Koud dak isoleren met Knauf Supafil Timber.Iemand ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijad000
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-04 12:54
Ik heb van de isolatieadviseur het advies gekregen om het schuine dak van binnen in de zolder in mijn woning met de Knauf Supafil Timber isolatie materiaal te realiseren. Ik weet hier alleen niet zoveel van. Ik vraag mij af of dit materiaal beter is dan de glaswol voor die soort van isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is inblaasglaswol met een voor glaswol prima isolatiewaarde (032, meeste wat je als particulier kunt kopen is 035 tot 039, getal slaat op de lambdawaarde, lager is beter). Belangrijkste is dat de folie goed aangebracht wordt en ook het juiste soort voor jouw dak, daarna is het inblazen en afwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:39
Als je de hele boel moet opentrekken zou ik kiezen voor 032 dekens ipv inblaaswol. Inblaaswol gebruik je vaka voor de spouw of een tussenvloer. Juist omdat je daar geen folie nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zijad000
TwingyTwingy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:23:
Als je de hele boel moet opentrekken zou ik kiezen voor 032 dekens ipv inblaaswol. Inblaaswol gebruik je vaka voor de spouw of een tussenvloer. Juist omdat je daar geen folie nodig hebt.
Ja, dat dacht ik ook. Ik vind het raar dat ik advies heb gekregen voor de Supafil Timber in plaats van glaswol 032. Het is wel zo dat er veel leidengen zijn op de zolder.
Het gaat om de koud dak. Dus ik moet sowieso de klimaatfolie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijad000
_JGC_ schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:00:
Het is inblaasglaswol met een voor glaswol prima isolatiewaarde (032, meeste wat je als particulier kunt kopen is 035 tot 039, getal slaat op de lambdawaarde, lager is beter). Belangrijkste is dat de folie goed aangebracht wordt en ook het juiste soort voor jouw dak, daarna is het inblazen en afwerken.
Het gaat om de koude dak. Dus het zal de klimaatfolie zijn. Of moet er nog een folie de bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
TwingyTwingy schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:23:
Hier ben ik het niet mee eens. Als je op je zolder een folie tegen de balken trekt en daarna supafill timber inblaast heb je de beste vulling die je maar kan krijgen, zonder gedoe met isolatiedekens of platen, op maat snijden, snijverlies etc.
Je kunt gewoon dampdicht of klimaatfolie gebruiken, afhankelijk van de verdere opbouw van je dak.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:40
Inblaas geeft wat zekerheden: er zijn zeker geen gaatjes, dus de dichtheid van je folie word getest, en het werkt razendsnel om moeilijke objecten heen. Eigenlijk de einige manier om een consistente laag te jrijgen, enige 2 bedenkingen die ik heb is uitzakrisico en waarom geen biobased inblaas?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zijad000
technopeuter schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:49:
Inblaas geeft wat zekerheden: er zijn zeker geen gaatjes, dus de dichtheid van je folie word getest, en het werkt razendsnel om moeilijke objecten heen. Eigenlijk de einige manier om een consistente laag te jrijgen, enige 2 bedenkingen die ik heb is uitzakrisico en waarom geen biobased inblaas?
Wat bedoel je precies met "uitzakrisico"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
zijad000 schreef op maandag 21 april 2025 @ 12:39:
[...]

Wat bedoel je precies met "uitzakrisico"?
Folie kan uitrekken door het gewicht van de inblaaswol, dan zakt je isolatie dus uit.

Maar als je de folie aanbrengt, regelwerk plaatst, wol inblaast en dan afwerkt met gips gaat dat niet meer uitzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:35
Kans op uitzakken is met huidige materialen minimaal en met de werkwijze zoals hierboven beschreven al helemaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1