Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:50
Mijn Samsung Galaxy S7 is echt wel aan vervanging toe, hoewel het toestel voor mijn dagelijks gebruik nog altijd prima werkt. De hardware is nog steeds voldoende en ik haal meestal wel een hele dag uit één batterijlading. Echter krijgt het toestel al zeer lang geen software-updates meer, en sommige apps worden daar niet blij van. Ben wel aan de slag geweest met custom roms, maar eerlijk gezegd loopt dit ook niet altijd even vlot.

Het lijkt me daarom tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe telefoon.
Ik kwam op volgende voorkeuren uit:

- Niet te groot, de S7 had voor mij een ideaal formaat.
- Langdurige software-ondersteuning, die in verhouding staat tot de levensduur van de hardware.
- Camera die minstens gelijkwaardig is aan die van de S7 (bij voorkeur beter).
- Batterij die zonder problemen de hele dag meegaat.
- 3,5mm (een mens mag dromen) - besef dat dit vermoedelijk wel een dongel zal worden
- Ik wil echt geen 1000+ euro aan een telefoon uitgeven.

Zelf keek ik al naar volgende toestellen:

Samsung Galaxy A35 5G - 256GB
Ik heb dit toestel kort in gebruik gehad om het voor mijn schoonmoeder in te stellen, en ik was best wel aangenaam verrast door deze A-reeks. De bloatware is redelijk eenvoudig te verwijderen of uit te schakelen, en het toestel voelt snel en krachtig aan. Ik vond het leuk om wat routines in te stellen en kon de prijs/kwaliteit wel waarderen. Toch kon ik niet wennen aan het formaat... Software- en beveiligingsupdates zijn gegarandeerd tot 2029.

Samsung Galaxy S24 - 256GB
Deze is iets duurder, maar heeft een compacter formaat, wat voor mij wel interessant is omdat het niet veel groter is dan de S7. Ik verwacht dat de softwareervaring vergelijkbaar is met de A35, wat ik tot nu toe positief vond, al vermoed ik dat er hier misschien wat meer ‘AI’ features in zitten die hopelijk uitgeschakeld kunnen worden. De camera lijkt beter. De prijs is ongeveer gelijk aan wat ik destijds voor mijn S7 betaalde, en er zijn software- en beveiligingsupdates tot maart 2031.

Google Pixel 9a - 256GB
Dit is de duurste op mijn lijst (ook te verkrijgen met 128GB opslag voor een lagere prijs), maar er is momenteel wel een actie waarbij je een Google TV Streamer (4K) en 25 euro Google Play tegoed krijgt, dit maakt het financieel weer aantrekkelijk. Mijn vriendin heeft de Pixel 7a en is daar best tevreden over. De 9a ligt qua formaat tussen de S24 en A35 in, camera ziet er gelijk uit aan de s24. Software- en beveiligingsupdates zijn beloofd tot 2032.

Zijn er toestellen die ik over het hoofd zie? Mijn gebruik is redelijk basic: bellen, berichten, e-mail, foto’s maken, muziek luisteren, internetten en navigeren (vooral op reis). Ik game niet op mijn telefoon en heb meestal niet meer dan een paar apps openstaan. Ik laad mijn telefoon meestal traag op, want snel opladen doe ik alleen als het echt nodig is. Ik beschouw mezelf dan ook niet als een ‘zware’ gebruiker. en kan zoals gezegd geen prijzen van 1000 euro aan mezelf rechtvaardigen. Mochten die A35 niet zo'n bakbeest zijn, was mijn keuze misschien al gemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pixel 9a is een review uitgekomen vandaag, conclusie, prima telefoon, behalve de camera:
review: Google Pixel 9a - De allerbeste Pixel-accuduur ooit
Ik zou een Pixel 8 of 9 overwegen als alternatief voor de 9a.

Of gewoon voor de meest rechtstreekse upgrade gaan, van S7 naar S24. Je kent Samsung en doet er weer jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Ik las inderdaad ook de Tweakers review van de Pixel 9a en die is minder positief dan wat ik elders las. Enige reden dat hij nog op de radar staat is omdat hij met de lopende acties wel prijstechnisch aantrekkelijk blijft. Als je de prijs van de Google 4K streamer en de 25 euro PlayStore tegoed verrekend komt de Google Pixel 9a op:

- 406 euro voor de 128 GB variant
- 506 euro voor de 256 GB variant

Dat zijn al iets netter prijzen, maar wel enkel geldig als je effectief de 4K streamer al wou kopen. De Samsung S24 komt zo toch wat duurder uit en ik lees daar ook wel wat bezorgdheden ivm de Exynos 2400-soc en vooral de wat minder efficiënte modem. Geen idee of dat overroepen is of niet. S25 ligt boven budget, maar die zou dat probleem blijkbaar wel oplossen hebben (maar is verder vooral meer van hetzelfde).

Ben momenteel de Pixel 8 en 8a ook in overweging aan het nemen, het idee van snelle updates voor een lange tijd, gemakkelijk unlockbare bootloader en GrapheneOS spreekt mij wel aan. Zag ook dat @Lucb1e in een reactie op de Pixel 9a review ook nog een mooi lijstje van alternatieven neergeschreven had. Die moet ik ook nog eens beter bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucb1e
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 21:25
De Samsung S24 [...] wat minder efficiënte modem. Geen idee of dat overroepen is of niet
Daarvoor heeft het testlab de accutests:
  • Pixel 9a, Tensor magie + Exynos modem iirc: 12 uur wanneer je dat modem constant gebruikt; 17 uur als je dezelfde acties via WiFi doet
  • Galaxy S24, volledig Exynos: 12 uur op mobiel internet; 16 uur via WiFi
Het lijkt dus niet veel uit te maken als je daartussen twijfelt
een mooi lijstje van alternatieven neergeschreven had. Die moet ik ook nog eens beter bekijken
Dank voor het compliment. Ik weet uit m'n hoofd niet direct iets dat aan lange updates, 3.5mm, én klein voldoet, zelfs al zou je duizenden euro's uitgeven. Uiteraard was dit in 2012 wel mogelijk en nog goedkoop ook (Galaxy S3 mini met Cyanogenmod bijvoorbeeld), maar "they don't make 'em like they used to" (symboolbeeld) :P

Motorola zou misschien 3.5mm+updates kunnen hebben (schijnbaar hangt het updatebeleid sterk van het toestel af), maar klein zijn ze niet bepaald. Wellicht kun je op 3.5mm en grootte filteren in de Pricewatch en dan kijken wat er overblijft waarvan je naar het updatebeleid wil kijken

De Xperia 10 vi is klein, goedkoop, en heeft 3.5mm, maar is niet al te snel en heeft slechts 4 jaar beveiligingsupdates -- geteld vanaf 2024. Van de andere kant, zijn updates zo belangrijk?

De S24 kost het dubbele, heeft lange updates, relatief klein (iets breder dan de Xperia, maar iets minder breed dan de Pixel 9a), maar weer geen 3.5mm...

Pick your poison :(
<rant>
Er zijn toestellen voor 200€ die voor mij al bijna voldoen (de Nord CE4 Lite is bijvoorbeeld te groot en heeft een matige chipset: haal een stuk van dat scherm weg, nieuwere SoC erin, klaar?), dus voor de dubbele prijs moet je echt wel iets goeds kunnen krijgen zou ik denken. Of de viervoudige prijs anders. Intussen heb ik zoveel uitgezocht en zie ik bij elke optie weer nadelen tot het punt dat: als er een toestel van 2000€ op de markt was dat gewoon volledig voldoet (kopie van een toestel uit 2012, maar dan met recente chips en sensors erin), dat ik het vrijwel zeker zou kopen, gewoon om van het gezeik af te zijn. Dus als je nog aanraders hebt of een build-to-order toko kent... xD
</rant>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:06
De a55 is kleiner dan de a35, en daarmee stuk handiger.
Op t moment is de a56 vaak goedkoper dan de a55 en daarmee een betere koop. (Door de acties die er nu lopen ivm nieuw toestel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tervueren
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-05 19:03
Ik ging van de S7 naar de A50....
Dat was echt een stap achteruit.
Achteraf had ik nog gewoon een paar jaar met mijn S7 kunnen doen.
En inderdaad deze had de perfecte afmeting.
Daarna OP - Nord 2 in t begin wel tevreden mee op het formaat na.
Maar na verloop van tijd begon het toestel mij tegen te staan ( waaronder het spontaan van nieuwe apps op de foon....)
Nu een Pixel 8.
Heerlijk toestel, weer wat compacter, redelijk schoon toestel, goed camera en support is nog lang genoeg.
Ben een lichte gebruiker, 2 dagen op een 80-20 lading.
Ik zou dus ook eens een P8 bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De Pixel 8 valt qua wensen en formaat best goed in je rijtje. De support is mega lang en je hebt de goede camera te pakken (ipv de kleinere sensor in de Xa lijn).

Goed ook van je dat je zo super lang met je Galaxy S7 hebt gedaan :)

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tervueren schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:44:
Ik ging van de S7 naar de A50....
Dat was echt een stap achteruit.
In wat voor opzicht(en)?

Ik ben van een S7 naar een S20 FE 5G gegaan, was wel wat groter, maar uiteindelijk wel aan gewend. Helaas is het einde van updates voor de S20-serie in zicht, ik ga proberen deze zo lang mogelijk te houden, vooral daar de S-serie geen microSD-kaartjes meer gebruikt :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tervueren
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-05 19:03
Raven schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:40:
[...]

In wat voor opzicht(en)?

Ik ben van een S7 naar een S20 FE 5G gegaan, was wel wat groter, maar uiteindelijk wel aan gewend. Helaas is het einde van updates voor de S20-serie in zicht, ik ga proberen deze zo lang mogelijk te houden, vooral daar de S-serie geen microSD-kaartjes meer gebruikt :/
Het grootste minpunt was toen het display
Waardoor ik dacht dat de camara slecht was tot ik dezelfde foto's op een ander toestel (door gemaild) zag.
Was ineens een stuk scherper.
De huidige A5xx toestellen zijn stkken beter.
De S7 was toen ook vlotter als de A50.
Toen was het echt een instappertje totaal geen competitie vooreen paar jaar oude S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsmillo
Bedankt voor de suggesties.

De Samsung A35/55 reeks heb ik ondertussen definitief geëlimineerd wegens echt te groot, zijn echte bakbeesten en liggen niet goed in de hand. De Pixel 7a van mijn vriendin kan ik meer gewoon worden. Ook al heeft ze er een 2 in 1 magnetic book case errond die het ding nog een stuk lomper maakt. Maar dat is echt mijn limiet momenteel.

De S24 blijft dus wel in mijn shortlist staan, de S25 ligt boven budget. Ben ondertussen ook in de Pixel reeks aan het kijken; Pixel 7a, Pixel 8, Pixel 8a en Pixel 9. Ik wil zeer graag de Pixel leuk vinden vooral wegens de software support en de mogelijkheid om eventueel naar GrapheneOS over te gaan (al weet ik niet of bepaalde apps die ik voor het werk nodig heb zullen werken o.a. itsme). Echter hardwarematig lijken de Pixels toch meestal wel wat minder te zijn.

Motorola Edge 50 Neo, lijkt aan de grote kant.
Sony Xperia 10 VI lijkt de camera app vooral zijn eigen ding te willen doen (en niet altijd even goed)
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Marsmillo schreef op zondag 27 april 2025 @ 01:36:
Motorola Edge 50 Neo, lijkt aan de grote kant.
De Moto Edge 50 Neo is 1.5mm langer, maar minder breed en dunner dan de Pixel 9. En is zelfs in alle opzichten compacter dan de Pixel 9a. Helaas blijven de prestaties wel duidelijk achter bij die van de Pixel 8/9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucb1e
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-04 21:25
Wel ook minder dan de helft van de prijs dan die Pixel 9, en bijna 800 Geekbench-5-punten gaat de komende paar jaar echt wel prima zijn (tenzij je specifieke performance-eisen hebt zoals voor zwaardere games). Kun je er 2 kopen en nog genoeg geld overhouden om de stroomrekening van deze maand te betalen :P
Pagina: 1