Pas op met het kopen op Markplaats (artikel wijkt sterk af)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.596 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
Voor het eerst iets op Markplaats gekocht (en meteen ook de laatste keer) wel veel erop verkocht maar altijd ging dat wel goed.

Ik heb een Logitech K800 en een Optiplex 3070 gekocht van 2 verkopers.

De verkoper van de Optiplex kwam zijn afspraken niet na dus zijn alleen de Servicekosten € 0,40 en
kopersbescherming € 3,75, de verzendkosten krijg ik wél terug, op zich een begrijpelijke afwikkeling.

De Logitech daarentegen was beschadigd bij levering. In het midden gelaten of de verkoper bewust een defect apparaat in de doos heeft gedaan, wel is zeker dat hij het product onvoldoende goed heeft verpakt (alleen een in elkaar gesneden doos waarbij het toetsenbord door de doos kon bewegen. Geen noppenfolie, geen andere opvulling om zoiets kwetsbaars te verzenden. Ook MP heeft in een bericht aan mij gemeld dat het product sterk afwijkt van de advertentie:
"We hebben de melding en je documenten gecontroleerd en hebben geconstateerd dat het ontvangen product aanzienlijk afwijkt van de advertentie.

Wij hebben de melding gesloten en besloten dat je een gedeeltelijke terugbetaling zult ontvangen van € 12,00"

Terwijl de kosten de volgende zijn:
€ 28,35 Totaal te betalen
Pakket 0 - 10 kg € 6,95
Kopersbescherming € 1,00
Servicekosten € 0,40
De verkoper ontvangt € 20,00

Ik ben dus € 28,35 armer en sta met lege handen, oke de verzendkosten kunnen hieraf omdat ik er zelf voor heb gekozen om te laten verzenden terwijl ik het ook had kunnen ophalen, maar toch het voelt verkeerd.
€ 21,40- 12 = 9,40 lever ik er dus op in, terwijl ik niets heb, ja een kapotte keyboard die ik aan de straatkant kan zetten door een fout van de verkoper en ergens vind ik ook dat ik de verzendkosten moet terugkrijgen aangezien de verkoper er bewust voor heeft gekozen het product in zo een krakkemikkige verpakking te stoppen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:41
Wat is je vraag of discussiepunt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Tja, kopen via Marktplaats komt natuurlijk wel met wat risico's. Het klinkt misschien wat bijdehand, maar je hebt (mijns inziens) nu een les geleerd van 10 euro; ophalen is altijd beter.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ophalen of nieuw kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Nu online
Er is altijd een risico bij tweedehands kopen.
Zelf ook helaas meegemaakt, en dan nog met zelf ophalen.

Je kan altijd de verkoper eens contacteren en hem erop aanspreken.
Maar ik schat de kans klein dat dit echt veel zal opbrengen.
Als hij van goede wil is, is het wellicht zijn schuld niet, en als hij van slechte wil is, dan zal hij je ook niet tegemoet komen.

Verlies nemen en verdergaan.
Als het grote bedragen zijn is dat natuurlijk anders, maar voor 20 euro is het vaak de tijd niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jets
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 10:58
@Frontysco om die te waarschuwen die van plan zijn iets te kopen.
Het gaat er ook even om dat je maar een deel van MP uitgekeerd krijgt, raar genoeg oordelen hun en daarmee moet je het maar doen, terwijl je duidelijk kan stellen dat de verkoper te kort is geschoten en aantoonbaar het pakket slecht heeft verpakt, dan zou de koper volledig gecommenteerd moeten worden (vind ik - en niet omdat ik ik ben...)

@LAD93 Inderdaad, wel iets van geleerd

@Verwijderd Beide producten zijn niet meer nieuw te verkrijgen, dat is de vaak zo met 2de hands.

@Anastanax Gaat is het mij ook wel om het principe, je moet gewoon voorzichtig zijn met de spullen die je verzend, dat heb ik ook altijd gedaan, liever overdreven dan summier verpakt met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:08

Twazerty

AVCHDCoder developer

Als niemand meer iets koopt kun jij het ook niet verkopen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En wat zei de verkoper toen je hem contacteerde? :) En bij kopen via MP of zelfs Tweakers V&A weet je gewoon dat de kans groot is dat producten niet in perfecte staat zijn en ook zeker niet altijd even super verzonden hoeven te worden. Wil je dat niet, kan je ook ervoor kiezen het product op te halen.

Dat heb ik met 2 V&A advertenties wel gedaan en dat leidde ook tot een veel betere ervaring. Bij eentje kreeg ik zelfs allerlei Tweakers goodies (die persoon is mod alhier), dus dat was wel leuk en tof gedaan van hem!

[ Voor 82% gewijzigd door CH4OS op 18-04-2025 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
een verlies van €28,35...er zijn mensen voor een stuk meer nat gegaan zonder een topic te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jets schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:29:
Gaat is het mij ook wel om het principe, je moet gewoon voorzichtig zijn met de spullen die je verzend, dat heb ik ook altijd gedaan, liever overdreven dan summier verpakt met alle gevolgen van dien.
Alsof verzenden de enige optie is. Je had er ook voor kunnen kiezen om het product op te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:32

Jorissie87

No diggity

- Kijken naar reviews en hoelang het account van de verkoper al bestaat
- Producten altijd ophalen en vooraf uitproberen. Bij voorkeur bij iemand thuis afspreken (niet op een station)
- Reageert iemand op een normale toon voorafgaand aan de deal
- Nooit producten kopen die gevoelig zijn voor defecten of die je ter plaatste niet goed kan controleren

En wanneer je iets wil verkopen: Nooit iets op gratis af te halen zetten, je krijgt dan echt de bodem van de samenleving aan je voordeur (als ze al komen ophalen). Zet het dan op "bieden" en geef als de conversatie gaande is aan dat ze het zo mogen hebben. Teveel mensen die op alles reageren wat "gratis" is en niet nadenken of ze het uberhaupt wel op komen/willen halen.

just my two cents

[ Voor 33% gewijzigd door Jorissie87 op 18-04-2025 14:46 ]

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat een negatieve reacties zeg. We gaan gelijk los over hoe de koper had moeten handelen. Jullie missen volledig de essentie. De topic starter wil alleen maar waarschuwen voor de Kopersbescherming dienst. In mijn ogen is deze dienst dan ook een lachertje. Zelfs als het product aanzienlijk afwijkt (wat dus door MP is aangegeven) heb je nog niet eens recht op volledige teruggave. MP heeft nog veel te leren van Vinted. Mocht de koop geannuleerd worden, krijg je bij Vinted ook netjes de betaalde fee netjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 13:44
meesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:50:
Wat een negatieve reacties zeg. We gaan gelijk los over hoe de koper had moeten handelen. Jullie missen volledig de essentie. De topic starter wil alleen maar waarschuwen voor de Kopersbescherming dienst. In mijn ogen is deze dienst dan ook een lachertje. Zelfs als het product aanzienlijk afwijkt (wat dus door MP is aangegeven) heb je nog niet eens recht op volledige teruggave. MP heeft nog veel te leren van Vinted. Mocht de koop geannuleerd worden, krijg je bij Vinted ook netjes de betaalde fee netjes terug.
MP is sws een lachtertje aan het worden, verkocht laatst iets voor €300,- stond "opeens" de kopersbescherming aan. Op goed vertrouwen product toch opgestuurd, krijg een mail van MP dat ik mij moet identificeren omdat ze bij bedragen van boven de €250,- mijn identiteit moeten vast stellen, als ik dat niet deed kreeg ik mijn €300,- niet. Ze gingen ook even doorgeven aan de belastingdienst wanneer ik voor meer dan €2000,- via MP had verkocht.

In vervolg alles via een eigen betaalverzoek of afhalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:38

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

targaryanwolf schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:10:
[...]

...Ze gingen ook even doorgeven aan de belastingdienst wanneer ik voor meer dan €2000,- via MP had verkocht.

[...]
Dat zijn ze verplicht, dat is geen zelf verzonnen policy van MP.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
FooLsKi schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:25:
[...]

Dat zijn ze verplicht, dat is geen zelf verzonnen policy van MP.
Klopt. Dat doet Vinted ook. Bij MP heb je nog wel een alternatief door eigen betaalverzoeken te gebruiken en bij verwijderen advertentie aangeven dat het niet verkocht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
meesje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:38:
[...]

Klopt. Dat doet Vinted ook. Bij MP heb je nog wel een alternatief door eigen betaalverzoeken te gebruiken en bij verwijderen advertentie aangeven dat het niet verkocht is.
Wat heel principieel gezien fraude is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Nu online
jeroenkb schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:44:
[...]

Wat heel principieel gezien fraude is....
Incorrect. Pas wanneer de verkopen lijken op 'handel' moet je het meenemen met je IB aangifte.

[ Voor 61% gewijzigd door meesje op 18-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Tweakers is een discussieplatform en geen waarschuwingsplatform, gezien je zelf ook aangeeft dat je dit topic hebt gemaakt om mensen te waarschuwen, doe ik dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.