windows 11 home of pro? Wat raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graafmachine1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:01
Ha allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe pc gebouwd voor gaming en mijn (technische) studie volgend jaar. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik Windows moet installeren. Maar ik twijfel nog tussen Windows 11 Home en Pro.

Ik heb al behoorlijk wat tijd online zitten zoeken, maar de meningen verschillen nogal. Sommigen zeggen dat Home prima is voor gamen, anderen zweren bij Pro vanwege extra functies zoals BitLocker en Remote Desktop.

Daarnaast vroeg ik me af: is het erg om Windows (tijdelijk) zonder licentie te gebruiken? Zijn er nog grote beperkingen die meestal niet online genoemd worden? (en kan ik trouwens wel word enzo gebruiken?) Daarnaast zie ik online ook plekken waar je goedkoop een legitieme licentie kunt kopen, maar zitten daar extra gevaren aan? Online zie ik hier ook verschillende meningen over vandaar de vraag.

Wat raden jullie aan, home of pro? En wat zijn jullie ervaringen met een goedkope of geen windows key?

Benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je zegt het zelf al welke opties Pro heeft en Home niet. Home is prima als je die opties niet nodig hebt.

Wat betreft zonder licentie draaien en die goedkope grijze licenties. Heb zelf voor het eerst 11 Pro gekocht voor weinig en geen problemen gehad. Tot die tijd altijd de volle mep betaald, maar was er wel klaar mee gezien de levensduur van een OS tegenwoordig. Eerst nog een 10 Pro gekocht voor een hoop geld aangezien het de laatste Windows zou zijn, niet dus. Nu al jarenlang een grijze 11 zonder problemen. Zelfs al zou je code na een tijd niet meer werken kost het zo weinig dat het niet boeit.

Persoonlijk hier dus wel Pro omdat ik het handig vind met Bitlocker. Op de PC ingelogt in alles zoals mail, Steam en Discord. Bij het booten een wachtwoord om bij iets van diefstal geen problemen te hebben. Staat de PC uit komt niemand er in en dus ook niet in alle dingen waar ik op ingelogd ben. Het verschil in prijs tussen Home en Pro maakt met grijs ook niet uit. Verder puur mijn mening dit, lekker doen wat je zelf fijn lijkt.

Edit: En Word is trouwens een los programma, zit in geen enkele Windows. Tenzij je Wordpad bedoelt en dat voldoende voor je is. Word, Excel en Powerpoint zijn een los betaald pakket.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 18-04-2025 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:11
graafmachine1 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:16:
Ha allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe pc gebouwd voor gaming en mijn (technische) studie volgend jaar. Ik ben nu op het punt aangekomen dat ik Windows moet installeren. Maar ik twijfel nog tussen Windows 11 Home en Pro.

Ik heb al behoorlijk wat tijd online zitten zoeken, maar de meningen verschillen nogal. Sommigen zeggen dat Home prima is voor gamen, anderen zweren bij Pro vanwege extra functies zoals BitLocker en Remote Desktop.

Daarnaast vroeg ik me af: is het erg om Windows (tijdelijk) zonder licentie te gebruiken? Zijn er nog grote beperkingen die meestal niet online genoemd worden? (en kan ik trouwens wel word enzo gebruiken?) Daarnaast zie ik online ook plekken waar je goedkoop een legitieme licentie kunt kopen, maar zitten daar extra gevaren aan? Online zie ik hier ook verschillende meningen over vandaar de vraag.

Wat raden jullie aan, home of pro? En wat zijn jullie ervaringen met een goedkope of geen windows key?

Benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!
Zeker voor bitlocker.

Andere overweging is dat Remote Desktop een pro licentie nodig heeft.
Ik gebruikte het tijdens mijn studie om mijn thuis PC in te zetten tijdens mijn studie. Daar draaide ik een VM op voor betere performance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graafmachine1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:01
@PilatuS @LTwinter Heel erg bedankt voor jullie reacties, zeker op de toch al late donderdagavond. BitLocker en Remote Desktop spreken me inderdaad aan – zeker omdat de technische programma’s voor mijn studie behoorlijk zwaar zijn. Remote Desktop zou dan een top excuus zijn om dan geen godsvermogen uit te geven aan een goeie laptop.

En inderdaad, het verschil in prijs voor een grijze licentie voor Home of Pro is niet zo hoog. Ik twijfel alleen een beetje: wat als die grijze key niet werkt? Dan gaat het verschil al gauw richting de honderd euro.
Maar als het gewoon werkt zou dit niet het probleem moeten zijn.

Ik slaap er nog een nachtje over en kijk morgen of er nog meer reacties met aanbevelingen zijn. Het boot-usb’tje met windows 11 ligt in ieder geval al klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:11
graafmachine1 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:44:
@PilatuS @LTwinter Heel erg bedankt voor jullie reacties, zeker op de toch al late donderdagavond. BitLocker en Remote Desktop spreken me inderdaad aan – zeker omdat de technische programma’s voor mijn studie behoorlijk zwaar zijn. Remote Desktop zou dan een top excuus zijn om dan geen godsvermogen uit te geven aan een goeie laptop.

En inderdaad, het verschil in prijs voor een grijze licentie voor Home of Pro is niet zo hoog. Ik twijfel alleen een beetje: wat als die grijze key niet werkt? Dan gaat het verschil al gauw richting de honderd euro.

Ik slaap er nog een nachtje over en kijk morgen of er nog meer reacties met aanbevelingen zijn. Het boot-usb’tje met windows 11 ligt in ieder geval al klaar!
Als toevoeging, een grijze licentie is nog nooit ingetrokken in mijn prive en zakelijke omgeving.

Zakelijk en prive ben ik al genoeg gen**id door Microsoft door de nieuwe NCE en het feit dat ze zeiden dat "de niewste Windows de laatste is, en alleen geupdate wordt".

Als je zelf je beloftes breekt heb ik geen medelijden meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:55
graafmachine1 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:44:

Wat lost RDP op voor je in dit geval? Je zal alsnog een PC moeten hebben waarnaar je toe RDPed om je werk te doen..?

Windows 11 home en pro hebben beide RDP trouwens. Het verschil is dat je met pro NAAR (incoming) je laptop kan RDPen. Naar een andere server (outgoing) RDPen kunnen ze allebei.
Home staat geen incoming RDP toe.

Ik denk dat je nog even goed moet lezen wat de features exact inhouden op welke manier en dan je eigen besluit nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hij wil met zijn laptop dan RDP'en naar zijn desktop. Bitlocker lijkt mij verder uberhaupt niet het belangrijkste bij een desktop, en je hebt nog wel gewoon device encryptie bij Home. Voor standaard licentie zou ik nooit het extra betalen voor Pro met jouw use case, bij een grijze key maakt het allemaal geen drol uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:27

Blokker_1999

Full steam ahead

BitLocker is tegenwoordig ook aanwezig op Windows 11 Home, alleen ontbreken de management tools voor het beheren van de functionaliteit. Dit moet met de command line en manage-bde. Als je dus je schijf wenst te encrypten, dan kan dat gewoon.

Bij RDP moet je vooral de vraag stellen: hoe vaak ga je dat doen, en moet het echt RDP zijn? Het is perfect mogelijk om alternatieve software zoals VNC te gebruiken om een gelijkaardig doel te krijgen.

Maar, het klijnkt alsof je een eenvoudige laptop mee naar school wenst te nemen en van daaruit wenst te verbinden met je desktop thuis, zo lees ik het toch tussen de regels door. En daar wil je absoluut niet zomaar RDP voor gebruiken, dat wil je nooit direct doorverbinden vanaf het internet. Hetzelfde trouwens met VNC, dat wil je ook niet direct aan het internet hangen. Bedenk je trouwens ook wat er gebeurd wanneer er iets mis gaat met die PC en jij niet thuis bent en daardoor je werk op school niet kunt doen bijvoorbeeld.

En voor een stuk software dat je dagelijks gaat gebruiken, dat de basis van je systeem vormt zou ik gewoon ook zorgen dat ik licentietechnisch gewoon in orde ben. Dus een correcte licentie kopen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1