Gedeeltelijk donkere muur verven.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 11-05 07:05
Ik krijg volgende week de sleutel van een appartement. Eerste klus op het program is de muren schilderen.
De vorige bewoner had een vrij hoge muur in de woonkamer gedeeltelijk antracietgrijs geverfd. Daarboven is het wit. Nu is de bedoeling die muur tot waar het dak begint in één kleur te schilderen. De kleur waar ik nu aan denk is "Tropical Siesta" van Sigma. Plan van aanpak:
• Muur stofvrij maken
• muur schoonmaken (ontvetten?)
• Voorstrijk
• Verven
Waar ik nog niet uit ben is het schoonmaken. Ergens gelezen dat dat het beste met St. Marc kan. Dan lees ik elders weer dat dat troep is. Of dat water met een sopje ook prima werkt. Ik neem aan dat dat dan allesreiniger is.
Dan de voorstrijk. Die lijkt Sigma niet te hebben. Wel een primer. Dat lijkt me niet hetzelfde. Welke voorstrijk is het beste? En dan witte? Op kleur kan ook heb ik begrepen. Of toch die primer van Sigma zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P_7Hdclr6Z9Z85lOVj1JY3YJgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/slbIxyMJmHz0aknKOqJHvBtN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:22
Kijk in het kenmerkblad van de verf die je wilt gebruiken, daar staat alles in, ook welke voorstrijk je kan gebruiken. Bijvoorbeeld: https://max.ppg.com/adapt...2f59fc91f72f4f280ca1a50c0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Bij een muur heb ik eigenlijk nog nooit heel moeilijk gedaan qua schoonmaken; geheel anders dan bij houten kozijnen.

Wat random allesreiniger in een emmer water en een doekje erover, als er zichtbare vieze of vette plekken zijn.

Je hebt een kleur gekozen die ook aardig dekkend/donker is denk ik. Dan nog zou ik hier eerst de muur richting wit proberen te krijgen, en daarna pas de kleurlaag erover.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:14

Fiber

Beaches are for storming.

https://www.sigma.nl/kleu...luswijzer/muur-schilderen

St Marc ruikt in ieder geval lekker in tegenstelling tot veel andere zooi...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
decipherer schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:19:
Kijk in het kenmerkblad van de verf die je wilt gebruiken, daar staat alles in, ook welke voorstrijk je kan gebruiken. Bijvoorbeeld: https://max.ppg.com/adapt...2f59fc91f72f4f280ca1a50c0
Bedankt. Daarkom ik al een eind mee Niet voorstrijken is het advies maar dat gaat natuurlijk niet over een muur die gedeeltelijk bijna zwart is en gedeeltelijk wit. Ik vraag me af of je een egale dekking redt met zo'n overgang. Of misschien toch alleen het donkere deel overschilderen? Om problemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:57
@GJ uit Brabant
Een muur op zo'n locatie wordt niet echt vies, dus een vochtig doekje zou al voldoende moeten zijn.

Voorstrijk is ook niet echt nodig, want er zit al verf op en latex over latex hecht prima.
Zou vooral het doen omdat het vaak goedkoper is en het je dure verf bespaard. En meestal is dan 1 laag voldoende om het dekkend te krijgen. Mocht je toch twijfelen, witte latex aanbrengen op het donkere gedeelte.

Maar als je voldoende verf hebt, gewoon lekker 2 lagen sigma aanbrengen en ik gok dat je dan klaar bent.

En vooral, niet te moeilijk denken, het is maar muurverf. Je start is al goed, namelijk goede verf.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 16-04-2025 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
Maak 't je niet te moeilijk. Goede verf en goed materiaal is het halve werk. Sopje erover, drogen, en gas erop. We hadden in ons vorige huis een muur in antraciet en die hebben we drie keer moeten verven voor ie goed was. Maar dat was met niet al te dure verf die wellicht minder goed dekte. Sinds enkele jaren koop ik enkel Sikkens en Sigma en heb ik altijd prima resultaat behaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
Om wat geld te besparen zou je over het donkere deel eerst ff goedkope witte latex kunnen smeren, dan kom je misschien met 1-2 lagen weg. Anders gewoon een extra laagje of 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou het toch gewoon goed schoonmaken met st marc. Want waarom zou je het risico lopen dat het toch viezer is dan je denkt en je na een jaar ziet dat het gaat loslaten. Het is een moeite van niks. St. marc is de meest gebruikte manier van ontvetten want goed verwerkbaar en effectief. Ammoniak kan ook maar is goor en stinkt als een malle, en is ook ongezond (en ook niet nodig op zon muur).

Weet jij veel. Misschien stond de gourmetpan er wel onder

[ Voor 27% gewijzigd door bonzz.netninja op 16-04-2025 22:19 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Smobbo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:10:
Om wat geld te besparen zou je over het donkere deel eerst ff goedkope witte latex kunnen smeren, dan kom je misschien met 1-2 lagen weg. Anders gewoon een extra laagje of 2.
Goedkope latex begin ik niet meer aan. Teveel horrorverhalen over gehoord. Ook van mensen die weken bezig waren om de troep er weer af te krijgen omdat alles begon af te bladeren. Zelf ooit, zo'n 20 jaar geleden, geprobeerd de keuken te witten met goedkope rommel. Dagen bezig geweest, meerdere lagen erop en je zag nog steeds niet dat het gewit was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
bonzz.netninja schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:15:
Ik zou het toch gewoon goed schoonmaken met st marc. Want waarom zou je het risico lopen dat het toch viezer is dan je denkt en je na een jaar ziet dat het gaat loslaten. Het is een moeite van niks. St. marc is de meest gebruikte manier van ontvetten want goed verwerkbaar en effectief. Ammoniak kan ook maar is goor en stinkt als een malle, en is ook ongezond (en ook niet nodig op zon muur).

Weet jij veel. Misschien stond de gourmetpan er wel onder
Link die hierboven gegeven is, van Sigma zelf, adviseert:
Vuil en vet kunt u gemakkelijk verwijderen met Universol of Progold Allesreiniger
Dat advies volg ik dus maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Ja tuurlijk adviseert Sigma dat, WcEend enz.
Maar dat zal ook werken. Fles st Marc is 5 euro max, dat spul van Sigma minimaal het dubbele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Barrycade schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:12:
Ja tuurlijk adviseert Sigma dat, WcEend enz.
Maar dat zal ook werken. Fles st Marc is 5 euro max, dat spul van Sigma minimaal het dubbele.
Dat Progold van hetzelfde concern komt als Sigma was me al opgevallen maar Universol lijkt van een ander bedrijf afkomstig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 10:57
GJ uit Brabant schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:55:
[...]

Goedkope latex begin ik niet meer aan. Teveel horrorverhalen over gehoord. Ook van mensen die weken bezig waren om de troep er weer af te krijgen omdat alles begon af te bladeren. Zelf ooit, zo'n 20 jaar geleden, geprobeerd de keuken te witten met goedkope rommel. Dagen bezig geweest, meerdere lagen erop en je zag nog steeds niet dat het gewit was.
Tja, volgens mij maak je het allemaal veel spannender dan het is.
Dus omdat het je 20 jaar geleden niet lukte om een keuken goed te verven en je ‘horrorverhalen’ van anderen gehoord hebt ga je met extra duur spul een muurtje in huis verven?
Het gaat om het verven van een binnenmuur hè, niet de Sixtijnse kapel ;). Dat is gewoon rollen en klaar, indien nodig 2 of 3 keer (y) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Smobbo schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:58:
[...]

Tja, volgens mij maak je het allemaal veel spannender dan het is.
Dus omdat het je 20 jaar geleden niet lukte om een keuken goed te verven en je ‘horrorverhalen’ van anderen gehoord hebt ga je met extra duur spul een muurtje in huis verven?
Het gaat om het verven van een binnenmuur hè, niet de Sixtijnse kapel ;). Dat is gewoon rollen en klaar, indien nodig 2 of 3 keer (y) !
Ik gebruik inderdaad graag goed materiaal voor een klus waar ik dan graag weer minimaal 10 jaar maar hopelijk nog veel langer niet meer naar om hoef te kijken. Gek hè? Ja, ik weet dat goed materiaal niet goedkoop is maar zelfs goedkope latex is ook niet echt goedkoop meer. Verder hoef je natuurlijk niet perse te reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:59

hbsJR

All rounder

Haha, recentelijk nog een hele dure verf gehad die ik op een muur had gezet. Liet allemaal los, bleek mogelijk een foutje van de fabrikant. Kan gewoon gebeuren. Wat mensen zeggen:

- Gewoon de muur afnemen met een goede ontvetter. Zelf heb ik geen verschil gemerkt erin.
- Je zou de muur met een goedkopere verf kunnen verven, dat je in ieder geval de gloed kwijt bent.
- Ik heb ook nog goede ervaringen met Relius, smeert ook super fijn op de muren. Let ook op je rollers en kwasten, een goede roller scheelt zoveel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:54
Kijk even goed wat de ondergrond is (pleister of sierstuc?) en schuur eventueel de rand van het donkere schilderwerk licht op. Anders blijf je die zien, ook al is alles dekkend in de nieuwe kleur.
En verder inderdaad een of twee goede dekkende lagen wit over het donkere. Tinten als rood, oranje en geel zijn op zichzelf al lastig dekkend te krijgen, dus zorg dat je echt niets meer ziet van het verschil wit/antraciet voor je met de nieuwe kleur eroverheen gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:48
ik vraag me altijd af hoe dat st.marc spul het toch zo goed heeft gedaan dat iedereen het wilt gebruiken.
het werkt prima maar niemand leest hoe je dat spul moet gebruiken. Je neemt eerst af met ST marc en daarna neem je alles nogmaals af met schoon water. Dat is op grote oppervlaktes gewoon extra werk.

neem je universol dan neem je 1x af, opdrogen en klaar.

ja stmarc kost 5 euro en universol 10. Als je je daarom nog druk gaat maken als een 10L verfermmer 150 euro kost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06:18
niet zo gezond maar wel effectief:
afwassen met water met scheut amonia(k) er in....
(en dan liefst Belgische amoniaK van 12%, niet de .nl versie van 6%)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11:18
Ik ben totaal geen professional, maar ik heb hier toevallig vorige week een vergelijkbare situatie gehad:
Enkele muur met pikzwarte krijtbordverf en spierwit ernaast.

Gezien ik krijtbordverf had, heb ik dit hele gedeelte licht geschuurd, beetje extra aandacht gegeven aan de grens tussen zwart krijtbordverf en wit zodat de rand glad was.
Afgenomen met een vochtige doek.

De kleur is een lichte zandkleur (zeer licht bruin) geworden, bij de eerste laag zag ik het zwart er nog doorheen komen en was de grens ontzettend goed zichtbaar. Bij de tweede laag was er niets meer van te zien, is nu een prachtig egale muur geworden.

Overigens heb ik het gewoon met "simpele" Histor verf gedaan. Mijn tip daarmee is toch gewoon niet zuinig te zijn en de muur er lekker dik inzetten met een goede roller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10-05 21:48
Smobbo schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:10:
+1
Zo zou ik het ook doen. Dan heb je de minste kans dat die donkere kleur door de uiteindelijke kleur heen schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-05 15:07
chrisborst schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:37:
@GJ uit Brabant
Een muur op zo'n locatie wordt niet echt vies, dus een vochtig doekje zou al voldoende moeten zijn.
Een open keuken, dus ik zou het wel echt goed schoonmaken. Mijn ervaring is dat er na een paar jaar echt wel wat vettige troep op zit. Kan net het verschil maken tussen twee en drie lagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:12

LankHoar

Langharig tuig

Ben ook druk bezig met verbouwen van mijn eerste koopwoning, en de helft van de benedenverdieping heb ik kerriegeel gemaakt. Dit heb ik vooraf afgenomen met ammonia. Hetzelfde geld voor de plafonds. Werkte prima. Er was wel flink gerookt, dus helaas komt het bij het trappegat er toch weer doorheen. Daar wil ik een beetje isolerende verf overheen doen en dan nogmaals rollen.

Verder met @Toke_gt: afhankelijk van de ondergrond kan het verstandig zijn om het licht op te schuren. Is ook een werkje maar scheelt wel weer verf. Dit heb ik met de kozijnen ook gedaan, daar zat meer rook aanslag op. Sigma is al duur zat, ik heb het ook gebruikt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Sigma verf van een groothandel is prima spul!

Ik zou het niet te te moeilijk doen, borsteltje erover voor eventuele spinnerag en stof en die Sigma dekt wss gewoon in 2x.
Meest recente wat ik gesaust heb ik huis was met Sikkens Alphatex (en de keer daarvoor Sigma) en donkere muren, wit plafond en lichte delen van gerepareerd stucwerk tussen het donkere door en met 2 lagen niets meer van te zien :)

Egaal wandje zou met 1x moeten dekken maar met zo'n verschil een 2e keer.

Iedereen die zegt dat goedkope latex prima is en het dan over een extra laagje of 2 heeft ...tja zegt genoeg toch. Er is een reden dat schilders goede verf gebruiken, die hebben geen tijd en zin om een muur tig keer over te doen ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:35

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Iets als St. Marc is eigenlijk alleen nodig als de muur smerig is. Is er gerookt in het huis?

Als de muur gewoon 'schoon' is volstaat licht opschuren. Daarna even stofvrij maken en gaan. Ik zou die donkere muur wel eerst met witte verf behandelen, anders verspil je zeker een extra laag van je gekleurde verf.

Ik heb zelf nog nooit iets als St. Marc gebruikt om muren te verven. Ik heb ook het idee dat mensen elkaar een beetje napraten...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Nyarlathotep schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:55:
Iets als St. Marc is eigenlijk alleen nodig als de muur smerig is. Is er gerookt in het huis?

Als de muur gewoon 'schoon' is volstaat licht opschuren. Daarna even stofvrij maken en gaan. Ik zou die donkere muur wel eerst met witte verf behandelen, anders verspil je zeker een extra laag van je gekleurde verf.

Ik heb zelf nog nooit iets als St. Marc gebruikt om muren te verven. Ik heb ook het idee dat mensen elkaar een beetje napraten...
Schuren is alleen nodig bij nieuw stucwerk. Dat is in mijn geval niet van toepassing. Stucwerk zit er al 10 jaar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:54
GJ uit Brabant schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:20:
[...]

Schuren is alleen nodig bij nieuw stucwerk. Dat is in mijn geval niet van toepassing. Stucwerk zit er al 10 jaar op.
De hele laag schuren zeker niet, maar kijk wel goed naar die overgang van antraciet naar wit. De rand is vast afgeplakt geweest en dat betekent een verfrand, die je blijft zien als je er alleen maar overheen schildert. Dan heb je je muur in een mooie dekkende kleur, maar wel met een naadje erdoorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-05 09:25
Ik zit nu in mijn derde huurwoning en heb altijd Histor gebruikt. Recent nog Monodek Primer 1x met Monodek 9016 2x als laatste laag. Dat laatste doe ik standaard om en om, zodat eventuele strepen wegvallen. Bij de ramen zat zwarte verf(?), zie nu niks meer. De Revolution uitvoering schijnt nog beter en dus ook duurder te zijn. Heb nooit voorstrijk of st-marc gebruikt. Alleen de vlek isolerende versie gebruikt in de keuken bij de afzuiging. Bladderen nooit een probleem geweest (15 jaar per woning). Zolang het latex op latex is, kan dat. Zit er echt een rare (muur)verf op, dan kan het bladderen na een aantal jaar. Had ik op de douche, ca 8-9 jaar na renovatie door de woningvereniging. Tja, een weekje werk voor hun geweest om dat op te knappen (verlaagd plafond, dat was goedkoper dan schuren, etc). Als een vorige bewoner iets raars gedaan heeft, dan helpt de beste en meestal duurste oplossing ook weinig.
Pagina: 1