Evertt schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:37:
Mij vriendin en ik zijn op zoek naar een leuke koopwoning.
Nu hebben we een aantal keren gekeken in Spijkenisse. Daar zijn de huizen redelijk betaalbaar als je dat vergelijkt met Schiedam waar we nu wonen.
Alleen Spijkenisse ligt op een eiland met 2 bruggen als verbinding. En daar kan het wel eens vast staan.
Nu zitten we te kijken voor het gebied Vriesland en Vogelenzang in het zuiden van Spijkenisse.
Wat zijn de ervaringen in Spijkenisse het zit tegen de industrie aan en heb je daar last van?
Ik woon in Spijkenisse, bijna 25 jaar lang in de wijk Vriesland gewoond en woon nu een kleine 5 jaar in de wijk Waterland.
Je hebt echt 0 last van de industrie in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vlaardingen en Rozenburg. Het hartelpark houdt veel tegen en de wind staat eigenlijk altijd de 'goede' kant op.
Het is er op zich prima wonen en de laatste betaalbare optie in de regio. Veel groen en parken, alles is mooi aangelegd, er zijn genoeg voorzieningen, zwembad, bioscoop, meerder winkelcentrums en zeker geen uitgestorven stadscentrum ('het dorp'). Er is tevens amper betaald parkeren, eigenlijk alleen midden in het stadscentrum en zelfs dat is nog goedkoop. Verder fiets je zo de polder in en kun je in de Bernisse prima recreëren.
Kijk wel van te voren even goed wáár je gaat wonen, sommige wijken zijn minder dan andere wijken en het kan ook echt van straat tot straat verschillen. Zo is de Wijk Vriesland de laatste jaren wel enigszins achteruit gegaan. Vogelenzang, Maaswijk, Schenkel en Waterland staan wat beter bekend. In Spijkenisse Noord en het sterrenkwartier staan veel sociale huurflats en is niet de beste buurt.
Spijkenisse is verder inderdaad stukken goedkoper dan steden als Schiedam en Vlaardingen, ook zijn zo goed als alle huizen volledig eigendom en geen erfpacht en dat komt door hét nadeel van Spijkenisse: De bruggen.
De spijkenisserbrug is sowieso tot eind van dit jaar elk weekend in onderhoud en dus dicht maar normaal gesproken kent de brug 2 standen: In storing of omhoog.. De brug gaat rustig 3 keer per uur omhoog midden in de spits en dat duurt regelmatig 10 minuten of langer.
De hartelbrug staat bijna nooit open maar dat is wel dé weg om het eiland in en uit te komen, niet alleen voor Spijkenisse maar ook voor Geervliet, Heenvliet en andere dorpen die er liggen.
Het is er dus druk met verkeer. Ook de A4 richting de Beneluxtunnel is elke dag drama. Als je van de auto afhankelijk bent moet je echt wel even rekening houden met extra reistijd. Ik werk zelf in Maassluis en de snelste optie daarheen is per bromfiets of racefiets (respectievelijk 40 minuten en 55 minuten) Met de auto is het al snel een uur of meer in de spits. De metro is natuurlijk ook een optie, binnen een half uur sta je in Rotterdam centrum.
Spijkenisse is een prima stad, je moet alleen niet met de auto in de spits ergens heen willen.
Als je verder vragen hebt, let me know.
FreakNL schreef op zondag 20 april 2025 @ 20:49:
Bereikbaarheid Rotterdam met ov is uitstekend want metro.
Maar met de auto drama.
Ook vind ik het een omhooggevallen dorp zonder ziel.
Het is natuurlijk niet voor niets dat de prijzen lager zijn tov Schiedam.
Persoonlijk zou ik dan eerder naar Hoogvliet kijken. Ook een omhoog gevallen dorp maar veel beter bereikbaar. En ook metro. En in de zomer is Rotterdam zo’n beetje aan te fietsen.
Nog beter is qua ligging, karakter en faciliteiten zijn natuurlijk Schiedam, Schiebroek en zelfs Capelle-west. Maar daar zijn de prijzen dus ook naar.
Hoogvliet of Spijkenisse scheelt 1 brug qua fietsafstand naar Rotterdam natuurlijk en in beide steden heb je een metro. Spijkenisse heeft zelfs 3 metrostations.
Hoogvliet kent echter wel héél wat meer achterbuurten dan Spijkenisse en de aveling is meestal 1 dikke bak ellende qua verkeer. Ook is het centrum daar echt wel flink leeggelopen.
Faciliteiten beter in Schiedam durf ik echt te betwijfelen, ik heb een paar jaar in Schiedam en Vlaardingen gewoon en ik vond het qua voorzieningen echt om te janken. Veel leegstand en voor alles moest je naar Rotterdam, dat heb ik in Spijkenisse totaal niet.
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:53:
Die rooie kut brug is de hel, elke keer als ik naar Spijkenisse moet of terug naar Hoogvliet, sta ik vast, ELKE FUCKING KEER.
Ik ga daarom uit principe niet meer naar Spijkenisse
En dan hoef ik ook de verloedering niet meer te zien, man man man wat is dat een pauper "Stad" , de Akkers is echt een no-go area.
De akkers is inderdaad een slechte buurt maar dat is altijd al zo geweest. Verloedering, tja welke stad niet intussen, van de diverse steden waar ik in de regio gewoond heb vind ik Spijkenisse nog het meest meevallen eigenlijk. Ben er een kleine 5 jaar geleden dan ook weer naar terugverhuisd.
N1ckk schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 14:41:
Schiedam is het tegenovergestelde van Spijkenisse wat betreft bereikbaarheid. Met de auto Rotterdam in is veelal beperkt aan file (je kunt binnendoor) en zelfs naar Den Haag valt het veelal nog mee. Daarnaast met de Beneluxtunnel zelfs opties richting Dordrecht. Verder een tram, bus, metro en zelfs intercity station - die de komende jaren wordt verzwaard.
Overige overwegingen zijn potentieel de leukere binnenstad en het woonaanbod in bepaalde woningtypen (met name oud met karakter of appartementen). Het enige wat Schiedam niet in overvloed heeft zijn eengezinswoningen met tuin. Daarom zijn ze ook wat duurder heb ik het idee. Ik ben geen makelaar, maar zo te zien op Funda is het aanbod breder en kost het +- 10% minder (heb een handjevol huizen bekeken die vergelijkbaar leken).
10% op woning van 500.000 = 50.000€ / 30 jaar hypotheek (30*12*20) = 6,95€ per werkdag om minimaal een half uur extra reistijd t.o.v. Schiedam - uitgaande negatieve verkeersbeweging - van Spijkenisse af. Wat betreft Industrie zul je denk ik weinig verschil merken, je zult het alleen vaker zien als je dat half uur in die auto stilstaat

De huizenprijzen schelen echt wel een stuk meer dan 10%, eerder 25% of meer. Veel huizen in Schiedam en Vlaardingen zijn erfpacht dus dat moet je ook meerekenen.
Schiedam ben ik een paar jaar geleden echt ontvlucht, veel criminaliteit, gigantische parkeeroverlast overal en je bent er echt buitenlander in eigen land en dat voelt ook gewoon niet fijn. Het enige dat goed was was inderdaad de bereikbaarheid. Dan fiets ik wel een half uur langer. OV verbinding naar Spijkenisse is overigens wel prima, binnen 20 minuten ben je in Schiedam en binnen een half uurtje sta je in Rotterdam centrum.
[
Voor 40% gewijzigd door
Metro2002 op 23-04-2025 12:06
]