Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 16:32
Vanmorgen werd ik gebeld door een 06 nummer en sprak een engels sprekend persoon met een Indiaas accent. Ik nam op met 'Met Maikel'. Bij een onbekend nummer vertel ik eigenlijk nooit gelijk mijn achternaam. Hij vertelde dat hij vanuit het Mumbai vliegveld belde. Wilde eigenlijk gelijk ophangen, maar ben altijd wel benieuwd naar de scam die hierachter zit. Zolang ik maar geen informatie geef is het goed lijkt me. Hij vertelde me dat ze iemand hadden opgepakt en dat deze persoon in bezit was van mijn passpoort. Hij noemde toen mijn volledige voor en achternaam die ik hem niet gegeven heb. Hij vertelde me dat ik direct naar het Indiaas consulaat in Den Haag moest komen maar vroeg verder om geen informatie. Ik heb gezegd dat ik aan het werk was en geen tijd had. Vervolgens drong hij erop aan dat het echt dringend was dat ik nu kwam. Toen heb ik opgehangen.

Een minuut later werd ik 2x gebeld door een landlijn +31703469771 en als ik deze Google, kom ik dus uit bij het Indiaas consulaat.

Ik vind het allemaal super vaag en vraag me vooral af of deze scam bij iemand bekend voorkomt en wat de scam dan zou zijn?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Misschien is het geen scam.
Bel het consulaat en vraag het..
Even het nummer opzoeken van het consulaat en dat nummer bellen.
Niet het gemiste telefoonnummer terug bellen

[ Voor 47% gewijzigd door jack zomer op 17-04-2025 11:04 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Waarom zou dit een scam zijn?

Niets wijst daarop..

Beter neemt u even contact op met het consulaat om te vragen wat er aan de hand is.

Het is niet ongebruikelijk dat men dit zo verzoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:50
Niet opnemen, maar zelf terug bellen (ivm spoofing) en even navragen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
foutje 8)7

[ Voor 90% gewijzigd door arjants op 17-04-2025 11:03 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Waar is je paspoort?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:54
Hoe heeft de persoon in Mumbai (if true) 'jouw' paspoort aan jouw mobiele nummer kunnen koppelen?
Vervolgens: er is natuurlijk bijna niemand die 'direct' naar het consulaat kan komen, dus de vervolgstap is dat men je gaat bellen (waar blijf je??), waarbij het 070-nummer is gespooft. Mogelijk word je in dat gesprek gevraagd gegevens te geven. Veel red flags imho.

Suggestie van @Christoxz is een goeie. Bel zelf het consulaat en je weet of er iets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:23

ralpje

Deugpopje

1990Maikel schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:00:
Hij noemde toen mijn volledige voor en achternaam die ik hem niet gegeven heb.
Dat, in combinatie met je mobiele nummer, kan natuurlijk prima bij een breach zijn buitgemaakt.
Hij vertelde me dat ik direct naar het Indiaas consulaat in Den Haag moest komen maar vroeg verder om geen informatie. Ik heb gezegd dat ik aan het werk was en geen tijd had. Vervolgens drong hij erop aan dat het echt dringend was dat ik nu kwam. Toen heb ik opgehangen.
Gaat het hier om een NL of een Indiaas paspoort? Als het een Nederlands paspoort is, waarom zou je dan naar het Indiaase consulaat moeten?
Een minuut later werd ik 2x gebeld door een landlijn +31703469771 en als ik deze Google, kom ik dus uit bij het Indiaas consulaat.
Dat kan prima gespoofed zijn.

Genoeg red flags, imho. Inderdaad zelf contact opnemen met het genoemde consulaat. Niet terugbellen, maar zelf het nummer achterhalen. Dan heb je in ieder geval duidelijkheid.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-09 16:32
Dank allen! Ik heb gewoon een Nederlands Passpoort. Deze ligt gelukkig veilig thuis :)

Ik heb meermaals het consulaat gebeld, maar die nemen helaas niet op.

Wellicht dat ze hadden aangeboden dat het uiteindelijk ook op afstand kan en dat ik dan om BSN gegevens etc gevraagd werd oid.

Genoeg red flags voor mij ook idd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Goeie, zolang @1990Maikeldie zelf nog in bezit heeft kan het nog gaan om een vervals paspoort, maar dat is er van uitgaande het geen scam betreft.

Persoonlijk denk ik dat het een scam is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:31

Emiel1984

Made in NL

Fraggert schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:18:
[...]

Goeie, zolang @1990Maikeldie zelf nog in bezit heeft kan het nog gaan om een vervals paspoort, maar dat is er van uitgaande het geen scam betreft.

Persoonlijk denk ik dat het een scam is.
Het blijft altijd handig (zoals @jack zomer al aangaf) om zelf nog te bellen naar de betreffende officiële instantie. Al is mijn ervaring ook wel dat deze slecht bereikbaar zijn zoals TS al heeft ervaren.

Volgens mij wordt het ook nog steeds gewaardeerd om wel een (online) melding te doen bij de politie.
Dit zou zomaar kunnen helpen in een groter onderzoek want TS is vast niet de eerste of laatste die is gebeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Emiel1984 op 17-04-2025 11:29 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ralpje schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:13:
[...]

Gaat het hier om een NL of een Indiaas paspoort? Als het een Nederlands paspoort is, waarom zou je dan naar het Indiaase consulaat moeten?
Dat dus.
Waarom zou ik, met een NL paspoort, naar een Indiaas consulaat gaan/komen?

BTW: India heeft geen consulaat in Den Haag, wel een ambassade. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20

DataGhost

iPL dev

Als ze weer bellen, gewoon vragen wat het paspoortnummer is van het paspoort wat ze zogenaamd hebben, of een deel ervan als ze echt moeilijk doen "vanwege privacy" ofzo. Dan vergelijken met je eigen, komt het overeen heb je wel een probleem want als het goed is zijn er maar zeer weinig bedrijven die jouw paspoortnummer weten, anders kan je het lekker negeren. Natuurlijk niet je paspoortnummer aan ze vertellen maar dat had je zelf al wel bedacht gok ik.

[ Voor 21% gewijzigd door DataGhost op 17-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 14:03
DataGhost schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:29:
Natuurlijk niet je paspoortnummer aan ze vertellen maar dat had je zelf al wel bedacht gok ik.
En welk nummer ze ook tegen je zeggen, gewoon zeggen dat dat wel klopt :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
Je wordt random gebeld vanuit India met iets over je paspoort en je vraagt je af of dit een scam is?

Ja.

Ophangen, nummer blokkeren en verder met je dag.

Mensen die oprecht de suggestie geven om nog een keer op te nemen, terug te bellen of in gesprek te gaan met die persoon zijn echt knettergek of te naïef voor woorden.

Mijn hemel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:07

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Ik zou het consulaat gewoon eens bellen en vragen hiernaar. Iemand zal dit dan moeten weten zolang hij geen naam heeft genoemd. Als ze ervan af weten dan hoor het verhaal wel en als er niets bekend is, dan kan je het laten rusten.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:23

Qwerty-273

Meukposter

De scam zal ongetwijfeld iets zijn dat ze jouw paspoort aangetekend etc naar jou gaan versturen. En of je daarvoor gaat betalen, en ook die extra kosten die ze een paar minuten later te horen krijgen van hun express shipping partij. (dat kan ook een Indiaans uitziende persoon voor de ambassade in Den Haag zijn die doet dat hij net naar buiten loopt, maar je toch kan helpen in zijn lunch pauze).

Of gewoon voor de bevestiging dat de gegevens die ze van jou hebben kloppen, waarmee ze vervolgens identiteitsfraude kunnen plegen.

Verder kijk naar de ambassade hoe je daar contact kan opnemen. https://www.indianembassynetherlands.gov.in/
(grappig dat ze op dit moment waarschuwen voor frauduleuze belletjes - andere setting wel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXVfT4u2IiZO0ULi9Ke61tYgQ24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gthamq7zQmkfIGitnMw9EDvp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Qwerty-273 op 17-04-2025 12:10 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Justevo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:46:
Je wordt random gebeld vanuit India met iets over je paspoort en je vraagt je af of dit een scam is?

Ja.

Ophangen, nummer blokkeren en verder met je dag.

Mensen die oprecht de suggestie geven om nog een keer op te nemen, terug te bellen of in gesprek te gaan met die persoon zijn echt knettergek of te naïef voor woorden.

Mijn hemel.
optie 3. niet iedereen is zo wantrouwend als jij.
met zelf het consulaat bellen verlies je niks. zolang je maar zelf het nummer opzoekt..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:04
jack zomer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:09:
[...]

met zelf het consulaat bellen verlies je niks. zolang je maar zelf het nummer opzoekt..
Jij hebt duidelijk niet vaak een consulaat/ambassade geprobeerd te bellen. Je hebt namelijk een hoop (tijd) te verliezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 12:54
jack zomer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:09:
[...]

Jawel. Tijd en moeite.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48

Blokker_1999

Full steam ahead

boyette schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:02:
Waarom zou dit een scam zijn?

Niets wijst daarop..

Beter neemt u even contact op met het consulaat om te vragen wat er aan de hand is.

Het is niet ongebruikelijk dat men dit zo verzoekt.
Alles wijst op een scam:

- Cold calling met een leugen
- Urgentie
- Follow up calls bijna onmiddelijk na het inleggen
- Een persoon in India die zomaar je telefoonnuimmer zou kennen? De tijd dat iedereen in het telefoonboek stond is ook al lang verleden tijd en het is niet alsof dit in mijn paspoort zou staan.
- De vraag om onmiddelijk langs te komen, goed wetende dat bijna niemand dit kan

Nee hoor, doodnormaal en gebruikelijk zoiets ...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:41
Het lijkt mij (...) dat als er bij een "gevonden" paspoort een buitenlandse overheid betrokken is de diplomatieke kanalen gevolgd worden, hier dus: India -> buitenlandse zaken -> binnenlandse zaken -> gemeente/politie.

Vlaggen: paspoort gevonden (waar je telefoonnummer niet instaat) en dat gewoon thuis ligt, je wordt gebeld uit Mumbai met een Nederlands 06 nummer in het engels? nog een paar keer gebeld worden vanaf een 070 nummer?

Hmm, goed dat je er niet ingetrapt bent maar doe (minimaal) een melding bij de politie. Misschien ook een mailtje naar amb.thehague@mea.gov.in dat hun telefoonnummer voor een scam wordt misbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-09 13:32
Als het echt is, zou je eerder verwachten dat de Indiase autoriteiten contact zouden opnemen met de Nederlandse autoriteiten en dat je dus gebeld zou worden door de politie in jouw woonplaats.

Oh dat wordt hierboven ook al gemeld zie ik.

Emos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Leuke casus wel. Sowieso goed dat je hem hier deelt. En leuk om hier over door te denken wat er gebeurd zou kunnen zijn.

NB. voor op reis werd een tijd geadviseerd om een kopie van je paspoort in de cloud op te slaan voor gevallen van verlies etc. Bij een lek of hack hiervan kunnen de scammers mogelijk zelfs de beschikking hebben over deze foto inclusief kloppend paspoortnummer. En dat nummer kan ook gelekt zijn via providers, banken, hypotheek verstrekkers, smartphone winkels en online shops en kwaadwillende hotel medewerkers.

Dus ook als dat zou kloppen, dan moet je niets prijs gaan geven waarmee ze je gegevens verder compleet kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:15

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit zijn leuke scammetjes. Ik heb er een paar jaar geleden een gehad die hier verdraaid veel op leek.

Poppetje uit een Afrikaans land heeft mijn oude paspoort gevonden(?) Poppetje is van de politie en wilt via de ambassade het paspoort opsturen. Dat zou me X bedrag porto kosten en zou ik een officiële bevestiging van ontvangen.

Poppetje had alleen niet door dat mijn voornaam en telefoonnummer wel kloppen, maar ik voor mijn achternaam vaak een pseudoniem gebruik. Daarmee viel hij goed door de mand.
Waarschijnlijk heeft hij op een leklijst een combinatie van gegevens gewoon geprobeerd.

Dit kan ook bij jou het geval zijn, alleen staat je achternaam wel goed op de lijst.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1