Groep valt uit wanneer oven aanstaat en veel zon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 20:41
Beste mede tweakers,

Ik heb een vreemd probleem waar ik niet uit kom.

Wanneer het goed zonnig is, de zonnepaneel redelijk wat opbrengen en vervolgens de oven aanzet op temperaturen boven de 200graden, dan wil de hoofdgroep wel eens uitvallen.

De groep van de oven zelf niet, dus die 40A groep die daar weer onder zit (zie afbeelding, bij de pijl valt uit).

Heeft iemand misschien enig idee waar ik naar kan kijken?

Zoals ik zei, is dit alleen bij goed zonnig weer. In de herfst/winter heb ik hier geen last van.

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vdtptg59b4QkX8lJAAxuQTkdQNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vumT68eMxzW6HIHgJRrx7RT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 17:21
Hoeveel ampère verbruikt jouw oven?
Hoeveel ampère leveren jouw zonnepanelen op de fase waarop de oven zit?

Deze bij elkaar optellen. Dan zit je zo te lezen op te veel ampère voor je installatie.

Hoe zijn je zonnepanelen verdeeld? Allemaal op 1 fase? Of keurig een 3-fasen systeem?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Bokkoman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:35:
Beste mede tweakers,

Ik heb een vreemd probleem waar ik niet uit kom.

Wanneer het goed zonnig is, de zonnepaneel redelijk wat opbrengen en vervolgens de oven aanzet op temperaturen boven de 200graden, dan wil de hoofdgroep wel eens uitvallen.

De groep van de oven zelf niet, dus die 40A groep die daar weer onder zit (zie afbeelding, bij de pijl valt uit).

Heeft iemand misschien enig idee waar ik naar kan kijken?
Je verwijst niet naar een "hoofdgroep", maar een "aardlekschakelaar". Die schakelt niet uit bij overbelasting, maar bij stroom "lekken".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:19

DropjesLover

Dit dus ->

Dat is de aardlek die uitvalt.
Waarschijnlijk zitten de panelen net op de 30mA grens, en met de oven er bij er net over.

Dat wil nogal eens gebeuren bij zonnepanelen lees ik zo her en der.
Tevens is het voor zonnepanelen toegestaan om een aardlek te gebruiken met een iets hogere waarde (100 of 300mA), maar dan mag die aardlek alleen die groep van de panelen beveiligen, niet de rest. Dat zou nogal een aanpassing in je meterkast betekenen.

[ Voor 62% gewijzigd door DropjesLover op 18-04-2025 17:43 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Panzer_V schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:37:
Deze bij elkaar optellen. Dan zit je zo te lezen op te veel ampère voor je installatie.
De aardlek schakelt uit, dat heeft meestal een andere oorzaak dan overbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31

dragonhaertt

@_'.'

Welke groep zitten de zonnepanelen?

Is de omvormer 1 of 3 fase?

Het lijkt me sowieso verstandig om de zonnepanelen te voorzien van hun eigen aardlekbeveiliging (-schakelaar of -automaat)

Ik zie trouwens ook een fornuisgroep (11)
Waarom heb je een fornuisgroep in een 3-fase systeem?
Die zou ik vervangen voor een krachtgroep (kookgroep)

[ Voor 28% gewijzigd door dragonhaertt op 18-04-2025 17:49 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Bedankt voor jullie reacties!

Nu weet ik dat ik bij overbelasting moet kijken dus.

Nog wat verduidelijking:
De zonnepanelen zitten in 1 fase.
En die zitten weer aan een andere aardlek schakelaar.
Hier foto van de hele kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QL5IA9MpTCn7E25Lmge6RuR07Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V4jeLUFHIxUA7VjpNxxSC1iI.jpg?f=fotoalbum_large

De panelen zitten dus volgens de kaart en de tekst bij aardlek op die helemaal links waar tweemaal PV staat (12 en 13 op de kaart).

Verder zit er alleen wat lampen op diezelfde aardlek van oven. Oh en mijn Synology zit erop, maar die zal niet heel veel vragen vermoed ik zo maar.

[ Voor 9% gewijzigd door Bokkoman op 18-04-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:31

dragonhaertt

@_'.'

Bokkoman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:51:

Nu weet ik dat ik niet bij overbelasting moet kijken dus.
Tja, aardlek gaat door als er een lekstroom naar de aarde is.
Ook echt alleen van alles wat er achter die specifieke aardlek hangt.

Dan heb je dus een defecte oven, of heel toevallig net te veel apparaten die tegelijk iets lekken.

De zonnepanelen hebben hier niet mee te maken als deze niet achter die aardlek hangen, dat is dan puur toeval.
De temperatuur van je huis kan hier natuurlijk wel iets mee te maken hebben. Of het gebeurd alleen bij een erg hoge net-spanning.

In ieder geval kijken of het echt alleen gebeurd bij gebruik van de oven, en deze eens inspecteren als dat zo is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
dragonhaertt schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:58:
[...]

Tja, aardlek gaat door als er een lekstroom naar de aarde is.
Ook echt alleen van alles wat er achter die specifieke aardlek hangt.

Dan heb je dus een defecte oven, of heel toevallig net te veel apparaten die tegelijk iets lekken.

De zonnepanelen hebben hier niet mee te maken als deze niet achter die aardlek hangen, dat is dan puur toeval.
De temperatuur van je huis kan hier natuurlijk wel iets mee te maken hebben. Of het gebeurd alleen bij een erg hoge net-spanning.

In ieder geval kijken of het echt alleen gebeurd bij gebruik van de oven, en deze eens inspecteren als dat zo is.
Ja het is wel frappant dat het dus alleen gebeurd wanneer er veel zon is. Ik had het vorig jaar ook. En toen werd het herfst en winter en nu dus weer lengte, en het gebeurd weer. Ik gebruik de oven ieder weekend om brood te bakken, dus kan mij bijna niet voorstellen dat het daar aan ligt.

Het is altijd de combinatie oven+zon.
Want als ik vervolgens de schakelaar weer aan zet, dan werkt het. Soms knalt hij er weer uit als ik de oven dan weer laat opwarmen naar die hoge temp.

Ik vind het maar vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Panzer_V schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:37:

Nee. Zonnepanelen nemen alle of een deel van de stroom levering voor hun rekening, en ontlasten dus een gedeelde zekering als de hoofdzekering.

Maar wat er uit gaat is een aardlek zoals anderen al gezien hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiggerStubble
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-09 06:51
Aardlekautomaat PV achter de aardlekschakelaar van groep 7? Dan zou een oplopende lekstroom door veel zonneschijn net de emmer doen overlopen. Misschien de bedrading in de kast eens nalopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bokkoman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:51:

Nu weet ik dat ik bij overbelasting moet kijken dus.
Nee, die aardlekschakelaar waar je een kruisje bij hebt gezet doet helemaal niets met overbelasting.

Zonder te zien hoe alles bekabeld is valt er weinig over te zeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:06
@Bokkoman
Oven zit op het randje.
Spanningsverhoging door zon zorgt voor hogere lekstroom oven.
U=IR
R is constant
U omhoog is I omhoog
U laag is I laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
Ik vermoed dat de oven op de 3e fase zit en de zonnepanelen op de eerste en tweede fase op de meter met een eigen aardlekautomaat. De energiemeter zal dan intern salderen maar er loopt dan stroom terug op de eerste 2 fases en de 3e neemt gelijktijdig af. Maar dit is nog steeds een aanname!

Waarom de aardlek van de groep van oa de oven uitvalt is dan vreemd. Maar zonder de interne bedrading te zien blijft het gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Kan ik de bekabeling laten zien op een of andere manier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De meeste telefoons beschikken inmiddels wel over een camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50
@Bokkoman
Steek de stekker van de oven er eens andersom in. Dat lijkt vreemd maar als er vocht in de oven zit dan kan het de lekstroom verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Dapdodo schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 08:22:
@Bokkoman
Oven zit op het randje.
Spanningsverhoging door zon zorgt voor hogere lekstroom oven.
U=IR
R is constant
U omhoog is I omhoog
U laag is I laag
Theoretisch klinkt dat zeer aannemelijk, maar het is vaak wel zo dat bij een aardfout de weerstand naar verloop van tijd of door veranderende omstandigheden verandert. Aangezien het altijd op een zonnige dag is, is dat wel vreemd.

Als ik een calculator even snel gebruik zou de weerstand bij 248V zo'n 8250Ohm zijn. Als je dan met dezelfde weerstand rekent wat de lekstroom is bij 230V kom je op ongeveer 27,5mA uit. Dat zijn wel hele minimale verschillen, maar het zou wel kunnen.

Wat ik zelf denk is dat TS moet kijken naar de andere groepen achter dezelfde aardlek (groep 5, 6 en 9), maar een oven (verwarmingselement) is wel iets wat vaak aardfouten kan geven. Beste is om de isolatieweerstand van de verwarmingselementen eens door te meten als ze warm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Kappie eraf, kabeltjes foto maken. Kans groot dat er gewoon eentje weg aan branden is. Zal de eerste niet zijn.

Edit, zie tweede foto net, PV zit gewoon op eigen. Lijkt me sterk dat de B16 op die aardlek effect zou hebben. Kans groot dus dat het gewoon in de groep zelf zit.

Hopelijk is er netjes een verdeelblock gebruikt achter de kap om de fase te delen. Maar zal me weinig verbazen als er een dubbele aderhuls krimp achter zit.
Antonl91 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:03:
[...]

Theoretisch klinkt dat zeer aannemelijk, maar het is vaak wel zo dat bij een aardfout de weerstand naar verloop van tijd of door veranderende omstandigheden verandert. Aangezien het altijd op een zonnige dag is, is dat wel vreemd.
Altijd op zonnige dag zegt niks joh. Misschien heeft ‘ie wel vaker zin in broodjes uit de oven op zonnige dagen. Dat soort details moet je doorheen kijken.

De aardlek schiet eruit, in die groep. Dus tenzij die groep verkeerd aangesloten is of de b16 op de aardlek bovenaan aangesloten is (heel sterk), ligt het probleem binnen de aardlek groep. Daar is dat ding voor.

[ Voor 109% gewijzigd door bmwgozer op 19-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
bmwgozer schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 21:17:
Kappie eraf, kabeltjes foto maken. Kans groot dat er gewoon eentje weg aan branden is. Zal de eerste niet zijn.

Edit, zie tweede foto net, PV zit gewoon op eigen. Lijkt me sterk dat de B16 op die aardlek effect zou hebben. Kans groot dus dat het gewoon in de groep zelf zit.

Hopelijk is er netjes een verdeelblock gebruikt achter de kap om de fase te delen. Maar zal me weinig verbazen als er een dubbele aderhuls krimp achter zit.

[...]

Altijd op zonnige dag zegt niks joh. Misschien heeft ‘ie wel vaker zin in broodjes uit de oven op zonnige dagen. Dat soort details moet je doorheen kijken.

De aardlek schiet eruit, in die groep. Dus tenzij die groep verkeerd aangesloten is of de b16 op de aardlek bovenaan aangesloten is (heel sterk), ligt het probleem binnen de aardlek groep. Daar is dat ding voor.
Het is niet alleen die groep, maar 5, 6, 7 en 9 als de kleur codering klopt. En zoals je kunt lezen ben ik er ook niet helemaal zeker van, maar theoretisch zou het kunnen kloppen.

Maar ik denk dat er zoveel mogelijkheden zijn dat zonder het juiste gereedschap en/of kennis het probleem lastig uit te sluiten valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Hier een foto zonder kapjes, hopelijk zegt het jullie iets.
Ik zie wel 2 losse zwarte kabels naast die schakelaars van de PV, geen idee waar die voor zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpZftbSGKCtzywNNObP-Q_1UF-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOEQhlFk9L07WsZiNJfsXZpO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die losse draden zijn de aanvoer van het lege vak links van 4,2,10,1.

Ziet er verder goed uit. De onderste rij is doorgelust, net als de zonnepanelen. De bovenste rij wordt gevoed vanaf de drie aardlekschakelaars op de onderste rij. De bovenste rij is 2x12 modules, die per zes aangesloten zijn op een van de aardlekschakelaars in de onderste rij. Behalve dan de eerste zes vanaf links, die zijn leeg met losse draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Wil je daarmee zeggen dat de zonnepanelen dus leveren aan alle groepen? En dus ook die waar de oven op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:58:
Wil je daarmee zeggen dat de zonnepanelen dus leveren aan alle groepen? En dus ook die waar de oven op staat?
De zonnepanelen levert aan 2 van de 3 fases in je huis. Alles wat op die 2 fases is aangesloten kan gebruik maken van de stroom van je zonnepanelen. Maar het is dus evengoed ook mogelijk dat je oven is aangesloten op een fase die géén stroom krijgt van je zonnepanelen.

Tevens zitten je zonnepanelen op een andere aardlekschakelaar/automaatdan je oven, imho wordt hiermee de kans dat de combinatie zonnepanelen en oven de oorzaak zijn een stuk kleiner. Het kan wel zijn dat het zonlicht (en bijbehorende warmte) voor een situatie zorgt dat de aardlek van de groep van de oven klapt.

En dan kan het ook best een combinatie zijn van andere apparaten opdezelfde aardlek icm met veel zonlicht buiten. Wat zit er nog meer op de aardlek van de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Mijn Synology NAS en wat plafond lampen.

Edit

Hier het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyaCr3nD8R9s35qoMT-TW1Y7158=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IzdBw2u0atDHrXxsNDPqqRgs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door Bokkoman op 20-04-2025 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27
Test eens een paar dagen met je zonnepanelen uitgeschakelt, gaat je aardlek er dan nog uit ? Ik verwacht niet dat deze het probleem zijn, je sets zonnepanelen hebben hun eigen alamat automaat, dus als er een probleem zou zijn met de panelen zou die moeten trippen.

Hang je oven eens achter een andere aardlekschakelaar, ook makkelijk te doen omdat je een busboard kast heb.

Dan kan je al 2 zaken uitsluiten, je zonnepanelen en een defecte aardlekschakelaar.

Heb je dan nog steeds het probleem ? Dan of een elektricien in laten vliegen die een installatie tester heeft. Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de busboard zelf een probleem geeft, deze willen intern wel eens kapot gaan.

Ik vermoed of een slechte aardlekschakelaar, probleem met busboard, of gewoon een defecte oven.

[ Voor 20% gewijzigd door Galaxis op 20-04-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:58:
Panelen leveren aan L1 en L2.
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:14:
Mijn Synology NAS en wat plafond lampen.

Edit

Hier het overzicht:
[Afbeelding]
De zes modules op rij zijn steeds L1/L2/3/L1/L2/L3 gevoed, daarmee is dit je verdeling over de fases:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
01  L1
02  L2
03  L2
04  L1
05  L2
06  L1
07  L3
08  L3
09  L1
10  L3
11  L3&L1
12  L1
13  L2
14  L2
BEL L2

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 20-04-2025 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Galaxis schreef op zondag 20 april 2025 @ 10:24:
Test eens een paar dagen met je zonnepanelen uitgeschakelt, gaat je aardlek er dan nog uit ? Ik verwacht niet dat deze het probleem zijn, je sets zonnepanelen hebben hun eigen alamat automaat, dus als er een probleem zou zijn met de panelen zou die moeten trippen.

Hang je oven eens achter een andere aardlekschakelaar, ook makkelijk te doen omdat je een busboard kast heb.

Dan kan je al 2 zaken uitsluiten, je zonnepanelen en een defecte aardlekschakelaar.

Heb je dan nog steeds het probleem ? Dan of een elektricien in laten vliegen die een installatie tester heeft. Wat ook nog wel eens voorkomt is dat de busboard zelf een probleem geeft, deze willen intern wel eens kapot gaan.

Ik vermoed of een slechte aardlekschakelaar, probleem met busboard, of gewoon een defecte oven.
Is het verplaatsen van de oven naar andere aardlek zo makkelijk als die nummer 7 te verwisselen met een andere?
Of moet ik draden gaan verwisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik vraag me sterk af of het aan je zonnepanelen ligt of gewoon omdat de netspanning in de wijk stijgt.

Stel je oven trekt normaal 3.500W bij 230V, dan is dat 15A. Maar als de spanning oploopt naar 250V, dan trek je al 18A.

Is nog ver van de 40, dus er speelt nog wat, maar ik zou het in deze hoek zoeken. Kun je de netspanning meten op zonnige en bewolkte dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Iedereen in deze nieuwe wijk heeft wel zonnepanelen.
Hoe meet ik de netspanning? @eLScha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:42:
Iedereen in deze nieuwe wijk heeft wel zonnepanelen.
Hoe meet ik de netspanning? @eLScha
Mijn SolarEdge omvormer heeft dat ingebouwd. Ik kan daar in de portal precies de netspanning zien over de tijd. Er zijn ook verschillende smart home oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
Panelen zitten niet eens op die fase waar 7 op zit. De draden zien er goed uit.

Je zult nu moeten doormeten voor aardlek, automaatwaarde, gewoon even de persoon bellen die dit aangelegd heeft dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

eLScha schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:41:
Ik vraag me sterk af of het aan je zonnepanelen ligt of gewoon omdat de netspanning in de wijk stijgt.

Stel je oven trekt normaal 3.500W bij 230V, dan is dat 15A. Maar als de spanning oploopt naar 250V, dan trek je al 18A.

Is nog ver van de 40, dus er speelt nog wat, maar ik zou het in deze hoek zoeken. Kun je de netspanning meten op zonnige en bewolkte dagen?
Het probleem hier is lekstroom, geen overbelasting!

Maar je verhaal is nog steeds goed: Als TS een oven heeft die een kleine lekstroom heeft, dan is die kleine lekstroom hoger op zonnige dagen door de zonnepanelen in zijn omgeving (en evt die van zichzelf). Misschien net hoog genoeg om icm andere kleine lekstromen de aardlek te triggeren.

Komt nog steeds neer op een defecte oven of een net iets te gevoelige aardlekschakelaar.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
Ik heb 2 omvormers, waar ik On-grid L1 Voltage kan zien.
Is dat de voltage van het net?
De ene geeft 246V aan en de andere 235V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Yes, dat is voltage van L1 en L2 uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:23:
[...]

Is het verplaatsen van de oven naar andere aardlek zo makkelijk als die nummer 7 te verwisselen met een andere?
Of moet ik draden gaan verwisselen?
Mooiste zou zijn als je nummer zeven los klikt en rechts naast nummer een plaatst. Dan heb je andere fase en andere aardlekschakelaar. Maar daar zullen de draden wel te kort voor zijn. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
jadjong schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:14:
[...]

Mooiste zou zijn als je nummer zeven los klikt en rechts naast nummer vier plaatst. Dan heb je andere fase en andere aardlekschakelaar. Maar daar zullen de draden wel te kort voor zijn. :|
Rechts van 4? En nummer 2 dan op de plaats van 7?

Ben de oven vandaag ook al 2uur aan het gebruiken, en heb nog geen problemen gehad.
Heb de stekker omgedraaid, wat iemand zei, kan het altijd proberen toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je hebt eindgroepen op een 3-fase aardlek zitten, het mag, maar is niet helemaal ideaal. Het kan dan namelijk zo zijn dat de lekstroom van de ene eindgroep de lekstroom van de andere groep opheft. Ook het draaien van de stekker kan dan inderdaad effect hebben.

Ergens zal er wel een apparaat/groep zijn, waarschijnlijk die oven, die redelijk dicht tegen de lekstroom aan zit waarop de aardlek uitslaat. Als de PV veel stroom opwekt kunnen er andere apparaten zijn die ook wat meer gaan lekken, PV zelf geeft vaak ook een lekstroom.
Al met al zal het een combinatie zijn, en niet eenduidig 1 apparaat. Al zijn ovens en andere apparaten met verwarmingsspiralen wel vaak schuldig.

Controleer ook of de PV geaard/vereffend is, iets wat installateurs nog wel eens willen verzaken. Dus vanaf de panelen/montage naar een aardpunt, waar uiteraard ook de omvormer op is aangesloten.

PS; Verder lijkt het er op alsof er bij de meest linker aardlekschakelaar draden met huls en zonder huls onder 1 klem zitten. Niet ideaal qua contact/klemming van de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:26:
[...]

Rechts van 4? En nummer 2 dan op de plaats van 7?

Ben de oven vandaag ook al 2uur aan het gebruiken, en heb nog geen problemen gehad.
Rechts van #1 bedoelde ik. Die onlogische nummering in de kast.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
_ferry_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:28:

PS; Verder lijkt het er op alsof er bij de meest linker aardlekschakelaar draden met huls en zonder huls onder 1 klem zitten. Niet ideaal qua contact/klemming van de draden.
Dit type schakelaar heeft een dubbele in en uit. De draden zonder huls zijn vaste draden. Dit is zo ver ik mij kan herinneren volgens richtlijnen juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bmwgozer schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:37:
[...]

Dit type schakelaar heeft een dubbele in en uit. De draden zonder huls zijn vaste draden. Dit is zo ver ik mij kan herinneren volgens richtlijnen juist.
Ah dan is er niets aan de hand lijkt mij idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 13:55
bij mijn schoonouders zat de pv groep achter een 40a aardlek en deze gooide soms ook willekeurig de aardlek eruit. pv op een groep buiten de aardlek direct aan de hoofdschakelaar gekoppeld en het gebeurde nooit meer. Bij jou zit de pv al voor de aardlek, ik wist niet dat een aardlek bidirectioneel getriggerd kon worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:51
@Empo een aardlek is er niet voor niets. Ik heb vanwege de mogelijk hoger lekstroom een 300mA automaat op de groep van de zonnepanelen en die gaat er nooit uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Bokkoman schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:26:
[...]

Het probleem zit in je oven en heeft niets met de panelen te maken welke ook op een andere fase(s) zitten als de volgorde klopt.

Door de stekker om te draaien heb je het "aardlek" probleem kunnen verleggen van fase naar nul, dwz dat het lek in het verwarmingselement kort bij de aansluiting ervan zit. Zit deze kort bij fase is het ploef, kort bij nul dan gaat het net goed en zoek je je eigen de pleures wat het nu is. Vroeger eens meegemaakt met een koffiezetter van grootformaat, ging allemaal goed op de werktafel en bij de klant weer ploef, stekker omgekeerd en het was over. toen op de werktafel weer bezien en inderdaad aardfout kort bij de aansluiting van dat element.

Is het dus defect? hmm nee niet direct want het werkt gewoon maar het lekstroompje is gewoon net teveel. De aardlek doet hier dus precies waar die voor gemaakt is.

En verwarmings elementen die droog gebruikt worden zoals de oven willen dit maar al te graag doen, de natte laten vaak wel direct een aardfout zien ook al draai je de stekker om.

Laat die stekker maar een dag of wat zitten en je zal waarschijnlijk geen problemen hebben zoals nu even en draai hem dan maar weer eens om en de fout zal terugkeren ga ik van uit. Resultaat verwarmings element van de oven defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
@webcamjan Bedankt voor je uitleg! Ik laat de stekker een tijd zo zitten. Eigenlijk zat hij al "op zijn kop" erin. Nu zit hij "normaal" (met het draad naar beneden).

Toch vind ik het nog steeds vreemd dat het de hele herfst en winter geen enkel probleem was, en nu het weer zonnig is wel.

Goed, ik ga het even aankijken nu de stekker andersom zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:50
Het kan dat de totale lekstroom net aan het randje zit. Bij zonnig weer gaat de netspanning iets omhoog waardoor ook de lekstroom omhoog gaat.
Pagina: 1