verhoudt geluid van de huidige tv’s zich tot de tv die we nu hebben, die toch meer ruimte heeft voor speakers en klankkast e.d.

Is het vanwege de helderheid of het geluid het geld waard oom een G model te kiezen boven een C model, ook al is een G model dan van een modeljaar ouder? of is dat qua beeld en geluid nu niet de moeite waard?

En voor het geval dan toch deze types juist niet geschikt zouden zijn voor ons, wat is dan het betere alternatief?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
77" is beter voor 6 meter kijkafstand dan 65". 6 meter is een grote kijkafstand.

55" past bij 3 meter afstand.

Verder zou ik niet veel belang hechten aan helderheid, zonlichtwering is sowieso noodzakelijk en OLED is fel genoeg, ook van generaties terug.

Geluid van deze tv's is over het algemeen slecht omdat de speakers helemaal niet op kijkers zijn gericht. De bars die voor veel geld worden aangeboden bieden niet genoeg waarde voor geld. Als je gaat luisteren, doe dat in ieder geval ook op een normaal geluidsniveau. Kijk eens of je spraak goed kunt verstaan bij laag volume. Dat zijn de wat hogere tonen en daarvoor moeten speakers gericht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:55
Bij een kijkafstand van 6 meter is 65'' wel echt het bare minimum, een 77'' is hierbij imo de logische keuze. En dan val ik niet eens onder de Tweakers waarbij ''hoe groter des te beter'' geldt.

Helderheid is geen enkele issue, je gaat op dit onderdeel met de huidige OLED modellen er al flink op vooruit. Enige no-go is direct zonlicht op een OLED TV, ook zul je relatief veel reflecties zien als je daar nu al last van hebt met de huidige Samsung TV.

Een G serie koop je voor de betere HDR impact of voor het strakke gallery design, dit wil niet zeggen dat een C serie geen mooie HDR weergave biedt.

Betreft geluidskwaliteit klinken de LG B, C en G serie beter dan een Samsung The Frame. Advies hierin is om minimaal een 3.0 soundbar te kopen. Voegt veel toe aan de beleving, hierin is geluid zelfs tot in zeker mate belangrijker dan beeld.

De LG 77C3 biedt veel bang for the buck voor 1799 euro, Smits heeft een eigen bezorgdienst en is een betrouwbare winkel.

Betreft soundbar kun je naar de Samsung Q800D kijken, biedt veel bang for the buck. Wil je liever een alles-in-één soundbar dan kun je naar bijv. de Klipsch Flexus Core 200 kijken of de Sonos Arc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• engelbertus
We hebben er toch niet voor gekozen om een 77 inch formaat te nemen, de muur waar hij tegen aan komt te staan is maar ca 3 m breed, volgens ons zou het dan qua verhoudingen er wat raar uit komen te zien.
Het is dus de 65 inch C4 geworden!
Ik ben erg benieuwd naar hoe het gaat bevallen qua licht en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:28
engelbertus schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:12:
Dat gaat fantastisch bevallen. De stap van je budget LCD naar een C4 OLED is zo immens groot qua beeldkwaliteit en helderheid. Veel plezier!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:49
engelbertus schreef op maandag 28 april 2025 @ 15:12:
We hebben er toch niet voor gekozen om een 77 inch formaat te nemen, de muur waar hij tegen aan komt te staan is maar ca 3 m breed, volgens ons zou het dan qua verhoudingen er wat raar uit komen te zien.
Het is dus de 65 inch C4 geworden!
het is maar wat je raar vindt. :) Zelf zit ik nu nog op ong 3,5m van 83 inch en dat went snel terwijl andere zeggen wat een joekel!. Geluid hier in de Sony Master serie zou voldoende zijn want komt uit het scherm, maar heb niet voor niets een receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
De Tv is gisteren bezorgd. (Erg grote doos)
Na het vastschroeven van de voet (8 schroefjes) stond ie al snel op zijn plek. uitpakken ging makkelijk, de doos kwam nog van pas bij het installeren van de voet. installeren ging vrij simpel, al heb ik voornamelijk veel op ok, volgende en akkoord geklikt. verder dan dat heb ik de beeld en geluidsinstellingen nog niet echt goed bekeken, dus dat kan nog een verbetering brengen.

Het AI geluid is wel veel lage tonen, moet daar denk ik nog aan wennen, wanneer er bas aanwezig is wordt dat m.i. erg aangezet, ook als dat niet perse noodzakelijk is, en een beetje opvalt i.p.v. aanvult/invult.
Voor het overige ben ik heel tevreden over het geluid. voorlopig geen reden om te gaan kijken voor een soundbar o.i.d..

De helderheid is veel hoger dan de LCD die we hadden, al vraag ik me af of met AI beeld de donkere tonen misschien niet helderder worden getoond dan bedoeld.

Het feit dat de tv energielabel G heeft, i.c.m. met de afmeting van het paneel, en de helderheid zal er wel voor zorgen dat het stroomverbruik wel een stuk(je) hoger zal zijn dan voorheen...

De grootte van het scherm is wel erg in het oog springend. Qua hoe het er uitziet in de kamer was 60 of 55 inch wellicht mooier geweest, maar, nu is zelfs vanaf ca 5,5 m afstand echt alles heel goed te zien. misschien alsnog wel een beetje "in your face". Ik vraag me zelfs af of de ondertiteling misschien niet wat kleiner kan... ;)
Het scherm is wel behoorlijk glimmend. we moeten nog kijken hoe het met weerspiegelingen en de zon zal gaan, daarvoor stond de zon gisteravond al te ver van het raam.

NU zou ik zeggen dat de helderheid van deze tv ook al veel beter is dan de lcd die we hadden, en wat dat betreft zou ik zeggen dat het niet nodig was om de G4 te nemen, maar daar kan de zon overdag qua reflecties misschien nog verandering in brengen.

Ik heb begrepen dat nieuwere tv een matter scherm hebben? ik denk dat dat wel prettiger zou zijn geweest.

langs de randen zie je nu duidelijk dat het scherm niet helemaal strak recht/vlak is, aan wat golven in de weerspiegelingen te zien. is dat normaal?

We hebben nog dvd's die we wilden kijken, maar de DVD-speler heeft geen HDMI. Wat raden jullie daarvoor aan? er zijn verloopkabels van SCART naar HDMI, maar er zijn wellicht ook DVD's spelers /blue-ray spelers die HDMI hebben, die in verhouding een betere/ makkelijkere keus zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor nu wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar zelf zit ik ook te kijken naar een nieuwe TV, omdat deze stuk is. In mijn zoektocht kwam ik natuurlijk ook uit op de vraag: hoe groot. Nu wilde ik eigenlijk sowieso een LG, C/G4, C/G5 en heb daarom eigenlijk ook alleen bij LG gekeken voor kijkafstanden. Daarbij heb ik deze pagina gevonden: https://www.lg.com/nl/lg-...rijpen-van-tv-afmetingen/

Voor nu dus wellicht wat mosterd na de maaltijd, maar wellicht wel handig voor een eventueel volgende die nog wel zoekende is. Uiteindelijk gaat het vooral om wat prettig kijkt, niet of dat de TV mooi met de muur in verhouding staat, maar dat is mijn mening.

@engelbertus Qua stroomverbruik zit je inderdaad zo'n 3x zoveel ongeveer, maar je krijgt er wel een 4x zo hoge resolutie voor terug, dus ik denk dat eea wel mee zal vallen, in verhouding althans, het is dus aan de andere kant ook niet raar dat het verbruik hoger is (effectief gezien). Zie ook deze vergelijking, tussen jouw oude en nieuwe TV: https://tweakers.net/pricewatch/compare/308272;2061192/.

Voor wat betreft de vraag over DVD: bedenk je wel dat een DVD over het algemeen een 480p resolutie is, op een 2160p (4K) TV, kan dat ook wel behoorlijk slecht eruit gaan zien. Wellicht is het dan ook een optie om te kijken of ergens een betere variant te vinden is, bijvoorbeeld op een streamer of (nog beter) in blu-ray formaat.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 29-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
Dat is wel goede reclame van LG om extra grote 4K OLEDs te verkopen. 2.1cm kijkafstand voor elke inch 8)7
Dan is dus 65inch perfect voor 136cm kijkafstand!
Lijkt me niet heel realistisch. Op 5.5 meter zou dan een 262inch scherm perfect zijn. Lijkt me onmogelijk om op die afstand het midden van je scherm op ooghoogte te krijgen. Er zijn betere formules om kijkafstand te bepalen. beeldiagonaal in cm x 1,5 (of 1,3-2.0) bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09:45
Duster_42 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:58:
Dan is dus 65inch perfect voor 136cm kijkafstand!
2,7m volgens LG. ;)
Dat komt overeen met de aanbevolen kijkafstand die Rtings opgeeft: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dus met een slaontafel tussen je stoel en de tv is 65 inch al minimaal??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
wappiewappie schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:02:
[...]

2,7m volgens LG. ;)
Dat komt overeen met de aanbevolen kijkafstand die Rtings opgeeft: https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
2,7 meter voor als je een Full HD TV hebt. Nog een keer delen door 2 voor een 4K TV volgens LG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:55
Kijkafstand went snel, binnen een week is het niet meer 'in your face' en zal het zowel aan als uit niet in het oog springen zoals je nu ervaart.

AI geluid en AI beeld zijn beide waardeloos, en dan met name eerstgenoemde, imo zonde om dit te gebruiken bij een dergelijke TV zoals de LG C4. Voor SDR kun je Expert helder of Expert donker aanhouden wanneer je een accurate weergave waardeert en voor HDR geldt voor een accurate weergave Filmmaker mode of Cinema Home mocht je eerstgenoemde te donker vinden.

DVD ziet er imo niet uit op een 65'' TV, mocht je toch jouw DVD collectie willen bekijken is een (nieuwe) DVD speler met HDMI ingang de betere optie vergeleken met adapters aanrommelen, een fatsoenlijke adapter kost ongeveer net zoveel als een nieuwe DVD speler ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Voor het beeld en geluid moeten we inderdaad nog eens gaan kijken wat we het mooist vinden.
bedankt in ieder geval voor de tips. die zijn altijd welkom.

tja.. er niet uit zien van DVD zal op 5,5 m kijkafstand dan wel overeenkomen met de beleving van 4K op 1,35 m..
het zijn ook DVD van een oude itailaanse serie, wellicht is het ook meer nostalgie dan iets anders qua beeldbeleving...

we zullen zien hoe en wat we gaan doen met de DVD's. een adapter, een DVD speler met HDMI, of een Blu-Rayspeler die ook DVD's kan afspelen... of wellicht nog andere opties.
Pagina: 1