Condensvorming dakdoorvoer hoe aan te pakken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:44
Wij hebben last van condensvorming bij de dakdoorvoer van de WTW (aanvoer buis).

Nu is dit een garantiekwestie en komt de installateur het oplossen.
Deze gaf in eerste instantie aan dit van buitenuit op te moeten lossen.

Nu puntje bij paaltje willen ze het van binnenuit oplossen. Want dan hoeven de zonnepanelen er niet af enz, scheelt een hoop kosten voor de installateur.

Ik vraag mij echter af hoe je dit van binnenuit kan oplossen. Hoe hoort dit 'detail' normaliter condensproof gemaakt te worden?
En is het condensproof als de WTW buis om het aluminium buis van de dakdoorvoer zit? Er lijkt mij dan nog steeds condensvorming op te kunnen treden rondom.

Van buiten naar binnen hebben we dus:
- Dakdoorvoer met stukje aluminium buis
- Aluminimum buis/ uitsparing in het dak (deze zit vast in het dak).
- WTW buis die in de doorvoer gaat en normaliter om de buis van de dakdoorvoer zou moeten passen. Dit past nu dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMkZ83GCY8veoeljgJZw0rd8Qpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKosQny7pZvz3wjSKGDWoFSy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5IK4Z3-AUE06IAgjpA55S7MYDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MKkcLRzf22CClxhkd6jlJTRX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEwWAYwBvGHGXXgpnSQY9DqrF4w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ij2Pq0raH8kLPWdfzormDU3R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gu9DQuv0grV8Q4WMw2Hdezoj-7M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lr6K8Mhc6CHvact9GC8xJKLd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-09 20:27
Schroef die beschermplaat die tegen het dak zit maar los, mogelijk dat het gat in het dak veel te groot is, zou je met pur vol kunnen schuimen, want verder ziet het er goed uit.

Voor nog betere isolatie zou je de isolatie buizen extra kunnen isoleren met dikke Armaflex® plaat, isoleert uitstekend en voorkomt -vermits correct aangelegd- condens vorming..heb ik hier ook.

[ Voor 35% gewijzigd door natural colour op 17-04-2025 16:59 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
natural colour schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:56:
Schroef die beschermplaat die tegen het dak zit maar los, mogelijk dat het gat in het dak veel te groot is, zou je met pur vol kunnen schuimen, want verder ziet het er goed uit.

Voor nog betere isolatie zou je de isolatie buizen extra kunnen isoleren met dikke Armaflex® plaat, isoleert uitstekend en voorkomt -vermits correct aangelegd- condens vorming..heb ik hier ook.
Achter de beschermplaat zit de dakplat (hout). Dit lijkt netjes rondom uitgezaagd te zijn.

Het condenseert denk ik echt op de aansluiting van het dak door de slechte isolatie/ aansluiting rondom de wtw buis tussen het dak. Afpurren kan helpen ja, is dat verstandig?

Sowieso zal de doorvoer eerst aangepakt moeten worden zodat de WTW buis er netjes om heen past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Toen ik een 110mm PVC buis uit de badkamer in een 125mm dakdoorvoer had lopen had ik ook last van condens. De warme lucht uit de badkamer condenseert in de koude pijp op het dak en loopt langs de wand naar beneden. Omdat vervolgens de buis niet aansluit loopt het aan de buitenkant langs de buis.

Heb nu een ventilatiebox en een Multivent 5v op het dak staan, pijp rechtstreeks in de box en geen last van condens meer. Eventueel condens in de multivent 5v loopt bovendaks weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:51
Ik zie geen condens op de fotos hoor. Maar die aluminium buis die past dus niet, dus die moet aangepast worden want daar zal het condens wel zijn.
Dat dan de panelen eraf moeten is niet jouw probleem toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
No Hands schreef op zondag 20 april 2025 @ 15:21:
Ik zie geen condens op de fotos hoor. Maar die aluminium buis die past dus niet, dus die moet aangepast worden want daar zal het condens wel zijn.
Dat dan de panelen eraf moeten is niet jouw probleem toch?
Nee nu condenseert het ook niet. Wel als het buiten ( erg ) koud is. Indd niet mijn probleem. Maar probeer een beetje beslagen ten ijs te komen zonder dat ik afgescheept word met een kulverhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
De aluminium afvoer is een hele goede thermische geleider. Dus condens is moeilijk te voorkomen als het buiten heel koud is en de WTW afvoerlucht iets warmer, ook niet als de aluminiumbuis in de thermoduct buis valt.

Er zijn wel oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld:
- de afvoerbuis door een thermoduct WTW dakdoorvoer vervangen. Die zijn precies voor dit doeleinde gemaakt, dus dat lijkt mij de beste oplossing.
- de WTW buis nog veel verder de afvoer insteken. De aluminium-buis warmt dan minder op en veroorzaakt dus minder condens.
- de alu afvoerbuis door een smaller exemplaar vervangen, zodat hij toch in de WTW buis valt, desnoods met een verloopstuk. Het vocht zal dan de WTW buis inlopen, opwarmen en, als het niet teveel is, door de luchtstroom verdampen.

Succes!

[ Voor 34% gewijzigd door MaakErWatVan op 20-04-2025 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
MaakErWatVan schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:49:
De aluminium afvoer is een hele goede thermische geleider. Dus condens is moeilijk te voorkomen als het buiten heel koud is en de WTW afvoerlucht iets warmer, ook niet als de aluminiumbuis in de thermoduct buis valt.

Er zijn wel oplossingen te bedenken, bijvoorbeeld:
- de afvoerbuis door een thermoduct WTW dakdoorvoer vervangen. Die zijn precies voor dit doeleinde gemaakt, dus dat lijkt mij de beste oplossing.
- de WTW buis nog veel verder de afvoer insteken. De aluminium-buis warmt dan minder op en veroorzaakt dus minder condens.
- de alu afvoerbuis door een smaller exemplaar vervangen, zodat hij toch in de WTW buis valt, desnoods met een verloopstuk. Het vocht zal dan de WTW buis inlopen, opwarmen en, als het niet teveel is, door de luchtstroom verdampen.

Succes!
Bedankt voor je reactie. Het is echter wel de aanvoer buis van de WTW. Niet de afvoer.

Dus condensatie gebeurt m.i. door een slechte luchtdichte afwerking waar de wtw buis het dak in/uit gaat de woning toe?
Hij zuigt namelijk gewoon zelfde temperatuur lucht aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23-05 20:50
Sorry, had ik overheen gelezen.
Ik vermoed dat dan hetzelfde geldt: de aluminium AANvoerbuis wordt koud en er condenseert warme lucht uit de woning tegenaan. Eenvoudig te controleren: de buis zal koud aanvoelen.
Ook dit is op te lossen door de buis beter te isoleren .

Ik denk niet dat de luchtdichtheid er iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Is op basis van deze tekening te zeggen welk isolatiemateriaal er in mijn dak zit? Is dit vaste PIR of flexibel glas/steenwol?

De installateur is overwegend om de aluminium doorvoer (prefab, tussen het dak) te verwijderen zodat er meer ruimte ontstaat om de WTW buis rondom de dakdoorvoer aan te laten sluiten. Is dit een slim idee? Ik vermoed dat de isolatie dan alsnog in de weg zit / er risico is op condensvorming tussen het dak dat de isolatie kan intrekken nu dit niet meer gescheiden wordt door de aluminium buis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uXXVBy_-dU50ISEVSsln_S7ly8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LxitEKBSBxScerBU2CMk71nT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Draakje5 op 30-04-2025 09:12 ]

Pagina: 1