Nieuw systeem rond een RTX 5080

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnecn1V
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 16:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen op een 3440x1440 resolutie (144 Hz monitor), af en toe ook op 4k (waarbij 60 fps voldoende is). Verder maak ik af en toe gebruik van x264/x265, redelijk zwaar voor de CPU maar als ik een beetje rond het niveau van mijn huidige Ryzen 5900X zit dan is het prima.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor het systeem zonder GPU kom ik op een bedrag rond de €1500. De GPU heb ik al thuis liggen (RTX 5080).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de GPU: uitvoering: INNO3D GeForce RTX 5080 X3

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alle componenten in principe, behalve de GPU. Ik heb tot nu toe het volgende lijstje samengesteld.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 526,-€ 526,-
1MoederbordenMSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI€ 243,99€ 243,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 146,17€ 146,17
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 38,90€ 38,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 104,90€ 104,90
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 134,90€ 134,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 243,90€ 243,90
Totaal€ 1.438,76

CPU: Lijkt me een goede combinatie met een 5080, ik heb eigenlijk niet echt verder gekeken dan deze CPU
Moederbord: Bevat alle features waar ik naar op zoek ben (m2 slots, goede netwerkmogelijkheden, goede audio, bluetooth) en kwam goed uit de test bij Tweakers
Behuizing: Deze behuizing vond ik qua looks heel mooi, puur daarop gekozen eigenlijk. Dat vind ik de meerprijs t.o.v. goedkopere kasten ook wel waard
Processorkoeling: Goedkoop en goede reviews. Ik heb in een ander systeem een DeepCool AK620 maar deze is volgens mij flink duurder geworden.
Geheugen: Dit setje stond op de qvl van het gekozen moederbord, en ik dacht dat dit ook de sweet spot was qua snelheid/timings
Voeding: ATX 3.1 en goede reviews, maar wellicht zijn er alternatieven?
SSD: 4 TB m2 gekozen, zoveel opslag heb ik ook wel nodig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, al kies ik vaak voor AMD CPU's.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst heb ik een niet al te luidruchtig systeem, maar de 5080 die ik heb is volgens mij al vrij luid dus ik weet niet of de rest van de componenten nog invloed hebben op het geluidsniveau. RGB is voor mij niet belangrijk, dus dat heb ik verder niet nodig.

Ga je overklokken?
Niet handmatig. Wellicht nog een undervolt op de GPU.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik willen toetsen of de bovenstaande lijst een beetje OK is, en of er nog verbeterpunten zijn. Volgens mij past alles in de gekozen behuizing, maar wellicht heb ik nog iets over het hoofd gezien.
Mochten er goede alternatieven zijn voor de gekozen onderdelen dan hoor ik het ook graag, ik heb redelijk lang zitten zoeken maar er zijn vast goede deals die ik heb gemist.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:09
Prima lijstje. Je zou nog wat extra/andere fans kunnen overwegen maar verwacht dat hitte in deze setup geen probleem gaat zijn.