Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crossword
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 16:58
Ik heb al meerdere keren Rufus gebruikt om Windows 11 te installeren op een niet-ondersteunde computer, waaronder gisteren, en deze ochtend kwam een vriend langs met zijn laptop (HP Pavillion d7) en hij vroeg eveneens om Windows 10 Home te upgraden naar Windows 11. Ik gebruik zonder nadenken dezelfde installatie-USB stick als de dag ervoor, start de setup vanuit Windows, en nadat de installatie normaal verloopt wil de laptop herstarten. Dat lukt niet; de interne SSD wordt niet meer herkend, en nadat ik de SSD en de tweede schijf (gewone HD) extern aansluit via USB blijken ze allebei niet zichtbaar in schijfbeheer...

Het enige wat ik kan bedenken; ik had de USB-stick gisteren gemaakt met de GPT-UEFI instellingen in Rufus, maar het was een oudere laptop met MBR-BIOS. Aangezien de SSD-schijf redelijk vol was is de tweede schijf hoogstwaarschijnlijk gebruikt door Windows 11 om installatiebestanden naartoe te schrijven...

Zit ik hier op het juiste spoor? Valt deze rampzalige situatie nog te redden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36
Crossword schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:11:
Het enige wat ik kan bedenken; ik had de USB-stick gisteren gemaakt met de GPT-UEFI instellingen in Rufus, maar het was een oudere laptop met MBR-BIOS. Aangezien de SSD-schijf redelijk vol was is de tweede schijf hoogstwaarschijnlijk gebruikt door Windows 11 om installatiebestanden naartoe te schrijven...
GPT/UEFI of MBR indeling is alleen van belang bij het schoon installeren van Windows 11/10.
Zolang je de upgrade start via de setup van de USB maakt de GPT/MBR indeling verder niet uit, dat werkt ook vanuit een losse map.
Rufus pas alleen de setup aan om extra register-keys toe te voegen waardoor de compatibility checks worden genegeerd.
Dat kan ook via de bekende server switch optie

Dus er is iets anders (ernstig) mis gegaan blijkbaar?
Altijd zorgen voor backup van de belangrijkste zaken.
Crossword schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:11:
de interne SSD wordt niet meer herkend, en nadat ik de SSD en de tweede schijf (gewone HD) extern aansluit via USB blijken ze allebei niet zichtbaar in schijfbeheer.
Niet meer herkend of niet meer opstarthaar?
Misschien is er een probleem met de USB adapter?
Maar het eerste wat je doet in zo'n geval is natuurlijk opstarten met een WinPE zoals bijvoorbeeld Hiren’s BootCD PE en kijken wat deze laat zien bij de laptop.
Detecteert de laptop de SSD en HDD wel in de bios en/of bootmenu (ESC/F9/F10)?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 18-04-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossword
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 16:58
Het moet werkelijk Pasen zijn, want ik ben er in geslaagd om de twee dode schijven te laten verrijzen!
GPT/UEFI of MBR indeling is alleen van belang bij het schoon installeren van Windows 11/10.
Zolang je de upgrade start via de setup van de USB maakt de GPT/MBR indeling verder niet uit, dat werkt ook vanuit een losse map.
Dit is dus wat ik óók dacht, maar ik heb de twee schijven aangesloten aan de computer die ik gisteren had geïnstalleerd met de GPT-UEFI-stick en ze werden allebei onmiddellijk herkend; de installatie van Windows 11 liep op een normale manier verder tot op het moment dat er een mededeling kwam dat Windows 11 niet kon geïnstalleerd worden en dat alle veranderingen werden teruggedraaid. Ik eindigde met dezelfde Windows 10 waar ik deze ochtend mee was begonnen en heb onmiddellijk back-ups gemaakt van beide schijven ;-)

Als ik beide schijven nu extern aansluit via USB worden ze onmiddellijk herkend (volgens schijfbeheer hebben ze MBR partities), maar als ik de SSD terugsteek in de originele laptop wil Windows 10 niet opstarten. Het is duidelijk dat het partitieschema toch een effect moet hebben, zelfs al start je de installatie van Windows 11 vanuit Windows 10...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Crossword schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:50:
Als ik beide schijven nu extern aansluit via USB worden ze onmiddellijk herkend (volgens schijfbeheer hebben ze MBR partities), maar als ik de SSD terugsteek in de originele laptop wil Windows 10 niet opstarten. Het is duidelijk dat het partitieschema toch een effect moet hebben, zelfs al start je de installatie van Windows 11 vanuit Windows 10...
Met 2 schijven in een systeem is er altijd kans dat de boot informatie een andere schijf staat/stond dan het Windows systeem zelf.
Dat kan dan problemen geven bij een (her) installtie en/of upgrade.
Daarom wordt ook aan aangeraden om tijdens het installeren de overige schijven tijdelijk te verwijderen om dat soort problemen te voorkomen.
Maar goed, de schijven werken dus (weer).
Zijn de partities/gegevens nog aanwezig?
Waarschijnlijk is de boot informatie niet meer in orde en moet dat worden opgelost.
Misschien via de Windows 11 reparatie optie vanaf USB.
Komt er er nog een bepaalde foutmelding in beeld?

Ik probeer in zulke gevallen altijd eerst om Windows te laten via een externe bootloader met behulp van tools zoals Sergei Strelec WinPE of Ventoy USB tool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
The_Doman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:59:
Misschien via de Windows 11 reparatie optie vanaf USB.
Als je Windows 11 reparatie/opstartherstel wilt uitvoeren moet je tijdens de setup vanaf USB kiezen voor "Vorige versie van Setup/Previous version of Setup"
Dan krijg je de optie "Uw computer herstellen" en kan je via problemen oplossen opstartherstel laten uitvoeren.
Mocht dat falen dan kan je ook eerst nog via command/opdrachtprompt de volgende commando's uitvoeren:

bootrec /fixmbr
bootrec /fixboot
bootrec /rebuildbcd

Vervolgens nogmaals opstartherstel laten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:38
Windows 11 vereist GPT en UEFI en heeft geen compatibiliteit meer aan boord om te starten met een oude MBR indeling. Het setup proces kan voor de omzetting van de harde schijf zorgen, maar dan moet je nog altijd in je BIOS de instellingen omzetten om in UEFI te booten ipv legacy BIOS.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1