Zoektocht naar oplichters m.b.v. dashcams

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Goedemorgen, woensdagmiddag is mijn schoonmoeder van 80 jaar in Hellevoetsluis opgelicht door een stel @#$%^&!. Ze hebben haar 1 1/2 uur aan de lijn gehouden tot er één van de daders aan de deur stond en haar bankpas en creditcard + sieraden (trouwring + diverse andere gouden ringen en halskettingen) heeft meegenomen.

Mijn schoonmoeder is erg van slag (haar man is kort geleden overleden) en nu erg angstig. Hoe laag kun je zinken :( .

Ik ga er vanuit dat ze het kwijt is maar wil toch een poging wagen om die klootzakken te pakken. De politie heeft inmiddels proces-verbaal opgemaakt maar met het signalement van de dader (jongeman tussen de 20-25, 1.70 groot met een petje en een zonnebril) kom je Volgens mij niet ver dus mijn enige hoop is een kenteken.

Mijn schoonmoeder heeft gezien dat hij in een zwarte auto stapte en is weggereden en wellicht zijn er auto's langs de geparkeerde auto zijn gereden terwijl hun dashcam aanstond om zo het kenteken van die auto te achterhalen.

Mijn concrete vraag: Heeft iemand een idee hoe je dit kan aanpakken? Is er een forum waar dashcamgebruikers hun beelden of ervaringen delen?

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:59

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

De beste kans die je hebt zijn denk ik met name deurbel camera's etc maar dat is werk voor de politie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga in de hele buurt bij iedereen langs die een zichtbare (deurbel)camera heeft en vraag om de beelden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
Bor schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:42:
De beste kans die je hebt zijn denk ik met name deurbel camera's etc maar dat is werk voor de politie.
En die doen niets, dus je kunt beter zelf kijken of je deurbel camera's ziet die iets gefilmd kunnen hebben en even aanbellen. Ook als er een Tesla staat kun je vragen of ze sentry-mode aan hadden staan. Als er een straat-app is kun je het daar in vragen en anders even langs de deuren gaan.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 23:44
redwing schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:46:
[...]
Ook als er een Tesla staat kun je vragen of ze sentry-mode aan hadden staan.
Dat is één van de redenen waarom ik bij mij Sentry aan laat staan in de hoop een keer dat soort tuig in beeld te krijgen. Ook bij ons zijn ze regelmatig in de buurt actief met babbeltrucs.
De weg is smal net als het trottoir waardoor Sentry aanslaat dus iedereen die langskomt staat op beeld.

Sentry kost wel wat energie maar hopelijk kan iedereen met een Tesla zich daar overheen zetten om met deze camerabeelden dat laaghartig tuig aan te pakken.

Helaas kan ik in dit geval niet verder helpen maar succes met de zoektocht en sterkte. Hopelijk worden de hufters gepakt.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:46:
[...]

Ook als er een Tesla staat kun je vragen of ze sentry-mode aan hadden staan. Als er een straat-app is kun je het daar in vragen en anders even langs de deuren gaan.
Sentry slaat de beelden alleen op als je dichtbij de auto komt/de auto aanraakt. Niet alles wordt continue opgeslagen. Dus zeer kleine kans dat een Tesla met sentry iets opgeslagen/bewaard heeft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:39:
[...]
Sentry slaat de beelden alleen op als je dichtbij de auto komt/de auto aanraakt. Niet alles wordt continue opgeslagen. Dus zeer kleine kans dat een Tesla met sentry iets opgeslagen/bewaard heeft.
Bij mij het meeste wel. Maar is inderdaad afhankelijk van de situatie net als bij de deurbellen.
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:04:
[...]
De weg is smal net als het trottoir waardoor Sentry aanslaat dus iedereen die langskomt staat op beeld.

Sentry kost wel wat energie maar hopelijk kan iedereen met een Tesla zich daar overheen zetten om met deze camerabeelden dat laaghartig tuig aan te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
Dank voor jullie snelle reactie.

Ik heb inmiddels al een inwoner gevonden in de plaats waar het pinnen heeft plaatsgevonden met een camera langs één van de vermoedelijke (en mogelijke) twee routes van Hellevoetsluis naar de pinautomaat. Hij gaat de beelden (10 minuten voor het tijdstip van pinnen t/m 10 minuten daarna) bekijken of hij de betreffende auto van de vermoedelijke dader ziet rijden.

Afwachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Flyers maken en verspreiden in de buurt lijkt mij de snelste manier.

Verhaal kort omschrijven.
Kenmerken personen kort omschrijven.
Auto kort omschrijven
Tijd en datum.

Dan bij 500 man in de bus stoppen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 10:04:
[...]

Dat is één van de redenen waarom ik bij mij Sentry aan laat staan in de hoop een keer dat soort tuig in beeld te krijgen. Ook bij ons zijn ze regelmatig in de buurt actief met babbeltrucs.

Helaas kan ik in dit geval niet verder helpen maar succes met de zoektocht en sterkte. Hopelijk worden de hufters gepakt.
Laatste keer dat ik het checkte verbruikte sentry mode zo’n 400W, dat is wel een beetje gortig voor die kans van 1 op de duizenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Wolly schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:24:
[...]

Laatste keer dat ik het checkte verbruikte sentry mode zo’n 400W, dat is wel een beetje gortig voor die kans van 1 op de duizenden.
Ik heb dat voor mezelf en een ander over.

Het verbruik is inderdaad hoog.

Tot twee keer toe heb ik er al gebruik van kunnen maken om schade te verhalen bij de tegenpartij.
Autoschades repareren zijn tegenwoordig spotgoedkoop maar toch betaal ik dan liever wat meer aan stroomkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:42
Wat misselijk makend van deze gasten en wat erg voor je schoonmoeder.

Bankhelpdesk fraude was gisteravond nog in het programma Meldpunt https://www.maxmeldpunt.n...euro-kwijt-door-spoofing/
Daar kwam een neuropsycholoog aan het woord en sprak over psychologische gijzeling van de slachtoffers.
Misschien heb je wat aan deze uitzending en de informatie in de link

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:00
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:28:
[...]

Ik heb dat voor mezelf en een ander over.

Het verbruik is inderdaad hoog.

Tot twee keer toe heb ik er al gebruik van kunnen maken om schade te verhalen bij de tegenpartij.
Autoschades repareren zijn tegenwoordig spotgoedkoop maar toch betaal ik dan liever wat meer aan stroomkosten.
400 watt x meer dan 100.000 auto's in Nederland is een constant verbruik waar je echt meer bij stil zou moeten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
XelaRetak schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:21:
[...]

400 watt x meer dan 100.000 auto's in Nederland is een constant verbruik waar je echt meer bij stil zou moeten staan.
Daar heb je gelijk in. Dat is best fors als je er over nadenkt en dus stil bij staat.

Maar wat is het waard om een minachtende hufter die makkelijke prooien uitzoekt te pakken?
We hebben het hier tenslotte over de laagst mogelijke schoften die er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:12
Ik begrijp je wel hoor, maar wat wil je ermee bereiken? Je moet maar hopen of beelden scherp genoeg zijn en dat de politie er überhaupt iets mee gaat doen.

Wat belangrijker is het gevoel van veiligheid voor je schoonmoeder terug brengen en voorkomen dat iets soortgelijks nogmaals gebeurd. Misschien wil ze een videodeurbel of gewoon een camera op haar voortuin en achtertuin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Voor alle moeders, schoonmoeders, vaders, schoonvaders en anderen:

Bellen dat er met spoed iets moet gebeuren is altijd een probleem. Hang op, deur op slot. Laat niemand binnen. Bel meteen 112 of een vertrouwd iemand in de buurt.

"Meteen" iets doen wordt altijd huilen. O ja, en onbekende mensen die onverwacht aan de deur staan (zelfs zonder babbeltruuk) -> niet binnen laten. Zelfs niet na herhaald aandringen en als de persoon zelf zegt dat het wel goed zit. Mijn moeder is al haar sierraden kwijtgeraakt door een "thuiszorg medewerker" die plotseling aan de deur stond, 3 keer niet werd binnengelaten, met een pasje stond te zwaaien voor het raam etc. Vrouw, middelbaar zag er betrouwbaar uit dus tegen alle instructies in bij de vierde keer vragen toch maar binnen gelaten. Vaag verhaal, mevrouw niet uit t zicht geweest, geen handlanger gezien of gehoord (als je tegen de 90 bent gaat dat ook allemaal niet meer zo)... Volgende dag komt de hulp die overblijfselen vindt. De rest hoef ik niet te vertellen.

Je instructies naar (niet alleen) ouderen kunnen niet duidelijk genoeg zijn: Niemand binnen laten ook al is het verhaal nog zo goed. Kinderen, buren of 112 bellen en daar ook afspraken mee hebben.

Maar zelf als het fout gaat: zeker ouderen zijn van goeie wil. Het is niet HUN fout dat ze bestolen zijn. Ze kunnen het zelfs niet voorkomen en dus nadat het gebeurd is NOOIT zeggen "had je maar dit of dat". Altijd: Het kan iedereen overkomen en je mankeert niets. Het kan iedereen overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
President schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:22:
Ik begrijp je wel hoor, maar wat wil je ermee bereiken? Je moet maar hopen of beelden scherp genoeg zijn en dat de politie er überhaupt iets mee gaat doen.

Wat belangrijker is het gevoel van veiligheid voor je schoonmoeder terug brengen en voorkomen dat iets soortgelijks nogmaals gebeurd. Misschien wil ze een videodeurbel of gewoon een camera op haar voortuin en achtertuin?
Uiteraard heb ik in eerste instantie alles gedaan wat nodig was zoals bankrekening en Visacard blokkeren, schoonmoeder (die mij altijd appt als er een verdachte mail binnenkomt voor advies, helaas nu niet) geruststellen en politie gebeld voor een aangifte. Ook de logingegevens van bank en visa gewijzigd en een nieuw e-mailadres aangemaakt. Het oude e-mailaccount van haar iPhone en iPad verwijderd en deze zijn nu in mijn beheer zodat ik de belangrijke mails kan onderscheppen en daar een e-mailadreswijziging heen kan sturen.

Dat gedaan hebbende ben ik niet iemand die dan achterover ga leunen maar ik wil iig proberen om die gasten er niet mee weg te laten komen. Het is het laagste soort wat er is en die moet je eigenlijk ook als zodanig behandelen. Helaas staat de Wet het niet toe dus laat ik het aan de politie over maar daarom kan ik ze wellicht helpen met de juiste richting geven.

Er is een camera bij de ingang van het complex waar ze woont maar die gasten komen ook binnen met een pet en zonnebril en kijken opvallend vaak naar hun schoenen dus daar wordt je niet wijzer van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

In een ouderen complex is het dus? Ergens wat jammer. Anders kon je eventueel nog een deurbelcamera (evt op accu) monteren.

Ik weet van een verhaal waarin de familie zo'n camera had geplaatst nadat de, ik geloof moeder, meerdere keren slachtoffer was geworden van zo'n babbeltruc (maar die had dacht ik iets als Alzheimer). Mogelijk dus dat ze ook een lijstje bijhouden van 'succesvolle' slachtoffers.

Anders in het halletje bijvoorbeeld een camera plaatsen die lokaal beelden opneemt, al is dat puur achteraf gezien en je er nu niks meer aan hebt.

Sterkte in ieder geval!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:26:
Ik weet van een verhaal waarin de familie zo'n camera had geplaatst nadat de, ik geloof moeder, meerdere keren slachtoffer was geworden van zo'n babbeltruc (maar die had dacht ik iets als Alzheimer). Mogelijk dus dat ze ook een lijstje bijhouden van 'succesvolle'
De fraudehelpdesk van de ING gaf al aan dat ze vaak binnen enkele dagen tot weken weer contact zoeken. Ik heb mijn schoonmoeder al aangegeven dat als er iemand belt van de ING ze het alleen maar moet aanhoren en er niet zomaar van uit moet gaan dat het idd de ING is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Tja, de sierraden zijn weg en vast al omgesmolten (goud staat op de hoogste prijs ooit) - daar komen ze niet meer voor terug. De pinpas truuk trapt schoonmoeder vast niet meer in.

Dat gezegd hebbend: En binnencamera die laag staat/hangt en op de deur gericht is en _iedereen_ filmt is geen slecht idee, ook al zijn familie of verzorgenden daar niet altijd blij mee. Wel een sticker op de deur, maar dat kan je ook doen als je geen camera hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 12:47:
[...]

Daar heb je gelijk in. Dat is best fors als je er over nadenkt en dus stil bij staat.

Maar wat is het waard om een minachtende hufter die makkelijke prooien uitzoekt te pakken?
We hebben het hier tenslotte over de laagst mogelijke schoften die er zijn.
Als ik even reken, 0,4kW x 24h x365 dagen = 3504 kWh, waarbij een gemiddeld huishouden 2500kWh draait...

Vanuit financiën is je eigen keuze, maar vanuit duurzaamheid is dit eigenlijk bizar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:38:
[...]

Als ik even reken, 0,4kW x 24h x365 dagen = 3504 kWh, waarbij een gemiddeld huishouden 2500kWh draait...

Vanuit financiën is je eigen keuze, maar vanuit duurzaamheid is dit eigenlijk bizar
Zeker bizar en zonde van de energie. Dat is toch al snel 300 euro op jaarbasis,
YouTube: Tesla Sentry Mode | How Much Battery Does It Drain

Maar eigenlijk is dat het me wel waard om een hufter vol in beeld te hebben. Daar kies ik voor :*)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
wimbre schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:47:
[...]
Ik heb mijn schoonmoeder al aangegeven als er iemand belt van de ING ze het alleen maar moet aanhoren en er niet zomaar van uit moet gaan dat het idd de ING is.
Sorry, dat vind ik een slecht advies. Het beste advies, zie ook de meest recente commercial van ING: direct ophangen (of de app checken of je ze echt aan de lijn hebt).

Maar ‘aanhoren’ werkt in de praktijk echt niet. Dus gewoon direct ophangen.

Heel naar dat dit is gebeurd, dit soort tuig mag van mij aan een hele hoge boom. Ik wens je schoonmoeder veel sterkte.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:58:
[...]

Maar eigenlijk is dat het me wel waard om een hufter vol in beeld te hebben. Daar kies ik voor :*)
Ik heb geen Tesla, maar wel een betaalbare Xiaomi dashcam met interne accu die elke keer als er iemand langsloopt een opname maakt. Kost een paar tientjes en geen stroom.

EV3 GT LR  iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
THE_BASE schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:10:
[...]

Ik heb geen Tesla, maar wel een betaalbare Xiaomi dashcam met interne accu die elke keer als er iemand langsloopt een opname maakt. Kost een paar tientjes en geen stroom.
Mooi toch!

Alles wat bijdraagt om dit soort figuren vol in beeld te brengen is meegenomen. Helemaal top dus.

Zo heeft mijn overbuurman vaste camera's onder zijn dakgoten hangen gericht op het trottoir en volledige gevel net als laaghangende camera's die onder de petjes kijkt.
Zo draagt de hele buurt hun steentje bij en helpen we elkaar wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 22:58:
[...]

Het duurzaamheidsaspect boeit je niks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 23:28:
[...]

Mooi toch!

Alles wat bijdraagt om dit soort figuren vol in beeld te brengen is meegenomen. Helemaal top dus.

Zo heeft mijn overbuurman vaste camera's onder zijn dakgoten hangen gericht op het trottoir en volledige gevel net als laaghangende camera's die onder de petjes kijkt.
Zo draagt de hele buurt hun steentje bij en helpen we elkaar wanneer nodig.
Stuur buurman deze even, hij is in overtreding zo te lezen

https://www.autoriteitper...ameras-bij-het-eigen-huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 01:18:
[...]

Het duurzaamheidsaspect boeit je niks?
Het duurzaamheidsaspect boeit mij heel veel. Dit soort hufters aanpakken boeit mij nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 01:19:
[...]

Stuur buurman deze even, hij is in overtreding zo te lezen

https://www.autoriteitper...ameras-bij-het-eigen-huis
Bedankt en zo te lezen als ik het vergelijk met de werkelijke situatie voldoet de buurman aan de gestelde regels.
Daar heeft hij als installateur van camera- en alarmsysteem vast aan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:38:
[...]

Het duurzaamheidsaspect boeit mij heel veel. Dit soort hufters aanpakken boeit mij nog meer.
Je vind het ok om een extra anderhalf huishouden aan energie te verstoken voor de minuscule kans dat je iemand zo in beeld heb dat je er juridisch wat mee kan? Dan boeit dat aspect je niet heel veel

Het is overigens eerder 1100 euro dan 300

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:51:
[...]

Je vind het ok om een extra anderhalf huishouden aan energie te verstoken voor de minuscule kans dat je iemand zo in beeld heb dat je er juridisch wat mee kan? Dan boeit dat aspect je niet heel veel

offtopic:
Buiten het feit dat we hier offtopic aan het gaan zijn:
Wat iemand met zijn of haar elektriciteit doet, moet iedereen zelf weten. Als ik een Tesla had, zou ik ook de Sentry modus gebruiken. Met mijn dashcam gebruik ik ook de parkeermodus volop. Wie weet heeft @RaRo74 wel een overschot aan zonnepanelen liggen, en laadt ie zijn Tesla daar overdag mee op. Dan boeit dat extra verbruik mijns inziens echt niks.

@wimbre, nog nieuws mbt die camerabeelden?

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
[...]

Volmondig ja! :*)

Maar waar zie jij je kans eigenlijk om wimbre in zijn zoektocht te helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
PeacekeeperNL schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:08:
[...]

offtopic:
Buiten het feit dat we hier offtopic aan het gaan zijn:
Wat iemand met zijn of haar elektriciteit doet, moet iedereen zelf weten. Als ik een Tesla had, zou ik ook de Sentry modus gebruiken. Met mijn dashcam gebruik ik ook de parkeermodus volop. Wie weet heeft @RaRo74 wel een overschot aan zonnepanelen liggen, en laadt ie zijn Tesla daar overdag mee op. Dan boeit dat extra verbruik mijns inziens echt niks.

@wimbre, nog nieuws mbt die camerabeelden?
En zo is het maar net :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[...]

Waarom zou dat niet oké zijn? Ieder zijn keuze, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
Stel de vraag eens via Nextdoor.
Er zitten misschien wel mensen op in de buurt.
Hier komt regelmatig een berichtje voorbij dat er weer personen gesignaleerd zijn.

Ik heb de buurvrouw (die had eens van dat soort figuren aan de deur) en politie ook wel eens voorzien van mijn deurbel video waar ze net opstonden.

Volgens de politie vrijwel zeker dat het bekende waren. Verder nooit meer iets gehoord.

Mijn moeder is ook ooit slachtoffer geweest maar ze werd onderweg aangesproken.
Ik mag niet posten wat ik dus gast toewens maar ik hoop dat iedereen die zo'n verrotte geest heeft flink mag lijden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ok, blijkbaar wordt het hier normaal gevonden om zo ongeveer anderhalf huishouden aan verbruik te verstoken om een camera aan te hebben. En dat in een wereld waarin plastic rietjes zijn uitgebannen en bouwprojecten stil liggen vanwege milieu-overwegingen... :/

@RaRo74 Sowieso, hoe wil je met sentry mode babbelaars filmen, aangezien die alleen aanslaat bij het aanraken van de auto?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:21
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:37:
Ok, blijkbaar wordt het hier normaal gevonden om zo ongeveer anderhalf huishouden aan verbruik te verstoken om een camera aan te hebben. En dat in een wereld waarin plastic rietjes zijn uitgebannen en bouwprojecten stil liggen vanwege milieu-overwegingen... :/

@RaRo74 Sowieso, hoe wil je met sentry mode babbelaars filmen, aangezien die alleen aanslaat bij het aanraken van de auto?
Ik rook niet, drink niet, gebruik geen drugs, houdt mij netjes aan de snelheid met de hybride waggel dus qua uitstoot ben ik een stuk schoner dan die Duitse ragbakken met petjes en scooterpipo's die alleen vol gas kunnen, ik ga nooit ver op vakantie en vlieg al helemaal nooit, afvalscheiding doe ik ook aan, ik bestel niet (meer) bij Ali etc en geef liever wat meer uit aan kwaliteit en in de buurt dan dat ik goedkoper van verder weg bestel, ik heb geen gevangenis luchtplaats als tuin en gebruik geen azijn om mijn stoep schoon te houden om even wat voorbeelden te geven.

Sorry dat ik dan voor de veiligheid en mijn plezier en hobby's wat stroom verbruik.
Volgende week komt er in ieder geval ook een deurbel met camera bij mijn moeder te hangen.

Maar dan niet komen klagen als je oma of moeder etc een keertje iets dergelijks meegemaakt heeft en de buren de daders op camera hebben staan maar die beelden niet afstaan aan je omdat je moeite hebt met het verbruik van dat soort dingen.

Maar dat gaat helemaal offtopic op deze manier dus daar laat ik het bij.

De kans is klein dat de daders gepakt worden maar iedere kans moet je aangrijpen.
Of het nu door getuigen is of met beeldmateriaal dat maakt niet uit.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:37:

Dat heb ik al toegelicht in dit topic en zie boven. Smalle weg en trottoir waardoor Sentry meestal aanslaat door slechts te passeren.
Aanraken van het voertuig is niet eens per se nodig :*) . Iedereen staat minimaal 1x vol in beeld want één van de aanwezige 7 onboard camera's pakt je altijd en vaak dubbel.
Relatief rustige straat waardoor dus opgeslagen beelden minimaal zijn net als dat het opname tijdvak relatief kort ingesteld is. Achteraf is dus op basis van het tijdstip goed te achterhalen wie er allemaal voorbij gelopen en gereden zijn.

* Zo heb ik al eens de buurt gerust weten te stellen aan de hand van deze camerabeelden. Waarvan iedereen dacht aan een aanslag op één van de buren betrof het "slechts" een lawinepijl op naar schatting 500 meter afstand boven onbewoond gebied.
Dus ja Sentry slaat ook aan op trillingen en de pijl was mooi te zien in de verte.

@42erik Hopelijk gaat het je nog lukken om @wimbre te helpen met zijn zoektocht en zijn schoonmoeder.
Nog tips voor wimbre en schoonmoeder om dit soort hufters te vinden en aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:57:
[...]

Ik rook niet, drink niet, gebruik geen drugs, houdt mij netjes aan de snelheid met de hybride waggel dus qua uitstoot ben ik een stuk schoner dan die Duitse ragbakken met petjes en scooterpipo's die alleen vol gas kunnen, ik ga nooit ver op vakantie en vlieg al helemaal nooit, afvalscheiding doe ik ook aan, ik bestel niet (meer) bij Ali etc en geef liever wat meer uit aan kwaliteit en in de buurt dan dat ik goedkoper van verder weg bestel, ik heb geen gevangenis luchtplaats als tuin en gebruik geen azijn om mijn stoep schoon te houden om even wat voorbeelden te geven.

Sorry dat ik dan voor de veiligheid en mijn plezier en hobby's wat stroom verbruik.
Volgende week komt er in ieder geval ook een deurbel met camera bij mijn moeder te hangen.

Maar dan niet komen klagen als je oma of moeder etc een keertje iets dergelijks meegemaakt heeft en de buren de daders op camera hebben staan maar die beelden niet afstaan aan je omdat je moeite hebt met het verbruik van dat soort dingen.

Maar dat gaat helemaal offtopic op deze manier dus daar laat ik het bij.

De kans is klein dat de daders gepakt worden maar iedere kans moet je aangrijpen.
Of het nu door getuigen is of met beeldmateriaal dat maakt niet uit.
Je begrijpt me denk ik verkeerd, ik heb helemaal geen moeite met wat stroomverbruik voor een hobby of een deurbel. Maar anderhalf huishouden is niet "wat stroom verbruik".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:57:
[...]

Dat heb ik al toegelicht in dit topic en zie boven. Smalle weg en trottoir waardoor Sentry meestal aanslaat door slechts te passeren.
Aanraken van het voertuig is niet eens per se nodig :*) . Iedereen staat minimaal 1x vol in beeld want één van de aanwezige 7 onboard camera's pakt je altijd en vaak dubbel.
Relatief rustige straat waardoor dus opgeslagen beelden minimaal zijn net als dat het opname tijdvak relatief kort ingesteld is. Achteraf is dus op basis van het tijdstip goed te achterhalen wie er allemaal voorbij gelopen en gereden zijn.

* Zo heb ik al eens de buurt gerust weten te stellen aan de hand van deze camerabeelden. Waarvan iedereen dacht aan een aanslag op één van de buren betrof het "slechts" een lawinepijl op naar schatting 500 meter afstand boven onbewoond gebied.
Dus ja Sentry slaat ook aan op trillingen en de pijl was mooi te zien in de verte.

@42erik Hopelijk gaat het je nog lukken om @wimbre te helpen met zijn zoektocht en zijn schoonmoeder.
Nog tips voor wimbre en schoonmoeder om dit soort hufters te vinden en aan te pakken?
Als aanraken niet nodig is, heeft tesla dan deze update nooit uitgebracht? Want van de AP moest hij alleen aanslaan op aanraken en dan zelfs nog door een actie van de eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
[...]
Nog steeds off-topic maar schijnbaar is het praktijkverbruik in werkelijkheid aanzienlijk minder,
Zie hier en dat zou dan rond de 300 euro per jaar zijn,
Buiten dat staat de auto niet altijd geparkeerd dus verbruik tijdens het rijden gaat mee in het totale gebruik.
*ik laad inderdaad op met overschot van (reeds terugverdiende)zonnepanelen.

Ik moedig iedereen met onboard camera's deze altijd aan te laten staan ondanks het energieverbruik.
De dag gaat komen dat je er iemand ontzettend mee kunt helpen. Denk er vast aan hoe mooi dat kan zijn voor wie dit treft :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zo zie je wel de verschillende ideeën. De één van privacy belangrijk. En ik heb zelf geen problemen met een deurbelcamera die eens een stukje openbare weg ook filmt. Maar wat hier besproken wordt, straten waarbij je niet kan lopen zonder vanaf verschillende hoeken door een batterij aan camera's gevolgd te worden? Tja ik zou me gaan afvragen of compleet getrackt worden door je buren (met dus in het geval van Tesla's een debiel energieverbruik, hoe hoog het ook precies is, het is gigantisch voor een paar cameras), nou echt het waard is om dan misschien mogelijk uit te vogelen hoe oplichters eruit zagen. Ben je beter af deurbelcamera op te hangen bij ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:23:
Zo zie je wel de verschillende ideeën. De één van privacy belangrijk. En ik heb zelf geen problemen met een deurbelcamera die eens een stukje openbare weg ook filmt. Maar wat hier besproken wordt, straten waarbij je niet kan lopen zonder vanaf verschillende hoeken door een batterij aan camera's gevolgd te worden? Tja ik zou me gaan afvragen of compleet getrackt worden door je buren (met dus in het geval van Tesla's een debiel energieverbruik, hoe hoog het ook precies is, het is gigantisch voor een paar cameras), nou echt het waard is om dan misschien mogelijk uit te vogelen hoe oplichters eruit zagen. Ben je beter af deurbelcamera op te hangen bij ouderen.
Waarbij die tesla blijkbaar ook nog eens de duidelijke richtlijn van de AP lijkt te negeren, dus legaal is het ook al niet eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:19:
[...]

Nog steeds off-topic maar schijnbaar is het praktijkverbruik in werkelijkheid aanzienlijk minder,
Zie hier en dat zou dan rond de 300 euro per jaar zijn,
Buiten dat staat de auto niet altijd geparkeerd dus verbruik tijdens het rijden gaat mee in het totale gebruik.
*ik laad inderdaad op met overschot van (reeds terugverdiende)zonnepanelen.

Ik moedig iedereen met onboard camera's deze altijd aan te laten staan ondanks het energieverbruik.
De dag gaat komen dat je er iemand ontzettend mee kunt helpen. Denk er vast aan hoe mooi dat kan zijn voor wie dit treft :*)
Dat is dan nog steeds 1000 kWh... Dat is nog steeds belachelijk veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:29:
[...]

Waarbij die tesla blijkbaar ook nog eens de duidelijke richtlijn van de AP lijkt te negeren, dus legaal is het ook al niet eens
Ben daar wel heel blij mee en hoop hiermee mezelf maar vooral een ander mee te kunnen blijven helpen wanneer nodig. De rest van de beelden boeit me niet en worden vanzelf overschreven.

Ik schrok al en ben net even zonder autosleutel naar de auto gelopen want anders slaat Sentry niet aan maar gelukkig begon Sentry opname te maken zonder het voertuig aan te raken.
Het lijkt er wel op dat de afstand tot het voertuig kleiner is geworden voordat Sentry aanslaat. Nu eerst paaseieren zoeken en zal dat op een later moment nog eens wat meer testen.

Maar helemaal goed en fijn dat het nog steeds werkt :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
Sissors schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:23:
Ik heb daar ook geen moeite mee maar we worden tegenwoordig op snelwegen en binnensteden toch continue gevolgd door de aanwezige camera's?
Opnames ontbreken op dat vlak maar dat vullen de bedrijven en particulieren weer aan door hun terrein en eigendommen te filmen. Zo nu en dan worden beelden van openbare plekken "per ongeluk" opgeslagen door dit soort systemen waar niet alleen ik blij van word maar vooral ook de politie die dit vervolgens weer meenemen in hun onderzoek.

Wen er maar aan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:43:
[...]

Ben daar wel heel blij mee en hoop hiermee mezelf maar vooral een ander mee te kunnen blijven helpen wanneer nodig. De rest van de beelden boeit me niet en worden vanzelf overschreven.

Ik schrok al en ben net even zonder autosleutel naar de auto gelopen want anders slaat Sentry niet aan maar gelukkig begon Sentry opname te maken zonder het voertuig aan te raken.
Het lijkt er wel op dat de afstand tot het voertuig kleiner is geworden voordat Sentry aanslaat. Nu eerst paaseieren zoeken en zal dat op een later moment nog eens wat meer testen.

Maar helemaal goed en fijn dat het nog steeds werkt :*)
Artikel en dus richtlijn is al meer dan 2 jaar uit, maar blijkbaar boeit dat tesla en sommige gebruikers niet... Je kan immers ook zelf dingen uitzetten en je wel aan de wet houden... :N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:51:
[...]
Artikel en dus richtlijn is al meer dan 2 jaar uit, maar blijkbaar boeit dat tesla en sommige gebruikers niet...
Gaat niet gebeuren hier en ik moedig iedereen aan hun camerasystemen juist aan te zetten.

En zo is het :*)
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:51:
[...]
Je kan immers ook zelf dingen uitzetten en je wel aan de wet houden... :N .
Ga je nu criminelen ontzien? Criminelen van de aller laagste soort die de zwakkere van de maatschappij als prooi uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 13:55:
[...]

Gaat niet gebeuren hier en ik moedig iedereen aan hun camerasystemen juist aan te zetten.

En zo is het :*)

[...]

Ga je nu criminelen ontzien? Criminelen van de aller laagste soort die de zwakkere van de maatschappij als prooi uitzoeken.
Wat zeg jij nou weer? Hoezo wil ik criminelen ontzien? Dat zeg ik precies nergens...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:07:
[...]

Wat zeg jij nou weer? Hoezo wil ik criminelen ontzien? Dat zeg ik precies nergens...
Je zegt inderdaad totaal nergens en niets in dit topic om @wimbre en zijn schoonmoeder te helpen .

Discutabel of bepaalde camerasystemen wel of niet binnen wetgeving passen echter overheidsdiensten maken gretig gebruik van dit soort opnames.
Wanneer je er voor pleit, en ja dat doe je, dat dit soort dingen uitgezet moeten worden geef je dus criminelen indirect meer ruimte om hun activiteiten voort te zetten. Daarmee ontzie jij criminelen.
Bijzonder dat ik dit aan je toe moet lichten 8)7

Hopelijk is @wimbre inmiddels voorzien van genoeg camerabeelden uit zijn buurt en we zijn natuurlijk heel benieuwd of deze criminelen in beeld zijn gebracht bij politie net als op platforms waar ze dat toelaten.
Aanpakken die jongens en meisjes. Snoeihard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RaRo74 schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:22:
[...]

Je zegt inderdaad totaal nergens en niets in dit topic om @wimbre en zijn schoonmoeder te helpen .

Discutabel of bepaalde camerasystemen wel of niet binnen wetgeving passen echter overheidsdiensten maken gretig gebruik van dit soort opnames.
Wanneer je er voor pleit, en ja dat doe je, dat dit soort dingen uitgezet moeten worden geef je dus criminelen indirect meer ruimte om hun activiteiten voort te zetten. Daarmee ontzie jij criminelen.
Bijzonder dat ik dit aan je toe moet lichten 8)7

Hopelijk is @wimbre inmiddels voorzien van genoeg camerabeelden uit zijn buurt en we zijn natuurlijk heel benieuwd of deze criminelen in beeld zijn gebracht bij politie net als op platforms waar ze dat toelaten.
Aanpakken die jongens en meisjes. Snoeihard!
Allereerst is er weinig discutabels aan als de AP gewoon een duidelijke uitspraak doet, maar dat past natuurlijk niet in je straatje voor dit gesprek dus negeer je het maar.

Daarnaast heb ik niet zo'n behoeft om op deze manier geframed te worden, dat ik criminelen ontzie. Ik geef aan dat er een privacy en een milieu is die ook beschermd moet worden, net als schoonmoeders. Two wrongs don't make a right.

Maar zoals gezegd, ik heb niet zo'n behoefte aan zulke framing en blijkbaar wil je op die manier een gesprek voeren. Op die manier heb ik er geen zin meer in, de groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
42erik schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:29:
[...]

Maar zoals gezegd, ik heb niet zo'n behoefte aan zulke framing en blijkbaar wil je op die manier een gesprek voeren. Op die manier heb ik er geen zin meer in, de groeten
Dat zou natuurlijk jammer zijn en hopelijk bedenk je je nog. Nog beter natuurlijk wanneer je met een ultieme bijdrage komt waar nog niemand aan gedacht heeft maar waar TS enorm mee geholpen is. Dat zou echt heel fijn zijn.
Maar wellicht beter niet omdat dit allemaal volledig off-topic is.

Voor mij is dit topic dusver erg leerzaam geweest en neemt niet weg dat ik op mijn manier probeer te blijven helpen in mijn buurt.
Vooral het leermoment dat Sentry niet vanzelfsprekend alles opneemt zoals gewend ondanks dat mijn weg en trottoir erg smal is.
Ik ga me toch maar eens maar wat meer verdiepen in de deurbelcamera's of vaste camera's die ik vanuit mijn huis op mijn Tesla richt. Wat dan tussendoor op de beeldplaat verschijnt zie ik dan maar als bijvangst maar blijf op die manier binnen gestelde wetgeving aangezien ik mijn privéobject door middel van camerabeelden en opslag hiermee bewaak :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@RaRo74 @42erik

Kinders, ga lekker buitenspelen of zo.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
jeroenkb schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:02:
@RaRo74 @42erik

Kinders, ga lekker buitenspelen of zo.....
Buiten paaseieren zoeken was ik al mee bezig ;) :)

Maar je hebt gelijk.
Ik kan me namelijk telkens weer enorm boos maken over dit soort oplichters en wil daarom alles aangrijpen om dit soort criminelen aan te pakken door slachtoffers en autoriteiten te voorzien van camerabeelden.
Daar heb ik graag wat stroom voor over en weegt veel meer dan alle andere genoemde aspecten van 42erik. Uiteraard ook belangrijk in deze tegenwoordige tijd maar in mijn wereld gaat dit voorbij aan het aanpakken gewetenloze criminelen die de zwakkere van onze maatschappij benadelen.

Zijn deze camera's van Action wat? Of is het troep?
https://www.action.com/nl...-camera-op-zonne-energie/

Buiten en overkapt ophangen lukt me wel. Vooral de voeding op zonne-energie spreekt me wel aan.

Pagina: 1