geschil bij aankoop nieuwe GPU - weigering terugname

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsmeagain
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-04 14:54
ik heb een gpu gekocht , na het testen werkte deze niet in mijn systeem.
Ik heb deze de dag zelf nog geretourneerd met de boodschap dat ik niet tevreden ben van het product.
De verkoper beweert dat deze wel werkt in hun testopstelling.

Dat kan wel best wezen maar al mijn componenten zouden compatibel moeten zijn en toch werkt deze niet.
ik wil dus gewoon mijn centen terug maar zij willen de kaart naar me terugsturen.

dit valt toch onder herroepingsrecht?
graag advies.

mvg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:41
Je had de boel terug moeten sturen onder de wet koop of afstand (zonder verdere reden), niet omdat je een product hebt dat niet werkt. Nu is de verkoper aan het proberen je probleem op te lossen, terwijl je daar helemaal niet in geinteresseerd bent.

[ Voor 30% gewijzigd door P5ycho op 18-04-2025 16:07 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 22:29
Is de verkoper een bedrijf of een particulier ? Dit is wel belangrijk natuurlijk... particulieren hoeven de WKOA niet te volgen.

Always bet on Huub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:48

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar Shopping want dit is verder geen technische vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets meer info over welke componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10
Inderdaad, waar is het gekocht en in welke hoedanigheid, consument of zakelijk.
Als het als consument is bij een webwinkel zou je inderdaad moeten kunnen ontbinden. Het is dan wel niet handig om randzaken te benoemen, maar gewoon aan te geven dat je wil ontbinden.

Als jij begint over dat het niet werkt kan een verkoper dat ook opvatten als een verzoek om te bekijken of het een gevalletje non-conformiteit is of niet.

Mocht het zakelijk zijn, of een verkoop tussen 2 particulieren kan het zijn dat er geen recht is op ontbinding.
Kijk dus even na wat exact het geval is, en voor het geval dat je consument bent en de verkoper is een professionele verkoper, kijk dan even of er misschien onduidelijkheid geweest kan zijn in de communicatie en zo ja, herstel dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:30
Dennism schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:29:
Het is dan wel niet handig om randzaken te benoemen, maar gewoon aan te geven dat je wil ontbinden.
Als jij begint over dat het niet werkt kan een verkoper dat ook opvatten als een verzoek om te bekijken of het een gevalletje non-conformiteit is of niet.
Inderdaad, gewoon kort en zakelijk houden.

Je ben bij een WKOA verzoek geen enkele uitleg of rede schuldig maar mocht het voor een online formulier o.i.d. toch nodig zijn dan schrijf je gewoon 'Niet wat ik had verwacht' of 'Achteraf toch niet nodig' o.i.d.

Als je randzaken benoemd kan dat zeker bij een grotere winkel waar veel automatisch en in grote hoeveelheden gaat als RMA verzoek gezien worden, probeer dus zoveel mogelijk binnen het normale en gebruikelijke proces te blijven bij de grotere spelers.

Als het inderdaad om een B2C aankoop gaat dan zou ik ze morgen even bellen en expliciet aangeven van je WKOA gebruik te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door !mark op 19-04-2025 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
!mark schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 01:05:
'Achteraf toch niet nodig' o.i.d.
Dat is geen goed idee. Je eerste advies was wel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Wel, de eerste vraag wordt dan: is er sprake van een koop op afstand? Heb je online of telefonisch besteld en heb je het thuis laten leveren? Daarnaast ook niet onbelangrijk als het antwoord op die 2 vragen ja is, is de verkoper gevestigd in de EU? En wat heb je exact gevraagd om de kaart terug te sturen? Een opmerking dat de kaart niet werkt of een vraag om de kaart te retourneren? Want als je iets terugstuurt met de opmerking dat het bij jouw niet merkt, is dat zeker en vast geen vraag tot je geld terug, maar eerder een vraag voor herstelling/nazicht.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:59

MasterCypher25

Miss Patriotic

Itsmeagain schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:03:
ik heb een gpu gekocht , na het testen werkte deze niet in mijn systeem.
Ik heb deze de dag zelf nog geretourneerd met de boodschap dat ik niet tevreden ben van het product.
De verkoper beweert dat deze wel werkt in hun testopstelling.

Dat kan wel best wezen maar al mijn componenten zouden compatibel moeten zijn en toch werkt deze niet.
ik wil dus gewoon mijn centen terug maar zij willen de kaart naar me terugsturen.

graag advies.

mvg
Heb je wel de benodigde stroomkabel(s) aangesloten, je zal niet de eerste zijn die dat vergeet. De kans dat een gloednieuwe gpu kapot is of niet werkt in een systeem, is heel erg klein.

Is nooit Politiek Correct geweest, is het nog steeds niet en zal het ook nooit worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itsmeagain
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-04 14:54
Hierbij meer info :

Het is een bekende webshop, ik ben erop gekomen via de pricechecker van deze site.

Ik heb duidelijk een retour geregeld met instructie voor terugbetaling, de enige uitleg die ik erbij heb vermeld is dat deze niet werkt op mijn systeem. (via hun vragenlijst voor retouren)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:09

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat was dus je probleem -- je moet het zo zien: had je de kaart in een winkel gezien, had je die beoordeling kunnen maken. Op afstand kan het niet, dus voor de reden: "niet geschikt voor mij" mag je een kaart terugsturen op hetzelfde niveau als: "zien in winkel".

Zeg je echter: "werkt niet op mijn systeem", dan heeft een winkel de verplichting om je van een werkend product te voorzien, waarbij ontbinding van de verkoop geen verplichting is.

Je hebt dus een foutje in een formulier gemaakt -- en daarom zit je nu in een proces voor herstel/reparatie. Kan gebeuren -- netjes van die winkel dat ze zo omgaan met de garantie dat ze manuren steken in het steken van die kaart in een bench.

Waarom bel je ze niet gewoon even, en leg je het uit? Dat heen-en-weer gamail + een topic op een forum is toch nergens goed voor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Dat is maar de vraag. De TS vraag namelijk om geld terug. Vgl. Rb. Rotterdam (ktr.) 6 januari 2023, ECLI:NL:RBROT:2023:314, r.o. 4.3:
4.3. Penders heeft aangevoerd dat [eiser] niet heeft voldaan aan de vereisten van artikel 6:230o lid 3 BW, omdat hij niet ondubbelzinnig aan Penders heeft laten weten dat hij gebruik wil maken van zijn ontbindingsrecht. Uit het hierboven genoemde e-mailbericht van 19 augustus 2021 blijkt naar het oordeel van de kantonrechter echter duidelijk dat [eiser] de overeenkomst wil ontbinden. In dit e-mailbericht vraagt [eiser] Penders het vooraf betaalde bedrag zo snel mogelijk te crediteren, en geeft hij aan dat hij de uitlaat zal retourneren. Hieruit kan ondubbelzinnig worden afgeleid dat hij gebruik wil maken van zijn ontbindingsrecht. Dat [eiser] in dit e-mailbericht niet heeft aangegeven in het geheel geen overeenkomst meer te willen met Penders, doet hieraan niet af. Het staat de consument vrij een overeenkomst in zijn eigen woorden te herroepen, mits zijn verklaring ten overstaan van de handelaar ondubbelzinnig is. Door Penders te vragen het door hem betaalde bedrag zo snel mogelijk te crediteren en aan te geven dat de uitlaat zal worden geretourneerd, heeft [eiser] duidelijk aangegeven dat hij de overeenkomt wil ontbinden/herroepen. Nu vaststaat dat [eiser] dit e-mailbericht binnen veertien dagen na ontvangst van de uitlaat aan Penders heeft verstuurd, heeft hij zijn ontbindingsrecht tijdig ingeroepen. [eiser] komt in beginsel dan ook een ontbindingsrecht toe.
Itsmeagain schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:03:
Als je een consument bent wel. Stuur in dat geval een e-mail naar de verkoper en maak duidelijk dat het ging om een herroeping en jij in geval van twijfel daarover nogmaals ondubbelzinnig herroept. Gebruikt het woord 'nogmaals' in je bericht zodat je geen discussie krijgt over de bedoeling van het eerste bericht waarin je al vroeg om je geld terug. Voeg zo nodig bovenstaande verwijzing naar vonnis toe, maar het kan ook leiden tot hakken in het zan bij de verkoper.

Let op: jij draagt de bewijslast van het tijdig ontvangen zijn van je herroepingsverklaring, dus telefoongesprekken moet je opnemen om niet achteraf weer discussie te krijgen of het tijdig was. Noem in dat gesprek expliciet de dag en datum waarop je belt, zodat het achteraf ook duidelijk is wanneer je belde.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Pagina: 1