Welke GPU voor 4K met I7-7700K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rietveldusa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-04 20:45
Ik heb hier nog een systeem staan met een Z270 en I7-7700K processor. Nu dacht ik, ipv het systeem weg te doen (niemand blijkt er geinteresseerd in) dacht ik wat als ik het gewoon aansluit op onze 4K tv in de slaapkamer.

Natuurlijk niet om de laaste nieuwe COD of cyberpunk te spelen, maar mss wel voor rts games of games zoals Anno 1800, ik zit te wachten om de nieuwe anno. Speel ook af en toe total war warhammer III en Jurassic parc evolution 1 en 2.

Geen idee of dit eigenlijk haalbaar is, daarom vraag ik het hier.

Wat is de max gpu die ik kan plaatsen voor dit type games in samen werking met een I7-7700K cpu? Ikzelf dacht aan een rtx 2080 (ti)?

Ik wil er natuurlijk ook geen fortuin aan uitgeven aangezien het systeem toch al aardig oud is, maar mss kan ik zo de e-waste een beetje beperken.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Niemand wil dat systeem omdat het officieel geen Windows 11 ondersteunt dus na 14 oktober dit jaar niet meer veilig bruikbaar als men ermee online gaat. Nu zijn er workarounds om het werkend te krijgen echter is het maar de vraag hoelang Microsoft dit toestaat. Dus voor offline gebruik of een ander OS dan Windows is een GPU upgrade nog prima te verantwoorden mits de games die je speelt genoeg hebben aan een relatief zwakke 9 jaar oude 7700K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05

Detmer

Professioneel prutser

Als je nu 24H2 installeert met de beschikbare workarounds heb je in ieder geval nog updates tot oktober 2026. Heb je de levensduur met minimaal 1,5 jaar verlengd. Kan je daarna altijd nog verder kijken. Ondanks dat deze CPU geen officiële support heeft voor W11, is de CPU ruim capabel genoeg om W11 te draaien.

Wat zijn de overige specs van de PC? Voeding bijvoorbeeld? Zonde als je een kaart koopt die toch niet blijkt te passen.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Veel Z270-generatie systemen hebben geen resizable BAR. Best wat GPU's zullen niet heel lekker werken zonder dat. De 7700k was bovendien een CPU uit de generatie "Intel's eeuwige 14nm-nachtmerrie", en is niet goed oud geworden, en wordt bovendien niet ondersteund door Win11 (officiëel dan).

Misschien met een undervolt (of gewoon aan de PV) dat je de machine met een ander OS kan hergebruiken, maar met de staat van de huidige GPU markt waarbij zelfs oude GPU's nog kneiter duur zijn, zeker als je naar de leeftijd kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
Voeding is een 750 watt evga supernova., geheugen is 2x8 Gb. En een samsung 980 m.2 ssd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-04 00:27
Als je hem aan je TV hangt, en er bij wijze van spreken een "console" van maakt, zou ik eerder kijken om er een SteamOS-achtig aan te hangen, Bazzite is natuurlijk het populairst. Zo ontwijk je ook de onzin van Microsoft wat betreft security en updates. Ik weet alleen je opstelling in de slaapkamer niet. Heb je daar een bureau, of wil je met een controller op bed liggen?

Als je niet teveel wilt uitgeven zou een 2080Super of nieuwere equivalent (3070, 4060) een idee zijn, maar als je kans ziet om wat beters 2e hands op de kop te tikken, is dat natuurlijk beter.

Hopelijk hielp dit een beetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-04 01:47
Gezien een aantal mensen hier boven Linux aanraden is het ook handig om erbij te vermelden dat OP zich dan beter kan focussen op een Radeon kaart gezien de Nvidia drivers voor Linux een regelrecht drama zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rietveldusa
Bazzite? Daar ga ik me eens in verdiepen. Ik vermoed dat ik daar ook gewoon steam op kan installeren dan? En iets beters 2dehands, gaat de cpu dan niet bottlenecken? Ik heb een corsair k63 draadloos toetsenbord met de corsair lapboard. En natuurlijk een draadloze muis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:16
Ik zou ook lekker kijken naar SteamOS, als het toch alleen voor gaming is. En dan inderdaad een kaart van AMD, gezien Nvidia niet zo van Linux is. Bijvoorbeeld zo’n 2080 die je noemt werkt dan gewoon niet (fijn). Heb ervaring met de 6700XT onder Linux en dat gaat heel goed. Met 12GB VRAM kan je ook aardig wat 4K-textures inladen. Maar tenzij bijvoorbeeld de map groter wordt zou ik over het algemeen toch op 1080p spelen, want ik neem aan dat je door de afstand niets hebt aan scherper beeld dan dat.
6800 (non-XT) kan ook nog, maar ik denk dat de 6700XT de sweet spot is in combinatie met die CPU.
Als de 6700XT te duur is, dan is een 6600 of 6650XT een mooie optie.

Zolang je niet de nieuwste van de nieuwste games op 4K wilt draaien kan je 7700K met een 6700XT nog wel een tijd mee, hoor!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zit er nu een GPU in de PC? Als in: moet de nieuwe GPU een upgrade zijn can een huidige GPU?

Ik zou zelf maximaal iets van het kaliber RX6600 nemen. Daar heb ik veel Anno 1800 op gedaan, en dat kon op 1440p op max. settings. Er zijn veel verhalen over dat meer dan 8GB tegenwoordig nodig is, maar met een 7700K is 8GB VRAM echt niet de bottleneck.

Als nieuwprijzen je niet bevallen zou je ook een tweedehands RX5600/5700 kunnen nemen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-04 00:27
jazzozo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:33:
Gezien een aantal mensen hier boven Linux aanraden is het ook handig om erbij te vermelden dat OP zich dan beter kan focussen op een Radeon kaart gezien de Nvidia drivers voor Linux een regelrecht drama zijn.
Helemaal gelijk. Volgens mij is een RX6600 of Rx7600 zo te vinden voor een prima prijs. Helemaal omdat iedereen nu overstapt naar een RX9070.
Rietveldusa schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:44:
Bazzite? Daar ga ik me eens in verdiepen. Ik vermoed dat ik daar ook gewoon steam op kan installeren dan? En iets beters 2dehands, gaat de cpu dan niet bottlenecken? Ik heb een corsair k63 draadloos toetsenbord met de corsair lapboard. En natuurlijk een draadloze muis.
Bazzite kan je nagenoeg zien als "wat als we steamOS namaken in Fedora" (SteamOS zelf is gebaseerd op ArchLinux). Het bevat Steam, maar ook Heroic (voor GOG, Epic en Amazon) als Lutris (alle launchers op een proton laag). Dus tenzij je games van UWP/Gamepass wilt spelen, zit je daar echt helemaal goed bij.
Games kunnen meer GPU of meer CPU oriented zijn, bottlenecking is heel erg case-by-case gerelateerd. Zie het maar zo, heb je een mooie game in een gesloten ruimte, dan is het GPU bound. Heb je een open game met veel leven (bijvoorbeeld een RTS) dan is het CPU bound. Het geld natuurlijk niet voor alles, maar het is een grove vuistregel.

[ Voor 53% gewijzigd door Razelim op 18-04-2025 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oudecomputer
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-04 14:37
1 windows 10 kan nog gewoon een paar jaar support krijgen als je er voor betaald.
Windows 10 iot krijgt nog een aantal jaar support
2 Windows 11 kan er gewoon op draaien met wat aanpassingen heb hier div hp machines met een i5 4590 draaiende op windows 11.

Voor de video kaart er is een online calculator of er een Bottleneck zal plaatst vinden
De 3080 4070 zou je een 12% Bottle neck hebben met een 3070ti zit je op het randje.

Maar met 4 k zit je ook met geheugen limieten 8 GB is niet genoeg wat er op kunt draaien.

Beste bang for buck een tweede hands 1080ti 11GB met FSR een rtx 2080 is leuk maar geheugen zul je op moeten letten. Amd kaarten hebben vaak meer geheugen.

Bottleneck calculator
Pagina: 1