TP link & achterblijvende snelheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isgelul
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21-04 16:40
Hi all,

Ik ben hier nieuw, ik lees al wel tijdje verschillende artikelen maar nu heb ik iets waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik heb sinds gister een nieuwe game pc en ben bezig die te installeren op zolder waar ik ook werk. Daar hebben we een wifi powerline extender van TP link(1300mbps). Ik dacht altijd prima internet te hebben maar nadat assetto corsa 3 uur duurde om te downloaden begon ik toch te twijfelen.

Nu blijkt dat de snelheid 20MB/s was... Dat is dramatisch langzaam terwijl ik beneden draadloos op de laptop de 800mb/s aan tik. Ik heb de hele boel gereset mbt TP Powerline adapters en toen vloog die boven ineens naar de 147 mb/s. Nog steeds niet wat ik beneden heb maar aanzienlijk beter dan voorheen. Na een paar minuten daalde die echter weer richting de 40-45 mb/s.... Heeft iemand tips om te zorgen dat dit richting die 140mb/s gaat? Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd maar hoger dan 47 komt ie niet meer.

De gouden tip ben ik eeuwig dankbaar!

Fijn Pasen in ieder geval! :D

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Powerline is altijd problematisch.
Trek een kabel of installeer wifi AP's

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Isgelul schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:00:
Hi all,

Ik ben hier nieuw, ik lees al wel tijdje verschillende artikelen maar nu heb ik iets waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik heb sinds gister een nieuwe game pc en ben bezig die te installeren op zolder waar ik ook werk. Daar hebben we een wifi powerline extender van TP link(1300mbps). Ik dacht altijd prima internet te hebben maar nadat assetto corsa 3 uur duurde om te downloaden begon ik toch te twijfelen.

Nu blijkt dat de snelheid 20MB/s was... Dat is dramatisch langzaam terwijl ik beneden draadloos op de laptop de 800mb/s aan tik. Ik heb de hele boel gereset mbt TP Powerline adapters en toen vloog die boven ineens naar de 147 mb/s. Nog steeds niet wat ik beneden heb maar aanzienlijk beter dan voorheen. Na een paar minuten daalde die echter weer richting de 40-45 mb/s.... Heeft iemand tips om te zorgen dat dit richting die 140mb/s gaat? Ik heb verschillende stopcontacten geprobeerd maar hoger dan 47 komt ie niet meer.
Om te beginnen, let op je hoofdletters.

Je gebruikt hier:

mbps
MB/s
mb/s

Dat zijn verschillende dingen. m=milli (1/1000), M=Mega (1000000), b=bit (1/8 Byte), B=Byte (8 bit).

Netwerkstnelheden worden doorgaans in bits per seconden (vaak met miljoenen tegelijk, dus Megabits per seconde) weergegeven, Mbps of Mb/s dus. Downloads worden echter vaak in Bytes per seconde (vaak ook met miljoenen tegelijk, dus MegaBytes per seconde), MBps of MB/s dus.

Millibits of -bytes hebben weinig betekenis.

Als je een "1300 mpbs" powerline adapter zegt te hebben, zal dat wel 1300Mbps zijn.
Meet je "20MB/s" download, dan is dat dus 160Mbps. Niet spectactulair, maar het scheelt wel een factor 8 qua verschil - en dat komt redelijk overeen met de "147mb/s" die aangegeven werd, wat 147Mbps zal zijn - slechter dan de 20MBps/160Mbps die je bij het downloaden meette. Wat ik vervolgens moet denken van "40-45 mb/s" weet ik niet, dat kan ofwel 40Mpbs zijn, wat traag is maar vrij normaal voor Powerline, of 40MBps - 320Mbps dus - wat opzienbarend snel is voor Powerline maar niet onmogelijk.

Lees en schrijf dus nauwkeurig je hoofdletters als het op netwerken aankomt :o

Bij Powerline geldt net zoals bij WiFi dat de geadverteerde snelheid de bruto capaciteit is wat onder ideale omstandigheden gedeeld wordt door alle apparaten op het netwerk. Er is sprake van forse overhead voor protocol en foutcorrectie, ongeveer 50%. Dus geadverteerd 1300Mbps kan max 650Mbps leveren onder perfecte omstandigheden, dus met bij benadering nul demping, nul interferentie en nul ander verkeer op het netwerk. Aangezien een stroomnet nooit ontworpen is geweest voor datacommunicatie ga je in prakijk stukken minder krijgen. "1200Mbps" Powerline levert op randaarde aangesloten gemiddeld 110Mbps en zonder randaarde 30Mbps - maar in beide gevallen met forse uitschieters naar boven en beneden.

Kortom, 40-160Mbps ligt geheel in lijn der verwachtingen, althans afhankelijk van hoe je het aangesloten hebt.

Kun je aangeven exact welke "wifi powerline extender van TP link(1300mbps)" je hebt (dus TP-xxxxxxx modelnr)? En of beide uiteinden op stopcontacten met of zonder randaarde aangesloten zijn.

En ga even alle getallen die je genoemd hebt na en zoek de juiste eenheden (Megabits danwel MegaBytes) erbij. Dan is je verhaal beter te volgen en kunnen we aangeven of het conform verwachting is of niet en wat je mogelijk zou kunnen doen om het te verbeteren.

Echter, eens met @Ben(V) , een stabiele, performance verbinding met Powerline is allerminst een sinecure en zal nooit zo goed - of goedkoop - zijn als een ordinaire netwerkkabel.

Oslik blyat! Oslik!