HomeWizard Zonnetaak en HomeConnect vaatwasser werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
Ik heb een Siemens vaatwasser. toegevoegd in HomeConnect. Deze gekoppeld aan HomeWizard en een zonnetaak aangemaakt. (begin tussen 09:00 en 17:00)

De vaatwasser heeft de functie Start op afstand geactiveerd. Tcch start de vaatwasser niet terwijl er genoeg energie beschikbaar is vanuit de zonnepanelen. In de homewizard app staat bij de zonnetaak bij status " op afstand starten niet ingeschakeld". Vaatwasser staat aan en de knop remote start is geactiveerd.

Gisteren en eergisteren werkte het nog wel.

Wat gaat er fout?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakob1969
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 08:54
opgelost door homeconnect te verwijderen bij de meters in HomeWizard, daarna weer toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex M.
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 17:02
Ook bij mij werkt het niet.
Op mijn Siemens vaatwasser zet ik Remote start aan en na exact 10 min gaat dit weer uit en kan er dus niets gestart worden door Home wizard en/of Homey pro.
Aangemeld bij Home connect. Antwoord probeer het opnieuw als er een update is geweest. We weten niet wanneer. Mocht iemand een oplossing weten....... Graag!
Ook permanente remote start wordt na 10 minuten uitgezet. Home wizard verwijst naar Home Connect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

Yucko

One clown to rule them all !

ik vind het jammer dat je nergens kunt zien wat de drempelwaarde qua opwek/overschot is welke gebruikt wordt om te bepalen of de vaatwasser moet starten.

bv. ik heb als bereik 09:00-13:00 ingesteld en hij start eigenlijk altijd op de uiterste tijd terwijl als ik dan naderhand kijk naar de verbruiksgrafiek, dan had hij vaak al een uur+ eerder kunnen starten en dan zou er nog steeds genoeg overschot geweest zijn.

Het liefste zou ik dan ook een drempelwaarde willen instellen (bv. wanneer overschot 5 min. 2000W of meer is --> start vaatwasser)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter van Wijk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23-04 08:50
Ook hier het zelfde probleem. De vaatwasser start niet, en vaak wordt de status niet correct aangegeven. Na het verwijderen en opnieuw toevoegen in de homewizard app werkt het weer een paar keer. Via de homeconnect app is het wel mogelijk de wasmachine te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napalm
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 21:01
Alex M. schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:03:
Ook bij mij werkt het niet.
Op mijn Siemens vaatwasser zet ik Remote start aan en na exact 10 min gaat dit weer uit en kan er dus niets gestart worden door Home wizard en/of Homey pro.
Aangemeld bij Home connect. Antwoord probeer het opnieuw als er een update is geweest. We weten niet wanneer. Mocht iemand een oplossing weten....... Graag!
Ook permanente remote start wordt na 10 minuten uitgezet. Home wizard verwijst naar Home Connect.
Hier hetzelfde probleem. Hij, bosch vaatwasser, heeft het wel gedaan, ongeveer een week ofzo, en daarna was het over met de pret. Had zelf het idee dat de afwasmachine een update had gehad maar dat kan ik nergens terug vinden.m

Is het jou inmiddels als gelukt?

Napalm Racing Team Holland - @ STEAM aka NRTH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wb.herrema
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 15:55
Ook ik herken het probleem. Vandaag genoeg zonne-energie. Maar helaas startte de vaatwasser niet. Daarom zelf de vaatwasser op afstand opgestart. Dat ging prima. Maar nadat de vaatwasser klaar was stond de zonnetaak nog te wachten. Bij de eindtijd van de zonnetaak startte de vaatwasser opnieuw. Beetje jammer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:09

Yucko

One clown to rule them all !

wb.herrema schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:09:
Ook ik herken het probleem. Vandaag genoeg zonne-energie. Maar helaas startte de vaatwasser niet. Daarom zelf de vaatwasser op afstand opgestart. Dat ging prima. Maar nadat de vaatwasser klaar was stond de zonnetaak nog te wachten. Bij de eindtijd van de zonnetaak startte de vaatwasser opnieuw. Beetje jammer.....
ja die fout maakte ik ook een keer 🤣

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olivier28
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-06 08:31
Zelfde ondervindingen hier met Siemens vaatwasser en HomeWizard zonnetaak:
  • Zonnetaak geeft onjuiste status "Op afstand starten niet ingesteld" terug, terwijl de optie "Handmatig starten op afstand" aan staat. Wordt inderdaad opgelost door HomeConnect te verwijderen bij de meters in HomeWizard en daarna weer toe te voegen. Kan niet de bedoeling zijn om dat telkens te moeten uitvoeren.
  • "Selecteer gewoon een programma op je toestel en druk op de knop 'Bedien via de app'. Voeg het vaatwasblokje of wasmiddel toe en sluit de deur." zoals Siemens meegeeft op hun website, werkt bij mijn vaatwasser niet, die gaat na 10min uit.
  • Vaatwasser start meteen na handmatig aanzetten, met knoppen Remote Start + Start geactiveerd.
  • Geeft de zonnetaak dan wel eens de status "Gereed" aan, dan gaat hij pas aan tegen de ingestelde eindtijd.
Zoals Yucko aangeeft, mis ik ook een optie om de drempelwaarde te configureren voor de overschot aan zonne-energie die nodig is gedurende een bepaalde tijd alvorens de vaatwasser te activeren voor de ingestelde eindtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olivier28
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 10-06 08:31
Ondertussen gemerkt dat de instructies van Siemens/HomeWizard wel correct zijn:
"Selecteer gewoon een programma op je toestel en druk op de knop 'Bedien via de app'. Voeg het vaatwasblokje of wasmiddel toe en sluit de deur." ... en dus NIET op START drukken.
De vaatwasser gaat inderdaad na 10min uit, maar blijft wel in status "gereed" in de zonnetaak en wordt daarna wel degelijk geactiveerd door HomeWizard. Het werkt dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex M.
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-09 17:02
Wat vervelend dat de vaatwasser niet aanblijft voor het bedienen op afstand.

Het klopt inderdaad dat de vaatwasser na 10 minuten uit lijkt te zijn.

Deze geeft dan een piepje en de timelight gaat uit, echter zou het apparaat dan nog wel via de app en smart start moeten starten bij geactiveerde start op afstand.

Als dat dan niet gebeurt of het apparaat helemaal niet via de app te bedienen is zou het kunnen zijn dat een poort op het niet werk niet open staat voor de aansturing.

U kunt dit controleren in uw netwerk.

De onderstaande poorten zouden open moeten staan.

Port: 443 TCP

Port: 80 TCP

Port: 8080 TCP

Port: 123 UDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 18:37
Zelfde probleem bij mij. Diverse keren met Bosch contact over gehad.
Drempelwaarde voor zonne-energie zou 1250W zijn.
Ook zou een fabrieks-reset helpen. Maar niet bij mij.
Anders zou het wifi-signaal ook te zwak zijn. Heb nu een AP vlakbij de vaatwasser staan. Maar dat helpt ook niet. Kan hem toch niet achter de vastwasser plaatsen?
Al met al krijg ik steeds meer de indruk dat het een gammele implementatie is. Overigens wél blij met de Homewizard. Maar niet met Bosch Homeconnect. Spijt dat ik nu ook een Bosch wasmachine met Homeconnect heb gekocht.
De tip van de poorten zal ik nog checken.
Pagina: 1