Schuttingpalen besteld, zijn gedraaid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:28
Samen met twee buren gaan we onze schuttingen vernieuwen.

Bij een houthandel palen en planken besteld, vorige week geleverd, blijkt dat meerdere palen niet netjes recht zijn maar enigszins gedraaid. Wij voorzien problemen om de planken netjes tegen deze palen aan te bevestigen en willen graag echt rechte palen hebben. In dezelfde zending zaten 8 grenen palen, die zijn krom, en 7 douglas palen, die zijn wel recht.

Houthandel gecontact, vinden dat er niks mis is met de palen, we kunnen ze retourneren volgens WKOA/Herroepingsrecht, maar dan betalen we wel € 99 verzendkosten voor de retourzending.

Nu gaat het om 8 palen, die bij elkaar minder dan € 99 kosten, dus die oplossing gaat hem sowieso niet worden. We hebben als mogelijke oplossing aangedragen om de geleverde grenen palen te vervangen door douglas palen, omdat ze die kennelijk wel recht kunnen leveren. We willen dan best het prijsverschil tussen grenen en douglas bijbetalen, maar ook voor die oplossing willen ze dan opnieuw € 99 verzendkosten hebben.

Graag hoor ik jullie mening over

1. vinden jullie deze palen zo acceptabel, moeten we niet zeuren en deze palen gewoon gebruiken?

2. zo nee, dan is terugzenden toch niet op basis van WKOA/herroepingsrecht, maar op basis van non-conformiteit en dan zijn de verzendkosten toch voor rekening van de houthandel (die immers een product heeft geleverd van onvoldoende kwaliteit)?

3. zo ja, dan zijn die verzendkosten, voor zover ik weer (en in overige topics kon vinden) alleen voor ons als de houthandel ons afdoende heeft geïnformeerd. En een deel van die informatieplicht omvat dat de houthandel een modelformulier voor herroeping beschikbaar moet stellen, zo lees ik bij thuiswinkel.org

Nu heeft de houthandel bij het bestellen wel verwezen naar de algemene voorwaarden, je moet actief een vinkje zetten dat je daarmee akkoord gaat en anders kun je geen bestelling plaatsen. In die voorwaarden staat inderdaad allerlei informatie over herroeping, maar geen modelformulier.

Nu voelt het voor mij wat flauw om op grond daarvan te weigeren die verzendkosten te betalen, maar ik vind het van de houthandel ook wat flauw om 2x verzendkosten voor het herstellen van een geleverd foutief product.

Ter relativering: ik ben niet van plan voor € 99 een rechtszaak te starten. Ergste geval kopen we (bij een ander houthandel!) nieuwe palen en zitten we met een schadepost van € 99, en acht kromme palen. Waar we wellicht heus wel ergens een border van kunnen bouwen ofzo.

Ben benieuwd naar jullie mening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzlmdSnF8iYCdZNw-CsrJ7bOLwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qglnl13CbiTgWv6biJFUf1QW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Houthandel in de buurt zoeken, palen zelf uitzoeken en als je straks klaar bent zaag je die kromme palen klein en knal je ze in de vuurkorf ofzo.

En dit zijn idd geen rechte palen. Als je dit aan een lokale handel laat zien hebben ze er ook geen goed woord voor over.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05 19:31
The Eagle schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:04:
Houthandel in de buurt zoeken, palen zelf uitzoeken en als je straks klaar bent zaag je die kromme palen klein en knal je ze in de vuurkorf ofzo.

En dit zijn idd geen rechte palen. Als je dit aan een lokale handel laat zien hebben ze er ook geen goed woord voor over.
Zien er geimpregneerd uit, dus vuurkorf zou ik niet doen.

Maar bij Grenen palen is dit inderdaad een risico. Ik haal palen en balken ook altijd zelf, wil even zien wat ik krijg. Het blijft een natuurprodukt dat erg gevoelig is voor het droogproces en dus hele ander vormen aan kan nemen door torderen en kromtrekken. Is overigens niet uniek voor grenen, al het hout is er in meer of mindere mate gevoelig voor.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bekend probleem bij websites die een lokaal verkoop punt hebben. De locals zoals ^^ hebben dan de pareltjes er al uit gehaald. en als internet koper krijg je dan de rotzooi. ik koop online eigenlijk alleen hele pakken dan zit er een enkele slechte in. maar dat valt dan doorgaans weg tegen de bulk korting. Los ga ik ook uitzoeken, je kan eigenlijk niet anders.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Moet die schutting 1 seizoen meegaan? M.a.w. Is dit niet een beetje ielig? Zou dus voor iets gaan dat wel de eerste herfststorm gaat overleven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44
Of je hebt handen als kolenschoppen of die paaltjes zijn satéstokjes, daar maak je geen goede schutting mee inderdaad. 10x10 is denk ik toch wel het minimum.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:37
pman63 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:02:
Of je hebt handen als kolenschoppen of die paaltjes zijn satéstokjes, daar maak je geen goede schutting mee inderdaad. 10x10 is denk ik toch wel het minimum.
Dat vindt ik wel erg dik.

Voor een schutting vind ik 70x70 een mooie maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
migchiell schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:57:
1. vinden jullie deze palen zo acceptabel, moeten we niet zeuren en deze palen gewoon gebruiken?
Ik vind ze niet acceptabel en toch moet je niet zeuren en ze gebruiken :+

Dit is een beetje het risico van het vak, ik pak ook weleens een hoepel uit het schap bij de houthandel/bouwmarkt en dan weet ik meteen weer dat ik moet opletten.
(Of ik weet dat het toch niks boeit, en dan neem ik hem bewust mee, soms met wat korting)

Ik zou deze palen gebruiken om de rechte (nieuw te halen) palen te schoren. Dus onder de grond onder een hoek van 45 graden tegen de palen aanzetten. Dan blijft je schutting veel langer staan. En dan hoef je deze palen niet bij het grofvuil te gooien en kun je later altijd beweren dat dit altijd het plan was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
De palen zijn 68x68, de handen zijn van de buurman.

Maar de vraag ging niet over de dikte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
migchiell schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:57:

Wij voorzien problemen om de planken netjes tegen deze palen aan te bevestigen en willen graag echt rechte palen hebben.
Ja, die paal is getordeerd maar niets weerhoud je om de panelen er netjes tussen te monteren. Bevestigingsmateriaal geeft wel mee en anders buig je het een beetje bij met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Rukapul schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:50:
[...]

Ja, die paal is getordeerd maar niets weerhoud je om de panelen er netjes tussen te monteren. Bevestigingsmateriaal geeft wel mee en anders buig je het een beetje bij met een tang.
We jassen losse planken direct aan de palen, de simpelste vorm van schutting. Alleen denk dat de palen dan wel recht moeten zijn om de planken er netjes tegenaan te schroeven.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 16:10

Barrycade

Through the...

Als je toch gaat jassen, dan maakt het toch niet uit? Belangrijker is dan of de bier na het plaatsen wel koud is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Barrycade schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:09:
Als je toch gaat jassen, dan maakt het toch niet uit? Belangrijker is dan of de bier na het plaatsen wel koud is. ;)
Nou het is wel de bedoeling dat ie een tijdje blijft staan :)

Dat het een simpele vorm is betekent niet dat we het niet goed en netjes willen doen. En de vraag is dus eigenlijk: zitten die getordeerde palen dat streven in de weg? Doet dit af aan de stevigheid en robuustheid van de schutting als we de planken niet strak tegen de paal kunnen zetten omdat de paal wegdraait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:49
Je trekt het met schroeven wel recht denk ik. En zo niet, je ziet het niet. Stevigheid lijkt mij ook niet uit te maken. Maar waarom een combi van grenen en Douglas palen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
ja dit zijn kutpalen die je zelf niet uit het schap had gepakt maar dan had je ze zelf maar uit het schap moeten gaan pakken. De kans dat alles kaarsrecht is is gewoon erg klein. Als je de planken ertegenaan zet dan trekt het wel vast met knappe schroeven en een stevige schroefmachine.
Je blijft toch niet tegen die palen aankijken als de schutting klaar is?

Als je echt van de principes bent de gooi je die palen in je aanhanger en breng je ze demonstratief terug naar de houthandel en zoek je daar eenzelfde aantal rechte uit het vak om ze om te ruilen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
migchiell schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:56:
[...]

We jassen losse planken direct aan de palen, de simpelste vorm van schutting. Alleen denk dat de palen dan wel recht moeten zijn om de planken er netjes tegenaan te schroeven.
Dan neem ik aan dat je de planken ervoor doet, zodat je tegen de planken aan kijkt.
Dan is dat kleine beetje tordering niet meer te zien en valt ook niet meer op.

Ik vind de balken wel wat klein.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:11
migchiell schreef op donderdag 17 april 2025 @ 00:14:
[...]

Nou het is wel de bedoeling dat ie een tijdje blijft staan :)
Dan had je geen grenen en douglas moeten nemen? Of het moet vrij van de grond blijven. Zeker douglas in deze dikte is echt met 2 jaar weg in de grond.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 20:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

sig69 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 02:13:
Je trekt het met schroeven wel recht denk ik. En zo niet, je ziet het niet. Stevigheid lijkt mij ook niet uit te maken. Maar waarom een combi van grenen en Douglas palen?
Vraag is of het torderen al uitgewerkt is, waarschijnljik niet. En dan trekt die balk al je schroeven kapot straks. Ik zou die balken niet gebruiken. Plus, de planken komen, doordat de balk gedraaid is, verder naar voren (de balk is breder dan die 68mm als ie gedraaid is).

Kortom, wegmieteren, en bij de lokale boer rechte halen.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-05 11:27
Je kunt net het vastzetten van de planken wat wigjes gebruiken tussen de schroeven en de paal. Dan krijg je de planken in ieder geval netjes uitgelijnd.

En je palen zijn idd krom en vrij dun. Rechte palen zijn duurder en moet je zelf uitzoeken, en kunnen ook krom trekken.

Is zelf terugbrengen een optie om de retourkosten te vermijden?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

1) Hout is een natuur product dus kan krom/ gebogen zijn.
2) Deze vind ik wel heel erg op het randje van acceptabel.
3) Gebruik nooit grenen palen voor een schutting, die gaan max 2 jaar mee,

Dus:
Investeer in 70x70 Azobe palen om de schutting mee vast te zetten. Koop ze van 300cm en zet ze 100cm de grond in. Gaat een stuk langer mee dan die grenen zooi. De grenen palen kun je prima gebruiken voor een border of plantenbak :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 09:14

Managelorian

“This is the workflow.”

Terugsturen op basis van de WKOA lijkt me niet handig, want dan ben je inderdaad zelf verantwoordelijk voor de verzending. Ik zou het eerder op non-conformiteit gooien, want de leverancier heeft niet geleverd wat je redelijkerwijs kunt verwachten (tenzij er natuurlijk geadverteerd werd als B-keus o.i.d.).

Dat een paal in 1 richting niet recht is is vrij normaal, maar in twee richtingen (i.e. getordeerd) is m.i. niet conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweeters.net
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 14:21
Mocht je toch online willen bestellen, heb je met gevingerlast hout minder last van torderen / kromtrekkken. Het is wel duurder.

De vingerlas kan je zien als een zwaluwstaartverbinding, maar dan zonder een hoek erin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• baxxie
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-05 08:49
Mij lijken deze palen niet abnormaal krom. Bij hout gebeurt het al eens dat ze wat getordeerd zijn.
Bij goedkoop hout nog wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:28
Dit is precies waarom ik hout altijd zelf haal. Je merkt ook bij de houthandel dat alle wokkels en hoepels in de onderste stelling gelegd worden door mensen die op zoek zijn naar de mooie palen.

Laat dit nu net de palen zijn die overblijven en dan naar klanten verstuurd worden die niet zelf gaan halen. Ook palen die heel strak verpakt zijn in bundels van 4, 6 of 8 moet je nooit pakken. Dat zijn bijna altijd wokkels zoals die jij nu ook hebt,

Verder is hout een natuurproduct en is dit een eigenschap van hout. Dus on-conformiteit zie ik er niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door alwind op 17-04-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Zwartoog schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:40:
Je kunt net het vastzetten van de planken wat wigjes gebruiken tussen de schroeven en de paal. Dan krijg je de planken in ieder geval netjes uitgelijnd.

En je palen zijn idd krom en vrij dun. Rechte palen zijn duurder en moet je zelf uitzoeken, en kunnen ook krom trekken.

Is zelf terugbrengen een optie om de retourkosten te vermijden?
Zelf terugbrengen is lastig, wij wonen in Den Haag en de houthandel zit in omgeving Zwolle :)
NeFoRcE schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:34:
[...]

Vraag is of het torderen al uitgewerkt is, waarschijnljik niet. En dan trekt die balk al je schroeven kapot straks. Ik zou die balken niet gebruiken. Plus, de planken komen, doordat de balk gedraaid is, verder naar voren (de balk is breder dan die 68mm als ie gedraaid is).

Kortom, wegmieteren, en bij de lokale boer rechte halen.
Dit is inderdaad mijn/onze voornaamste angst: dat de palen nog verder gaan torderen, en daardoor de planken eruit gaan trekken.
Atlas schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:59:

Dus:
Investeer in 70x70 Azobe palen om de schutting mee vast te zetten. Koop ze van 300cm en zet ze 100cm de grond in. Gaat een stuk langer mee dan die grenen zooi. De grenen palen kun je prima gebruiken voor een border of plantenbak :)
Ik snap dat hout een natuurproduct is en daarom niet perfect gelijk, alleen had ik verwacht dat dat risico bij de houthandel zou liggen en niet bij de klant. Imho is het aan de houthandel (cq de zagerij) om rechte palen en/of planken te maken, en dat er in het proces dan ook palen moeten worden afgekeurd werkt door in de prijs, dat is logisch. Ik had niet verwacht dat een houthandel kromme palen zou verkopen, zeker niet onder de noemer "schuttingpaal".

De palen gaan inderdaad een meter de grond in, ingesmeerd met teer en dan in grind en beton, en komen dus niet direct in aanraking met de grond. Zou voldoende moeten zijn, denken we. Er staan nu grenen palen direct in de grond, die hebben het een jaar of 12 volgehouden.

Overall meen ik toch wel te lezen dat deze palen eigenlijk niet voldoen aan wat je van een schuttingpaal mag verwachten obv die kromming. (los van of de dikte en de houtsoort de juiste zijn). Ik ga toch nog eens aandringen bij de houthandel op non-conformiteit ipv WKOA.

Maar wat ik al eerder zei, ik ga er ook geen rechtszaak voor starten. De palen hebben € 84 gekost, dat is dan leergeld om geen hout te bestellen van de andere kant van het land, maar net iets meer geld uit te geven bij een lokale houthandel zodat je zelf de kwaliteitscontrole kunt doen (die de houthandel dus kennelijk niet doet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 14:37
Atlas schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:59:

Dus:
Of als je de azobe te duur vindt, minimaal 100x100 douglas en het deel dat de grond in gaat met rubberseal insmeren. Eventueel in beton zetten, dan gaan ze helemaal nergens meer naartoe.

Mocht je er één in de buurt hebben: Rij even langs de toolstation en haal 2 paalwaterpassen, die dingen zijn ideaal en kosten daar ook geen ene drol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

timmert26 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:28:
[...]

Of als je de azobe te duur vindt, minimaal 100x100 douglas en het deel dat de grond in gaat met rubberseal insmeren. Eventueel in beton zetten, dan gaan ze helemaal nergens meer naartoe.

Mocht je er één in de buurt hebben: Rij even langs de toolstation en haal 2 paalwaterpassen, die dingen zijn ideaal en kosten daar ook geen ene drol.
100x100 Douglas is duurder dan 70x70 Azobe ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Houthandel geeft aan dat de tordering wel rechtgetrokken kan worden door de schuttingplanken... hoe zien jullie dat?

Ze zeiden ook dat we het kromme deel dan maar in de grond moesten zetten, maar de kromming zit natuurlijk over de hele lengte van de palen. Dus dat vond ik een wat raar advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:47
De balken zijn scheluw getrokken, daarom haal ik ook altijd zelf dit soort hout, even goed uitsorteren in het vak, daarna krijgen de online bestellers het kromme spul wel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartienB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 09:05
Ik zou me geen zorgen maken over de kromme palen. Dat zal grotendeels wel rechttrekken, de kracht die de planken op de paal uitoefenen in die richting is best groot.

Wel verwacht ik dat de duurzaamheid van de schutting niet erg hoog zal zijn, ook wanneer je gedeelte dat onder de grond zit voorbehandeld. Grenen van vroeger is duurzamer dan wat je nu koopt. dat geldt overigens ook voor Azobe etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

Weet niet hoe lang je de schutting wil houden, maar "de bittere nasmaak van slechte kwaliteit blijft langer hangen dan de zoete smaak van een lage prijs" dus ik zou die balken in de schuur leggen en er een plantenbak of zo van maken, of desnoods op marktplaats zetten en zelf nieuwe balken halen. Het kost je €100 of iets meer, maar dan erger je je in de komende jaren tenminste niet aan die scheve palen.

Ik heb zelf nog nooit spijt gehad van een aanschaf omdat die te duur was. Andersom wel.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Laatst online: 03-05 19:41
MartienB schreef op donderdag 17 april 2025 @ 11:42:
Ik zou me geen zorgen maken over de kromme palen. Dat zal grotendeels wel rechttrekken, de kracht die de planken op de paal uitoefenen in die richting is best groot.

Wel verwacht ik dat de duurzaamheid van de schutting niet erg hoog zal zijn, ook wanneer je gedeelte dat onder de grond zit voorbehandeld. Grenen van vroeger is duurzamer dan wat je nu koopt. dat geldt overigens ook voor Azobe etc.
Ik weet het niet hoor, maar dat is volgens mij echt niet waar, dit hout gaat niet magische weer recht worden, het kan nog wel verder gaan torderen en een grote rotzooi maken van je project. Mijn inziens is dit echt totaal onacceptabel om af te leveren bij een klant, hier kun je niets meer mee, tenzij je het recht schaaft en dan een tijd dop een zolderkamer laat liggen om verder uit te drogen.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Dit is hout dat is gezaagd voor het is gedroogd, dikke no go maar wel lekker goedkoop. Dat is ook wat je in de gemiddelde bouwmarkt haalt, c-keuze.

Goed recht hout (ook vuren en grenen) maak je van hout dat is gedroogd voor het is gezaagd. Maar daarvoor betaal je ook een poepie meer.

Deze palen kun je gewoon gebruiken, dan zou je de planken met 5x70 schroeven kunnen vastzetten; die trek je niet zomaar uit de palen. En misschien trek je nog een beetje torsie er uit.

Tip: behandel de palen op het deel dat de grond in gaat tot 10cm daarboven. Iets als rubber coating in 3 lagen maakt de paalminder gevoelig voor rot.

Heb je de komende 10 jaar een mooie schutting, goed de pootjes in de gaten houden uiteraard :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:50
2 jaar geleden online vlonderplanken besteld. Had er 14 teveel? Bleken dus krom te zijn. Kwamen goed van pas, want de kromming viel best mee en was redelijk zichtbaar. Nu zijn ze nog steeds krom, maar niet meer zo erg dat het meteen op valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:08
Hou er rekening mee dat waar jij woont de winddruk op een dichte schutting best aanzienlijk is, zeker bij een zomer/herfst storm.
Dan zou ikzelf toch iets dikkere balkjes gebruiken van een houtsoort die goed tegen vocht en zout kan. Tevens de balken funderen in (beton)poeren die niet zomaar door de wind omgeduwd worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartienB
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 09:05
Kwartjuh schreef op donderdag 17 april 2025 @ 12:02:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar dat is volgens mij echt niet waar, dit hout gaat niet magische weer recht worden, het kan nog wel verder gaan torderen en een grote rotzooi maken van je project. Mijn inziens is dit echt totaal onacceptabel om af te leveren bij een klant, hier kun je niets meer mee, tenzij je het recht schaaft en dan een tijd dop een zolderkamer laat liggen om verder uit te drogen.
Niks magisch aan, hout is veel flexibeler dan mensen vaak denken. Het werkt en beweegt constant. Als ik het goed begrijp worden de planken er tegenaan geschroefd, die planken samen oefenen een flinke kracht uit op de paal. Hierdoor zal je direct de paal al wat rechter trekken, in de loop van de tijd zal dit nog meer worden.

Maar dan gaan we er natuurlijk wel vanuit dat de planken tegen de palen aangeschroefd worden, als je er panelen tussen hangt zal er idd niet zoveel met de paal gebeuren (behalve omwaaien na een flinke storm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Laatst online: 05-05 10:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zet deze paaltjes lekker neer en timmeren maar. Verwacht niet dat deze paaltjes lang meegaan ;)

Tip: Investeer in degelijke (beton) palen. Anders ben je over een paar jaar weer de sjaak. En je zit natuurlijk ook vaak tegen die schutting aan te kijken.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:26
Het was afgelopen weken droog en zonnig weer dan trekt zowat elke houten paal of plank krom, dat zie je ook met hout dat in de dhz winkel ligt, vaak zo krom als een 'hoepel'..

Laat het tuinhout maar lekker nat/ vochtig worden vóóraf de montage, dan verwerkt het prima.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-05 12:03
Nyarlathotep schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:51:
Zet deze paaltjes lekker neer en timmeren maar. Verwacht niet dat deze paaltjes lang meegaan ;)

Tip: Investeer in degelijke (beton) palen. Anders ben je over een paar jaar weer de sjaak. En je zit natuurlijk ook vaak tegen die schutting aan te kijken.
Waarom zouden geïmpregneerde palen niet lang meegaan?
Hier staan dergelijke palen al zeker 15+ jaar met een schutting van rabbatdelen. Voetjes in beton, geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:53

DropjesLover

Dit dus ->

Sowieso is geimpregneerd grenen recept voor niet-recht zijn. Al helemaal voor (schutting)palen.
Dan moet je toch echt naar douglas of hardhout, en ook dat is zeker geen garantie voor rechtheid.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
migchiell schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:20:
[...]

Zelf terugbrengen is lastig, wij wonen in Den Haag en de houthandel zit in omgeving Zwolle :)

[...]
Er is vast een enorme goede reden dat deze constructie gekozen is maar nu blijkt waarom dit niet praktisch is. Er wordt echt gewoon tuinhout verkocht in de buurt van Den Haag. Bij een paal van 3 meter is nooit de hele 3 meter krom. Druk deze in de grond, ingeteerd en wel en hou het rechtste stuk boven de grond.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-05 13:15
Je schroeft de planken rechtstreeks tegen de palen, dan zou ik nog wat extra palen bijkopen en die eerst tegen de kromme palen aanschroeven zodat elke schuttingpaal eigenlijk uit 2 palen bestaat.
De palen kun je op die manier redelijk rechttrekken en het is dubbel zo stevig. Tevens heb je veel meer "vlees" om tegenaan te schroeven. In feite hoef je dit alleen bij de echt gedraaide palen te doen. Je zou dus kunnen beginnen met een dubbele paal dan een enkele dan weer een dubbele enz...
De extra kosten blijven zo laag (kosten met buurman delen) en de schutting wordt steviger.
Niet bezuinigen op de schroeven (25 a 30 cm van elkaar en ook lang genoeg).

Je kunt overwegen de 8 kromme grenen palen tot 4 palen te maken en dan 4 hardhouten azobe palen bij kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 17-04-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55
Zoals wij altijd zeggen, je kan er altijd nog een boot van maken... hout moet je echt zelf bij een goede houthandel halen. Meestal niet eens heel duur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:08
migchiell schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:20:
[...]

https://www.houtvandaag.nl/ op de rand van DH en Rijswijk. Hier haalde ik altijd mijn hout (woon nu op 8-hoog, maar indertijd met mijn ex, had ik wel een rijtjeshuis met tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:07
Zijn je planken wel 100% recht dan? Als die net zo zijn middelt het wel uit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:34

Mickey77

Allround ICT-er

migchiell schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:36:
De palen zijn 68x68, de handen zijn van de buurman.

Maar de vraag ging niet over de dikte :)
Inderdaad maar je krijgt niet voor niets meerdere reacties omtrent de dikte. Ik zou toch echt voor 90x90 of 100x100 gaan. Bij palen van die dikte (of 150 of 200) zal je minder vaak kromme palen zien. Palen van 68x68 of 45x45 zou ik (en anderen) nooit online bestellen, de kans is enorm groot dat ze krom zijn of krom worden.

Stevigheid zit in verschillende dingen. Je kunt denken aan het gewicht van de planken, maar ook over hoeveel wind het gaat vangen. Ook kun je nadenken over de lengte van je schutting. Wil je 2 of 3 meter overbruggen... doe je dat met 3 of 4 palen en dan zal het wel blijven staan. Maar heb je het over een lengte van 5 meter of meer... heb je het mogelijk over een stuk of 7 palen en dan staan de middelste drie na een storm al snel uit het lood.

In gedeelten van Nederland die natter zijn dan gemiddeld of vaak harde wind staat, lachen ze je uit als je met zulke palen een schutting wilt bouwen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:50
Mickey77 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:10:
[...]

Inderdaad maar je krijgt niet voor niets meerdere reacties omtrent de dikte. Ik zou toch echt voor 90x90 of 100x100 gaan. Bij palen van die dikte (of 150 of 200) zal je minder vaak kromme palen zien. Palen van 68x68 of 45x45 zou ik (en anderen) nooit online bestellen, de kans is enorm groot dat ze krom zijn of krom worden.

Stevigheid zit in verschillende dingen. Je kunt denken aan het gewicht van de planken, maar ook over hoeveel wind het gaat vangen. Ook kun je nadenken over de lengte van je schutting. Wil je 2 of 3 meter overbruggen... doe je dat met 3 of 4 palen en dan zal het wel blijven staan. Maar heb je het over een lengte van 5 meter of meer... heb je het mogelijk over een stuk of 7 palen en dan staan de middelste drie na een storm al snel uit het lood.

In gedeelten van Nederland die natter zijn dan gemiddeld of vaak harde wind staat, lachen ze je uit als je met zulke palen een schutting wilt bouwen. :X
3,5 meter ruimte tussen mijn tuinhuis en het huis, schutting tussen mij en de buren en toch mijn schutting al 3x plat bij windkracht 8-9 ZZW met uitwassen naar 10(?) en 1,80 tusen de palen (en ver van de kust). Afgebroken paalhouders. Nu in de grond en (nog) geen goede storm gehad. :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
timmert26 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:28:
[...]

Over dat beton:
Ik heb ooit schuttingpalen van slecht hardhout geleverd gekregen (maar dat wist ik toen nog niet). Die waren precies op de rand (onder/boven de grond) doorgerot. De eerste was na een jaar rot en die hebben we toen vervangen (door dezelfde soort paal van hetzelfde tuincentrum) en in beton gezet, maar die was binnen no time weer doorgerot vlak boven de grond. Nu zit er dus een klomp beton in de grond met rot hout erin. Daarna heb ik nieuwe palen gehaald bij een lokale houthandel. (Die zijn ruim 2 keer zo zwaar) De schutting omgedraaid zodat we met het halve paneel konden starten en nieuwe gaten in de grond geboord. Dat staat nu al ruim 15 jaar.
Goede palen zijn essentieel, want zelfs beton helpt niet bij slecht hout is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Snowmiss schreef op donderdag 17 april 2025 @ 21:26:
[...]

https://www.houtvandaag.nl/ op de rand van DH en Rijswijk. Hier haalde ik altijd mijn hout (woon nu op 8-hoog, maar indertijd met mijn ex, had ik wel een rijtjeshuis met tuin)
Hier zijn we zojuist nieuwe palen gaan halen, zelf mooie rechte uitgezocht :)

De houthandel bij Zwolle is zover dat ze erkennen dat de geleverde palen niet van voldoende kwaliteit zijn, we mogen ze omruilen voor nieuwe palen, dat kan zelfs zonder opnieuw verzendkosten te betalen maar dan wel pas "als er nog een vrachtje richting Den Haag moet een keer". Dat kan zomaar een paar weken duren, konden ze niks over zeggen.

Geld teruggeven doen ze niet aan, althans dan rekenen ze €99 verzendkosten om de palen op te komen halen. Dus €99 betalen om €84 terug te krijgen 8)7

Oftewel óf het kost ons €15 om van de kromme palen af te komen, óf we krijgen over een paar weken nieuwe palen geleverd die we niet meer nodig hebben maar waar we dan maar een plantenbak van maken ofzo, of op Marktplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11
migchiell schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:22:
[...]

Hier zijn we zojuist nieuwe palen gaan halen, zelf mooie rechte uitgezocht :)

De houthandel bij Zwolle is zover dat ze erkennen dat de geleverde palen niet van voldoende kwaliteit zijn, we mogen ze omruilen voor nieuwe palen, dat kan zelfs zonder opnieuw verzendkosten te betalen maar dan wel pas "als er nog een vrachtje richting Den Haag moet een keer". Dat kan zomaar een paar weken duren, konden ze niks over zeggen.

Geld teruggeven doen ze niet aan, althans dan rekenen ze €99 verzendkosten om de palen op te komen halen. Dus €99 betalen om €84 terug te krijgen 8)7

Oftewel óf het kost ons €15 om van de kromme palen af te komen, óf we krijgen over een paar weken nieuwe palen geleverd die we niet meer nodig hebben maar waar we dan maar een plantenbak van maken ofzo, of op Marktplaats zetten.
Waarom ze niet gewoon in de auto leggen en met klep open er naartoe rijden en direct de nieuwe palen ophalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
President schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:57:
[...]

Waarom ze niet gewoon in de auto leggen en met klep open er naartoe rijden en direct de nieuwe palen ophalen?
Den Haag - Zwolle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
BounceMeister schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:59:
[...]

Over dat beton:
Ik heb ooit schuttingpalen van slecht hardhout geleverd gekregen (maar dat wist ik toen nog niet). Die waren precies op de rand (onder/boven de grond) doorgerot. De eerste was na een jaar rot en die hebben we toen vervangen (door dezelfde soort paal van hetzelfde tuincentrum) en in beton gezet, maar die was binnen no time weer doorgerot vlak boven de grond. Nu zit er dus een klomp beton in de grond met rot hout erin. Daarna heb ik nieuwe palen gehaald bij een lokale houthandel. (Die zijn ruim 2 keer zo zwaar) De schutting omgedraaid zodat we met het halve paneel konden starten en nieuwe gaten in de grond geboord. Dat staat nu al ruim 15 jaar.
Goede palen zijn essentieel, want zelfs beton helpt niet bij slecht hout is mijn ervaring.
Als hout 2x zo zwaar is dan is het een andere houtsoort. Aantasting verschilt sterk per houtsoort.

Dat het precies bij de overgang was het snelst rot is ook een vast gegeven. Theoretisch kun je palen ook alleen daar behandelen. In praktijk behandel je met zo makkelijk de hele onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-05 09:28
Ik vind die paal trouwens ook niet heel lang lijken. Meestal zet je ze voor 1/3de in de grond. Hoe ga je dit bevestigen? En afstand?
Meestal stem je de afstand tussen de palen af op je planken.
Pagina: 1