Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
Gegroete allen;

zijn er hier mensen die al een licentie hebben van HexOS en daarmee aan't spelen hebben geweest?

Wat zijn jullie bevindingen?

Ja ik weet dat een schil is over TrueNas maar dan alles simpelere gemaakt.
Ja ik weet ook dat het Beta is, maar nu een licentie kopen is waarschijnlijk goedkoper dan later een abo moeten afnemen of (als ze die nog gaan aanbieden) licentie nemen.

Ik zien dat de lifetime licentie nu al 199$ is en niet meer de 99$ en vanaf versie 1.0 het 299$ gaat worden, dus het kan wel interessant zijn om nu al een licentie te scoren en dan pas veel later te gebruiken in dien ik het nodig vind :)

Algemene site: https://hexos.com/
Licentie link: https://hub.hexos.com/store/product/1-lifetime/

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 19-04-2025 13:58 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Damic schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zien dat de lifetime licentie nu al 199$ is en niet meer de 99$ en vanaf versie 1.0 het 299$ gaat worden, dus het kan wel interessant zijn om nu al een licentie te scoren en dan pas veel later te gebruiken indien ik het nodig vind. :)

[...]
Ah ja, de bekende druk op FOMO. Dan kun je beter wachten op black friday, dan hebben ze ook aanbiedingen, geloof ik. En 200 dollar uitgeven aan iets dat je wellicht, misschien, ooit, hopelijk in de toekomst kunt gebruiken... Ik zou even wachten. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Topicstarter
@Room42 Niket echt fomo maar heb zelf nu een "nas" draaien op windows11 met 2 schijven in zonder raid (niet belang rijke data) en het enigste wat het doet is dat ik die 2 schijven kan benaderen en een download naar daar kan starten.

En ik vermoed niet dat ze nog een BF/CM gaan doen dan nog zo laag was, die 99$ was volgens mij echt een first early adaptors licentie.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Room42 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:30:
[...]

Ah ja, de bekende druk op FOMO. Dan kun je beter wachten op black friday, dan hebben ze ook aanbiedingen, geloof ik. En 200 dollar uitgeven aan iets dat je wellicht, misschien, ooit, hopelijk in de toekomst kunt gebruiken... Ik zou even wachten. ;)
Unraid doet dit een beetje hetzelfde. Heb daarom ook eerst maar een jaar genomen, want je moet wel weten of het wat is voordat je een lifetime licentie koopt.

Conclusie: ik ga niet meer verlengen. Super inefficiënt OS qua CPU scheduling en nagenoeg geen energiebeheer :+ maar dat is offtopic.

Ik zou iig ook geen early adopters korting pakken. Je bent dan zelf de beta tester en dan ga je er ook nog eigen data op zetten. Nou vriendelijk bedankt O-) O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
maar nu truenas over aan het stappen is naar linux (of dat eigenlijk al gendaan heeft) en van k8s naar docker (schijnt ook al gebeurd) waaorm zou je dan voor een commerciële rip-off gaan als het origineel ook al steeds gebruiksvriendelijker is.

als ik deze changes een paar maanden terug had geweten dan was ik in plaats unraid ook freenas CF gaan gebruiken.

het enige voordeel van unraid is nu nog dat je met schijven van verschillende formaten kunt werken bij ZFS schijnt het in theorie ook te kunnen maar in de praktijk werkt dat niet zonder handmatige configuratie (en laat dat nu juist zijn waarom ik uberhaubt voor een distro met een GUI ga...

daarbij komt dat je nu kennelijk in freenas wel gewoon schijven aan bestaande raidsets kunt toevoegen (iets dat eerder niet kon of niet heel goed werkte) dus een deel van de pijn is ook daar al weggenomen.

kortom er is dus een kans dat ook in tzt weer wegverhuis van unraid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zelf zie ik de meerwaarde van HexOS nog niet. Heb er wel eens wat van gezien op YouTube; Linus van LTT heeft er blijkbaar ook in geïnvesteerd.

Een power user heeft die schil niet nodig en kan wel met Truenas zelf wel uit de voeten. Voor huis-tuin-en-keuken gebruik vraag ik me af of je Truenas überhaupt zou moeten willen gebruiken. Je kan met Openmediavault ook een simpele SMB share opzetten; is ook nog eens veel minder hongerig naar resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Je kan met Openmediavault ook een simpele SMB share opzetten; is ook nog eens veel minder hongerig naar resources.

als OMV nu eens een fatsoenlijke storage oplossing zou kiezen en zich daar ook van meet af aan zou houden, dat mag openzfs zijn maar evengoed mergerFS+snapraid of LVM als het moet.

EN als OMV een echt fijne dockeromgeving zou toevoegen, hoe verzin je het uberhaubt om het zo te maken dat je eerst een of ander vaag installerscript moet draaien om dockercompose te kunnen installeren om dan alsnog met een interface van UMPA LUMPA te komen had dan meteen docker mee-geinstalleerd en portainer alvast gedownload dan kun je na het inschakelen van de docker services en het laden van die container meteen aan de slag... dat hele OMV-extra's is gewoon een raare frats waar niemand iets aan heeft.
Pagina: 1