Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-04 07:42
Goedemiddag

Ik heb even een vraagje over een kunststof voordeur.
Ik merk sinds kort dat ineens onze voordeur niet sluit,als ik hem dicht doe dan gaat hij iedere keer weer open,ik kan hem alleen nog dichthouden door op slot te draaien. Nooit problemen gehad en nu ineens wel,kan dit met het weer te maken hebben ?hij hangt nu iets meer dan een jaar.

Het sluitplaatje verstellen helpt ook niks dat hebben we al geprobeerd en merk nu ook dat de deur scheef hangt aan de kant van het slot daar hangt hij lager en wel zo halve centimeter.. Nu heb ik het bedrijf gebeld en ze zouden a.s. dinsdag langskomen maar nu zou ik graag tips willen waar ik op moet letten als ze komen,want we hebben eigenlijk al vanaf het begin ellende met die deur gehad.verkeerde glaslatten,beschadigt paneel en dat is allemaal wel opgelost maar niet zonder slag of stoot.en ze kunnen ons alles wijsmaken wij hebben er geen verstand van met kunstofdeuren verstellen of aanpassen. Zijn ook helaas niet de allervriendelijkste mensen.vwb reparaties maar de deur hangt er nu iets meer dan een jaar in.

Is de deur wel recht te hangen want vind het zo raar dat ie ineens scheef gaat hangen aan 1 kant of gebeurt dit wel meer?en dat hij ineens niet meer dichtblijft.maar ondanks dat hij scheef hangt dan nog wel op slot gedraaid kan worden.dan zou je toch denken dat dat dan ook niet meer zou passen? Alleen als ik hem gewoon dicht trek, gaat hij steeds weer open.ik snap er niks van
Hopelijk krijg ik hier meer uitleg,want wij hebben er totaal geen verstand van
Alvast bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Lillian1958 op 17-04-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je wilt weten of de deur recht hangt: waterpas er op zetten. Die heb je mogelijk zelf, en anders misschien een buur. Even meten en je weet meer. Meet dan meteen de scharnierkant en de sluitkant. Zit daar verschil in dan is de deur niet haaks, dan heb je een andere uitdaging dan wanneer de hele deur scheef hangt. Dat laatste is vaak op te lossen door een scharnier te stellen.

Wanneer je dan toch met het waterpas aan de slag gaat: controleer ook even het kozijn aan beide kanten. Wanneer die ook niet waterpas (meer) staat heb je een ander verhaal dan alleen een scheve deur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-07 12:13
Het is vrij gebruikelijk dat nieuwe deuren en kozijnen na een half jaar a jaar opnieuw moeten worden gesteld. Materiaal moet zich nog zetten onder de verschillende weersomstandigheden, maak je daar geen zorgen over!

Mijn nieuwe kunsstof voor- en achterdeur had ik hetzelfde mee, zijn vorig jaar mei geplaatst en afgelopen december opnieuw gesteld, sloten ook niet zo lekker meer en hingen wat in.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Ok bedankt voor de info.
dat stelt me toch enigzins wat gerust,want vanaf het begin was het sukkelen met die deur was er zo klaar mee ,en dan nu ineens sluit hij niet meer.kon hem alleen dicht houden door een beetje tegen drukken en dan op slot draaien .dus ik dacht .....daar gaan we weer.
Ik hoop dat ze de deur recht kunnen hangen en dat hij weer sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@sypie
Ik heb het waterpas op de bovenkant gelegd en zie dat het belletje naar links zit.net wel net niet over het streepje zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/let9iWbCQ00Pek-v0S41ywix7Sc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yqNTXAHf44tZQlAWlrgDKU6M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJIfrvMduqUiKc-E5o0buBdeNL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KcymMx5ypCgfkiEuaVbSyEp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Zo heel veel wijkt ie dan niet af als je het door het waterpas bekijkt.bekijk je de deur zo dan lijkt hij veel meer scheef te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:15

franssie

Save the albatross

normaal stel je de deur bij de scharnieren, maar dat is ook beperkt tot een aantal mm.
Dat ie niet in het dagslot/schoot valt is wel opmerkelijk, dan zou de deur te klein zijn of het kozijn te groot. Heb je dan ook niet last van enorme tocht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@franssie
Nee totaal geen last van tocht.en we hebben er eerst helemaal geen last van gehad dat hij niet sloot. Het was er ineens.ik snap er ook echt niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Lillian1958 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:46:
@franssie
Nee totaal geen last van tocht.en we hebben er eerst helemaal geen last van gehad dat hij niet sloot. Het was er ineens.ik snap er ook echt niks van.
Dan is er wellicht iets losgeschoten in het kozijn oid. Houtbouw of steen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@Morfieus0 u bedoelt met dat de deur wat in hing dat hij scheef hangt.

Maar wat ik dan niet snap is dat ondanks dat de deur scheef hangt dus lager gezakt is zeg maar aan de kant van het slot dat hij dan toch goed op slot kan,dan zou je toch denken dat dat ook niet meer past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@franssie wat bedoelt u met houtbouw of steen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het huis, ik heb een houtbouw woonboot en dan gaat het wat sneller hangen en werken met het weer. Bij steen heb je daar minder last van en kan het duiden op een bout oid die is losgekomen (dus nooit goed vast gezeten heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:47
Ik ga er vanuit dat de deur een profieldeur is met een paneel er in.
Doe de deur dicht en meet buiten aan de scharnierkant boven en onder de breedte wat overblijft van het deur profiel, is dat boven meer dan onder dan is dat met de scharnieren binnen bij te stellen.
Onderstaande als voorbeeld hoe te meten.
Je kan ook zogenaamd overhoeks meten, bij de deur dus van links onder in de hoek van de glaslatnaad en rechts boven op een zelfde punt , dat herhalen vanaf de rechter onderhoek , hiermee bepaal je of de deur zuiver haaks is, zo niet is ook dat te herstellen met het paneel of glas uit te vullen.
In een bestaand huis is het niet altijd mogelijk om alles waterpas te zetten, dus iets met een waterpas controleren gaat niet altijd op , daarom meten is beter.
Als je er bij kan, doe de deur bijna dicht met de sloten open , dus dat die tegen het kozijn aan komt, zet streepjes boven en onder de dagschoot , en vergelijk die met de sluitplaat. Ik verwacht dat de deur bij het slot te laag is gaan hangen , en daardoor aan de onder kant tegen de sluitplaat komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ljwus1RZulDfLnNfNKDjOrhmc9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykTCvX5KwyKqTVliZdxb6fyw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ouwefreaker op 17-04-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@franssie is gewone woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@ouwefreaker ja dat is ook weer zo,misschien heeft de deur altijd beetje scheef gehangen omdat die zo moest hangen vanwege het kozijn wat ze ook geplaatst hebben,zo bedoelt u?.als dat is wat u bedoelt ja dan begrijp ik dat,alleen dat hij nu niet meer sluit is me een raadsel.maar we gaan maar hopen dat ze het dinsdag op kunnen lossen ipv van nog meer te slopen,want dat is dus wat er gebeurt is toen de deur net hing.toen hebben ze vanalles beschadigt,doordat alles snel snel moest dus hou mn hart vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 23:23
Ik heb het wel een beetje gehad met kunststof kozijnen en deuren. Ja, in theorie is het stelbaar en zo wordt het ook verkocht, maar een handleiding krijg je er nooit bij en die kozijnboeren hebben er een broertje dood aan. Ik zou 4d stelbare scharnieren oid hebben, maar het enige wat ze wilden was de deur iets hoger afstellen (dat kon ik zelf ook nog wel). Dat is leuk maar het houdt op enig moment op.

Idem voor elk ouder huis met kunststof kozijnen. Vaak (kleine) gebreken en geen eenvoudige opties om te fixen.

Blij dat ik verhuisd ben inmiddels met een huis met houten kozijnen en deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kunstof kozijnen ben ik erg blij mee, volgende deur wordt inderdaad weer hout, maar dat heeft @Lillian1958 niets aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-07 12:13
Lillian1958 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:50:
@Morfieus0 u bedoelt met dat de deur wat in hing dat hij scheef hangt.

Maar wat ik dan niet snap is dat ondanks dat de deur scheef hangt dus lager gezakt is zeg maar aan de kant van het slot dat hij dan toch goed op slot kan,dan zou je toch denken dat dat ook niet meer past?
Ja, klopt. Is afhankelijk van de positie van de gaten waar het slot in draait.

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
@franssie helemaal met je eens.wij zijn er ook een beetje van terug gekomen hoor.

@Rukapul ja ze verkopen het heel mooi,en de bedrijven zijn heel blij en snel om te kunnen leveren,maar zodra er iets aan mankeert of niet soepel loopt,dan proberen ze eronder uit te komen,althans dat is onze ervaring, nu komen ze a.s. dinsdagochtend voor de deur,dus ben heel benieuwd met wat ze af komen,want wij hebben er totaal geen verstand van en ze kletsen me zo onder de tafel, en toen we houten deuren enz hadden,durfden we zelf nog wat bij te stellen of te veranderen,maar op een of andere manier vinden we het heel lastig met kunstof ramen en deuren,of we zijn te voorzichtig en bang om wat verkeerds te doen ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-07 12:47
Lillian1958 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:13:
@franssie helemaal met je eens.wij zijn er ook een beetje van terug gekomen hoor.
Het is een hele rare handel inderdaad , maar goed kunstof (duur) is wel goed, ik heb hier al 20 jaar kunstof, en heb nooit iets hoeven stellen of krom getrokken, dat is met hout wel anders.
Ik geef de voorkeur aan kunstof i.p.v. hout ( en ik was timmerman).
Maar jammer dat ook in dit werk zoveel geklooid wordt.
Pagina: 1