storing elektriciteit tuin

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyS19
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 21:52
Recent hebben we kortsluiting gehad in de tuin met onze elektra. Nu heb ik de juiste spullen gehaald om het probleem op te lossen maar de "puzzel" krijg ik niet helemaal opgelost. Alle draden waren losgeschoten van elkaar waardoor ik de juiste combinatie niet durf te zeggen, kan iemand mij daarmee helpen?

Ik heb het geprobeerd zo goed mogelijk uit te tekenen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyTfRv2yptc_tHk1Prkny8Nsjio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHiWEw9oz5M5BFqlQUAe0Pvj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:12
Hoe gaan die lampen aan?

Aanvoer is een beetje vreemd, maar waarschijnlijk heb je daar dus bruin (fase), zwart (nul/blauw) en grijs (aarde/groengeel).

Maar dat zul je zelf moeten nameten of dat ook daadwerkelijk zo is, want die aanvoer is eigenlijk verkeerd qua kleuren.

Maar belangrijkste voor nu om te weten, hoe schakelen de lampen? Of is de aanvoer geschakeld? En heb je je stopcontact ook daarop geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:28

FreakNL

Well do ya punk?

De aanvoer is redelijk normaal hoor voor een grondkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
FreakNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:03:
De aanvoer is redelijk normaal hoor voor een grondkabel.
Maar mag officieel qua kleuren niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basjuuhhh
basjuuhhh schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:03:
[...]

Maar mag officieel qua kleuren niet.
Er zijn gewoon grondkabels met de juiste kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Weet de TS zeker dat er naast zwart grijs en bruin niet ook nog een aardlitze uit de binnenkomende kabel komt?

Ik zou namelijk eerder zeggen;

Bruin is fase
Grijs is nul/blauw
Zwart ongebruikt
Litze = aarde

Snap alleen de lamp rechtsonder niet dan.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2025 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:37
Kennelijk is er iemand creatief geweest met restjes kabel, waardoor nu niet in één oogopslag duidelijk is wat wat is. Je kunt het beste aan de andere kant van de aanvoerkabel kijken hoe het aangesloten is. Meest logische is dat grijs de aarde is een zwart de nul (en bruin fase), maar dat kan natuurlijk ook anders zijn.
En bij die ene lamp zul je moeten meten. Of nog beter, vervangen door een kabel met de juiste kleuren, om de verwarring ook voor de volgende klusser te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Out.of.Control schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:14:
Kennelijk is er iemand creatief geweest met restjes kabel, waardoor nu niet in één oogopslag duidelijk is wat wat is. Je kunt het beste aan de andere kant van de aanvoerkabel kijken hoe het aangesloten is. Meest logische is dat grijs de aarde is een zwart de nul (en bruin fase), maar dat kan natuurlijk ook anders zijn.
En bij die ene lamp zul je moeten meten. Of nog beter, vervangen door een kabel met de juiste kleuren, om de verwarring ook voor de volgende klusser te voorkomen.
Ben het niet met je eens dat het logische zou zijn dan grijs de aarde is en zwart de nul.

Señor Sjon in "Verkeerde grondkabel?"

Ik blijf erbij;
Waarschijnlijk heeft de TS een 3 aderig kabel binnenkomen waar de aarde middels een litze gaat en de zwarte ader niet gebruikt wordt. Of als schakeldraad voor die lamp rechtsonder.

https://www.elektrohandel...-mm%C2%B2-grondkabel-p-m/

Maar meten is weten. Kijk anders eens in de meterkast :)

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2025 07:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:01
het enige wat je kunt en moet doen is de andere kant van de zwart/blauw/bruine lamp en de aanvoer bekijken en achterhalen hoe die kleuren daar aangesloten zijn en terugredeneren naar bruin/blauw/geel-groen. Voor toekomstige ellende is een hoe-het-hoort gekleurd plakbandje op de afwijken kleuren een goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:37
FreakNL schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:22:
[...]

Ben het niet met je eens dat het logische zou zijn dan grijs de aarde is en zwart de nul.

Señor Sjon in "Verkeerde grondkabel?"

Ik blijf erbij;
Waarschijnlijk heeft de TS een 3 aderig kabel binnenkomen waar de aarde middels een litze gaat en de zwarte ader niet gebruikt wordt. Of als schakeldraad voor die lamp rechtsonder.

https://www.elektrohandel...-mm%C2%B2-grondkabel-p-m/

Maar meten is weten. Kijk anders eens in de meterkast :)
toon volledige bericht
Mja, we moeten het doen met de info van de TS. Als er inderdaad een litze is, dan verandert dat de zaak en uiteraard zou die dan als aarde gebruikt moeten worden.
Zo niet, dan zou ik gokken dat grijs als aarde is gebruikt, omdat dat vroeger (toen we nog groen/rood hadden voor fase/nul) de kleur was voor aarde. Maar het blijft gokken, zonder verdere info van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyS19
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 10-07 21:52
Thanks voor alle reacties tot dusver. Om antwoord te geven op wat vragen.
1) de lampen/stopcontact worden aangezet met een schakelaar in huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXvRPL0DniDGyfNokItK3O7Wmcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XPnPRZ3tTkyJJ6l3nMxSW3C.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast wordt op de bruin/zwart/blauwe de zwarte niet gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_viuj7A2KiymNuSM9OKX6tn-n0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XmvtxZe7e0VIjGdomjO56f0.jpg?f=fotoalbum_large

Is de conclusie dan dat
1) groengeel 2x + zwart gekoppeld moet worden
2) bruin alles op elkaar
3) grijs (aanvoer) op 3x blauw.

Daar lijkt het namelijk wel sterk op. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-07 20:31
groengeel is als het goed is aardlek, dat moet je alleen met aarde koppelen
blauw is je min die kunnen allemaal aan elkaar bruin is je aanvoer (staat altijd stroom op als het goed is) en zwart is schakeldraad (dus bruin word zwart na een schakelaar) Dat is ten minste zoals een electricien het hoort aan te leggen! Ik ben in mijn huis andere kleuren, en verkeerde kleuren tegen gekomen, dus heb ik e.a. door een electricien laten saneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:33
dannyS19 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 06:50:
Ik heb het geprobeerd zo goed mogelijk uit te tekenen:[Afbeelding]
dannyS19 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 19:47:
1) de lampen/stopcontact worden aangezet met een schakelaar in huis:

[Afbeelding]
De kabel links boven uit de kabeldoos is de "aanvoer" in de tekening?

Ik zie bruin, zwart, grijs, blauw, groen/geel maar je hebt alleen bruin, zwart, grijs getekend, hoe zit dit?
Daarnaast wordt op de bruin/zwart/blauwe de zwarte niet gebruikt:
[Afbeelding]
Die lamp is in ieder geval niet goed aangesloten. Het is een metalen armatuur en gezien het groen/gele draadje wat er aan zit moet deze geaard worden aangesloten. Je zou daar in theorie de ongebruikte zwarte ader voor kunnen gebruiken natuurlijk, mits je de andere kant goed aansluit, maar eigenlijk mis je dus gewoon een groen/gele ader hier.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wonen >> DEI

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald164
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 22-07 14:36
Als ik jou was zou ik rechtstreeks een 5x2,5mm vmvk kabel vanuit de meterkast naar de tuin maken en via een lasdoos met een juiste grondkabel naar je aan te sluiten componenten maken. In de meterkast de kabel aansluiten op een aparte groep.(Zelf zou ik de voorkeur hebben voor een aardlekautomaat)
Ik kan niet bepalen of dit makkelijk is of gaat maar het is een idee die ik opper. Succes in ieder geval

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-07 18:36

Sosabowski

nerd

HvdBent schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:14:
groengeel is aardlek
blauw is je min
Iets zegt me dat je niet de juiste persoon bent om advies over elektra te geven. Aarde is niet hetzelfde als aardlek, wisselspanning kent geen "min"

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@dannyS19
Is dit inmiddels opgelost?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1