Racefiets afzien van koop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclist24
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-04 00:34
Hallo allen,

Afgelopen zaterdag ben ik bij een racefiets winkel geweest om te kijken naar een nieuwe fiets. Na een tijd lang proberen en zoeken kwam ik uit op een mooi fietsje. Uiteindelijk overgegaan tot "koop", althans aangegeven dat ik de fiets wil hebben. Het betreft een 2e hands racefiets (die alsnog erg prijzig was) en moest nog worden nagekeken. Dus ik kon 'm nog niet meenemen. Volgende week kan de fiets worden opgehaald en dan ook pas worden betaald.

Echter na enige bedenktijd te hebben gehad begin ik toch te twijfelen. Nu vroeg ik mij af of ik zomaar kan aangeven dat het niet doorgaat of dat het toch bindend is? Ook al heb ik nog niet betaald.

En ja, ik ga nog even contact met hen opnemen. Ik vroeg me op dit moment vooral af hoe dit wettelijk zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Wat heb je daadwerkelijk afgesproken? Heb je iets ondertekend? Heeft de winkel jouw gegevens?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:39
Hahn schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:56:
Wat heb je daadwerkelijk afgesproken? Heb je iets ondertekend? Heeft de winkel jouw gegevens?
Volgens mij is er zoiets als een mondelinge overeenkomst die gewoon rechtsgeldig is en of de winkel nou je gegevens heeft of niet moet je niet aansturen op fraude? Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Snowdog schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:59:
[...]

Volgens mij is er zoiets als een mondelinge overeenkomst die gewoon rechtsgeldig is en of de winkel nou je gegevens heeft of niet moet je niet aansturen op fraude? Of mis ik hier iets?
Daarom stel ik de vraag wat er precies afgesproken is... En waarom haal je fraude erbij :?

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 18-04-2025 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Hahn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:00:
[...]

Daarom stel ik de vraag wat er precies afgesproken is... En waarom haal je fraude erbij :?
Wat maakt het dan uit of ze zijn gegevens hebben? Een overeenkomst is een overeenkomst. Je lijkt met je antwoord te insinueren dat hij die overeenkomst anders wel kan vergeten? Volgens mij maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclist24
Ik heb niks ondertekend en verder niets afgesproken. Anders dan dat ik een belletje zou krijgen wanneer de fiets klaar is.

Gegevens hebben ze inderdaad.

Ik was overigens niet van plan om ineens niets meer van mij te laten horen, zelf wanneer ze mijn gegevens niet zouden hebben. Dus dat lijkt mij niet echt een discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Snowdog schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:06:
[...]

Wat maakt het dan uit of ze zijn gegevens hebben? Een overeenkomst is een overeenkomst. Je lijkt met je antwoord te insinueren dat hij die overeenkomst anders wel kan vergeten? Volgens mij maakt dat niet zoveel uit?
Nogmaals: zolang we niet weten wat er precies afgesproken is, blijft het allemaal maar gissen. Eenmaal "ik wil 'm denk ik wel" zeggen betekent nog niet dat je er helemaal aan vast zit.

Als TS dat heeft gezegd, de winkel heeft gezegd "ik zal 'm nog wel nalopen, kom volgende week maar terug", en er was niks van gegevens uitgewisseld, dan zou het niet netjes zijn om niet meer te gaan, maar het is ook allesbehalve fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclist24
Ik kreeg wel een uitgeprinte bestelling brief mee

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Hahn
cyclist24 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:10:
Dat is heel wat anders dan 'niets afgesproken'.

Je beste actie is meer om pro-actief contact op te nemen, en hopen dat 'ie nog niks voor je gedaan heeft, anders is de kans best groot dat 'ie niet blij zal zijn en moeilijk kan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Hahn schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:09:
[...]

Nogmaals: zolang we niet weten wat er precies afgesproken is, blijft het allemaal maar gissen. Eenmaal "ik wil 'm denk ik wel" zeggen betekent nog niet dat je er helemaal aan vast zit.

Als TS dat heeft gezegd, de winkel heeft gezegd "ik zal 'm nog wel nalopen, kom volgende week maar terug", en er was niks van gegevens uitgewisseld, dan zou het niet netjes zijn om niet meer te gaan, maar het is ook allesbehalve fraude.
Wat heeft dat te maken met de gegevens van de eventuele koper te hebben, in dat geval volstaat een wat heb je precies afgesproken toch? Ik heb niet het idee dat het uitwisselen van gegevens daar ook maar iets mee te maken heeft, dat lijkt me meer een middeltje om alles maar te negeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een mondelinge overeenkomst is geldig. Niet altijd makkelijk te bewijzen, maar in principe geldig.

Maar een goede winkel kijkt voorbij de enkele transactie, die wil klanten voor langere tijd houden.
Misschien kan je het gewoon met ze bespreken. Hangt er een beetje vanaf wat je verhaal is. 'Ik wil eigenlijk geen racefiets' is een zwakkere positie dan 'deze is eigenlijk toch te duur voor me'. Een fatsoenlijke (imho) winkel zal in beide gevallen sowieso niet doorzetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wees eerlijk. Geef aan dat je je beter wil verdiepen en wanneer je dat gedaan hebt je graag nog eens terug komt. Je kan ook aangeven dat je eventuele gemaakte kosten wil vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:17: Een fatsoenlijke (imho) winkel zal in beide gevallen sowieso niet doorzetten.
Vervolgens dit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Ik zou wel snappen als je voor het opknapuur moet betalen. Ja, uiteindelijk heeft de fietsenmaker er een "voordeel" aan omdat dit sowieso nodig was. Maar hij heeft het wel uitgevoerd voor je.

Bestelbon betekend dat je een afspraak hebt gemaakt, op de bon staat wat je hebt afgesproken (model, specificaties / welke reparaties, vaak ook bedrag).

Maar gewoon even teruggaan en wrs hoef je alleen de manuren te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:17

Honesty

kattenneus!

Wil je nog wel een fiets?
Je zal kunnen afspreken dat je twijfelt over deze fiets en beloofd je nieuwe fiets daar ook te kopen.
Het is voor een winkel natuurlijk een groot verschil als de klant hem niet mee wilt, of die hem op internet bestelt of een andere fiets waardoor de winkelier toch een verkoop heeft.
Maar eerlijk zijn helpt altijd maar de bal ligt bij jou en de coulance van de winkelier.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:54
In een stenenwinkel is het in principe 'Koop is Koop' en heb je, anders dan online, niet zomaar een manier om van een overeenkomt af te komen, tenzij de winkel dat via de voorwaarden of onder coulance aan zou bieden. Wil je toch betogen dat er geen overeenkomst is, om zo onder de koop uit te kunnen komen, moet je dus heel goed weten wat er wel en niet gezegd is, en meer, op papier gezet is.

Een 'Ik neem hem, wanneer kan ik hem ophalen', kan mogelijk al genoeg zijn om aan deze koop vast te zitten.
Overleg is hier dus mogelijk 'key', als jij le geld alsnog bij die fietsenmaker wil uitgeven 'Hey, die fiets waar we vorige week een overeenkomt over hebben gesloten heb ik toch bedenkingen bij, maar deze wil ik wel', geeft mogelijk meer kans dan simpelweg aan komen met 'ik wil van de overeenkomst af'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In een fysieke winkel geldt inderdaad juridisch gezien 'koop is koop'. Een mondelinge overeenkomst plus dat bestelformulier vormen samen een rechtsgeldige koopovereenkomst, zelfs zonder handtekening.

Toch zie je in de praktijk dat veel fietsenwinkels coulant omgaan met dit soort situaties, zeker als je er netjes en direct over communiceert. Ze hebben er uiteindelijk meer baat bij om een potentiële klant tevreden te houden dan iemand te dwingen tot een aankoop waar diegene niet achter staat.

Mijn advies zou zijn:
  • Ga persoonlijk langs, niet telefonisch
  • Wees direct en eerlijk over waarom je twijfelt
  • Toon begrip voor hun positie en bied aan om eventuele inspectie/werkuren te vergoeden
  • Als het prijstechnisch is, vraag of ze alternatieven hebben
Veel hangt ook af van het type fietsenwinkel en hoe lang ze al in de buurt zitten. Lokale winkels die waarde hechten aan goede mond-tot-mond reclame zijn vaak inschikkelijker dan grote ketens met strakke regels.

De wettelijke situatie mag dan duidelijk zijn, maar in de praktijk komt redelijkheid vaak verder dan strikt vasthouden aan rechten.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

TheekAzzaBreek schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:17:
Een mondelinge overeenkomst is geldig. Niet altijd makkelijk te bewijzen, maar in principe geldig.
Bewijs is hier makkelijk, met printje in de hand. Er is een overeenkomst als is aangegeven de fiets te kopen.

Wat hierboven staat ja. Misschien is er een goedkoper model.

Of anders: als een fatsoenlijke klant vraagt of dat kan afzien van de koop en aangeeft natuurlijk de kosten te betalen die zijn gestoken in het rijklaar maken. Dan zal een fatsoenlijke verkoper aan kunnen geven dat dat geen probleem is, en misschien ook dat die onkostenbetaling niet nodig is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:12
Ik begrijp er niks van waarom je eerst hier op een forum wat komt vragen voordat je gewoon even opbelt en vertelt wat je dwars zit. Als dat antwoord je niet bevalt, dan kun je altijd nog komen vragen wat je rechten zijn.

Het is fijn voor de verkoper om een menselijk berichtje te krijgen. Je belt, je legt je probleem uit en je vraagt wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:42
cyclist24 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:52:
Hallo allen,

(..) overgegaan tot "koop", althans aangegeven dat ik de fiets wil hebben. (..) moest nog worden nagekeken. Dus ik kon 'm nog niet meenemen. Volgende week kan de fiets worden opgehaald en dan ook pas worden betaald.

(..) Ik kreeg wel een uitgeprinte bestelling brief mee (..)

(..) Ik vroeg me op dit moment vooral af hoe dit wettelijk zit.
Ik snap niet waarom je "koop" tussen aanhalingstekens zet, zeg je in de snackbar ook "Ik koop graag een patatje met kroket" als je daar iets koopt? Je bent gewoon een overeenkomst aangegaan, niet eens enkel mondeling want je kreeg een uitgeprinte bestelling mee. Staat er op de bestellingsbevestiging iets over een eventuele ontbindingsoptie?

De winkel is nu kosten voor jou aan het maken om de fiets gebruiksklaar te maken. Zoals eerder gezegd: ga in contact met ze dat je er alsnog graag vanaf ziet. Afhankelijk wat je precies hebt afgesproken staan ze in hun recht om een vergoeding van gemaakte kosten (arbeidsloon etc) te vragen, maar afhankelijk van de gewenste uitkomst (misschien een andere fiets van dezelfde winkel?) kunnen ze hier vast ook wel coulance rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:30
Ga gewoon terug naar de winkel
Leg het uit dat je een beetje impulsief was
En nu na nadenken toch liever van de koop afzie
Het zullen heus geen horken zijn, met wat overleg is er veel mogelijk
Misschien dat je wat moet betalen voor het ongemak , maar dat is altijd goedkoper dan een fiets die je liever kwijt dan rijk bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Ja, ga langs en geef aan dat je liever toch afziet van de koop. Ze kunnen dan grofweg drie reacties geven:
  1. Ze zien zonder morren af van de koop
  2. Ze zien af van de koop, maar vinden je wel een hork en willen verder geen zaken meer met je doen
  3. Ze houden je aan de mondelinge overeenkomst.
Voor alle drie van deze reacties staan ze in hun recht. Welke het wordt kan van allerlei factoren afhankelijk zijn. Zoals jouw opstelling, hun humeur, hoe veel werk ze er al voor gedaan hebben, hoe makkelijk ze die fiets alsnog denken te kunnen verkopen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:50
matk89 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:05:
[...]

Ik snap niet waarom je "koop" tussen aanhalingstekens zet, zeg je in de snackbar ook "Ik koop graag een patatje met kroket" als je daar iets koopt? Je bent gewoon een overeenkomst aangegaan, niet eens enkel mondeling want je kreeg een uitgeprinte bestelling mee. Staat er op de bestellingsbevestiging iets over een eventuele ontbindingsoptie?

De winkel is nu kosten voor jou aan het maken om de fiets gebruiksklaar te maken. Zoals eerder gezegd: ga in contact met ze dat je er alsnog graag vanaf ziet. Afhankelijk wat je precies hebt afgesproken staan ze in hun recht om een vergoeding van gemaakte kosten (arbeidsloon etc) te vragen, maar afhankelijk van de gewenste uitkomst (misschien een andere fiets van dezelfde winkel?) kunnen ze hier vast ook wel coulance rekenen.
Ja de winkel maakt de fiets klaar, dat doen ze toch alleen als je die zou kopen? Het frietje gaat immers ook het vet in als je die zou kopen. Dus ik denk dat de koopovereenkomst makkelijk te bewijzen is.

Daarnaast gewoon ff bellen en eerlijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:34
KaiseRRuby schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:25:
Ik begrijp er niks van waarom je eerst hier op een forum wat komt vragen voordat je gewoon even opbelt en vertelt wat je dwars zit. Als dat antwoord je niet bevalt, dan kun je altijd nog komen vragen wat je rechten zijn.

Het is fijn voor de verkoper om een menselijk berichtje te krijgen. Je belt, je legt je probleem uit en je vraagt wat de mogelijkheden zijn.
Ik ben het niet met je eens dat je je rechten pas achteraf moet gaan uitzoeken. Het wel handig om gewoon het gesprek aan te gaan, maar wél met de juiste verwachtingen en voorwerk. In het alternatieve scenario waarin er geen sprake was van koop, dan wil je ook weten wat je rechten zijn voordat je een gesprek aangaat. Het zou niet de eerste keer zijn dat een verkopende partij de boel verdraaid - overigens lijkt daar in dit geval vooralsnog absoluut geen sprake van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 15:52
14 dagen wettelijke bedenktijd en geen issue want het is niet gebruikt. Je kan hooguit een rekenig krijgen voor nakijken van de fiets.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:24
Ollie_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:27:
14 dagen wettelijke bedenktijd en geen issue want het is niet gebruikt. Je kan hooguit een rekenig krijgen voor nakijken van de fiets.
Dat is voor online aankopen, dit is in een winkel gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:27
Misschien raar, maar bel ze gewoon eens op en vertel vriendelijk dat je er toch vanaf ziet. 50% kans dat ze "oke jammer" zeggen. Anders, gefeliciteerd met je nieuwe fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:07
cyclist24 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:10:
Je hebt dus een koopovereenkomst gesloten? Anders heb je geen bestelling op papier.
Dat is wel bindend. De winkel is dus nu de fiets voor je aan het klaarmaken.

Ik geef je een kleine kans dat je die dan nog kan ontbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 11:46
Nou, wat zei de beste man toen je hem gister belde?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:40
Ollie_NL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:27:
Jij weet ook niet waar het hier over gaat , beter niet reageren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05 11:46
Wat een anti-climax zo..

[ Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 27-04-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

Valkyre

Kitesurf FTW!

Bij dit soort topics check ik altijd hoelang het account al bestaat voor ik mee investeer in een topic.
Zo ook hier 3 forumposts en spoorloos, kansloos

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Algemene discussie over accounts die halverwege een discussie verdwijnen is hier niet op zijn plaats. Als iemand daar verder over wilt discussiëren, mag dit in Lieve adjes gebeuren.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
L-VIS schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:25:
[...]

Ja de winkel maakt de fiets klaar, dat doen ze toch alleen als je die zou kopen? Het frietje gaat immers ook het vet in als je die zou kopen. Dus ik denk dat de koopovereenkomst makkelijk te bewijzen is.

Daarnaast gewoon ff bellen en eerlijk zijn.
Als hij de fiets wil verkopen moet hij altijd het rijklaar uurtje maken (afleverkosten zijn gewoon flauw), of dat nu voor de TS is of voor de volgende. Bereid voedsel kan je niet zomaar doorschuiven naar de volgende klant, daar zit een houdbaarheid aan.
Pagina: 1