Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiestorSchiedam
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 08-05 08:36
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het verbouwen van de bijkeuken en ben bezig om alle tegels eraf te slopen.

Nu zaten er 2 perilex stekkers in de muur, waar de wasmachiene en droger waren aangesloten.

Netjes groep voor groep alles uitgezet en gemeten om het spanningsloos te maken.

Vervolgens begonnen met alle aders los te halen van het inbouw stopcontact, en deze vervolgens netjes in een lasdoos zetten, 1 voor 1 en uiteraard apart.

Toen ik de aarde loshaalde, zag ik een vonkje en schoot de aardlek schakelaar eruit. heel apart dacht ik, omdat de groep uitgeschakeld was.

Helaas blijft de aardlek eruit knallen als ik desbetreffende groep weer inschakel.

Wat zie ik over het hoofd? of wie heeft de gouden tip dit op te lossen? moet toch niet al te lastig zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-05 21:26
MiestorSchiedam schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:45:

Nu zaten er 2 perilex stekkers in de muur, waar de wasmachiene en droger waren aangesloten.
Nog nooit gezien dat er een wasmachine en droger aangesloten zaten op een perilex? Weet je het zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:14

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik denk dat niemand hier iets zinnigs over kan zeggen zonder een aantal duidelijke foto's.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Heb je wellicht wat foto's? Want perilex voor wasmachine en droger ken ik niet, lijkt me sterk dat ze meer dan 3500w per apparaat verbruiken. Was het misschien een trekschakelaar of andere constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
MiestorSchiedam schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:45:
Toen ik de aarde loshaalde, zag ik een vonkje en schoot de aardlek schakelaar eruit. heel apart dacht ik, omdat de groep uitgeschakeld was.
Mogelijk hebben ze niet netjes bedraad en is die aarde ook gebruikt voor andere groepen. Er liep immers nog stroom doorheen. Dus dat zul je even na moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Aarde is bij mijn weten niet gescheiden per groep. Die komen allemaal op 1 punt samen in je groepenkast.

Een loop over de aarde icm met een nul/fase van een specifieke groep, doet die eruit klappen. Je groepen zelf in de meterkast hebben slechts een connectie voor nul en fase draden.

Als er dus al iets verkeerd is bedraad, moet je het in de blauwe/bruine draden zoeken. (Nul/fase) niet bij de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-05 20:27
metalen lasdoos? Waardoor alles elkaar raakt?

[ Voor 47% gewijzigd door Dapdodo op 18-04-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiestorSchiedam
Kleine update, sorry voor de summiere informatie..

Netbeheerder is langsgeweest en heeft 2 geklapte hoofdzekeringen vervangen.

Alles draait weer gelukkig.

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-05 00:23
MiestorSchiedam schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:06:
Kleine update, sorry voor de summiere informatie..

Netbeheerder is langsgeweest en heeft 2 geklapte hoofdzekeringen vervangen.

Alles draait weer gelukkig.

Dank voor alle hulp!
Oké

Maar enkelfase op perilex blijft bizar. Die moeten gewoon op een normale schuko wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiestorSchiedam
Ramon 73 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:12:
[...]

Oké

Maar enkelfase op perilex blijft bizar. Die moeten gewoon op een normale schuko wandcontactdoos.
helemaal mee eens.

Ik heb de stekkers er dan ook afgehaald. normale opgezet en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

MiestorSchiedam schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:42:
[...]

helemaal mee eens.

Ik heb de stekkers er dan ook afgehaald. normale opgezet en werkt prima.
Even een aanname hoor.

Er zit een ongebruikte kookgroep in de bijkeuken en je hebt aan je netsnoer van je wasmachine en je droger een perilex-stekkers zitten. Je hebt nu je perilex stopcontact vervangen voor 2 schuko stopcontacten en de perilex-stekker vervangen voor 2 normale schuko stekkers. En nu kan je de wasmachine en droger tegelijkertijd gebruiken ipv elke keer de stekkers te verwisselen.

Heb ik het zo een beetje goed samengevat?

Opzich is het niet raar om maar 3 aderig snoer aan een 5 polige stekker te hangen. Dan gebruik je maar enkelfase, en laat je de 2de of 3de die ook in de wcd zit ongemoeid ;)

* RaZ heeft ook 2 apparaten op z'n perilex-wcd (2x16a kookgroep) aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
@MiestorSchiedam
Door het loshalen van een aarde zijn er dus 2 hoofdzekeringen uitgeklapt.
En nu zijn de Perilex stopcontacten vervangen door stekkers.
Ik begrijp eerlijk gezegd niets van dit verhaal.
Het lijkt mij heel verstandig om eens een echte elektricien naar je installatie te laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:50
bramassendorp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:56:
[...]

Nog nooit gezien dat er een wasmachine en droger aangesloten zaten op een perilex? Weet je het zeker?
Er is voldoende witgoed wat graag 3x16A of 3x32A eet, die koop je alleen niet bij Coolblue/Expert. :+
Pagina: 1