Ben ik te lastig of sta ik in mijn recht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RNBakker
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 16:44
Hallo Tweakers,

Wij hebben onze keuken gedeeltelijk laten renoveren door het laten plaatsen van nieuwe frontjes in de gehele keuken.

18 frontjes, maar één zijn ze vergeten te bestellen en die is dus niet geplaatst. Meerdere deurtjes zijn niet goed gesteld en de kit niet goed geplaatst. Dus één deurtje dat ontbreekt en een paar hele kleine aanpassingen. Degene die dit heeft uitgevoerd, was het ook met mijn opmerkingen eens en gaat dit aanpassen als het deurtje komt. Ik ben tevreden. Al staat het best raar één deurtje in een andere kleur :)

Na het vertrek van de uitvoerder werd ik gebeld door het bedrijf. Of ik tevreden ben en het bedrag volledig wil betalen vandaag. Toen zei ik dat ik een klein bedrag wilde inhouden voor het nog te leveren deurtje. Hier was hij het duidelijk niet mee eens.

Nu is mijn vraag ben ik te lastig en hoor ik 100% te betalen of kan ik iets inhouden? En hoeveel dan.
Klus bedrag bijna € 4.000,-

[ Voor 3% gewijzigd door RNBakker op 17-04-2025 16:14 ]

Beste antwoord (via RNBakker op 18-04-2025 11:30)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
RNBakker schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:11:
Hallo Tweakers,

Wij hebben onze keuken gedeeltelijk laten renoveren door het laten plaatsen van nieuwe frontjes in de gehele keuken.

18 frontjes, maar één zijn ze vergeten te bestellen en die is dus niet geplaatst. Meerdere deurtjes zijn niet goed gesteld en de kit niet goed geplaatst. Dus één deurtje dat ontbreekt en een paar hele kleine aanpassingen. Degene die dit heeft uitgevoerd, was het ook met mijn opmerkingen eens en gaat dit aanpassen als het deurtje komt. Ik ben tevreden. Al staat het best raar één deurtje in een andere kleur :)

Na het vertrek van de uitvoerder werd ik gebeld door het bedrijf. Of ik tevreden ben en het bedrag volledig wil betalen vandaag. Toen zei ik dat ik een klein bedrag wilde inhouden voor het nog te leveren deurtje. Hier was hij het duidelijk niet mee eens.

Nu is mijn vraag ben ik te lastig en hoor ik 100% te betalen of kan ik iets inhouden? En hoeveel dan.
Je staat in je recht als je niet alles betaald, wel moet dat in verhouding zijn met de schade/het niet geleverde. Bij niets betalen sta je doorgaans niet in je recht. ik zou voor 10% - 20% inhouding gaan.
doe het vriendelijk en zakelijk. Mochten ze niet mee willen werken kan je op internet wel stappenplannen vinden hoe je de factuur voor een deel kan betwisten/opschorten.

Alle reacties

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:16
Mijns inziens is volledige betaling af te dwingen na het nakomen van alle afspraken op de manier zoals afgesproken. Dus inhouding totdat dat is gebeurd lijkt mij niet meer dan redelijk.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:41
Hallo Tweakers,

18 frontjes, maar één zijn ze vergeten te bestellen en die is dus niet geplaatst. Meerdere deurtjes zijn niet goed gesteld en de kit niet goed geplaatst. Dus één deurtje dat ontbreekt en een paar hele kleine aanpassingen. Degene die dit heeft uitgevoerd, was het ook met mijn opmerkingen eens en gaat dit aanpassen als het deurtje komt. Ik ben tevreden.

Ja, je bent lastig. En dat is je goed recht.
Ik zou 10% achter de hand houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
Eens met bovenstaande. Als je nu volledig betaalt ben je je enige drukmiddel kwijt om het snel op te lossen. En loop je het risico om er heel veel tijd, belletjes en mails aan te moeten verspillen om tot een oplossing te komen.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-05 09:10

MetalStef

gietijzer

10% is normaal.

Echter: Als ze al aan de telefoon hangen voordat het koffiekopje van de monteur is afgekoeld, en ook nog eens moeilijk gaan doen, zou ik ook nog wel ff wachten met de overige 90%. Minimaal tot de overeengekomen betaalperiode (14 dagen?). Klinkt alsof die toko elk moment over de kop kan gaan.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:07
10% inhouden totdat alles klaar is en naar tevredenheid lijkt me normaal.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Daarnaast is het ook nog maar de vraag of het ontbrekende frontje in de juiste kleur komt. Als het niet allemaal in 1 batch is gespoten dan kan daar een afwijking in zitten.

Ik zou dus ook pas het volledige bedrag betalen zodra alles is afgehandeld en ook niet alleen het bedrag ter waarde van een frontje inhouden maar minimaal 10%.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:09
“Fijn dat u het vraagt. Nee!”

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
10% lijkt mij te weinig.
Dan krijgen andere klanten waar ze dikke rekeningen naartoesturen altijd voorrang boven jouw afmaakklusje.
Ik zou 20% inhouden.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat ben je precies overeen gekomen over de betaling? Oftewel wat staat er zwart op wit in de offerte, contract/opdrachtbevestiging en/of algemene voorwaarden?

Als daar bijvoorbeeld staat dat betaling dient te gebeuren na afronding van de werkzaamheden, is het natuurlijk helemaal niet onredelijk om het bedrijf aan hun eigen afspraken te houden. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Nukubu
  • Niet online
Ik zou geen cent betalen totdat de klus 100% klaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:50

DropjesLover

Dit dus ->

Ze maken jouw probleem (klus niet af) wat inherent hun probleem is om op te lossen (en betaald te krijgen) weer jouw probleem.

10% aanhouden.

Ik wou achteraf dat ik dat bij een paar aannemers bij onze verbouwing ook gedaan had :/
(aannemer was welwillend alleen zijn leverancier/fabrikant niet)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou niks betalen totdat de klus klaar is. Tenzij er iets is afgesproken dat er een vooruitbetaling gedaan zou worden.
Als de halve keuken was gedaan, had je dan 50% betaald? Nee toch, je hebt een hele keuken besteld en als zij het in 2x willen komen installeren, prima, maar de keuken wordt in 1x betaald na oplevering.

Als je 400 euro achterhoudt, gaat die monteur pas weer komen als ze geen andere klussen hebben. Als ze al komen. Voor 4000 euro komen ze veel eerder terug.

en ps: 4000 euro voor alleen frontjes? wat een geld.

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 17-04-2025 17:33 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hallo Tweakers,

Je staat in je recht als je niet alles betaald, wel moet dat in verhouding zijn met de schade/het niet geleverde. Bij niets betalen sta je doorgaans niet in je recht. ik zou voor 10% - 20% inhouding gaan.
doe het vriendelijk en zakelijk. Mochten ze niet mee willen werken kan je op internet wel stappenplannen vinden hoe je de factuur voor een deel kan betwisten/opschorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Even puur als reactie op alleen die ene zin
twain4me schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:56:
Je staat in je recht als je niet alles betaald, wel moet dat in verhouding zijn met de schade/het niet geleverde.
Wel lastig, bijv. een lade frontje kan een paar tientjes zijn dat is niet echt een stok achter de deur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
DukeBox schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:31:

[...]

Wel lastig, bijv. een lade frontje kan een paar tientjes zijn dat is niet echt een stok achter de deur.
Maar TS heeft niet op bol een frontje besteld om het zelf te plaatsen.
Er moeten nog wat dingen gebeuren, dus de som is frontje + transportkosten + arbeidsloon installatie + kleine aanpassingen = 10% inhouden.
En dan is de 10% opeens een stuk logischer.

Anders is voor de paar tientjes het geen stok achter de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Waarom zou je in termijnen betalen, is dat afgesproken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
Wolly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:12:
[...]

Waarom zou je in termijnen betalen, is dat afgesproken?
Waarom zou je een verkeerd frontje leveren, een kit strook vernagellen, en niet alles goed afstellen?

Is dat afgesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:14:
[...]

Waarom zou je een verkeerd frontje leveren, een kit strook vernagellen, en niet alles goed afstellen?

Is dat afgesproken?
Exact. Dus pas betalen als aan de gehele overeenkomst is voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
Wolly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:17:
[...]

Exact. Dus pas betalen als aan de gehele overeenkomst is voldaan.
Er is zoiets al billijkheid. De uitvoerder heeft al kosten gemaakt.

Stel je voor. Ik bestel een nieuwe keuken voor 12.000 euro.
Alles is geïnstalleerd, maar het greepje voor de magnetron is niet op voorraad. En de nabestelling kost wel een maand. Dat betekent dus niet dat ik 12.000 euro voor de uitvoerder kan achterhouden (ook terecht vind ik)

Het gaat er om dat de wil er is om het op te lossen. Maar dat je ook een stok achter de deur houdt als consument.

Zoals mijn vader altijd zei: Nooit de serveerster beledigen als je eten nog niet aangekomen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou proberen om niets te betalen totdat alle frontjes geleverd zijn. Zoals eerder ook al geschreven, moet jij nog maar zien of dat het nageleverde frontje wel precies dezelfde kleur heeft als de frontjes die jij reeds hebt.

Stel dat je 90% betaald dan loop je het risico dat je het laatste frontje niet gaat zien en zij hun 10% verlies pakken omdat ze verwachten dat ze veel meer werk aan jou gaan hebben dan die 400 euro die ze nog tegoed hebben. Nu ben ik ook redelijk naïef op dit soort vlakken, maar dat ze al meteen bellen over betaling zorgt er wel voor dat er bij mij alarmbellen afgaan.

Als je niets betalen te ver vind gaan dan zou je nu bijvoorbeeld 50% kunnen betalen, 30% zodra alle frontjes geleverd zijn en de kleur goed is en de resterende 20% als alles naar tevredenheid is. Percentages zijn maar een voorbeeld. Hiermee kan je laten zien dat je wel wilt betalen, maar ook dat je wil dat ze goed werk leveren (en dat zij daar ook een financieel belang bij hebben k dat ze anders geld mislopen).

[ Voor 25% gewijzigd door fenrir op 17-04-2025 22:37 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
fenrir schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:33:
Ik zou proberen om niets te betalen totdat alle frontjes geleverd zijn. Zoals eerder ook al geschreven, moet jij nog maar zien of dat het nageleverde frontje wel precies dezelfde kleur heeft als de frontjes die jij reeds hebt.

Stel dat je 90% betaald dan loop je het risico dat je het laatste frontje niet gaat zien en zij hun 10% verlies pakken omdat ze verwachten dat ze veel meer werk aan jou gaan hebben dan die 400 euro die ze nog tegoed hebben. Nu ben ik ook redelijk naïef op dit soort vlakken, maar dat ze al meteen bellen over betaling zorgt er wel voor dat er bij mij alarmbellen afgaan.

Als je niets betalen te ver vind gaan dan zou je nu bijvoorbeeld 50% kunnen betalen, 30% zodra alle frontjes geleverd zijn en de kleur goed is en de resterende 20% als alles naar tevredenheid is. Percentages zijn maar een voorbeeld. Hiermee kan je laten zien dat je wel wilt betalen, maar ook dat je wil dat ze goed werk leveren (en dat zij daar ook een financieel belang bij hebben k dat ze anders geld mislopen).
Probleem is dat je daarmee uitnodigd tot broddelwerk.

Even terugkomen is niet heel gek voor een aannemer, maar het op de spits drijven dan weet je zeker dat je het minimale krijgt.
De andere partij is in dit geval open over de gemaakte fouten, en zo te zien van wil om het op te lossen.

Bij de oplevering van mijn badkamer heb ik ook 10% achtergehouden voor wat kleine dingetjes. Goed opgepakt, en zelfs nog wat meerwerk simpelweg omdat ik een kop koffie aanbood en wat gebak erbij (Verjaardag van nichtje, en had wat over).

Je vangt meer vliegen met stroop, dan met azijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik zou voldoende achterhouden om 18 frontjes te kunnen laten spuiten. Die installateur wil het wel oplossen, maar ik acht de kans te groot dat hij het van kantoor niet op mag lossen als ze meteen al achter de betaling aan gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
fenrir schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:47:
Ik zou voldoende achterhouden om 18 frontjes te kunnen laten spuiten. Die installateur wil het wel oplossen, maar ik acht de kans te groot dat hij het van kantoor niet op mag lossen als ze meteen al achter de betaling aan gaan bellen.
Niet helemaal mee oneens, maar besef dat als het echt in de soep loopt je zwakker staat.
Nogmaals, billijkheid. Een rechtsbijstand en rechter kijken daar ook naar.

Goodwill goes a long way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:22:
[...]

Er is zoiets al billijkheid. De uitvoerder heeft al kosten gemaakt.

Stel je voor. Ik bestel een nieuwe keuken voor 12.000 euro.
Alles is geïnstalleerd, maar het greepje voor de magnetron is niet op voorraad. En de nabestelling kost wel een maand. Dat betekent dus niet dat ik 12.000 euro voor de uitvoerder kan achterhouden (ook terecht vind ik)

Het gaat er om dat de wil er is om het op te lossen. Maar dat je ook een stok achter de deur houdt als consument.

Zoals mijn vader altijd zei: Nooit de serveerster beledigen als je eten nog niet aangekomen is.
Dit gaat niet om een greepje en ook niet om 12000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LTwinter
Wolly schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:01:
[...]

Dit gaat niet om een greepje en ook niet om 12000 euro.
Maar wel om 4000 euro.

Nogmaals, ze hebben de fouten al toegegeven (Heel belangrijk), en ze gaan het oplossen.
Tegen schenen schoppen wekt alleen maar weerstand, en nodigt niet uit tot een goed afhandelen van de situatie.
Altijd zakelijk blijven, en niet handelen uit emotie. Zo kom je veel verder.

Net zoals consumenten met elkaar praten doen aannemers dat ook. En als je een naam hebt, gaat er de volgende keer gewoon een x bedrag bovenop je aanvraag.
Dan kan je schreeuwen over oneerlijkheid, tieren, en klagen tot je een ons weegt, maar het helpt je niks.

Ik heb mijn vloer goedkoop laten leggen omdat het gedaan werdt door het net uit school komende zoontje van mijn C.V. installateur. Die wist nog dat ik compleet begreep dat hij een week later pas tijd had omdat zijn vader was overleden. 5 jaar terug. Menselijkheid werkt twee kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
LTwinter schreef op donderdag 17 april 2025 @ 23:20:
[...]

Altijd zakelijk blijven, en niet handelen uit emotie. Zo kom je veel verder.
Exact. Zakelijk blijven, dus kijken wat er is afgesproken over wanneer er betaald moet worden. Is dat na afloop van de werkzaamheden dan betaal je wanneer alles is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Wolly schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:00:
[...]

Exact. Zakelijk blijven, dus kijken wat er is afgesproken over wanneer er betaald moet worden. Is dat na afloop van de werkzaamheden dan betaal je wanneer alles is opgeleverd.
Je neemt een hele hoop niet mee van wat ik gezegd heb. Als je niks betaald omdat kleine dingen niet in orde zijn, dan sta je later zwakker als je je gelijk probeert te halen, en je krijgt degene die iets voor jou nog moet doen ermee over de zeik.

Dat is niet zakelijk, dat is destructief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
LTwinter schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 00:09:
[...]

Je neemt een hele hoop niet mee van wat ik gezegd heb. Als je niks betaald omdat kleine dingen niet in orde zijn, dan sta je later zwakker als je je gelijk probeert te halen, en je krijgt degene die iets voor jou nog moet doen ermee over de zeik.

Dat is niet zakelijk, dat is destructief.
Wat mij betreft geef je slecht advies. Ik zou bijna denken dat je zelf een installatiebedrijf hebt of zoiets.
Ik heb de afgelopen 15 jaar 1x meegemaakt dat wordt geleverd wat is afgesproken en op tijd. Met mensen in de ‘bouwende sector’ is het gewoon slecht afspraken maken. Zonder drukmiddel iets gefixed krijgen…ze hebben winstgevender klussen en gewoon de afspraak nakomen is er tegenwoordig maar zelden meer bij.

Altijd geld achterhouden om de boel naar fatsoen in orde te maken. Dat is zowel redelijk als billijk als juridisch goed houdbaar. De wederpartij is namelijk professional en jij bent consument. Je betaalt ook voor die professionalitiet. Klungelwerk kan iemand zelf ook.

In dit geval: een correcte bestelling down en gewoon een fatsoenlijke kitrand spuiten hoort bij die professionaliteit.

Kleurverschil is een ding. Dat weet een professional ook. Dus genoeg achterhouden om dat op te lossen is redelijk. Dat weten ze ook. Als ze daarover jeremieren moeten ze zich niet aanbieden als professional.

Wat je niet hoeft te doen is er een asshole over zijn. foutjes worden gemaakt. Dus je belt op, geeft aan dat je x betaalt omdat het werk voor dat deel af is (de planken heb je en zitten erin) en dt de rest klaarstaat, voor zo gauw het opgelost is.

Menselijkheid tonen bij een overlijden….Ik zou zeggen ja duh. (maar je hebt natuurlijk ook consumenten die niet helemaal lekker zijn). Maar dat is iets van een andere orde en dat moet er hier niet bij halen.

Vinden ze je lastig hierom en ‘krijg je een reputatie’…mooi. Prutsers hoef je niet over de vloer. Dat je dan misschien iets meer betaald…sure. Maar vakwerk is geld waard, prutswerk kost alleen maar en niet alleen geld.

tip: die attitude kun je het best aan de voorkant bespreken. Dan weten ze waar ze aan toe zijn. Willen ze dan niet…you dodged a bullet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Vele mensen hier zeggen dat je in je recht staat als je wat achter houdt, maar is dat wel zo? Wat is er afgesprolen? Wat staat er in de betalingsvoorwaarden? En wat zegt de wetgeving hierover?

Als je redelijkwijs al iets zou kunnen achterhouden, dan is het net dat deel voor het werk dat nog niet gedaan is, en ben je alsnog je drukkingsmiddel kwijt. Hou je meer achter, dan breng je mogelijks de firma in problemen.

Ik snap trouwens ook niet waarom de persoon die de deurtjes is komen installeren ze ook niet onmiddelijk goed heeft kunnen afstellen, maar dit wel de volgende keer zal doen, net zoals de andere kleine aanpassingen. Neen, tenzij je 1 dag later terug komt, hoort de rest ook gewoon in orde te zijn. Maar wat zoiets waard is? Daar kunnen we moeilijk uitspraken over doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coleman
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:17
Ik zou persoonlijk ook meer dan 10% achterhouden, dus zeker 20%.

Maar dat komt ook omdat ik eenzelfde ervaring had met een glazen veranda waar een gebroken glas van vervangen moest worden. Ook een bedrag achter gehouden na veel gezeur, echter is die beste man nooit meer teruggekomen om het te herstellen. Met een vervelende juridisch traject als gevolg, wat uiteindelijk tot niets geleid heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DukeBox schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:31:

[...]

Het gaat niet alléén om materiaalkosten, hou ook rekening met arbeidsloon en dergelijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

The End

!Beginning

Pas betalen bij oplevering. Dit soort beroepsgroepen staan niet bekend om het nakomen van hun afspraken. De alarm bellen moeten al gaan rinkelen als je binnen een dag gebeld wordt om te betalen.

Het advies om (een deel) te betalen vind ik echt heel slecht. Je moet in zo'n geval als dit goed kijken naar de gevolgen als het probleem niet wordt opgelost. Zeker met aannemers kunnen de herstel/afbouw kosten hoger zijn dan de hele originele offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
The End schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:35:
Pas betalen bij oplevering. Dit soort beroepsgroepen staan niet bekend om het nakomen van hun afspraken. De alarm bellen moeten al gaan rinkelen als je binnen een dag gebeld wordt om te betalen.

Het advies om (een deel) te betalen vind ik echt heel slecht. Je moet in zo'n geval als dit goed kijken naar de gevolgen als het probleem niet wordt opgelost. Zeker met aannemers kunnen de herstel/afbouw kosten hoger zijn dan de hele originele offerte.
helemaal mee eens. Een keuken met een missend deurtje is wat mij betreft geen keuken.

Als ik een auto koop en er zit geen achterbank in, of het mist een wiel, dan ga ik toch ook niet 90% betalen. Zelfde vind ik voor de keuken.

Mocht het kastje niet geleverd worden heb je 90% betaald maar een 0% keuken gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:29

JanB

Het ken rotter !!!

Het gaat om een bedrag van bijna 4000,- euro. Zo'n relatief klein bedrag zou ik pas betalen als het werk klaar is en ik helemaal tevreden ben.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In plaats van paniekerige vragen te stellen, kun je ook wachten totdat er iemand langskomt met de juridische kennis of je kunt dit zelf uit zoeken.
En als de firma op het punt van omvallen staat, zeker even wachten met betalen. Anders ga je dat frontje nooit meer zien. Ligt je frontje bij de curator die hem veilt voor een fooi en je zelf maar mag zien of het goed komt.

Het hangt een beetje van de levertijd van het frontje af:
Als de leverancier het heeft over 1-2 weken:
Volledige betaling bij aflevering, je zit dan nog in het 'aanmaning traject', als de leverancier niet levert in die periode heb je meteen de stok om terug te slaan. Die 2 weekjes wachten op het geld gaat dat bedrijf de kop niet kosten.
Bij 3-4 weken zit je een beetje knel, maar dan zou ik eisen dat de deurtjes goed afgehangen worden voordat het eerste deel betaald wordt. Waarschijnlijk kiest de leverancier om dan te wachten op het frontje en kun je de betaling ook uitstellen (dat gaat dan in overleg)
Bij nog langere periodes wordt het wel een beetje spannend. Ik ken genoeg verhalen, waarbij het laatste stukje niet betaald wordt, maar de leverancier nooit meer komt opdagen. 10% is minder dan de winstmarge + kosten van herstel. Maar als er een deellevering is gedaan hoort daar bijvoorbeeld in de bouw ook een deel betaling bij. Niet betalen kan dan ook gedonder geven. 'We komen niet meer, je gaat toch niet betalen'.

O ja, ik zou afspreken dat ik binnen een dag betaal als ik tevreden ben. Dan geef je wel het signaal dat je bereid bent te betalen. 'Het geld staat klaar'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BuZZem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-05 08:43
Blokker_1999 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:31:
Vele mensen hier zeggen dat je in je recht staat als je wat achter houdt, maar is dat wel zo? Wat is er afgesprolen? Wat staat er in de betalingsvoorwaarden? En wat zegt de wetgeving hierover?

Als je redelijkwijs al iets zou kunnen achterhouden, dan is het net dat deel voor het werk dat nog niet gedaan is, en ben je alsnog je drukkingsmiddel kwijt. Hou je meer achter, dan breng je mogelijks de firma in problemen.

Ik snap trouwens ook niet waarom de persoon die de deurtjes is komen installeren ze ook niet onmiddelijk goed heeft kunnen afstellen, maar dit wel de volgende keer zal doen, net zoals de andere kleine aanpassingen. Neen, tenzij je 1 dag later terug komt, hoort de rest ook gewoon in orde te zijn. Maar wat zoiets waard is? Daar kunnen we moeilijk uitspraken over doen.
Het doet er (op dit punt) niet zoveel toe wat een bedrijf in de betalingsvoorwaarden zet. Je spreekt een klus af, die is niet af. Het burgerlijk recht geeft dan ruimschoots mogelijkheid om het bedrag in te houden om dit naar redelijkheid in orde te maken. Er is een reden dat het zo geregeld is, namelijk professional vs consument - waarbij een consument beschermd moet worden. Zie 6:52 BW.

De suggestie spuitwerk + een beetje extra is redelijk. Er is namelijk geen consument die deurtjes met kleurverschil wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:15
Grappig: ze hebben wel geld om iemand in dienst te nemen die klanten kan bellen om te sommeren meteen 100% te betalen, maar hebben geen geld over voor monteurs die in 1 keer een goede keuken kunnen opleveren.

Voor uitvoering van het werk wist de aannemer welke deurtjes etc. aanwezig moesten zijn voor een volledige montage van de keuken. Toch is gekozen de keuken half af op te gaan leveren. Daar begint het al.

Het werk dat nu gedaan is is niet volledig goed uitgevoerd. Terwijl dat wel meteen goed had gekund. Heel jammer en vermijdbare schade voor de ondernemer.

De aannemer heeft wel materiaal gekocht en in arbeidsloon geinvesteerd.

Maar van jouw kant gezien: een keuken die half af is, is geen keuken. Ook niet tegen halve betaling.

Iemand die gaat bellen om toch 100% te eisen leidt bij mij tot argwaan. Blijkt dat ene deurtje soms niet leverbaar te zijn? En probeert men hiermee weg te komen?

Klus niet af = niet hoeven betalen. Behalve als wat anders is afgesproken. Vaak moet je in ieder geval de materialen betalen. Dat zou ook nu niet onredelijk zijn. Maar de keuken is niet af. Dus het arbeidsloon etc. zou ik zeker inhouden.

20-50% betalen om te laten zien dat je van goede wil bent. En de rest bij goede oplevering. Zoals je hier bij anderen al leest kan het wel eens heeeeeeel lang wachten worden op dat ene deurtje. En wat is de klus je dan nog waard. Geld terughalen wordt dan ook een lange adem.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• RNBakker
Bedankt allemaal voor jullie inbreng.

Ik heb besloten 20% niet te betalen. Daarmee heb ik niet voldoende als het echt fout mag lopen, maar het is toch wel een serieus bedrag.

Fijn dat ik advies kon krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

TheGhostInc schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:56:
En als de firma op het punt van omvallen staat, zeker even wachten met betalen. Anders ga je dat frontje nooit meer zien. Ligt je frontje bij de curator die hem veilt voor een fooi en je zelf maar mag zien of het goed komt.
Diezelfde curator komt ook gewoon naar jou toe als klant die nog niet betaald heeft. En dan is het de vraag of en zo ja hoeveel de curator als korting wil geven op het openstaande bedrag omdat er een frontje mist en iets met wat afstellen en kitwerk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27

The End

!Beginning

Qwerty-273 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:51:
[...]

Diezelfde curator komt ook gewoon naar jou toe als klant die nog niet betaald heeft. En dan is het de vraag of en zo ja hoeveel de curator als korting wil geven op het openstaande bedrag omdat er een frontje mist en iets met wat afstellen en kitwerk.
De curator is niet iemand die dat even in zijn eentje mag beslissen en het consumenten recht de deur uit mag gooien om aan geld te komen.
RNBakker schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:34:
Bedankt allemaal voor jullie inbreng.

Ik heb besloten 20% niet te betalen. Daarmee heb ik niet voldoende als het echt fout mag lopen, maar het is toch wel een serieus bedrag.

Fijn dat ik advies kon krijgen!
Als je al betaalt, dan zou ik echt niet meer dan 50% doen. Dat is al meer dan voldoende en zorgt ervoor dat jij minder risico loopt.

[ Voor 31% gewijzigd door The End op 18-04-2025 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:17
Mail eerst de afspraak met de uitvoerder naar hun kantoor.
Ik lees niet dat zwart op wit de nog missende front en niet tot tevredenheid stemmende ophangingen staan, eventueel met foto's.
Dan weet de zaak beter waarom je wacht met betalen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:39

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik heb een aantal jaren geleden de kozijnen en rolluiken in het huis laten vervangen. Het totaalbedrag was een veelvoud van waar het hier om gaat.
Nadat ze 'klaar' waren, waren er nog een aantal restpuntjes én de horren moesten nog geleverd worden. (die worden na plaatsing pas ingemeten ;) )

Op de factuur stond zelf al dat ze vanwege de openstaande restpunten een inhouding van 5% normaal vonden. Wat overigens al een hoger bedrag was dan de openstaande restpunten.
Hier komt gelijk die billijkheid weer om de hoek kijken. 10% was ook nog te beargumenteren geweest, maar 20% was in dit geval niet in verhouding.

@RNBakker Je hebt nu niet het volledige bedrag betaald. Op zich prima. :)
Maar heb je ze ook gecommuniceerd dat je een deel achterhoudt totdat de restpunten (en dan zou ik altijd de restpunten specificeren) zijn opgelost, waarna de resterende betaling onmiddelijk volgt?

[ Voor 3% gewijzigd door DrivinUCrazy op 18-04-2025 12:15 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Ik vind heel wat reacties hier wel erg hard. Zomaar 50% achterhouden of totaal niet betalen, dat is best moeilijk te verantwoorden. Ook na betaling heb je best nog drukkingsmiddelen (Been there, done that. Nieuw dak wat lekte na paar jaar, was volledig betaald; in gebrekestelling (dakdekker wees naar architect, en omgekeerd) en dak is volledig vernieuwd zonder kosten). Ook al gehad dat we 20% niet mochten betalen tot alles perfect was aan de ramenzetter, en omdat een raam een nagenoeg onzichtbaar defectje had wat de glasboer meerdere keren opnieuw fout deed hebben we maanden met een "slecht" raam gezeten en pas als er een perfect raam aankwam zijn ze het komen vervangen en dan pas mochten we de laatste 20% betalen.

Dat het bedrijf eerder lomp was in communicatie, tsja, dat kan zijn redenen hebben. Wellicht belt normaal iemand anders na om te checken of alles goed is verlopen, zo niet wordt meteen gekeken om oplossing in te plannen, zo ja wordt vriendelijk verzocht om te betalen zodat ze dit kunnen afsluiten. Maar die persoon was net ziek, dus heeft de boekhouder dit moeten overnemen en was niet helemaal duidelijk wat de bedoeling was.

@RNBakker Met ^, even een vriendelijk mailtje na met de opmerkingen waarom je niet volledig betaalt (en dat je meteen betaalt zodra dit in orde is), je wil onduidelijkheden vermijden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

naftebakje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:34:
Ik vind heel wat reacties hier wel erg hard. Zomaar 50% achterhouden of totaal niet betalen, dat is best moeilijk te verantwoorden. Ook na betaling heb je best nog drukkingsmiddelen (Been there, done that. Nieuw dak wat lekte na paar jaar, was volledig betaald; in gebrekestelling (dakdekker wees naar architect, en omgekeerd) en dak is volledig vernieuwd zonder kosten). Ook al gehad dat we 20% niet mochten betalen tot alles perfect was aan de ramenzetter, en omdat een raam een nagenoeg onzichtbaar defectje had wat de glasboer meerdere keren opnieuw fout deed hebben we maanden met een "slecht" raam gezeten en pas als er een perfect raam aankwam zijn ze het komen vervangen en dan pas mochten we de laatste 20% betalen.

Dat het bedrijf eerder lomp was in communicatie, tsja, dat kan zijn redenen hebben. Wellicht belt normaal iemand anders na om te checken of alles goed is verlopen, zo niet wordt meteen gekeken om oplossing in te plannen, zo ja wordt vriendelijk verzocht om te betalen zodat ze dit kunnen afsluiten. Maar die persoon was net ziek, dus heeft de boekhouder dit moeten overnemen en was niet helemaal duidelijk wat de bedoeling was.

@RNBakker Met ^, even een vriendelijk mailtje na met de opmerkingen waarom je niet volledig betaalt (en dat je meteen betaalt zodra dit in orde is), je wil onduidelijkheden vermijden.
Dat zal allemaal wellicht wel lukken na betaling maar een financiële prikkel is doorgaans wel een hele goede motivator om de zaak in orde te maken en voor de klant een stuk minder moeite en een stuk sneller dan ingebrekestelling en dergelijke. Zolang de klant niet tevreden is moet de aannemer met het probleem zitten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 11:01
Ik raad iedereen aan om in de bouw altijd 10-20% achter te houden totdat je 100% zeker bent dat alles is geleverd en is afgerond. Wellicht kinderachtig maar het heeft ons een hoop gezeik gescheeld hoor.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-05 10:51

Fe2O3

Ja das roest

Wat staat er in de offerte of algemene voorwaarden mbt betalen? Ik gok iets van 'betalen x tijd na uitvoeren werkzaamheden'

Puur sec is het werk nog niet afgerond, dus waarom zou je meer dan 1 cent betalen?

Wanneer gaat dat nakomende deurtje komen, en, het werk gedaan worden?

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:25
M’n badkamer en toilet is verbouwd, een jaar terug maar we zijn nog steeds bezig met de laatste puntjes. Zo’n spijt dat ik de volle mep al betaald heb en van vertrouwen uit ben gegaan dat het goed komt. Lopen zeuren, wanneer komt de nieuwe radiator (na 5! maanden komt dan de verkeerde), wanneer wordt de lekkage gerepareerd enzovoort. Je staat steeds achteraan in de planning. Afgelopen week lukte het niet om de lekkage te repareren, wordt nu weer na de vakanties. Kortom, betaal pas als het echt af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RNBakker

@naftebakje Zowel telefonisch als per mail heb ik de mindering gecommuniceerd. Maar de verkoper was het er niet mee eens een heeft lang en hard tegen mij geschreeuwd door de telefoon. Hij heeft zelfs twee keer gedreigd naar mijn huis te komen om het geld persoonlijk bij mij op te halen en hij zei dat hij de keukendeurtjes uit mijn keuken kwam halen. Best een uitdagende situatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39
Ik ben zelf altijd een voorstander om namen van personen/bedrijven te gaan noemen als men begint met bedreigingen etc.

Dan weet iedereen met welk bedrijf hij niet in zee moet gaan,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:22
RNBakker schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:13:
Hij heeft zelfs twee keer gedreigd naar mijn huis te komen om het geld persoonlijk bij mij op te halen en hij zei dat hij de keukendeurtjes uit mijn keuken kwam halen. Best een uitdagende situatie.
Je staat in zo'n geval volledig in jouw recht om aangifte van bedreiging te doen. Communicatie op deze manier klinkt voor mij namelijk niet echt als welwillend zijn om klanttevredenheid voorop te stellen.
En even zonder de naam van het bedrijf te noemen: zijn er reviews en zo ja, positief of negatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinez-
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
[...]

@naftebakje Zowel telefonisch als per mail heb ik de mindering gecommuniceerd. Maar de verkoper was het er niet mee eens een heeft lang en hard tegen mij geschreeuwd door de telefoon. Hij heeft zelfs twee keer gedreigd naar mijn huis te komen om het geld persoonlijk bij mij op te halen en hij zei dat hij de keukendeurtjes uit mijn keuken kwam halen. Best een uitdagende situatie.
Heel netjes van je. Jammer dat je met een dergelijke partij in zee bent gegaan.

2 maanden geleden hier alle ramen laten vervangen door HR++-glas. 2 glaslatten zaten niet goed en heb ze daarover direct geïnformeerd. Wmb was daarmee de opdracht ook niet afgerond, heb ze daarom ook geïnformeerd dat ze pas enig geld kregen zodra ze het werk afgerond hadden. Bij mij hadden ze daar volledig begrip voor.

Ik had namelijk geleerd van een eerdere situatie waarbij ik mijn hele huis had laten stuccen. Daar had ik de fout gemaakt 20% achter te houden vanwege imperfecties. Het werk is hij nooit komen aanpassen en heeft eieren voor zijn geld gekozen (kennelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:01
Ik vind heel wat reacties hier wel erg hard. Zomaar 50% achterhouden of totaal niet betalen, dat is best moeilijk te verantwoorden. Ook na betaling heb je best nog drukkingsmiddelen (Been there, done that.
Je staat in je recht om een bedrag in te houden wat in verhouding staat om het werk alsnog door derden in orde te laten maken, indien de huidige uitvoerende partij in gebreke blijft. En dan kom je bij veel klussen toch echt al snel aan 50% of meer.

In dit geval zal een andere partij om garanties te kunnen geven dat alles dezelfde kleur wordt ook alle kastjes overspuiten, want ze gaan geen garantie geven dat wanneer ze het ontbrekende deurtje leveren daar geen kleurverschil in zit met de rest. Dan kom je dus al snel richting de prijs van de volledige klus.

Jammer voor degene die het werk nu gedaan heeft, maar dat is het gevolg van zijn eigen keuzes om het niet goed te doen. Herstel zorgt dat hij alsnog zijn geld kan krijgen, maar dan zal hij om te beginnen zich meewerkend moeten opstellen.

Een eerlijk bedrijf wat goed resultaat verwacht zou nog niet eens de eindnota naar de klant sturen als er een frontje ontbreekt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09-05 12:20
[...]

En met die kennis zou ik per direct de betaling naar 0% brengen en pas betalen als het af is. Nu weet je toch wel met vrij hoge zekerheid dat ze je keuken nooit meer degelijk komen afmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

Hé getver wat vervelend!
Misschien handig om het minder persoonlijk te maken en het bij je rechtsbijstandsverzekering neer te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:06
[...]

pfoe dan had ik toch echt lachend opgehangen, zet je verhaal maar op de mail. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:18
[...]

Hoewel ik mij helemaal kan vinden in deze uitleg: wat is de schade indien de keukenboer niet over de brug komt/ niet zou naleveren? Je hebt wel dat ene kastdeurtje nodig. Kan een andere partij dat ook leveren?

Als de partij in kwestie moeilijk zou gaan doen over 20% dan zou ik ze erop wijzen dat zij ook niet 100% hebben geleverd. Als ze dat wél zouden hebben gedaan dan was er niets aan de hand.

Als ze dan zouden gaan lopen dreigen dan zou ik zeggen dat ze desgewenst hun zooi weer komen ophalen.

En ik zou dus ook never en nooit meer zaken met die partij doen als ze direct moeilijk doen hierover. Man man..

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
Edit: had nog niet alles gelezen. Ik zou in dit geval dus 1000% aangeven dat je de kwestie bij de rechtsbijstandsverzekering gaat neerleggen incl. Melding bij de politie maakt voor als hij daadwerkelijk schennis komt lopen schoppen. Ook zou ik als alternatief aanbieden dat hij zijn troep mag komen ophalen indien de overeenkomst dan ontbonden word. Lekker elders gaan shoppen.

Wanneer iemand gaat lopen dreigen = einde communicatie zonder rechtshulp wat mij betreft.

[ Voor 44% gewijzigd door Thalaron op 21-04-2025 21:42 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
[...]@naftebakje Zowel telefonisch als per mail heb ik de mindering gecommuniceerd. Maar de verkoper was het er niet mee eens een heeft lang en hard tegen mij geschreeuwd door de telefoon. Hij heeft zelfs twee keer gedreigd naar mijn huis te komen om het geld persoonlijk bij mij op te halen en hij zei dat hij de keukendeurtjes uit mijn keuken kwam halen. Best een uitdagende situatie.
O jee, dit is er echt wel over. Terwijl het best wel duidelijk is dat zij hun deel van de overeenkomt nog niet zijn nagekomen.
Ik begreep dat de plaatser wél een redelijk persoon is, dan zou ik vermoeden dat de zaakvoerder even geschokt is als jij over deze misstap van de verkoper; mss kan je die rechtstreeks bellen en even uitleggen wat de situatie is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:30

Qwerty-273

Meukposter

Martinez- schreef op maandag 21 april 2025 @ 15:53:
Daar had ik de fout gemaakt 20% achter te houden vanwege imperfecties. Het werk is hij nooit komen aanpassen en heeft eieren voor zijn geld gekozen (kennelijk).
Dat is ook een beetje het probleem van een 10-20% bedrag. De volgende keer zal men 10-20% sowieso optellen bij het bedrag voor de offerte. Dan heb je eigenlijk het volledige bedrag met marge al binnen en is de overige 10-20% slechts een "bonus" voor het netjes afwerken. In de tijd dat men terug zou komen om de punten op te lossen (aangenomen dat ze daadwerkelijk kwaliteit kunnen leveren) kunnen ze ook bij een andere klant broddelwerk opleveren voor 80% van de offerte waarde.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:39
naftebakje schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:12:
[...]
O jee, dit is er echt wel over. Terwijl het best wel duidelijk is dat zij hun deel van de overeenkomt nog niet zijn nagekomen.
Ik begreep dat de plaatser wél een redelijk persoon is, dan zou ik vermoeden dat de zaakvoerder even geschokt is als jij over deze misstap van de verkoper; mss kan je die rechtstreeks bellen en even uitleggen wat de situatie is.
Misschien kan de persoon die dreigt beter even contact opnemen om het uit te leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RNBakker
akatar schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:18:
Ik ben zelf altijd een voorstander om namen van personen/bedrijven te gaan noemen als men begint met bedreigingen etc.

Dan weet iedereen met welk bedrijf hij niet in zee moet gaan,
Naam noemen gaat best ver. Hopelijk komt de eigenaar tot inkeer en is deze situatie netjes opgelost door het bedrijf over 5/6 weken.
Peer_76 schreef op maandag 21 april 2025 @ 14:53:
[...]

Je staat in zo'n geval volledig in jouw recht om aangifte van bedreiging te doen. Communicatie op deze manier klinkt voor mij namelijk niet echt als welwillend zijn om klanttevredenheid voorop te stellen.
En even zonder de naam van het bedrijf te noemen: zijn er reviews en zo ja, positief of negatief?
Ja er staan redelijk veel reviews online. Met voornamelijk positieve reviews. In de negatieve reviews kom ik ook het meerdere malen foutief bestellen van kast deurtjes tegen en ook het dreigen bij inhouding van betaling komt in de reviews enkele malen voor. Ik heb mij laten leiden door de vele positieve reviews, ik had beter ook de negatieve reviews gelezen.
fenrir schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:55:
[...]

Hé getver wat vervelend!
Misschien handig om het minder persoonlijk te maken en het bij je rechtsbijstandsverzekering neer te leggen?
Een rechtsbijstand verzekering heb ik gelukkig wel. Hopelijk heb ik die niet nodig. En kan ik jullie over ruim een maand melden dat het opgelost is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:57
Ik vind het heel normaal om als bedrijf eerst excuses aan te bieden voor een slechte werkvoorbereiding en pas factureren nadat een opdracht is afgerond.

Het is heel bijzonder om meteen te bellen en een klant te verzoeken om dezelfde dag 100% van een factuur over te maken en vervolgens raar reageren wanneer een klant daar niet in mee gaat.

Fouten maken kan. Daar op deze manier mee omgaan en een klant te belasten met een fout van het bedrijf is getuige van een slechte bedrijfsvoering naar mijn mening.
Ik zou ook zeker niet 100% betalen totdat alles is afgerond zoals is overeengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
Offtopic: Dit bedrijf gaat ook een keer een verkeerde klant tegenkomen. Als dit bij mijn vader zou gebeuren dan hoefde de eigenaar niet zelf langs te komen.

Mijn vader neemt standaard gesprekken op waarbij kans bestaat over discussies. In deze situatie zou hij hoogstpersoonlijk “beloven” zijn kastjes zelf wel terug te komen brengen en dat ie zijn factuur maar ergens moet steken waar de zon niet schijnt. Als er een showroom is met klanten kan ik je ook garanderen dat iedereen die aanwezig is het gehele verhaal mee krijgt.

Met een beetje pech blijft het niet bij woorden…

Nee… dat is niet slim. Nee, dat lost het niet op. Maar ja, na een dergelijke klant te hebben gehad zal zo een partij nog wel even nadenken hoe ze dit in het vervolg anders gaan doen.

Ontopic: Oproepen vanaf nu opnemen. Aangeven dat als er op een normale manier gecommuniceerd kan worden je open staat om het te bespreken + bevestiging per mail vragen.

Kan of lukt dat niet? Direct vragen contact per e-mail te vervolgen en/ of aangeven dat je de kwestie uit handen gaat geven en advies afwacht voordat je zal reageren. Dat zou ik in ieder geval doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15

_Arthur

blub

-removed-

[ Voor 89% gewijzigd door _Arthur op 22-04-2025 21:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
RNBakker schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:44:
[...]Een rechtsbijstand verzekering heb ik gelukkig wel. Hopelijk heb ik die niet nodig. En kan ik jullie over ruim een maand melden dat het opgelost is.
Niet wachten, je kan soms domme fouten maken waarmee de tegenpartij sterker staat. Even bellen met iemand die gewend is om met zo´n situaties om te gaan, en je nuchter de vlotste stappen naar een goeie oplossing te wijzen is best fijn. En ja, de rechtsbijstand is zelf ook gebaat met een vlotte afhandeling zonder dure gerechtskosten, een net briefje is goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Niet wachten,
helemaal mee eens, niet alleen omdat je misschien domme fouten zou maken, maar verzekeraars zijn notoir om te proberen onder claims uit te komen door te stellen dat je te lang gewacht hebt... als je een zaak hebt die begint te escaleren gelijk je rechtsbijstand erbij halen en vragen om hulp bij het 'in eerste instantie' in onderling goed overleg oplossen van het probleem - mocht het dan toch escaleren dan heb je A: hun (van de verzekering) adviezen opgevolgd en B was je op tijd met het melden/indienen van je claim.

overigens lees ik hier ontzettend veel ruziezoekende-karen-ik-wil-de-manager-spreken reacties met overdreven sancties en alles... precies ook hierom kun je t beste met een jurist overleggen die weten doorgaans veel beter hoeveel van de uiteindelijke contractuele verplichtingen je kunt achterhouden als garantie tot een goede oplossing. in de meeste gevallen wil je zo dicht mogelijk bij een brake even punt zitten maar dat hangt dan ook weer af van jouw schade...

is je hele keuken nog onbruikbaar dan weer je net onder dat brake-even punt zitten zodat ze nog wel een beetje verlies maken als er verder niets meer zou gebeuren. is je keuken af maar heeft het alleen een boel schoonheidsfouten dan wil je op zijn minst 70% van de koopprijs al hebben betaald ...

overigens - van bedreiging zou ik altijd melding maken bij politie (ook als het wel tot een goed einde komt). vraag is alleen of je het ook kunt bewijzen want je zult er vast geen opnames van hebben.

maar nogmaals dit is iets voor professionals en niet voor keukentafel-ge-....
Pagina: 1