Hoe perceelgrens bepalen adhv ijzeren paaltjes in grond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:47
Hi iedereen,

Ik ben aan het onderzoeken waar de perceelgrens van onze grond loopt om in overleg met de buren op een krap stukje een erfafscheiding te plaatsen. De buren weten niet precies waar de erfgrens loopt.
ik heb de ijzeren buisjes/paaltjes onder de grond blootgelegd die destijds in de grond zijn geslagen om de grens te markeren.

Nu vraag ik me echter af hoe ik dit moet interpreteren.
Is het zo simpel dat het midden van het buisje de grens markeert? Of kan het bijv. zo zijn dat het buisje volledig op een van de twee percelen kan staan en daarmee de rand van het buisje de grens markeert?

Beste antwoord (via X2X2X op 18-04-2025 07:51)

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Ik heb enkele maanden geleden een grensreconstructie laten uitvoeren. Door het kadaster. De landmeter heeft buisjes in de grond geslagen en verteld dat het midden van de buis, de grens markeert.

Voor wie het zich afvraagt, die buisjes schat ik ongeveer 20mm doorsnede.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 17-04-2025 22:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
Wie heeft die buisjes in de grond geslagen?
Wanneer dat niet door het kadaster is gedaan dan zou ik oppassen om de buisjes die je nu gevonden hebt als correcte erfafscheiding te interpreteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Dit is door het kadaster gedaan (bevestigt door de buren die hier al wonen sinds de bouw). De vraagt blijft dus of het inderdaad juist is om het midden van het buisje aan te houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Wat Yaksa zegt inderdaad. Voorzichtig met zomaar wat neer plempen.
Mocht de erfafscheiding toch niet goed zijn neergezet dan heb je kans dat je over een tijd bij de rijdende rechter zit 8)7

Grensreconstructie van de erfgrens kosten zijn vanaf € 540 volgens site van het kadaster.
Best wel een smak geld. Mocht je hier voor kiezen dan kan je het bedrag misschien delen met de buren :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toet3r op 17-04-2025 18:45 ]

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:37:
Dit is door het kadaster gedaan (bevestigt door de buren die hier al wonen sinds de bouw). De vraagt blijft dus of het inderdaad juist is om het midden van het buisje aan te houden?
Dus de buren weten niet waar de erfgrens loopt maar ze weten wel waar de buisjes van het kadaster zitten?
Tsja, laat maar opnieuw inmeten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Nee het zit anders. Ze weten waar de erfgrens ongeveer loopt en waar de paaltjes zitten. het gaat mij er alleen om hoe we die paaltjes moeten interpreteren. Er staat nu namelijk geen erfafscheiding. De buren weten ook niet hoe ze de paaltjes moeten interpreteren. Daarom de vraag, moeten we het midden van de paaltjes aanhouden of zit dit anders?

Dit gaat niet om klakkeloos ergens iets plaatsen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik zou zeggen, het midden van de paaltjes aanhouden. Maar hoe dik zijn die paaltjes dat dit überhaupt een issue is :?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Wat is het verschil tussen midden, links of rechts aanhouden?
Volgens mij kan het kadaster ook niet op de centimeter exact inmeten.
Bovendien, wanneer beide partijen overeenkomen dat het midden aangehouden wordt dan is er toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Paal is een centimeter of 10 in doorsnee. Erfafscheiding komt op een krappe plek dus elke centimeter telt.
Als het bij jullie niet bekend of hier een algemene regel voor geldt, zal ik morgen het kadaster zelf eens bellen met deze vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:16

Roozzz

Plus ultra

X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:22:
Paal is een centimeter of 10 in doorsnee. Erfafscheiding komt op een krappe plek dus elke centimeter telt.
Als het bij jullie niet bekend of hier een algemene regel voor geldt, zal ik morgen het kadaster zelf eens bellen met deze vraag.
Even bellen, ik denk dat je het veldwerk even moet opvragen. Dat zou genoeg moeten zijn om de grenzen voor jezelf weer netjes te kunnen bepalen, gezien je (een deel van?) de ijzeren buizen hebt weten te lokaliseren.

In het veldwerk staat zoveel als hoe de verschillende meetpunten tot elkaar verhouden. Het midden van het meetpunt telt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:20
Die buisjes van het Kadaster in de grond zijn geen 10 cm in doorsnee, hooguit 5 cm.
Het midden is de grens.

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:12

RayNbow

Kirika <3

Yaksa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:01:
Volgens mij kan het kadaster ook niet op de centimeter exact inmeten.
offtopic:
In theorie kan dat wel met genoeg overtalligheid.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
Luchtenburger schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:45:
Die buisjes van het Kadaster in de grond zijn geen 10 cm in doorsnee, hooguit 5 cm.
Het midden is de grens.
De 10 cm was de inschatting van m'n vrouw, kan daarom ook best 5 cm zijn 8)7

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:52:
[...]

De 10 cm was de inschatting van m'n vrouw, kan daarom ook best 5 cm zijn 8)7
Och heeft ze vaker zulke inschattingsproblematiek? :X

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

franssie

Save the albatross

RayNbow schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:53:
[...]

offtopic:
In theorie kan dat wel met genoeg overtalligheid.
Nu kan het wel en gebeurd het ook met die stokken met een schotel er op (die ze ook gebruiken voor het bepalen van de lokatie van kabels etc), maar zo nauwkeurig is het natuurlijk toen niet ingemeten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:22:
Erfafscheiding komt op een krappe plek dus elke centimeter telt.
Hoe the fuck "iedere centimeter telt". Als je met je buren kunt overeen komen waar de grens ligt waarom zou je dan lopen te mierenneuken om centimeters 8)7

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

No Hands schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:13:
[...]

Meestal is dit andersom :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
evilution schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:21:
[...]

Hoe the fuck "iedere centimeter telt". Als je met je buren kunt overeen komen waar de grens ligt waarom zou je dan lopen te mierenneuken om centimeters 8)7
Omdat het gewoon moet kloppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X2X2X
No Hands schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:13:
[...]

Te vaak voorgelogen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:26:
[...]

Omdat het gewoon moet kloppen
Binnen welke grenzen?

Anyway, als het moet kloppen volgens jouw definitie moet je het Kadaster inschakelen. Misschien even in overweging nemen wat de waarde van die grond voor jou en je buren is versus de kosten van het Kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:57
Na het lezen van dit topic:

Ik wil alvast de rijdende rechter tippen, iemand een idee hoe je dat het beste doet?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X2X2X
mhr-zip schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:33:
Na het lezen van dit topic:

Ik wil alvast de rijdende rechter tippen, iemand een idee hoe je dat het beste doet?
Ik begrijp niet waarom je met zo'n reactie aan komt zetten. Als je niks zinnig toe te voegen hebt kun je een reactie ook gewoon achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

X2X2X schreef op donderdag 17 april 2025 @ 18:22:
Nu vraag ik me echter af hoe ik dit moet interpreteren.
Is het zo simpel dat het midden van het buisje de grens markeert? Of kan het bijv. zo zijn dat het buisje volledig op een van de twee percelen kan staan en daarmee de rand van het buisje de grens markeert?
In beide van die gevallen heb je héél veel geluk.

Tenzij er recent (minder dan 10 jaar geleden) opnieuw metingen zijn uitgevoerd obv harde GPS posities kun je er met een gerust hart vanuit gaan dat degene die die markering heeft ingegraven niet naar een metertje meer of minder keek. Bij ons toen was het ook zo dat een nieuwe meting aan de ene kant anderhalve meter scheelde en aan de andere kant een meter, en toen werd gewoon vrolijk gezegd dat het vroeger allemaal met een handgetekend kaartje en goede hoop gedaan werd. Lang niet alle percelen zijn sinds die tijd opnieuw gemeten en gemarkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
Mja, voor hetzelfde geval hebben je buren of de vorige bewoners van je huis die paal eruit gehaald en een meter verder gezet? Zeker als het aan de twee huizen niet overduidelijk is waar de grens ligt kan je echt het beste bij het kadaster zijn als jullie beiden geen vierkante centimeter willen missen...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Ik heb enkele maanden geleden een grensreconstructie laten uitvoeren. Door het kadaster. De landmeter heeft buisjes in de grond geslagen en verteld dat het midden van de buis, de grens markeert.

Voor wie het zich afvraagt, die buisjes schat ik ongeveer 20mm doorsnede.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 17-04-2025 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:57
Vroeger werd er analoog getekend, pendikte 0,35 schaal 1:2000 dat levert een mogelijke onnauwkeurigheid van 70 centimeter, maar op de veldschets staan altijd de maten. Die kan je opvragen bij het kadaster. De buisjes zijn doorgaans 20 milimeter doorsnee (dat is de standaard in elk geval, heb er genoeg geslagen vroegah)
Pagina: 1