Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakity
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-04 12:56
Ik zag een enigszins vergelijkbare situatie beschreven van een poos geleden, maar voor zover ik kan beoordelen; geen concrete reacties van mensen die er ervaring mee hadden. En gezien deze situatie toch nog anders is..vraag ik me hier af of iemand betere info heeft of het kan slagen.

Situatie:
Hetgeen ik voor een overbruggingshypotheek zou willen inbrengen:
* Ter overbrugging: Woning in Duitsland in verhuurde staat inclusief opzeggingsbrief (huurder kan niet blijven ivm verlopen visa) & opdrachtbrief makelaar die woning zal gaan verkopen
* Ook ter overbrugging: woning NL in verhuurde staat inclusief opzeggingsbrief van huurders waarin zij tevens kenbaar maken zelf een woning aangekocht te hebben en een poos later de gehuurde woning dus te zullen verlaten. En tevens opdrachtbrief makelaar die woning zal gaan verkopen.

- Gewone hypotheek op basis van loon voor koopsom nieuwe woning schieten we tekort.
- Verkopen van woningen ter overbrugging vóór de overdrachtsdatum is niet mogelijk

Vragen:
1. Zijn er hypotheekverstrekkers die een overbruggingshypotheek voor een woning in het buitenland aannemen? Zo ja, welke? Iemand ervaring mee?
2. Zijn er hypotheekverstrekkers die de NL woning in verhuurde staat met opzeggingsbrief etc. aannemen? Zo ja, welke? Iemand ervaring mee?

Alvast heel erg bedankt voor alle input en hulp 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:48
Geen ervaring, maar miss een lening aangaan voor het verhuurde pand in verhuurde staat (verhuurlening?) nog een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakity
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 21-04 12:56
Dankjewel voor het meedenken: 'De Cheetah'.

Maar als ik een extra lening aanga voor het verhuurde pand, dan gaat de hypotheekverstrekker die maandlasten meenemen in de berekening. Waardoor ik minder hypotheek krijg. Die maandlasten worden dan zelfs nog harder mee gerekend, waardoor mijn lening+hypotheek lager zou zijn, dan dat ik enkel de hypotheek zou afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:51
Tenzij je zo-goed-als-getekende verkoop contracten hebt is de kans op een meewerkende bank ongeveer 0,1% en dat is naar boven afgerond.

Een consumenten bank wil niks met verhuurd onroerend goed te maken hebben en zoals je zelf meld telt vooral de last extra zwaar mee en de baad dan weer niet of maar deels.

De route via extra hypotheek op het verhuurde is EN heel duur EN i.d.d. het risico dat je "eigen" hypotheek dus lager uit gaat pakken door die hogere rente lasten en e.a. dus eerder averechts werkt. Je beste kans is nog een via via onderhandse lening te regelen bij familie of zo... maar dan "buig" je wel de regels aangezien je die lening dan zou willen verzwijgen voor de nieuwe financiers.... Anders krijg je hetzelfde averechtse effect.

[ Voor 3% gewijzigd door namliam_eht op 23-04-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:31
Het lijkt me een lastig verhaal, maar wat zei de hypotheekadviseur? (of 2 of 3, als je er met een paar praat kom je er snel genoeg achter of dit kans van slagen heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-07 04:18
Bij een juiste berekening en bij de juiste bank tellen inkomsten uit verhuur mee voor de financiering capaciteit van de eigen woning. Indien je geen hypotheek hebt op het verhuurde vastgoed dan lijkt het mij dat het verhuurde vastgoed je financieringscapaciteit zal doen stijgen boven dat puur op basis van je inkomen uit werk.
Dat is de hypotheek berekening die ik in deze situatie zou aanbevelen. Let op, 9 van de 10 hypotheekadviseurs heeft hier ofwel de kennis ofwel de tijd en zin niet voor.
Pagina: 1