Mexie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:48:
Als je erover nadenkt is de kans dat iemand overdag je erf oploopt en dat er op die dag en dat tijdstip ook nog iets waardevols in de bus zit, gigantisch klein? Om preciezer te zijn tussen de 0,10-0,30%, dat is 1 op de 500 pakketten. Let op! In steden is de kans natuurlijk groter.
Daarom is mijn doelgroep mensen die in dorpen en buitengebied wonen
Heb je hier wel echt onderzoek naar gedaan? Echt buitengebied (en de rand van dorpen) wordt juist relatief vaak gestolen. Daar is veel te halen wat geld waard is (kijk voor de grap ff wat tuig voor dieren, spul voor vee en spul om land te bewerken, etc kost. Er is een reden dat paardenzadels bijv. achter 2 sloten moeten van de verzekering. Maar ook zijn er vaak duurdere spullen voor tuinen etc. omdat die groter zijn. Dure grasmaaiers enzo). En door de ruimte is het juist makkelijker dat uit zicht te doen.
Overigens zou ik niet alleen een slot willen voor de pakketjes, maar ook de klep zelf op slot willen kunnen doen. Scheelt weer de bus eraf halen met oud en nieuw om te voorkomen dat kinder er rotjes in gooien.
Maar dit is toch niet het probleem van de ontvanger, waarom moet die er wat voor kopen? Lekker idee, planning zo maken dat pakketen nouwlijks tijdig te leveren zijn en als oplossing van de problemen die daarvan komen mag de ontvanger met eigen geld wat kopen

.
Dat wachten valt ook wel mee. Elke poging is al een dag later, ongeacht of het bij jou of het pakketpunt is. Dan is het al 2 dagen mislukt. Dan kan die 3e dag waarschijnlijk ook. Groter probleem voor de ontvanger is dat DHL regelmatig gewoon niet komt opdagen en dan zegt dat het "mislukt" is. Tja, maar daar werkt zo'n kluis ook niet voor.
Het feit dat ik steeds vaker bij PostNL en DHL niet het punt om de hoek kan kiezen, maar naar die aan de andere kant van het centrum moet helpt ook niet bepaald in zorgen dat ik mijn pakket snel en makkelijk krijg. Of dat ik vaak niks van veranderen omdat hij eerst "nog niet ontvangen is", maar zodra hij dat wel is hij om 3 uur 's ochtends meteen bij ontvangst wordt ingepland en dan ook niet aangepast kan worden want hij is al gesorteerd voor vandaag op die locatie/tijd.
TL;DR ik zie echt geen nut voor een bus zonder slot. Verzendbedrijven moeten hun boel gewoon fatsoenlijk gaan regelen (en ja, dat ligt ook deel hogerop en niet enkel bij de bezorger), dan zijn veel van de "problemen" al opgelost zonder het incl. de kosten bij de ontvanger te dumpen. Dus bezorgens zo plannen dat ze tijd hebben hun werk goed te doen en zorgen dat ze ook daadwerkelijk langs komen, en ontvangst zo inregelen dat ontvangers ook kunnen aangeven als het veranderd moet worden.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cambionn op 18-04-2025 18:34
]
I could write a whole Wikipedia page why "nothing to hide" is bad reasoning, but I don't have to because it already exists.