Schuifpui deels vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik heb een schuifpui aangeschaft via een aannemer die al wat klussen had uitgevoerd bij mij thuis.

Na de levering/plaatsing al direct spijt, want er is een tuimel pui (volgens mij wordt dit ook wel eens kiepschuifpui genoemd) geleverd i.p.v. een pui die je over een rails op de vloer kunt laten schuiven. Dit betekent ook dat ik geen slot/deurhendel aan de buitenkant heb...miskoop dus, maar is nu te laat want de aannemer is vertrokken naar het buitenland en onbereikbaar.

Ik zoek nu dus naar een oplossing ZONDER een geheel nieuw kozijn te plaatsen. Ik wil enkel het middelste gedeelte, de schuifdeur, vervangen. Al is het met klapdeuren, hoeft niet per se een schuifdeur te zijn maar alles is beter dan dit. De schuifdeur is ook gigantisch en te zwaar om over zo'n tuimel rails te schuiven, omdat deze ook al deels is gaan buigen waardoor de deur moeilijk schuift/opent/dicht gaat.

Een aantal kozijn bedrijven gebeld, maar die willen volgens mij allemaal geld verdienen die claimen dat de gehele pui vervangen moet worden. Dat kost mij plus minus 10.000€ extra...de vaste raamgedeeltes zijn prima, enkel het schuifgedeelte is ruk. Daar moet toch wel een oplossing voor zijn lijkt mij?

Alle tips/hulp zijn welkom! Bedankt 🙌

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kbEkumzRM32gdTJfK5dKZW3WNrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QhtTSfjvUMbpWS45N7vaqFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XIWbF9j6M44M4U4uZWguSi0-upA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7jYnxWt1j1Fr8dxJetkWI6S4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAHCZh6Ik5iItxGsNG9J8s3P3zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCPexkDMzQ5MDYKs3iBQotEt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jk1ZSHynKQAV1FzARddGXMm1wXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCmjavURUsBWQ7kxYYF0S2fn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:58
Heb je de producent van je pui al gevraagd of he technisch kan?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Producent van de pui is spoorloos, vertrokken naar het buitenland en onbereikbaar 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:06

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mja, dit ziet er uit als maatwerk. Wellicht kan je het schuifgedeelte er uit halen en dan er een houten frame in zetten dat aansluit op het metaal van de ramen. Met een houten frame zou je dan 2 klapdeuren erin kunnen maken. Vereist dus wel veel maatwerk, creativiteit en out of the box denken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Het glas kan uit het middelste “frame” gehaald worden. Kan er niet iets aan het frame van het middenstuk bevestigd worden? Of is dit niet ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:58
sytrusze schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:13:
Producent van de pui is spoorloos, vertrokken naar het buitenland en onbereikbaar 🥲
Er is een verschil tussen producent en degene die het in je huis geplaatst heeft meestal.
Welke profielen zijn er gebruikt? Dat de aannemer vertrokken is zegt niks, die aannemer heeft dat kozijn toch ergens gekocht? wat staat er voor merk op je factuur of ergens in de pui?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
De pui is geproduceerd in Servië, aluminum profielen. Verder heb ik niks van een factuur ontvangen, dat zou later allemaal volgen. Voordat dat geregeld was, was meneer van de aardbodem. De aannemer heeft als tussenpersoon met de producent gefungeerd. Ik heb verder geen contactgegevens van hen en er staat verder ook niks op de pui.

Moet zeggen dat de pui verder kwalitatief gewoon goed is, alleen zit ik nu wel met de gebakken peren. Ik weet het, heel dom. Ik had een pui in Nederland besteld, maar levertijd was minimaal 6 maanden. Deze kon binnen een maand geleverd worden. Dat was enorm gunstig TOEN omdat ik destijds al alle spullen eruit had wegens een verbouwing; nu minder gunstig.

[ Voor 62% gewijzigd door sytrusze op 18-04-2025 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:59
Ik lever en plaats regelmatig kunststof kozijnen. Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat deze kiepschuipui niet aan te passen is naar een hefschuifpui, je mist immers een rail.

Let er ook op dat de profielen van een hefschuifpui een stuk dieper zijn dan die van een kiepschuifpui. Om dat passend te krijgen zal je dus binnen weer extra ruimte moeten creëren (vloer/plafond/dagkant aftimmeren slopen) of de pui verder naar buiten plaatsen wat vaak niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Bedankt @Kromme_plank . In feite is extra ruimte creëren geen probleem. Ik heb zowel binnen als buiten nog genoeg extra ruimte daarvoor.
Kromme_plank schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:50:
Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat deze kiepschuipui niet aan te passen is naar een hefschuifpui, je mist immers een rail.
Is deze rail ook niet te maken en te plaatsen indien ik genoeg ruimte daarvoor heb aan de binnenkant?

Aangezien jij ervaring hebt met kozijnen, zou het niet makkelijker zijn om het glas van het schuif gedeelte eruit halen en hier een extra kozijn tussen plaatsen ipv het raam, en dan 2 klapdeuren die naar buiten open klappen? Ja, je krijgt een iets hogere drempel om over heen te stappen, maar zoals ik zeg: alles beter dan wat ik nu heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:24
sytrusze schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:06:
i.p.v. een pui die je over een rails op de vloer kunt laten schuiven. Dit betekent ook dat ik geen slot/deurhendel aan de buitenkant heb...
Ik heb een “normale” hardhouten hefschuifpui die met een rails over de grond loopt.. Maar die heeft geen slot aan de buitenkant hoor, en al helemáál geen deurhendel aan de buitenzijde.

Als daar een hendel zou zitten, dan knalt die hendel tegen het vaste deel aan vóórdat de pui helemaal open is.
Enige wat ik aan de buitenkant heb is zo’n verdiepte ingefreesde komgreep. Kun je de deur mee openschuiven mits de hendel binnen opengezet is.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
@BrainCrash Ja ik snap precies wat je bedoelt indd, dat is ook wel een goed punt wat je benoemd..

Maar eigenlijk toch best onmisbaar een slot aan de buitenkant. Ik heb een tuinschuur waar mijn fiets/motor in staan. Nu moet ik dus iedere keer helemaal om de straat omlopen om deze uit de schuur te pakken. Zou toch echt enorm schelen als ik gewoon mijn pui op slot zou kunnen doen.

Zo'n ingefreesde komgreep zou ook al fijn zijn, want als ik nu ga BBQ-en in de tuin staan mn woonkamer vol rook omdat ik mn pui van buiten niet dicht kan doen 😅
Pagina: 1