Er zijn meer dan slechts een paar mogelijkheden.
Ten eerste is er de mogelijkheid dat God niet bestaat.
Ten tweede de mogelijkheid dat God wel bestaat, en Hij dus ofwel niet het beste met de mensheid voorheeft - of wel, en dan ofwel het niet al te goed doet, ofwel voor dit alles een goede reden heeft.
Zo, dat zijn al vier mogelijkheden.
Maar, ten derde is er ook nog de mogelijkheid dat God wel bestaat, maar zich er niets van aantrekt wat hier allemaal gebeurt, en de natuur haar vrije loop laat gaan. Dat kan ofwel doordat hij een eikel is, ofwel doordat hij gewoon op een totaal ander niveau leeft.
Persoonlijk ben ik "voor" het laatste. God, het Goddelijke, is een alomaanwezige energie. Akasha, Annwn (Awen, The Source), Wakan-Tanka (de Grote Geest), Spiritus Sanctus (de Heilige Geest), Chi (Reiki, de Levensenergie). Het Goddelijke is een deel van de Natuur, een deel van het universum, en wij zijn er allemaal een onderdeel van. Het Goddelijke is noch goed, noch kwaad - het enige wat je erover kunt zeggen is dat het is.
Kijk, als atheïsten of andere ongelovigen het over "God" hebben, dan denken ze aan het godsbeeld zoals dat door de Woestijnreligies (Jodendom, Christendom en Islam) wordt neergezet: een strenge (doch vreedzame) vaderfiguur die de touwtjes vrij strak in handen heeft. Het strenge komt vooral in het Jodendom naar voren, het vreedzame vooral in het Christendom (via Jezus), en de Islam hangt er ongeveer tussenin. Dat godsbeeld wordt aangenomen door de meeste mensen als ze zeggen dat ze niet in God geloven - maar meestal bedoelen ze dan dat ze niet in zo'n soort godsbeeld geloven. Ze hebben ofwel een ander godsbeeld, of hebben nog nooit over andere godsbeelden nagedacht.
Er zijn slechts drie monotheïstische religies, die alledrie voortkomen uit de zelfde bron in het midden oosten. Alle andere religies ter wereld, of ze nou ouder ouder dan het Christendom (de Noorse, Teutoonse, Germaanse, Griekse, Romeinse, Egyptische en Keltische religies, bijvoorbeeld, en natuurlijk Hindoeisme, Shintoïsme, Taoisme, Boeddhisme en de Afrikaanse, Amerikaanse en Australische natuurreligies) of jonger zijn (Wicca, Strega, Asatrø, Santeria, Vodun, Sikh) zijn polytheïstisch of pantheïstisch.
Voor de komst van het Jodendom waren alle religies ter wereld pantheïstisch of polytheïstisch. Van alle mensen (Homo sapiens) die ooit geleefd hebben is meer dan 99% pan- of polytheïstisch. De natuurreligies zijn geen religies die opgelegd worden, het zijn religies die gevonden worden. Zegmaar, het verschil tussen "Zo is het en niet anders, omdat ik het zeg." en "Kijk zelf maar, zo is het, snap je?".
Ik heb ook alle aannames over het Goddelijke overboord gezet, en ben zelf gaan zoeken. Ik ben ergens tussen pantheïsme en polytheïsme uitgekomen. Heel veel mensen die opgedragen religie naast zich neerleggen en zelf naar hun eigen waarheid gaan zoeken, komen in die buurt uit. Ik zal het nog sterker vertellen, ik zou zeer verbaasd zijn als er ooit in de hele geschiedenis van de mensheid ook maar één persoon is geweest die, zelf zoekende naar de waarheid en zonder vooroordelen en/of aannames over het Goddelijke beginnend, is uitgekomen bij een monotheïstisch geloof met een God zoals die in de Woestijnreligies wordt beschreven.
Of ben ik nu opeens heel ver off topic gedreven? Nouja, dit allemaal dus door mijn verbazing over het feit dat mensen die zeggen niet te geloven, bedoelen dat ze niet in het Woestijn-godsbeeld kunnen of willen geloven, en vaak niet verder kijken dan dat.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.