Dakdrager met T-track

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb voor mijn nieuwe Renault originele dakdragers van Renault gekocht. Daarop heb ik mijn dakkoffer die ik al had gemonteerd met U-beugels. Dat past prima, al is het wel een gedoe om al die schroeven vast te draaien. Nu wilde ik een fietsendrager op deze dakdragers monteren. Die werkt ook met U-beugels. Echter zijn deze te smal voor de dakdragers, waardoor die U-beugels er niet omheen passen (dakdragers zijn zo'n 6cm breed en die montagepunten voor het U-profiel van de fietsendrager 5cm).

Mijn dakdragers zijn wel van een moderner type. Als het kapje aan de zijkant eraf is zie je een rail in omgekeerde T-vorm waar nu een rubber strip in zit. Weet iemand of dit de 'T-track' is waar je allerlei adapters voor kunt kopen? En zou ik daarmee mijn fietsendrager (en evt. ook de dakkoffer) vast kunnen zetten? Is dit bedoeld om een montage met U-beugel te vervangen door een T-track adapter? Of kan ik beter een andere fietsdrager kopen?

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 18-04-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Update hierop, misschien handig voor anderen die hier ooit op zoeken (ik kan hier op internet geen eenduidige informatie over vinden). Eerst had ik een goedkope fietsendrager van 35 euro gekocht. Vanwege het probleem met te smalle u beugels heb ik via Amazon een setje t track adapters gekocht (schroeven die in het T profiel van de dakdragers passen, standaardmaat van 20mm breed).

Toen liep ik er tegenaan dat door die nieuwe manier van monteren (t track schroef ipv u beugel) stak het uiteinde van de t track schroef precies uit in de goot waar de fietsband in staat, waardoor deze misschien lek zou raken. Zou er nog iets op kunnen bedenken door de schroef af te zagen, maar die goedkope fietsendrager was ook best gammel en ik vertrouwde dat toch niet helemaal. Daarom toch maar tweedehands een Thule drager gekocht (freeride 532). Kwaliteit daarvan is Rolls Royce vs trabant. Met die thule wel hetzelfde probleem dat de beugel niet goed om mijn brede dakdragers paste. Echter beschrijft de handleiding van deze dragers een oplossing in de vorm van t track adapters die je in de klemmen schroeft. Moest wel originele Thule t track schroeven kopen (fijnere draad), maar toen paste dit perfect.

Wat nu nog op mijn to do staat is mijn dakkoffer ook met t track schroeven vast te zetten. Dat zou een stuk sneller te bevestigen zijn dan die u beugels met 2 schroeven per beugel. Als ik een beetje rond zoek zijn er voor andere dakkoffers retrofit setjes te koop om de u beugel te vervangen door een enkele t track schroef. Ik ga eens proberen of dat voor mijn merkloze dakkoffer ook een optie is en of dat stevig genoeg is. Als mensen hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag.