Mijn vraag
Ik zoek een oplossing om bepaalde mappen van mijn TrueNAS te back-uppen naar een externe locatie.Situatie:
Ikzelf heb een TrueNAS draaien.Mijn neef heeft een Synology NAS, waarop nog een HDD-slot vrij is.
Ik wil een back-up kunnen maken van bepaalde mappen van mijn TrueNAS naar zijn Synology.
Belangrijk punt: ik wil niet dat mijn neef (of iemand anders) toegang heeft tot die data.
Mogelijke opties:
Optie A: De data versleutelen (encryptie) voordat deze naar de Synology wordt gestuurd.Optie B: Een aparte gebruiker aanmaken op de Synology, die enkel toegang heeft tot de specifieke dataset.
Als ik het goed begrijp, zijn beide opties mogelijk.
Maar er lijken wat voor- en nadelen aan te hangen:
Nadelen:
Optie A: Bij wekelijkse back-ups wordt mogelijk telkens alle data opnieuw verzonden, zelfs als er maar één bestand gewijzigd is (tenzij incremental encrypted sync mogelijk is?).
Optie B: De data staat onvergrendeld op de harde schijf en kan eenvoudig worden uitgelezen als de HDD los wordt gekoppeld en ergens anders wordt aangesloten.
Zijn deze aannames correct?
Dan lijkt optie B in de praktijk de betere keuze, omdat er anders onnodig veel data over het netwerk wordt gestuurd.
Omgekeerde richting:
Ik zou ook graag de omgekeerde richting instellen:Dat bepaalde mappen van de Synology automatisch worden geback-upt naar een HDD of dataset op mijn TrueNAS.
(Vermoedelijk speelt daar hetzelfde verhaal van optie A en B.)
Is in dat geval rsync een goede oplossing, zeker als encryptie vereist is?
Tot slot:
Indien iemand betere methodes, software of tools kent om dit op een veilige en efficiënte manier te realiseren: ik hoor het graag!Idealiter zoek ik een oplossing waarbij:
- Mijn neef geen toegang heeft tot mijn data.
- Ik geen toegang heb tot zijn data.
Laat gerust weten als iemand gelijkaardige setups heeft of tips kan geven voor best practices!